3 of 95 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Billy Elliot (Nederland)
  [ # 31 ] 11 June 2009 03:02 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

Erwin gaf aan dat ze de tijd er voor willen nemen; omdat ze met kinderen werken. Dus als die toekomstige Billy’s worden opgeleid een ruimte tijd van te voren vind ik het niet ongemogelijk dat wij ook geweldige Billy’s kunnen krijgen. Dat in Londen en Broadway zulke goede Billy’s zijn ligt puur aan het feit dat ze een goede opleiding hebben gehad. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in. De vertaling is even spannend; ik zou voor een Limburgs accent gaan (Limburg stond ook bekend om zijn mijnen).

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 32 ] 11 June 2009 03:09 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

sebas17 - 11 June 2009 03:02 PM

Erwin gaf aan dat ze de tijd er voor willen nemen; omdat ze met kinderen werken. Dus als die toekomstige Billy’s worden opgeleid een ruimte tijd van te voren vind ik het niet ongemogelijk dat wij ook geweldige Billy’s kunnen krijgen. Dat in Londen en Broadway zulke goede Billy’s zijn ligt puur aan het feit dat ze een goede opleiding hebben gehad. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in. De vertaling is even spannend; ik zou voor een Limburgs accent gaan (Limburg stond ook bekend om zijn mijnen).

Kijk hoe groot Engeland is en hoeveel Billy’s daar uit komen. Dan zou het in Nederland wel gaan lukken om een vijfvoud van dezelfde kwaliteit op te leveren? Geweldig presteren op drie disciplines, dansen, zingen en acteren is bij een groot aantal van de huidige professionals met een voltijdsopleiding niet eens weggelegd.

Kiezen voor Limburgs ligt misschien voor de hand, maar ik zie dan echt niet de Engelse mijnstreek voor me.

  [ # 33 ] 11 June 2009 08:34 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Ook ik hou mijn hart vast. Heb Billy Elliot gezien in Londen en was zeer onder de indruk van Billy (Liam) en de rest van de kast.
Ben toch erg bang dat ze niet voldoende talent gaan vinden hier in ons koude kikkerlandje. We hebben het over zingen en acteren ( dat gaat nog wel lukken gezien de vele kindercasts die er al zijn). Maar ook over dans, en niet een beetje maar Jazz, Tap, klassiek. Deze jongens moeten dus zeer getraind zijn. ZOu zeggen vooropleiding dansschool (bijvoorbeeld Lucia Marthas of balletacademie). En laten we wel zijn op een hele klas zit er dan vaak maar maximaal 1 jongen. En dan moet hij naast dat dansen ook nog kunnen zingen en acteren. Ga er maar aanstaan…

Ik wacht nog wel even met mijn kaarten boeken, tot er beelden beschikbaar zijn. Anders hou ik liever mijn geweldige gedachten aan de show uit Londen.

  [ # 34 ] 11 June 2009 09:43 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Nadat ik bekomen was van een avondje Billy Elliot, wat vond ik dat fantastisch, was één van de eerste dingen die ik zei: Dit niveau zie je niet in Nederland.

Toch lijkt het me geweldig.
Of heb ik nu teveel hoop?

  [ # 35 ] 12 June 2009 12:02 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  688
Geregistreerd  2009-04-30

Ik heb ook gewoon hoop dat het goed komt! Ik denk dat ze er best iets moois van kunnen maken en dat we misschien nog wel eens verrast kunnen worden door het talent hier in Nederland.

   Handtekening   

http://www.mjoesical.nl

  [ # 36 ] 14 June 2009 11:35 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  166
Geregistreerd  2009-06-14

Het zou geweldig zijn BETM in nederland maar ik zie het somber in door de wetgeving. Ik ben ook bang dat er onvoldoende talent is. Je zoekt in een beperkte leeftijdsgroep naar zeer getalenteerde dansers die ook nog kunnen zingen en acteren. Ik zou het al knap vinden als je er 1 of 2 kan vinden. Ben blij dat betm voorlopig nog speelt in Londen en NYC

  [ # 37 ] 15 October 2009 07:21 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Hey hey,

Tja ik blijf bij wat ik eerder gezegd heb. Qua verschijning zou ik Tineke Schouten in de rol van mrs. Wilkinson willen zien. Het is iemand die een mooie zangstem heeft, kan dansen en kan acteren. Tevens is er een flinke dosis humor aanwezig. En wonder boven wonder: ze maakt ineens deel uit van Stage Entertainment.
En de locatie? Limburg lijkt me nog steeds het meest logisch. Een accent uit de randstad zou nergens op slaan. Waar zijn daar kolenmijnen?

Greetz Peter!

PS Bedenk me net dat Pamela Teeves misschien wel een mooie oma neer zou kunnen zetten. Hoewel ik gek ben op Gerrie van der Kleij, denk ik dat ze teveel klasse heeft. En mocht ze nog spelen: Trees vd Donck als oma. (Bij sommigen bekend als mrs. Higgins in de Vliet/Mann productie of voor de oudere jongeren, oma Fladder.)

  [ # 38 ] 15 October 2009 08:26 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  182
Geregistreerd  2009-05-04

Jeap - 15 October 2009 12:04 AM

Het grootste probleem is het typisch Engelse van het stuk. Naar mijn inziens moet het stuk flink veranderd worden voor de NL markt. Kunnen ze ipv de mijnen-staking niet kiezen voor een andere arbeiders-staking? En margareth tacher moet ook vervangen worden lijkt me….

Ik heb de musical nooit gezien, maar ken wel de film. En ik hoop de musical nog eens te gaan zien - liefst in Nederland.

Ik denk dat een Nederlandse bewerking zich moet beperken tot een goede vertaling van de teksten. Het verhaal moet gewoon in Engeland blijven spelen, rondom de historisch waar gebeurde langdurige mijnwerkersstakingen onder Maggie Thatcher. Proberen het verhaal in Nederland te laten spelen zou niets toevoegen en veel verloren laten gaan.

  [ # 39 ] 15 October 2009 08:50 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2003-02-03

Die vinden ze wel hoor, goeie dansers maar de combinatie goed dansen én zingen zal moeilijker zijn, dat was zelfs op Broadway een probleem. De Billy die ik daar gezien heb kon helemaal niet goed zingen :( en daarom vond ik de voorstelling ook niet echt top. De kinderen in Mary Poppins daarentegen zongen wel heel erg goed maar die moesten dan ook bijna niet dansen dusja, het probleem zal de combinatie zijn en dansen gaat in Billy Elliot voor op zingen volgens mij…

  [ # 40 ] 15 October 2009 08:51 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

palex - 15 October 2009 07:21 AM

Qua verschijning zou ik Tineke Schouten in de rol van mrs. Wilkinson willen zien. Het is iemand die een mooie zangstem heeft, kan dansen en kan acteren. Tevens is er een flinke dosis humor aanwezig. En wonder boven wonder: ze maakt ineens deel uit van Stage Entertainment.

Wow, dit is de eerste keer dat ik deze naam lees, maar ik was het gelijk met je eens!
Dat zou een stunt zijn zeg! En Tineke past denk ik precies in het beeld dat ik van Mrs. Wilkinson heb! Tineke heeft de juiste uitstraling, en goed komisch talent. Al moet ze dan natuurlijk wel oppassen dat ze ingetogen acteert en niet te extreem de lachers op haar hand wil zetten…

Maar een heel interessante keuze zal dit zijn!!

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 41 ] 15 October 2009 10:18 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Wat een geweldig idee   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 42 ] 16 October 2009 03:23 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2008-11-21

Ik heb Billy Elliot afgelopen zomer in Londen gezien. En het was echt de meest fantastische musical die ik ooit gezien heb.
Er moeten vast wel goede, nog niet ondekte kinderen rondlopen die het aan kunnen. De ‘billyacademie’ duurt ook een aantal jaar dus dat zou moeten kunnen.
Ik ben ook wel benieuwd wat ze ervan gaan maken. Het is natuurlijk gewoon echt iets wat deels gebasseerd is op de engelse geschiedenis… ik denk niet dat ze er veel van aan moeten passen. Het accent moet wel van het platteland afkomen maar ik vraag me af of twents of limburgs klinkt als je zingt haha.
Met de Lion King is het ze ook gelukt om een waar Afrika in het theater te bouwen, dat hebben ze ook niet aangepast aan alleen zwijnen op de veluwe 😉

  [ # 43 ] 16 October 2009 06:29 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik denk dat dat in combinatie met Thatcher, Michael Heseltine en de mijnwerkerstakingen niet perse Limburgs dan wel Twents (waren daar ook mijnen ?)  hoeft te zijn….ik hoop het niet eerlijk gezegd :blanco:


@ Lottei….wat een lieve avatar heb jij   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 44 ] 17 October 2009 04:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

@Lottei:

The Lion King en Billy Elliot zijn wat dat betreft echt niet met elkaar te vergelijken. In The Lion King komt niets van Afrikaanse geschiedenis of andere specifieke informatie aan bod. Als je geen Afrika-kenner bent heb je minstens net zoveel plezier als iedereen bij The Lion King. Bij Billy Elliot kan het zijn dat je echt wat mist als je bijvoorbeeld geen flauw idee hebt wie Margareth Thatcher is.
Een bepaalde sfeer creëren in een theater of een stuk bewerken op een heel ander land is een groot verschil.

  [ # 45 ] 17 October 2009 05:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

stefucius - 17 October 2009 04:12 PM

@Lottei:

The Lion King en Billy Elliot zijn wat dat betreft echt niet met elkaar te vergelijken. In The Lion King komt niets van Afrikaanse geschiedenis of andere specifieke informatie aan bod. Als je geen Afrika-kenner bent heb je minstens net zoveel plezier als iedereen bij The Lion King. Bij Billy Elliot kan het zijn dat je echt wat mist als je bijvoorbeeld geen flauw idee hebt wie Margareth Thatcher is.
Een bepaalde sfeer creëren in een theater of een stuk bewerken op een heel ander land is een groot verschil.

Zijn er eigenlijk mensen die niet weten wie Margareth Thatcher is?

Ik begrijp de vraag of Billy qua verhaalsgeschiedenis nu wel of niet voor Nederland geschikt zou zijn eigenlijk niet zo goed.
Er hebben toch ook heel veel Hollanders in Londen van de voorstelling genoten?
En hoe zit dat dan met bijv. Phantom of Les Mis? Die zijn toch ook niet in een Nederlandse setting uitgebracht?

Theater vraagt van je dat je je kunt inleven en anders staat de complete synopsis en belangrijke punten uit de historie ook in het programmaboek te lezen. En anders lees je je van te voren maar even in.
Of moet alles hier in hapklare brokken worden voorgeschoteld omdat anders het publiek het niet begrijpt. Misschien het ‘grote publiek’ niet, maar voor een gemiddelde theaterliefhebber vind ik dat toch wel een beetje een belediging.
Miss Saigon is ook niet in een Nederlandse setting uitgebracht. Piaf ook niet. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
Nee, persoonlijk maak ik mij meer zorgen om de vertaling en de casting!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 95