Komende zomer zijn er in het Openluchttheater in Tecklenburg, Duitsland (ongeveer 70 km ten oosten van Twente) drie voorstellingen te zien, de familievoorstelling Michel aus Lönneberga, naar het boek van Astrid Lindgren, West Side Story * en 3 Musketiere met de Nederlandse Wietske van Tongeren als Koningin Anna. Vorig jaar heb ik daar Aida gezien met Willemijn Verkaik in de rol van Amneris.
Op Tweede Pinksterdag, 24 mei 18.00 uur, vindt hier het Openingsgala 2010 plaats, onder de titel Musical meets Pop, met als voornaamste gast Pia Douwes. Vrije 1e rangsplaatsen zijn nu nog op 1 hand te tellen!
De premiere van 3 Musketiere vindt plaats op zaterdag 19 juni 2010, 20.00 uur. Er zijn 20 voorstellingen. 1e rangskaartjes zijn 38 euro excl. belastingen en adm. kosten. Reken op een dikke 50 euro per kaartje. (de bijkomende kosten waren tussen 14 en 15 euro)
Rolverdeling:
• D’Artagnan: Thomas Hohler
• Milady de Winter: Femke Soetenga
• Kardinal Richelieu: Yngve Gasoy-Romdal
• Athos: Marc Clear
• Porthos: Enrico de Pieri
• Aramis: Jens Janke
• Constance: Lisa Antoni
• Königin Anna: Wietske van Tongeren (hoofdrolspeelster in Weense Rebecca)
• König Ludwig XIII.: Lars Kemter
• Rochefort: Paul Stampehl
• Herzog von Buckingham: Harald Tauber
• James / Conférencier: Stefan Poslovski
• Cabarét-Sängerin / Mutter: Anne Welte
De premiere van West Side Story vindt plaats op vrijdag 23 juli 2010 om 20.00 uur. Er zijn ook 20 voorstellingen. De kaartjes zijn even duur als bij 3 Musketiere.
Rolverdeling:
• Tony: Lucius Wolter
• Maria: Leah Delos Santos
• Riff: Lars Kemter
• Anybody’s: Jana Stelley
• Bernardo: Gianni Meurer
• Anita: Sigrid Brandstetter
• Doc: Hannes Demming
• Krupke: Stefan Poslovski
Via de site van het openluchttheater kan je kaartjes kopen, je wordt dan doorgelinkt naar Ticketonline.
* (edit) dit jaar (juni 2010) zou Greg & Baud ook een openluchtvoorstelling van West Side Story produceren in het Zoetermeerse Buytenpark. Deze productie is echter een jaar uitgesteld.
[ Gewijzigd: 15 maart 2010 04:34 PM door Hanstmf ]
Er spelen in 3 Musketiere nu best veel mensen mee die ook in Stuttgart in de Stage-versie van deze productie meededen. Awardwinnaar Marc Clear natuurlijk, die de rol van Athos opnieuw oppakt, maar ook Rochefort, James, Aramis en Porthos. Verder Thomas Hohler als d’Artagnan (die ik destijds niet heb gezien
Afgelopen maandag was in het Openluchttheater in Tecklenburg het Pinkstergala Musical Meets Pop te zien, de traditionele oopening van het openluchtseizoen met de volgende 9 solisten, waarvan de eerste 6 ook te zien zullen zijn in 3 Musketiere resp. West Side Story.
3 Musketiere
• D’Artagnan: Thomas Hohler (nu: Elisabeth - Kronprinz Rudolf)
• Kardinal Richelieu: Yngve Gasoy-Romdal (Jekyll & Hyde in Magdeburg, rol Jekyll/Hyde)
• Constance: Lisa Antoni (Rudolf - Affaire Mayerling - Mary Baroness Vetsera)
• Cabarét-Sängerin / Mutter: Anne Welte (vele rollen: Les Mis - Mme Thenardier, Tanz der Vampire - Rebecca, Phantom - Carlotta, Mozart)
West Side Story
• Tony: Lucius Wolter (vele rollen: Camelot, Rebecca. JCS, Titanic, Les Mis, West Side Story)
• Maria: Leah Delos Santos (vele rollen: West Side Story - Maria, Robin Hood, Beauty and the Beast - Belle)
Aangevuld met:
• Silke Braas (We Will Rock You - us. Scaramouche)
• Sascha Th. G. Krebs (walk-in cover Bap, Brit, Khashoggi, Dieter in WWRY)
en last but not least Pia Douwes, die misschien volgend jaar wel in een openluchtproductie gaat meespelen aldaar.
Tecklenburg ligt 70 km ten oosten van Twente op een heuvel in het Teutoburgerwoud, waar de resten van een oud kasteel zijn omgebouwd tot openluchttheater, dat gedeeltelijk is overdekt. Maandag overdag dus de buienradar in de gaten gehouden en ja in de buurt heeft het geonweerd, maar tijdens de voorstelling was de zon weer terug, al was het een stuk frisser dan zaterdag en zondag.
in het 3 en een half uur durende concert werden zo’n 28 nummers ten gehore gebracht, voor de pauze uit musicals, na de pauze popnummers van eigen keuze van de solisten, dit alles onder begeleiding van een 8-koppige live band en aan elkaar gepraat door een enigszins op leeftijd zijnde presentator, die tevens nog wat vrijkaarten en cd’s uitdeelde aan willekeurige toeschouwers. Natuurlijk ruime aandacht voor de twee producties die deze zomer te zien zijn in het theater aldaar.
Het concert werd door de complete groep geopend met “Oh what a Night (december 1963)” uit Jersey Boys. Klonk goed, de toon was gezet voor de rest van de avond. Daarna het eerste nummer uit 3 Musketiere, “Heut ist der Tag (Nu)” door Thomas, die laat horen dat iig de d’Artagnan van de komende voorstelling over een goede en verstaanbare stem beschikt. Dat geldt ook voor Yngve, die als Kardinal Richelieu te zien zal zijn en “O Herr (O Heer)” zingt. Bij mij komen dan de beelden van Stanley Burleson weer boven.
Dan een lied uit WSS: “Maria” door Lucius, ook prima. Weer terug naar 3M met de eerste solo van Pia Douwes als de voormalige Milady de Winter: “Milady ist Zuruck”. Heel sterk gezongen en de eerste soliste die het lied ook acteert. Het eerste hoogtepunt van de avond. Vervolgens even wat gas terug met “La Sacrada Familia” uit Gaudi, die in Nederland nog nooit te zien is geweest en wat mij betreft hoeft dat ook niet!
Ik wist dat Rebecca ook aan bod zou komen en ik hoopte op een solo van Pia daarmee, maar het was Anne die “I’m an American Woman” aardig vertolkte. Na het breekbare en spannende “Somewhere” uit WSS door Leah en “Nobody’s Side” uit Chess door Lisa was het tijd voor een We Will Rock You - blokje, waarbij werd aangekondigd dat Pia in Utrecht de rol van Killer Queen gaat spelen. Wie twijfels heeft of Pia kan rocken had hier bij moeten zijn. De manier waarop ze “Another One Bites the Dust” neerzet is fenomenaal en is dus het tweede hoogtepunt van deze avond. Hierna twee nummers van Scaramouche en Galileo: “Who Wants to Live Forever / Hammer to Fall” door Silke en Lucius. Ook heel goed gedaan en ik zie het Marjolein en John al helemaal doen.
Het derde nummer uit 3M is “Wer kann schon ohne Liebe sein? (Ik ben een vrouw)”, het nummer dat tijdens de eerste liveshow van OZN Mary Poppins door Sophie, Suzanne en Eefje werd gezongen. Het zijn nu Pia, Lisa en Silke die een overtuigende versie neerzetten. Goh wat is dit toch een mooi nummer! Als pauzefinale wordt “You just Can’t Stop the Beat” uit Hairspray vertolkt.
Na de pauze staan vooral pop-rocknummers op het programma en mogen de aanwezigen vier keer een lied staande en meeklappend begeleiden, maar vocale hoogstandjes zijn er dan nog maar zelden. Na 8 nummers volgt dan het laatste hoogtepunt van de avond. Als aangekondigd wordt dat het nummer “Anyway” oorspronkelijk van Martina McBride zal worden vertolkt gaat er applaus op (ik kende dat hele nummer niet) maar het is wederom Pia die deze powerballad ijzersterk neerzet. Op YT heb ik geluidsmateriaal gevonden van Pia’s uitvoering op het concert Still Friends:
Tenslotte de finale, eerst iedereen op toneel met Don’t Stop Believin’, de single van X-factor winnaar Jaap. Daarna nog een nummer uit 3M met naast Thomas ook de andere drie musketiers en het mannen-ensemble met hun uitvoering van “Einer für alle” , allen op toneel met “Love of the Common People” en nogmaals “Oh What a Night”.
Tot slot nog de opmerking dat waar we in NL steeds meer naar een “portemonneeloze pauze” gaan, we hier niet alleen voor de inhoud van een flesje moesten betalen maar ook voor het flesje zelf. Als je het flesje dan weer inleverde kreeg je dat statiegeld terug. Betekent wel 2x naar de bar toe…. Enfin, tegen 10-en zat ik weer in de auto en was rond half 1 weer thuis. Een mooi concert waar het vooral Pia was die overtuigde en waarin toch ook wel bij mij de belangstelling is opgewekt om toch naar de uitvoering van 3 Musketiere te gaan, vorig jaar heb ik daar Aida gezien.
Enkele foto’s gemaakt door Michel Vonk zijn hier te zien: