1 of 3 |  1 2 3 > 
Vergelijking WestEnd - Broadway
change_status
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  166
Geregistreerd  2009-06-14

Ik ben benieuwd naar forum leden die zowel op West-End als op Broadway zijn geweest. Na regelmatige bezoeken aan Broadway shows lijkt het me ook een keer leuk om naar Londen te gaan maar mijn gevoel zegt dat het daar toch minder allure heeft.

Misschien zit ik er helemaal naast en is Londen helemaal geweldig, wie kan me helpen de verschillen aan te geven?

  [ # 1 ] 09 August 2009 08:00 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het drukke hectische van Broadway heb je op West End niet (vind ik zelf overigens heel prima), maar of dat de shows minder allure geeft…?
In het theater merk je daar vrij weinig van is mijn ervaring; mogelijk is een echt Amerikaanse show ‘Amerikaanser’ op Broadway, maar andersom geldt dat ook: we moeten ook nog maar afwachten hoe bijvoorbeeld Billy Elliot zich daar verhoudt, die is zo typisch Brits. En een Mary Poppins, wat ook heel Brits is bijvoorbeeld, speelt ook op Broadway.
De grootste verschillen zitten denk ik toch in de omgeving en niet in het theater. In Londen is alles rustiger en meer verspreid, er heerst die typisch Engelse sfeer. Maar kom je in de theaters, dan is het nog steeds wel gewoon een theater zoals ze overal - en ook op Broadway - zijn.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens en zie wat je er van vind! En als je niet ‘durft’, ga dan eerst voor een typisch Engelse show.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 09 August 2009 09:02 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik heb het zelf niet zo op West End, maar dat ligt meer aan dat ik verliefd ben op New York en niets heb met London als stad. Wat ik wel vind dat je de klassieke en vooral meer dramatische stukken beter in London kan zien en dat je voor shows als Hairspray en The Producers beter naar New York kan gaan.

  [ # 3 ] 09 August 2009 09:50 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  688
Geregistreerd  2009-04-30

De stad New York is natuurlijk fantastisch en de hele sfeer rondom Broadway is heel bijzonder. Het is zo’n te gek gevoel als je gewoon in New York bent en op Broadway, maar het is vooral de sfeer die het ‘m doet. De kwaliteit van de musical vind ik persoonlijk niet veel beter dan West End. (maar ik heb maar één musical in Broadway gezien dus daar kan ik niet heel goed over oordelen)
Ik vond het wel een tegenvaller dat het theater zo dicht bij de drukke weg was in New York. Wij hadden plaatsen precies aan de zijkant bij de deuren en er was verder helemaal geen hal meer tussen ofzo. Toen de deuren open gingen stonden we meteen op straat. Heel vreemd was dat…
Een groot verschil is verder dat de theaters in Londen ver verspreid liggen terwijl New York echt één grote straat heeft waar alles zich bevindt.

   Handtekening   

http://www.mjoesical.nl

  [ # 4 ] 09 August 2009 09:54 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Welke land maakt vernieuwender theater vinden jullie? Broadway heeft natuurlijk niet de cultuur die London heeft, dus ik kan me voorstellen dat ze in London meer vasthouden aan tradities en minder snel voor een moderne interpretatie van een klassiek stuk kiezen.

  [ # 5 ] 09 August 2009 10:22 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Eveliene - 09 August 2009 09:50 AM

Ik vond het wel een tegenvaller dat het theater zo dicht bij de drukke weg was in New York. Wij hadden plaatsen precies aan de zijkant bij de deuren en er was verder helemaal geen hal meer tussen ofzo. Toen de deuren open gingen stonden we meteen op straat. Heel vreemd was dat…

Alle theaters in New York hebben dat, er is echt geen plek op zo’n klein eiland voor ruime foyers, het Hilton en het Marquis hebben het wel, maar dat zijn de uitzonderingen.

Ik ben geen geregeld London-bezoeker, maar als ik me goed herinner, zijn de theaters daar ook niet echt uitgerust met foyers, of heb ik het mis?

  [ # 6 ] 09 August 2009 11:46 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Klaske - 09 August 2009 10:22 AM
Eveliene - 09 August 2009 09:50 AM

Ik vond het wel een tegenvaller dat het theater zo dicht bij de drukke weg was in New York. Wij hadden plaatsen precies aan de zijkant bij de deuren en er was verder helemaal geen hal meer tussen ofzo. Toen de deuren open gingen stonden we meteen op straat. Heel vreemd was dat…

Alle theaters in New York hebben dat, er is echt geen plek op zo’n klein eiland voor ruime foyers, het Hilton en het Marquis hebben het wel, maar dat zijn de uitzonderingen.

Ik ben geen geregeld London-bezoeker, maar als ik me goed herinner, zijn de theaters daar ook niet echt uitgerust met foyers, of heb ik het mis?

In London is het ook zo; bij het theater van la cage is het zelfs zo dat als Albin na I am what I am wegloopt; de zaal in loopt een deur in de zaal open knalt en meteen op straat staat. Trouwens veel theaters in Londen zijn erg krap en klein. In NY zitten de theaters misschien wel tegen een drukke weg; maar in londen zijn er ook een paar metro’s die onder de theaters door rijden en die je ook tijdens een show hoort en voelt

  [ # 7 ] 09 August 2009 02:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Misschien moet ik nog eens naar Broadway, maar ik begrijp al die ophef niet zo: ik vond New York vooral heel druk. Hoewel ik erg onder de indruk van Ellis Island was en ook Hyde Park prettig vertoeven vond. De mentaliteit van de mensen staat me ook niet zo aan; onvriendelijk, gehaast en soms ronduit bot.
Geef mij toch maar Londen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 8 ] 09 August 2009 03:38 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Heidi - 09 August 2009 02:19 PM

Misschien moet ik nog eens naar Broadway, maar ik begrijp al die ophef niet zo: ik vond New York vooral heel druk. Hoewel ik erg onder de indruk van Ellis Island was en ook Hyde Park prettig vertoeven vond. De mentaliteit van de mensen staat me ook niet zo aan; onvriendelijk, gehaast en soms ronduit bot.
Geef mij toch maar Londen.

Dat laatste had ik juist in London dat ik de mensen onvriendelijk vond. Ik heb het altijd heerlijk met Amerikanen. Vooral Amerikaanse toeristen in New York. Het voordeel van alleen reizen is dat je mensen ontmoet, helemaal in de rij van de TKTS.  Ze zijn ontzettend open en oppervlakkig nieuwsgierig naar anderen. Als je een uur, anderhalf uur met ze in de rij hebt gestaan, ben je praktisch vrienden voor het leven. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat mensen me meevroegen wat te gaan eten of nog wat rond te lopen voor we elk ons weegs weer gaan richting de show. Gezelligheid voor een paar uur en je leert heel veel over de levensstijl van Amerikanen van buiten New York.

Qua tempo is New York inderdaad wennen, maar het is een tempo dat wel bij mij past. Ik heb altijd moeite als ik terug ben in Nederland om me weer aan te passen aan het tempo hier.

God, help me, I love NEW YORK :D

  [ # 9 ] 09 August 2009 03:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Klaske - 09 August 2009 03:38 PM
Heidi - 09 August 2009 02:19 PM

Misschien moet ik nog eens naar Broadway, maar ik begrijp al die ophef niet zo: ik vond New York vooral heel druk. Hoewel ik erg onder de indruk van Ellis Island was en ook Hyde Park prettig vertoeven vond. De mentaliteit van de mensen staat me ook niet zo aan; onvriendelijk, gehaast en soms ronduit bot.
Geef mij toch maar Londen.

Dat laatste had ik juist in London dat ik de mensen onvriendelijk vond. Ik heb het altijd heerlijk met Amerikanen. Vooral Amerikaanse toeristen in New York. Het voordeel van alleen reizen is dat je mensen ontmoet, helemaal in de rij van de TKTS.  Ze zijn ontzettend open en oppervlakkig nieuwsgierig naar anderen. Als je een uur, anderhalf uur met ze in de rij hebt gestaan, ben je praktisch vrienden voor het leven. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat mensen me meevroegen wat te gaan eten of nog wat rond te lopen voor we elk ons weegs weer gaan richting de show. Gezelligheid voor een paar uur en je leert heel veel over de levensstijl van Amerikanen van buiten New York.

Qua tempo is New York inderdaad wennen, maar het is een tempo dat wel bij mij past. Ik heb altijd moeite als ik terug ben in Nederland om me weer aan te passen aan het tempo hier.

God, help me, I love NEW YORK :D

Misschien moet ik er inderdaad gewoon nog eens terug; het was ook vooral in het algemeen een hele volle en overweldigende week en misschien is dat gewoon net even iets teveel geweest voor mijn prikkelgevoeligheid. Denk dat ik eens alleen zou moeten gaan, of met een vriendin; voor een tweede keer en eigen tempo, dat kijkt vast al met heel andere ogen 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 09 August 2009 03:55 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  166
Geregistreerd  2009-06-14

Bedankt voor jullie reactie’s,

Ik denk dat ik het voorlopig maar op broadway hou, en klaske ik ben ook een nyc-junk, kan geen genoeg van die stad krijgen en vind het heerlijk dat ik binnen een straal van een paar honderd meter wel naar 20 shows kan of zo. De houding van de Britten kan ik niet goed beoordelen maar ik vind amerikanen (en zelfs new yorkers) hele vriendelijke mensen, en dat oppervlakkige dat je altijd hoort vind ik reuze meevallen.
Typisch Amerikaans is dat alles great en awesome is, dit vinden veel mensen irritant maar ik houd zelf wel van een dergelijke positieve levensinstelling.

  [ # 11 ] 09 August 2009 09:37 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Ik ben juist ontzettend Londen fan! Ik vind New York erg druk. In Londen vind ik COvent Garden en Leicester Square echt geweldige plekken. En dit is ook echt het gebied waar veel theaters dicht bij elkaar liggen.
Alleen Wicked en Billy Elliot liggen echt duidelijk buiten… (en dat zijn net de populaire shows, waardoor iedereen denkt dat alles in Londen ve uit elkaar ligt).

Londen is ook wat klassieker ( en ik hou daar wel van). In NY zag ik echt grote groepen in spijkerbroek, slippers en met grote tassen van alle inkopen (was uitverkoop toen ik er was) in het theater. Heb het idee dat mensen in Londen toch iets netter gekleed zijn en de boodschappoen afgeven of in het hotel laten (in ieder geval niet met 10 tassen in de zaal zitten).

Heb best van NY genoten toen ik er was 3-4 dagen. En zou voor een keertje nog wel terug willen, gewoon omdat het zo’n aparte sfeer heeft en ik lang niet alles gezien heb. Maar Londen heeft mijn hart.

Ik zou zeggen probeer het gewoon een keer… (en je hebt zoveel leuke aanbiedingen dat je portemonnee een kaar Londen ipv NY ect niet erg zal vinden)

  [ # 12 ] 10 August 2009 07:47 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  688
Geregistreerd  2009-04-30

jouke - 09 August 2009 11:46 AM
Klaske - 09 August 2009 10:22 AM
Eveliene - 09 August 2009 09:50 AM

Ik vond het wel een tegenvaller dat het theater zo dicht bij de drukke weg was in New York. Wij hadden plaatsen precies aan de zijkant bij de deuren en er was verder helemaal geen hal meer tussen ofzo. Toen de deuren open gingen stonden we meteen op straat. Heel vreemd was dat…

Alle theaters in New York hebben dat, er is echt geen plek op zo’n klein eiland voor ruime foyers, het Hilton en het Marquis hebben het wel, maar dat zijn de uitzonderingen.

Ik ben geen geregeld London-bezoeker, maar als ik me goed herinner, zijn de theaters daar ook niet echt uitgerust met foyers, of heb ik het mis?

In London is het ook zo; bij het theater van la cage is het zelfs zo dat als Albin na I am what I am wegloopt; de zaal in loopt een deur in de zaal open knalt en meteen op straat staat. Trouwens veel theaters in Londen zijn erg krap en klein. In NY zitten de theaters misschien wel tegen een drukke weg; maar in londen zijn er ook een paar metro’s die onder de theaters door rijden en die je ook tijdens een show hoort en voelt

Klopt ja, toen ik in Londen was, was dat inderdaad ook zo, maar om de een of andere reden viel het daar minder op en was het ook niet zo raar als in New York.

Maar verder ben ik ook super fan van New York! Ik vind Amerikanen juist super aardig, eigenlijk vriendelijker dan de mensen in Londen, je maakt heel makkelijk contact met ze.

   Handtekening   

http://www.mjoesical.nl

  [ # 13 ] 10 August 2009 10:42 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

NYC is een geweldige stad! De trip van Ellis Island naar Hyde Park zal wel een behoorlijke vermoeiende zijn geweest. Denk namelijk dat de trip van Ellis Isle naar Central Park iets beter zal verlopen, bootje, metrootje en dan .. daar ben je!

Ik ben zelf ook een fan van NYC. Je zou kunnen zeggen dat het mijn tweede liefde is, over het theater denk ik niet dat er een echt groot verschil zit. Beide “bewoners en bezoekers” zijn zeer uiteenlopend, dus je krijgt vanzelfsprekend verschillende reacties. Persoonlijk vind ik New York heel prettig, Broadway is een straat met allure en prestige. Doordat de musicalwereld hard is daar, overal eigenlijk, heeft Broadway als lange straat vol met musicals een kloppend hart met musicals. Alles ademt (en leeft, haha) daar musical. In Londen vind ik dat iets minder! à‰én voordeel van Londen is wel de bereikbaarheid van de shows, vanuit Nederland is het niet direct een dure onderneming om een musical te zien! De rij van discount tickets is inderdaad hilarisch in NYC, die mensen die tegen je aan beginnen te kleppen.. helemaal als je zegt dat je uit Nederland komt. Heel bijzonder. “are your from Amsterdam?” “no, we are not!”... “The Hague then?” ...  “No, not even from there!!” .. maargoed 😊

Eenieder zal een voorkeur hebben… welke reden dan ook!

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 14 ] 10 August 2009 12:16 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2008-08-22

Ik ben afgelopen mei ook naar Londen geweest. Ik moet zeggen, ik heb meer met NY. Zowel Spring Awakening als Wicked vond ik op Broadway een stuk sterker. Spring misschien omdat ik zo onde de indruk was, maar bij Wicked vooral om de acteurs.
Tevens vind ik de Amerikanen veel viendelijker, de stad veel meer sfeer hebben en het er veel gezelliger.

Daarnaast verdwaal ik zonder TOM TOM nog op een rechte weg, nou dan ben je in Londen helemaal snel de weg kwijt;)

Enne vliegen naar NY is helemaal niet zo heel erg duur hoor. Ik vlieg in de vakantie ( ben docent dus kan niet anders ) voor 234 euro incl naar NYC.

  [ # 15 ] 10 August 2009 03:07 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2006-09-12

Ik ben nog nooit in NY geweest maar dat heeft meer te maken dat ik geen fan van vliegen ben. Qua naam zal Broadway meer uitstraling hebben dan het West End maar dat is ook alles denk ik. Kwalitatief zullen er geen verschillen zijn en de grote shows zie je toch wel in beide steden. Doe mij maar Londen. Oh, ik verbaas me wel dat mensen zeggen dat het in NY veel drukker is. Nou, ik vind Londen al heel druk. Nee, Londen heeft voor mij alles, lekker dichtbij en biedt mij daarnaast meer dan alle theater.

 1 2 3 > 
1 of 3