2 of 2 |  < 1 2
Terug in New York
  [ # 16 ] 17 May 2011 07:41 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

AuntieNoxie - 17 May 2011 03:48 PM

Een beetje Googlen levert het volgende op, en ik weet ook niet beter dan dat dit klopt:

Wat zijn de voorwaarden om toegelaten te worden in een klooster?
Een meisje moest, als ze toegelaten werd in een klooster, eerst een proeftijd doorbrengen. Ze werd dan novice genoemd. Ze moest kunnen lezen en schrijven. Ze moest ook Latijn leren om de gebeden te kunnen zeggen en de getijden te kunnen zingen. Als de proeftijd voorbij was, wat enkele jaren kon duren, werd de novice toegelaten tot de “professie”. Dat houdt in dat ze voor de moeder-overste en de bisschop of een ander hoge geestelijke drie geloften moet afleggen: - ze moest beloven in armoede te willen leven - ze moest beloven “kuis” te blijven - en ze moest beloven te gehoorzamen aan degenen die boven haar stonden. Na deze geloften kwam het overhandigen van een trouwring. Daarna werd het meisje een sluier omgedaan, waarvoor haar haar werd afgeknipt. Daarna werd er feest in de eetzaal gevierd.

Het is een klein beetje anders.
Eerst ben je “postulante”, je draagt dan nog je eigen kleding (geen habijt) en begint met je te verdiepen in je religieuze leven. Vroeger zal dat latijn-leren hebben betekend. Tegenwoordig is dat vaak een vorm van een theologie-studie.
Na 3 jaar wordt je ingekleed (je krijgt een habijt). Je legt hierbij ook geloftes af, met de intentie non te worden. Je opleiding gaat ondertussen gewoon door. Je wordt dan novice genoemd.
Na nog weer 3 jaar leg je je eeuwige geloftes afleggen. En ben je echt non. Vaak krijg je dan ook een ring, waar het symbool van je orde/klooster in staat gegraveerd.
De geloftes gaan om toewijding aan god, kuisheid (geen sex) en armoede (geen luxe).

Haar afknippen hoort er niet meer bij.

Overigens komt dit in Sister Act allemaal niet heel erg naar voren. Het enige wat je hiervan merkt is dat Mary Robert nog in de leer is en duidelijk een ander habijt draagt.

  [ # 17 ] 17 May 2011 07:59 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  143
Geregistreerd  2006-11-10

Mijn quote kwam van een website voor scholieren, voor werkstukken en zo. Vandaar dat het een beetje simplistisch was uitgelegd, en bovendien ging het over de Middeleeuwen. Het ging me alleen om het principe dat het idee van nonnen met een trouwring helemaal niet raar is.

  [ # 18 ] 17 May 2011 08:58 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik stel voor om tijdens een voorstelling een soort van commentary track mee te laten lopen, op zo’n audio-apparaatje die je ook in musea kan krijgen. Dat je dan tekst en uitleg krijgt over wat er precies op het podium gebeurd, zodat ik niet een hele tweede akte besteed aan iets wat uiteindelijk gewoon iets logisch blijkt zijn :tanden:

Gisteren was ik jarig en ik had op internet gevonden dat er een aantal shows die ik wilde zien een maandag voorstelling hadden. Dat bleek dus niet zo te zijn. Dus ik moest in allerijl op zoek naar iets wat ik nog niet gezien had… en dat viel niet mee! Mamma Mia, Mary Poppins, Phantom, Chicago, spelen allemaal wel op maandag, maar die kende ik al. En zo kwam ik uit bij:

Rock of Ages

Deze show stond op mijn reservelijst omdat ik absoluut niets heb met de muziek en ik me er simpelweg niets bij kon voorstellen, maar wat blijkt… is het een hele leuke show! :D Ik hou van dit soort onverwachte verrassingen.

Goed, dat het zo’n leuke avond werd lag vooral aan verteller/Lonny gespeeld door original Mitchell Jarvis. Zo ontzettend droge humor. Voor degenen die de show niet kennen, Lonny is iemand die zijn hele leven lang gesnoven heeft en een paar hersencellen zijn definitief beschadigd. Ik zou hier nooit de cd van opzetten, maar het was een onverwacht leuke manier om een verjaardag mee af te sluiten en absoluut een aanrader voor mensen die houden van niet-standaard shows.

Mary Poppins

Loop ik vanmiddag langs de TKTS, die om 10 uur al open was… wat blijkt: Mary Poppins heeft tegenwoordig een matinee (om 1 uur ’s middags) op dinsdag en geen avondshow! En ja, elke show die je kan zien is er één, dus ik een kaartje halen. Heel hoog op het tweede balkon, maar met prachtig overzicht over het podium en met nog steeds Gavin Lee als Bert en Ashley Brown als Mary Poppins.

Er is gewoon geen andere (lees: betere) Bert dan Gavin Lee. Die man is gewoon Bert voor mij. Zo haast kinderlijk onschuldig en gewoon perfect. En het was leuk om de voorstelling weer eens te zien met het originele decor, wat ik in Nederland gewoon mis. Vooral bij Step in Time als de Chimney Sweeps het huis van de familie Banks bestormen. Had wel het idee dat ze de show een stuk sneller speelde dan in mijn herinnering het geval was, alsof iedereen voor 5 uur thuis wilde zijn. Maar ja, als dat nou het ergste is…

Goed bestede middag. Zeker omdat het hier al 4 dagen regent 😉

 < 1 2
2 of 2
‹‹ Musicals in Perth?      Book of Mormon ››