donderdag 21 december 19.30 The Grinning Man (Trafalgar Studios)***1/2
Er zijn voorstellingen die je moet laten bezinken. Deze laatste voorstelling van de trip is daar één van. Een voorstelling op basis van een verhaal van Victor Hugo, dat moet toch wel drama zijn. De enige vraag is dan, loopt het relatief goed af of helemaal niet, met voorbeelden als Les Mis en Notre Dame de Paris. Maar dit is een rare mengeling van drama en melodrama, en af en toe wat comedy. Dit komt deels omdat het een voorstelling in een voorstelling betreft, maar eigenlijk gebeurt het op alle niveaus. Op het hoogste niveau wordt het verhaal verteld door een nogal creepy clown. Het gaat verhaal over een jongen die misvormd is. In zijn jonge jeugd is hij met een zeis bewerkt, maar het hoe en wat weet hij niet meer. Wel dat hij een baby heeft gered en vervolgens is opgevangen door een man, die zijn vrouw tijdens dezelfde scheepsramp is kwijtgeraakt als de jongen zijn moeder. De man heeft een enorme wolfshond. De jongen wordt een kermisattractie, en wordt daar gezien door de prins, die ondersteboven is van zijn act. Tijdens de act blijkt zijn vader, de koning, te zijn overleden, maar dat is geen reden terug te gaan naar het paleis. Geen van de andere kinderen geeft wat om hun vader. De oudste is wat meer bijdehand, de jongste is een onverzadigbare nymfomane. Zij wordt meegenomen naar de act en raakt op slag onder de indruk van de jongen. Uiteindelijk ontrafelt de geschiedenis zich, en worden alle losse eindjes aan elkaar geknoopt.
Als de jongeren nog kinderen zijn, worden ze uitgebeeld door poppen, min of meer op de manier zoals we ook in Nederland zien. De hond echter is van War Horse niveau, waarbij het achterlichaam een persoon is, en de kop apart wordt bediend. Het levert een fascinerend beeld op, dat levensecht is. De royals zijn nogal karikaturaal. De nieuwe koningin heeft een Blackadder-koningin stemmetje, en gedraagt zich soms ook zo, al is ze wel redelijker. De prins heeft ook wel een beetje weg van de domme Hugh Laurie prins uit dezelfde serie, al wordt het hem op een gegeven moment ook wel echt ernst. Leuk voor ons Nederlanders is dat het zusje van the Grinning Man wordt vertolkt door Sanne den Besten, die minder high profile dan Celinde Schoenmaker of Willemijn Verkaik toch al een leuk CV in Londen heeft opgebouwd, met onder andere Les Mis (cover Fantine) en Mamma Mia (Sophie). Dat doet ze goed, zoals de hele cast het goed doet.
Opvallend is het gebruik van de zaal in de voorstelling. Een bassiste staat soms op een platform in de zaal, en de bovenkant van de opening voor de onderste rijen wordt als zitplaats gebruikt. De spelers komen op het eind zelfs nog verder de zaal in.
Al met al dus een vreemde voorstelling, die op punten prachtig is, maar in zijn geheel niet helemaal op z’n plaats valt.