1 of 3 |  1 2 3 > 
Spoedbezoek aan New York
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Live vanuit New York! Ik breng momenteel een spoedbezoek aan New York (ik zou naar een concert gaan dat nu voor de 2e keer is afgelast en ik niet aan de gang kan blijven met mijn eigen reis en vrije dagen verzetten eindig ik toch in New York)

In het vliegtuig met Frits Sissing, mocht iemand zich afvragen waar die man zich op dit moment bevindt. Geland om 16:20. Kilometers lange rijen bij de douane, waar Frits (en ik ook) keurig in gaan staan, maar ja… op een zondagavond in New York bijna geen shows en wat er is begint om 18:30, 19:00 of 19:30! Dus ik besluit vals te spelen 😊 Ik loop naar de man van de douane die staat bij de mensen die een doorverbinding moeten halen. “Ik ben een KLM-medewerker reizend op een duty ticket, ik moet snel de stad in mag ik door?” En ja hoor, een half uurtje (17:30) later zit ik op mijn vervoer naar de stad te wachten. Nog een half uur later (18:00) is de bus al in de stad. Nadeel: gedeelde taxi en ik ben pas de vierde stop! Bij mijn hotel aangekomen (18:45) snel inchecken, alles op het bed gooien en rennen naar de TKTS! (19:00).

Goed dan de keuze, wat is er vanavond nog te krijgen: Billy Elliott, American Idiot, Chicago en Mamma Mia. De keuze was eigenlijk tussen de eerste twee. Waar ga je voor, Billy is natuurlijk prachtig (in London gezien zo’n 5 jaar terug), maar met Amerikaanse accenten :S American Idiot is waarschijnlijk niets voor mij, maar ken ik nog niet. Moeilijk moeilijk, dilemma dilemma. Uiteindelijk wordt het American Idiot, a. dus omdat ik het nog niet ken, b. ik ben behoorlijk uitgeput en deze show duurt maar 1,5 uur zonder pauze.

Dus bij deze een korte impressie van American Idiot!
Zoals ik al zei, deze show is waarschijnlijk niets voor mij (Jacco, hier staat dus, het is wel voor jou 😉 ) Ik ben niet van musicals als Rent en Spring Awakening heb ik in NYC jaar na jaar zorgvuldig overgeslagen. Had ik dat ook met AI moeten doen? Nee, ben blij dat ik hem gezien heb, al is het maar om de show te kunnen voegen aan mijn lijstje.

Allereerst de positieve kanten, de staging is fantastisch, dat is ook wat je bij blijft, al is het niet echt nieuw allemaal, het ziet er goed uit. Ook de actrices scoren bij mij hoog, de mannen nauwelijks. Van de liedteksten heb ik nauwelijks iets verstaan (als je zegt dat ze in het Russisch zongen geloof ik je onmiddelijk), maar het verhaal wordt door de beelden goed verteld. Ik had de synopsis alleen eigenlijk nodig voor het feit dat Johnny en St. Jimmy dezelfde persoon zijn, dat kwam er voor mij niet echt goed uit.

Billy Joe speelde zelf mee als St. Jimmy en dat bracht een ‘licht’ hysterische sfeer in de zaal. Voor de betrekkelijk korte tijd dat hij op het toneel staat ging de zaal volledig uit zijn dak. Ook het moment dat hij de hoofdrolspeler aanzet tot (metaforische) zelfmoord krijgt luid applaus….

Wat minder was, was de muziek. De ballads zijn prachtig, maar er blijft niets hangen. Naast de ballads kent de muziek 2 standen: Hard en harder. Zelfs als je je oren dicht houdt (wat ik geregeld heb gedaan, oordopjes waren geen luxe) dreunt het nog keihard binnen. En het verhaal, ik hou niet van mensen die zeggen ‘de wereld is k*t en dat vind ik niets, maar ik ga niet proberen er wat aan te doen behalve klagen.’ Voor referenties zie de mensen die reageren op nieuwsberichten op Telegraaf.nl. Bij Hair bijvoorbeeld zijn de mensen ook ontevreden over de wereld om hen heen, maar ze proberen door ‘let the sunshine in’ er nog wat van te maken. Dat kwam hier dus niet in terug. Het is meer zoeken naar vergetelheid. Maar dan kun je je dus eigenlijk net zo goed meteen van kant maken.

Ik heb vaak gedacht van ‘moet dit/mag ik naar huis’, maar toch zaten er een paar momenten in die het draaglijk maakte, voornamelijk dus door de dames en ook de celliste en violiste die in de band zitten.

Op naar wat anders! Op naar Chicago met Brent Barrett!

  [ # 1 ] 14 February 2011 01:04 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Klaske onze razende reporter vanuit New York haha. Wel goed dat je nog een show hebt kunnen zien, viel het mee met de jet lag? Geniet nog van de komende dagen en aan ons denken he als je bij Starbucks zit haha

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 2 ] 14 February 2011 01:26 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Klaske, jammer dat American Idiot niet helemaal jouw ding was maar mag ik vragen waar je (neem ik aan)  last minute je vlucht en hotel geboekt hebt ?  😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 3 ] 14 February 2011 04:05 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Wil ik ook graag weten. 😊 Lijkt me wel vetjes, helemaal alleen naar NYC. 😊

  [ # 4 ] 14 February 2011 05:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik verblijf altijd in het Big Apple Hostel, twee minuten van Times Square. Beetje verouderd, maar wel schoon en met gratis Wifi 😊 iets van 35 - 40 dollar per nacht voor gedeelde kamers. http://www.bigapplehostel.com

Ik werk voor KLM, dus ik krijg 2 tickets per jaar, vrij te besteden op KLM bestemmingen. Ik betaal 90 euro voor een internationale vlucht en 35 euro voor een Europese vlucht. Dus voor dat geld kun je een keer voor een paar dagen naar New York vliegen 😊

Vanochtend voor 36,50 dollar een front-row ticket voor Chicago gehaald en daarna de back stage tour bij Radio City Music Hall gedaan. Leuk om een keer van binnen te zien, plus weer een heleboel kleine weetjes en een Rockette van dichtbij gezien. Goed om te weten mocht ik ooit die ambities krijgen, ik lang genoeg ben om Rockette te worden 😉

@Marilena, nog geen Starbucks gehad, maar wel New York Cheesecake!

  [ # 5 ] 14 February 2011 06:16 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Bofkont !  😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 6 ] 14 February 2011 06:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

leuk om te lezen! Geniet er van!

  [ # 7 ] 14 February 2011 09:23 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Jaloers!!!! Jammer dat het niks voor je was. De cd staat vaak aan bij mij. Ik hoop hem nog te kunnen zien…

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 8 ] 14 February 2011 11:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Mocht je Billie Joe zelf nog willen zien moet je opschieten, Jacco. Hij is er tot en met 27 februari. Ik vond het stuk (en Billie Joe) het beste tijdens de ballads. Voor de rest wil ik graag dat er een fast-forward knopje komt voor live theater.

  [ # 9 ] 15 February 2011 12:05 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik ben vooral benieuwd naar de PLANTEN in dit hostel. Doe je een beetje lief tegen ze? Nog nooit gezien!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 10 ] 15 February 2011 03:53 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Tuurlijk Jacco, plantje links, plantje rechts, da’s gezellig 😊

  [ # 11 ] 15 February 2011 04:27 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Vanavond zat ik in het Ambassador Theatre bij Chicago! Chicago stond altijd op mijn lijstje van: ‘dat kan nog wel een keer. Als ik echt niet weet wat ik met mijn tijd aanmoet, dan kan ik altijd nog naar Chicago gaan.’ De laatste keer dat ik de show zag was in Utrecht, leuke show, goede mensen, maar niet iets wat ik keer op keer kan zien.

Tot vanavond. Wat was dit een fantastische voorstelling :D Zo’n voorstelling waarbij je denkt ‘Nog een keer!’ Ik moet echt even nadenken bij wie ik moet beginnen. Nee, ik doe eerst even een paar mindere dingetjes, dan kan ik daarna gaan juichen! 1. Twee gigantisch lelijke pruiken, van Morton en van Annie, die eerste viel uiteindelijk wel mee door de geweldige prestatie, maar van de pruik van Annie… Zo’n plastic ding die je bij een open avond op de middelbare school tegenkomt. Lelijk! 2. Minder was Leigh Zimmerman als Velma. Niet dat ze het slecht deed, maar ze had een beetje weinig persoonlijkheid. Nou was het ook opboksen tegen een fantastische cast, maar het had wel wat meer gemogen.

In Nederland waren Simone Kleinsma en Ellen Evers alletwee goede Roxie’s maar wel met heel erg de nadruk op het komische. Bianca Marroquin was absoluut komisch, maar vooral heel erg mooi in haar kwetsbare/onschuldige instelling. Je krijgt echt medelijden met d’r. “Funny Honey” was prachtig en je gelooft op dat moment dat ze echt van Amos houdt of op z’n minst om hem geeft, heel weinig ironie. Ze oogt ook wat jonger dan de Roxie’s die wij in Nederland hadden, waardoor ze minder berekend overkomt. Het lijkt alsof het haar inderdaad allemaal maar overkomt en dat ze steeds vaster in het drijfzand komt te zitten. Volgens mij was net voor het nummer ‘Roxie’ haar microfoon uitgevallen, maar ook zonder microfoon ging dat prima! Wie de komende tijd in New York is en Chicago overweegt, Bianca Marroquin is het alleen al meer dan waard.

Mijn eigenlijke reden om dit keer naar Chicago te gaan was Brent Barrett als Billy Flynn, iedereen die bijvoorbeeld de DVD van Kiss Me Kate (PBS) kent, weet wat een heerlijke bariton stem die man heeft. “They Both Reached For the Gun” was een hoogtepunt, met een hele lange eindnoot (neem in uw hoofd ‘heel lang’, vermenigvuldig dat met 3 en u heeft wat ik vanavond hoorde). Zonder overdreven glad te zijn, toch een perfecte ‘I couldn’t care less about you’-houding.

Volgende op de lijst is Amos, gespeeld door Robert Creighton. Als je die man’s stem alleen al hoort, denk je: ‘ja, zo moet Amos klinken’. Daarnaast LaVon Fisher-Wilson als Mama Morton, met een gospel achtergrond, dus ook ‘When You’re Good to Mama’ eindigde als een gospel. R. Lowe als Mary Sunshine heeft een opera achtergrond dus een hele opera-achtige “A Little Bit of Good”, die volgens mij minstens een octaaf hoger gezongen werd dan ik ooit in Nederland gehoord heb. Heel veel samenspel tussen Mary en Billy. Heerlijk, heerlijk, heerlijk 😊 Echt van die mensen waarvan je blij wordt als je ze bezig ziet.

De band onder leiding van een vrouwelijke dirigent. Muziek was perfect uitgevoerd, dat ik bij de entr’acte een hekel kreeg aan de castmember die begon mee te klappen en daarna de hele zaal… Verder een prachtig ensemble, met 1 understudy voor Harrison. Heel veel kleine grapjes onderling zonder er al te veel bij stil te staan.

I love Broadway.

[ Gewijzigd: 15 February 2011 04:32 AM by Klaske ]
  [ # 12 ] 15 February 2011 06:32 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Mooi verslag! Boh 90 euro voor een vlucht naar NYC… Werkte ik maar bij KLM! 😛

  [ # 13 ] 15 February 2011 06:44 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Leuk verslag. Ik heb Leigh Zimmerman ook gezien als Velma en was wel enthousiast over haar. Hoe was het ensemble qua leeftijd? In London zijn dat altijd wat oudere mensen bij Chicago heb ik het idee. Ouder dan bijvoorbeeld de laatste versie in Nederland.

  [ # 14 ] 15 February 2011 07:27 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

De laatste versie van Chicago in Nederland heb ik niet gezien. Maar er zaten zeker 2 dames in van eind 30 begin 40 in het ensemble (valt dat al onder ‘ouder’? 😉 ) Bij de mannen ook een aantal van halverwege 30 - 40.

Dit is overigens de Mary Sunshine die ik gisteravond zag. Oke, hij zingt hier Phantom, maar dat terzijde 😛
http://www.playbill.com/multimedia/video/4488.html

[ Gewijzigd: 15 February 2011 08:06 PM by Klaske ]
  [ # 15 ] 16 February 2011 11:13 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Hoe was ´t! Hoe was ´t! Hoe was ´t!?

Ik ben heeeeel benieuwd hoe je avond was op 15 februari… 📣

Ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers… (mijn nieuwe mantra).

 1 2 3 > 
1 of 3
‹‹ Doctor Zhivago      Musicals in Perth? ››