Weekje New York
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Net terug van een heerlijke vakantie in New York en IJsland. Twee heel verschillende plekken natuurlijk maar na een week NY was de rust op IJsland en de prachtige natuur wel een verademing.

NY was erg druk, ook omdat er een vergadering van de VN was in die week waardoor de prijzen van de hotels natuurlijk nog meer de pan uit rezen. We verbleven in het Imperial Court Hotel op West 79th street. Hotel matig maar je went eraan, maar de plek was prima. Anderhalf blok lopen naar de metro die meteen naar Times Square ging. En een stuk minder druk dan rondom Times Square wat ook wel weer lekker was.

Ik heb die week 4 shows gezien, in mijn eentje want Ronny had er geen zin in haha, die is dus lekker naar de film geweest.
Ik had van te voren niks geboekt, wist ook nog niet of ik wel naar een show zou gaan. Klinkt misschien raar als moderator van deze site, maar als je elke dag al zo intensief met musicals bezig bent voor deze website dan is het tijdens je vakantie ook wel lekker om er even niet aan te hoeven denken / er mee bezig hoeft te zijn. (ondanks dat het toch een hobby is). Natuurlijk van de rest van het team vele tips gekregen wat ik toch echt wel moest gaan zien en telkens kwam de voorstelling Nex To Normal terug. Maar goed, ik heb dus gewacht tot NY zelf om eventueel kaarten te kopen.

Eenmaal daar kun je natuurlijk niet om de shows heen, uiteidelijk heb ik 4 voorstellingen bezocht haha.
Ik ga geen uitgebreide verslagen schrijven maar wel even kort mijn bevindingen.

Rock of Ages:
Ik hou enrom van rock muziek en kan van tijd tot tijd erg genieten van foute glamrock uit de jaren 80. Heb dan ook diverse cd’s in de kast van Poison, Bon Jovi, Kiss, Def Leppard etc. Deze show moest ik dus gewoon wel zien. Via Broadwaybox een mooie korting (50%) en dat scheelt ook uren in de rij staan bij TKTS want daar had ik dus weinig zin in….
Leuk theater, niet al te groot en een prima plek dus kom maar op met die muziek.
De show is best leuk, niet al te hoogstaand qua verhaal maar daarvoor moet je ook niet naar ROA. Het gaat vooral om de muziek en dat weet de cast ook. Ze nemen zichzelf niet al te serieus en dat is leuk om te zien. Neemt niet weg dat de kwaliteit van zang en spel natuurlijk wel gewoon goed is. Goede hoofdrolspelers en we hadden ook bijna de volledige 1e cast (en dat op een dinsdag) op Mitchell Jarvis als StaceeJaxx na, die werd gespeeld door Michael Minarik. Ik zie deze show niet zo snel naar NL komen, maar had wel meteen het idee dat mocht het zo zijn dat Michael Diederich de rol van Lonny (verteller van het verhaal) moet gaan spelen. Die rol is op zijn lijf geschreven.
Gewoon een leuke show, niet teveel van verwachten maar lekker ‘genieten’ van de foute muziek uit de jaren 80 (en steiekem meezingen haha)

The Addams Family
Een enorme hit op Broadway en ik had niet gedacht dat ik er nog een kaartje voor zou kunnen krijgen, laat staan eentje met korting. Maar dankzij Broadwaybox (thanks for the tip Jacco!) toch nog 40% terwijl je via TKTS geen korting krijgt. Toch blijft het een dure zaak hoor, $80 voor een kaartje, het is maar goed dat de euro-dollar koers gunstig stond haha. Ondanks het 1e rangs kaartje toch vrij ver achteraan in de inmense zaal, maar goed je bent erbij moet je dan maar denken.
Op zich kan ik me vinden in de matige kritieken die deze show heeft gekregen. Het verhaal is namelijk prut. De show moet het echt van de cast hebben en dan vooral van Nathan Lane als Gomez. Geweldige acteur die echt het verhaal draagt. Naast hem ook de fantastische Bebe Neuwirth al is haar rol jammer genoeg niet zo groot, het is vooral Lane die erg naar voren wordt geschoven. Kevin Chamberlin als Uncle Fester heeft ook een erg grappige rol, hij is ook de verteller van het verhaal en breekt regelmatig door de 4e wand heen. Iets wat me trouwens opviel tijdens mijn B’Way bezoeken, van de 4 shows waren er 3 die door de 4e wand heengaan…nieuwe trend?? Verder Jackie Hoffmann als Grandma was ook erg grappig, beetje ‘raunchy’ dat wel maar dat maakte het ook wel grappig. Het ensemble stelde jammer genoeg niks voor. Ik kan altijd wel genieten van nummers waarbij het ensemble eens lekker mag uitpakken (zodat het niet altijd maar gaat over de hoofdrollen), maar in deze show hebben ze nauwelijks wat te doen. Verder zijn de special effects ook erg leuk gedaan in deze voorstelling en dat zorgt ervoor dat je dan toch wel een aardige avond hebt. Ondanks de matige kritieken zat de zaal toch nagenoeg vol. De producenten hebben dus niks te klagen en ik vermoed dat deze show er toch nog wel een tijdje zal staan.

Next to Normal
Toch naar deze show gegaan, durf anders het MW team niet meer onder ogen te komen haha. Ook weer een fikse korting kunnen krijgen voor een prima plek op rij 3. Met het snuffertje er bovenop dus en hij is goed binnen gekomen…
Wat een geweldige voorstelling zeg, dit moet echt naar NL komen! Het grappige was dat ik na een half uur in de voorstelling pas doorhad hoe een bepaalde verhaallijn liep, ineens viel er een kwartje en dat vond ik echt super gedaan. Verder een supercast met Marin Mazzie als Diana. Wat is die vrouw geweldig, hoe ze zich inleeft in de rol is niet normaal. Ze stond gewoon te janken op het podium en tijdens het slot applaus kon je zien dat ze echt afgemat was. Moet ook vreselijk intens zijn om dit elke avond te spelen. Verder vond ik Meghann Fahy als dochter Natalie er ook uitspringen. Ze speelde zo intens, je voelde gewoon haar pijn als vergeten dochter en voor iemand die hiermee haar Broadway debut maakt kan ik alleen maar zeggen ‘vergeet tv en ga door met theater and give the girl a Tony!!’
De rest van de cast was ook super hoor, maar deze 2 dames sprongen er wat mij betreft uit. Mocht je nog in NY zijn dit jaar moet je deze show echt gaan zien. En vergeet je zakdoeken niet want die heb je nodig(aan het eind zat de hele zaal te snotteren)

Bloody Bloody Andrew Jackson
Een musical over een stukje Amerikaanse historie, over hoe Andrew Jackson de 7e president werd van Amerika en de Democratische Partij oprichtte. Korte musical, 90 minuten zonder pauze en dat is ook prima. Ik kan me voorstellen dat het voor Amerikanen een leuke show is om naar te kijken vanwege het historische aspect. Als Nederlander ook wel aardig, maar dan met name vanwege de humor en zelfspot en de lekkere rock muziek. Nog niet zo lang van Off Broadway naar Broadway overgeplaatst en de officiele premiere moet zelfs nog gaan plaatsvinden in oktober. Maar de cast zat er lekker in, komt natuurlijk ook omdat vrijwel de gehele Off Broadway cast mee verhuisd is en dus al ingespeeld is met Benjamin Walker aan het roer als Andrew Jackson. Niet echt een super geweldige show maar wel eentje die door de fans op handen gedragen wordt. Op de 1e rijen in het midden dan ook die hard fans met BBAJ shirts aan. Met de ondertitel ‘History just got all sexypants’ en met Walker als hoofdrolspeler is het ook niet gek dat de die hards vooraan zitten. Ik ben heel benieuwd naar de recensies na de premiere…

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 1 ] 05 October 2010 11:33 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Bedankt dat je de moeite hebt genomen een verslag te schrijven over je weekje NY. Als ik zulke verslagen lees, krijg ik echt letterlijk pijn in mijn lichaam, omdat ik ook zà³ graag zou willen. Wat grappig is, ik had helemaal niet door dat The Addams Family echt tot een hit is uitgegroeid. Het laatste wat ik erover gehoord had waren slechte recensies, dus mijn gedachte was: Nog een voorstelling die zo weer sluit! Grappig dat het dan toch veel mensen trekt.
Ik ben blij dat je Next To Normal hebt gezien. En ik weet denk ik wel precies welk verhaallijn je bedoeld 😉

Ik ben nog nooit in NY geweest en dus heb ik deze voorstelling ook nog nooit live gezien, maar ik luister nog steeds erg vaak naar het castalbum en het is me echt nog nooit gelukt om dat te doen zonder bij minstens een nummer tranen over mijn wangen te laten rollen. En als dat al bij een castalbum het geval is, kan ik me voorstellen hoe erg het wordt wanneer je het live ziet.

Nogmaals bedankt voor je verslagen.

  [ # 2 ] 05 October 2010 11:45 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2008-04-14

Leuk verslag, altijd goed als je zoiets plaatst.

   Handtekening   

It´s magic

  [ # 3 ] 05 October 2010 06:45 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Heel erg leuk om te lezen en ik sluit mij verder bij lisaatje aan, wat zou ik dit graag zelf eens doen   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 4 ] 06 October 2010 06:11 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2228
Geregistreerd  2010-02-10

leuk verslag van de week!! maar waar is de broadwaybox ik heb vorih jaar alleen TKTS gezien?

  [ # 5 ] 06 October 2010 08:31 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Broadwaybox is een website op internet.

Er zijn trouwens 3 verschillende TKTS stands in New York. Zelf ben ik steeds naar de meest zuidelijke geweest, die om 11 uur al openging. Nooit in de rij gestaan, en altijd mooie plaatsen!

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 6 ] 06 October 2010 08:37 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  24
Geregistreerd  2010-08-29

chitra - 06 October 2010 08:31 AM

Broadwaybox is een website op internet.

Er zijn trouwens 3 verschillende TKTS stands in New York. Zelf ben ik steeds naar de meest zuidelijke geweest, die om 11 uur al openging. Nooit in de rij gestaan, en altijd mooie plaatsen!

dankja ik ging in de zomer in ny altijd naar de tktsbox onder die rode trappen op times square dat was lang aanschuiven xd

  [ # 7 ] 06 October 2010 10:38 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Broadwaybox.com is ook wel handig. De tkts op Times Square bij de trappen is inderdaad idioot lang. Zo lang is het zelfs niet in Londen volgens mij. Maar goed, met Broadwaybox ga je gewoon naar de kassa van het theater en kun je dus ook je plek uitkiezen. Wel even de korting uitprinten want ze hebben de code nodig…

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 8 ] 06 October 2010 01:15 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Leuke verslagjes, maare naar NY en dan niet naar Bernadette Peters in A Little Night Music…?

  [ # 9 ] 06 October 2010 02:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

keuzes maken he 😉 
Ik wilde ook niet elke avond in het theater zitten…..

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 10 ] 08 October 2010 09:20 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  338
Geregistreerd  2010-02-19

Leuk leuk leuk!
Mag ik vragen wat je bedoeld met ‘door de 4e wand heengaan’?:)

  [ # 11 ] 09 October 2010 12:13 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

De vierde wand betekent de onzichtbare scheiding tussen acteurs en publiek: de acteurs spelen tussen de drie bestaande wanden om het toneel heen in een eigen werkelijkheid. Het publiek kan dat vanuit de zaal bekijken, alsof men stiekem in een kamer en in het leven van andere mensen binnenkijkt door die onzichtbare, vierde wand. Er is nooit rechtstreeks contact tussen de personages en het publiek.
Gaat men door die 4e wand heen dan richten de acteurs zich dus rechtstreeks tot het publiek.

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”