Volgens mij gingen de geruchten al een jaar voordat officieel bekend werd gemaakt dat Sweeney Todd naar London kwam. Woensdagavond dan eindelijk gezien. Ik ben ontzettend fan van Sondheim en deze voorstelling en als dan ook nog eens een van je favoriete actrices de hoofdrol speelt kan het eigenlijk niet meer stuk. Het was even een omschakeling als je ‘s middags nog The Wizard of Oz hebt gezien, maar zodra het orgel klonk zat ik er helemaal in.
Wat een fantastische voorstelling is dit. Ik wist helemaal niet dat het zo’n grote productie was. Compleet met liften in het toneel en meerdere verdiepingen. Toch was alles functioneel zodat je nergens afgeleid werd van de fantastische cast. Deze cast kent geen zwakke schakels. Ik moest wel even wennen aan de stem van Johanna omdat ik die klassieker gewend ben, maar na Green Finch heb ik er geen last meer van gehad. Dit was de derde keer dat ik Michael Ball in een musicals zag en ondanks dat hij nu geen dikmaakpak aanhad (zoals in The Woman in White en Hairpsray) was hij onherkenbaarder dan ooit. Ik dacht zelfs even dat we een understudy hadden. Wat een geweldige prestatie zette hij neer. Sweeney is geen makkelijke rol omdat hij vrij ingetogen is, maar Michael zorgde ervoor dat je toch geboeid blijft kijken. En dan Imelda Staunton. WAUW!!! Ik ken deze musical van A tot Z, maar wat zij met de rol van Mrs. Lovett heeft gedaan is iets dat ik nog nooit eerder heb gezien in de drie versies die op dvd zijn. Imelda’s Lovett is volledig van het padje af. Ze is grappig, maar je weet nooit welke gedachte erachter zit. Is ze slimmer dan ze zich voordoet of is ze echt knettergek? Op een gegeven moment werd ik echt bang voor haar, omdat ik gewoon niet wist waar ik aan toe was. Not While I’m Around, normaal een mooi duet tussen haar en Toby, was nu echt angstaanjagend. Het is moeilijk om precies te beschrijven wat het allemaal met me deed, daar moet je het denk ik voor gezien hebben, maar dit was met afstand een van de beste prestaties die ik ooit op een toneel heb gezien. En wat is ze klein!
Sweeny was al een van mijn favoriete musicals, maar nu ik hem eindelijk live heb gezien vind ik hem nog beter. Er zaten ook veel mensen in de zaal die je niet snel bij een musical verwacht. Fans van de film misschien. Leuk als zo’n film mensen naar het theater weet te krijgen die er normaal niet komen. En nog een heel groot pluspunt: verstaanbaarheid! Sweeney zit vol met ontzettend snelle stukken tekst (het is natuurlijk Sondheim), maar vrijwel alles was perfect te verstaan. Waarom krijgen veel andere musicals dat dan niet voor elkaar?
Als ik het geld en de tijd had zou ik zo nog tien keer kunnen gaan.