25-1 14.30 Matilda (Cambridge)
Een vloed aan superenthousiaste recensies kreeg deze voorstelling bij de première, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. De CD van de voorstelling heeft dit enthousiasme verder aangewakkerd. Wederom niet de volledige a-cast: de actrice die mrs Wormwood speelt is er niet; zij wordt vervangen door de kok. Nou ja, Verity Bentham, die als rol in de castlijst kok heeft.
Het theater is volledig in thema. Veel schoolborden met teksten, waaronder ook enkele praktische, zoals welke kinderen deze middag spelen. Eén bekende naam staat er tussen: Fleur Houdijk (als Hortensia). Behalve dat het een Nederlandse naam is, speelde ze eerder in Billy Elliot. Het podium en de podiumlijsten bestaan uit vierkante houten blokjes; sommige voorzien van letters, als scrabble. Het houdt je bezig in afwachting van de voorstelling, op zoek naar de woorden die zijn verborgen.
De opening is vrolijk en blij; allerlei ouders die zo trots zijn op hun kroost. Het zorgt voor het bittere contrast met de ouders van (aanstaande) Matilda. Als mrs Wormwood bij de dokter vraagt wat er toch met haar loos is blijkt ze dus hoogzwanger te zijn. Lastig, want ze heeft een danswedstrijd. Als Matilda geboren is constateert mr Wormwood dat het misvormd jongetje is; er ontbreekt wat aan. En zo groeit Matilda op met een moeder alleen met zichzelf en de danspartner bezig is, en een vader die haar continu als jongetje aanspreekt, en die meer geeft om haar achterlijke oudere broer, die tenmiste gewoon televisie kijkt. Matilda leest graag, en komt vaak in de bibliotheek, alwaar ze de bibliothecaresse verhalen vertelt. Ook school is een hel, eerst door de oudere jaars, vervolgens dankzij de schoolleidster miss Trunchbull, een Olympisch kampioene hamerslingeren in ruste. Gelukkig is haar lerares miss Honey van een andere orde. Zij erkent dat Matilda speciaal is, en stimuleert haar. Maar waar zowel de bibliothecaresse als de lerares verwachten dat haar ouders wel trots zullen zijn, blijkt dat niet het geval. Bijvoorbeeld omdat Matilda de deal afkeurt die haar vader wil maken. Een groot aantal auto’s met teruggedraaide kilometerstanden aan een rijke rus verkopen. Om dit te voorkomen grijpt ze naar drastischer middelen. Want een verkoper met groen haar wordt toch niet vertrouwd. En wat kun je niet allemaal met superlijm doen.
Wat fraai is zijn de contrasten in de voorstelling. De liefdevolle momenten, vooral in de bibliotheek, als Matilda haar verhaal vertelt, en soms in de klas, en de verschrikkingen, met name als miss Trunchbull op het toneel verschijnt. De kinderen zijn dan de klos. Als de staartjes van één van de kinderen haar niet aanstaat (maar haar moeder vindt ze mooi), slingert ze haar als een hamer de zaal in, een waanzinnig effect waarin we het kind echt rondgeslingerd zien worden, en iets later (na strobo en blackout) wordt ze in de zaal opgevangen. Als een jongetje een stuk cake van haar heeft gejat wordt deze gedwongen de hele cake op te eten, een cake ongeveer half zo groot als de jongen zelf. Ze haat dus kinderen, en gelooft niet dat er iets goeds in hen zit.
De ballads in de voorstelling zijn niet onaardig en zeker effectief, maar de hoogtepunten zijn toch de ensemblenummers. De schoolsong bijvoorbeeld, waarin alle letters van het alfabet worden gebruikt als klankwoord (Y is why, C is see), en als blokken in het schoolhek worden gestopt. En natuurlijk het afsluitende Revolting Children, dat heerlijk aanstekelijk is.
Na de pauze heeft mr Wormwood een conversatie met de zaal, waarin hij zijn excuses aanbiedt voor de onverantwoorde zaken die op het podium gebeuren. “Don’t try this at home.†En dan heeft hij het natuurlijk over lezen. Als er op zijn vraag wie van de volwassenen wel eens een boek leest, is een vrouw op de eerste rij de pineut. Hij vraagt hoe ze heet, en als er dan een oubollige voornaam wordt genoemd, reageert hij met gebaar, om verder te gaan met zijn tirade. Om vervolgens de televisie te verheerlijken in een nummer, dat de achterlijkheid van zijn zoon Michael, die alleen het woord Tellie meezingt nog eens versterkt.
De spelers zijn zonder enige uitzondering geweldig, zowel de volwassenen als de kinderen, de understudy niet uitgezonderd. Sophie Kiely is een mooie Matilda, zowel in haar spel als in haar zang. Ook de andere kids klinken als nachtegalen, en zijn aandoenlijk in hun spel. Bertie Carvel (inderdaad een man) is heerlijk afstotelijk als miss Trunchbull, maar weet toch een grijns op je gezicht te toveren als ze weer eens kinderen afkraakt. Paul Kaye is precies die onbetrouwbare tweedehandsautoverkoper, en Lauren Ward de lerares met geloof in haar leerlingen, maar verder kwetsbaar. En Verity Bentham die egocentrische vrouw, die slechts geeft om uiterlijk en dansen, en die daarmee doet denken aan een Koefnoen-personage.
De voorstelling heeft eigenlijk maar 1 nadeel. Het theater, of eigenlijk het podium is wat te klein. Vanaf rij 1 wordt het zicht toch regelmatig geblokkeerd door met name personen, maar soms ook rekwisieten voor op het podium. Maar omdat de zaal niet echt oploopt moet dit euvel toch zeker voor veel rijen gelden. Maar dat doet niets af van het feit dat net als de beste show van het West End ook de één na beste show kinderen in de hoofdrol heeft. Matilda is na Billy Elliot het beste wat er in Londen te zien is.