5 of 6 | ‹ First  < 3 4 5 6 > 
Matilda op West End
  [ # 61 ] 15 September 2014 12:32 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2011-05-23

10 september naar Matilda geweest en wat was het geweldig! We zaten op rij C aan het middenpad, goed zicht op het podium, er gebeurt veel in het gangpad en de schommels bij ‘When I Grow Up’ kwamen over ons heen. Ik zou voor deze show zeker plekken vooraan aanraden, de zaal loopt namelijk bijna niet op.

Matilda werd gespeeld door Matilda Shapland, als ik het goed begrepen heb was het pas haar tweede show. Ik vond haar erg goed. Ze had een heel heldere stem en wist ook te boeien als ze met weinig middelen een verhaal vertelde. Matilda heeft enorme lappen tekst, echt heel knap. Ook de rest van de cast was top, erg onder de indruk van alle kinderen. Zitten fantastische ensemblenummers in, waarin geweldig gedanst wordt. Het dak ging eraf bij ‘Revolting Children’. Erg gelachen om Miss Trunchbull, vooral bij het liedje over het kogelslingeren. Zoals ik hier al las, ze is wel een beetje eng soms, maar soms ook heerlijk belachelijk. Decor ook erg mooi.

Ik vond alleen niet alle aanpassingen aan het boek even goed.
Ik vond het mooi om te horen hoe Matilda dingen die ze meemaakte in het verhaal over de escapologist en de acrobate verwerkte, maar iets minder dat ze dan de levensgeschiedenis van Miss Honey blijkt te vertellen zonder haar ernaar te vragen, zoals ze in het boek wel doet. Dat helderziende had van mij niet zo gehoeven. En dat verhaal vind ik in het boek al op het randje, in de musical vind ik het wel erg ongeloofwaardig worden. Ik vond het mooi dat Matilda in de musical actief het leven van haar vader redt doordat ze Russisch blijkt te spreken, maar dat komt heel onverwacht (je komt eerder volgens mij niet te weten dat ze dat kan, dat was mooier geweest, denk ik). Vond het woordgrapje met ‘Maar baas, u zei toch da?’ (boeven willen Mr. Wormwood gaan slaan) ‘Ik zei Matil-da, zo heet ze namelijk!’ overigens wel hilarisch. O, en Rudolpho de danspartner, wat een aanwinst is hij! In het boek speelt Mrs. Wormwood bingo, maar dit is veel spectaculairder.

Ik ben zo iemand die het Nederlandse publiek vaak wat te jolig vindt, ben ook absoluut geen fan van het feit dat in Nederland mensen zo snel een staande ovatie geven, maar de vrij lauwe ontvangst van het West End-publiek vond ik toch ook niet alles. Kan ook komen doordat er toeristen in de zaal zaten die niet alles even goed leken te begrijpen, waaronder Aziatische kindjes op de eerste rij die zich gingen vervelen en gingen zwaaien (gelukkig zaten zij niet voor ons). Gelukkig werd er aan het eind wel door een deel van de zaal een staande ovatie gegeven, en dat was wat ons betrof zeker verdiend. Aanrader voor als je in Londen bent, zou zo nog een keer willen!

[ Gewijzigd: 17 September 2014 11:51 AM by 0 ]
  [ # 62 ] 15 October 2014 09:35 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  186
Geregistreerd  2008-12-12

Zondag middag met m’n 12 jarige dochter naar Matilda geweest en wat hebben we genoten. Ook wij hadden net als Odessa Matilda als Matilda. Ik vond haar geweldig, net als alle andere kinderen. Wat een heerlijke energie en wat een prachtig visueel spektakel! Waar mijn dochter als klein meisje in de filmversie miss Trunchbull angstaanjagend vond was ze in deze musical versie vooral heerlijk komisch! We zaten op de voorste rij van de upper cirkel en dat waren echt prima plekken. Wij vonden het ook grappig om te zien dat het publiek in londen tijdens de pauze grotendeels in de zaal blijft zitten (wat maar goed is ook, want er zijn geen grote foyers zoals in Nederland…) en inderdaad bij het eindapplaus blijft het publiek grotendeels zitten, maar het eind applaus is er niet minder om, er werd flink gejoeld en lang door geapplaudisseerd, wat zeker terecht was.

  [ # 63 ] 09 February 2016 09:51 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Welke opname van deze productie verkiezen jullie eigenlijk en waarom? De Broadway cast recording of de original London cast recording?

  [ # 64 ] 14 April 2016 11:31 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Afgelopen zondag de matinee voorstelling van Matilda gezien. Wat een feest is deze voorstelling zeg. Dat kinderen in Londen kunnen spelen weten we al van o.a. Billy Elliot, maar dit was bijna nog een nivo-tje hoger. Woow. Ik vond het een super super leuke voorstelling. Was van begin tot eind geboeid, kwam met een enorme glimlach buiten en was diep onder de indruk van het spelniveau van de kinderen. Daarnaast hou ik van dit soort “kinderverhalen” ; valt volgens mij veel meer van te leren dan van wat wij volwassenen allemaal uitkramen 😊 . Zou het zo morgen weer gaan kijken dit, aanrader dus wat mij betreft als je een Londentrip plant.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 65 ] 30 May 2016 06:23 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Vrijdag zat ik bij Matilda en vond het qua verhaal (ten opzichte van film en boek) erg tegenvallen. Muziek is wel leuk en een aantal scènes/momenten vond ik heel goed gedaan (de poort-scène, het “gooien” van het kind, ...) Ik zag Evie Hone als Matilda, vond haar een beetje vlak en emotieloos spelen…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 66 ] 05 June 2016 05:55 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Iets wat me nu net weer te binnenschoot: ik vond het geluid erg hard, heb meermaals met m’n handen over mijn oren gezeten. Ik meen dat Matilda één van de shows is waar ze af en toe een speciale voorstelling hebben waarbij ze het geluid wat zachter zetten… Oh wat had ik daar graag bij geweest…

(En het publiek was erg onrustig en onbeschoft, vreten van snoep, rammelen met papiertjes en plasticjes, praten… De kinderen die in de zaal zaten gedroegen zich nog beter!)

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 67 ] 01 May 2017 12:15 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Maria Graciano bekend van Miss Saigon en We Will Rock You Netherlands speelt momenteel een hoofdrol in de musical Matilda te weten COOK met een cover voor de bibliotheek-juffrouw

http://uk.matildathemusical.com/cast/maria-graciano/

  [ # 68 ] 02 May 2017 09:44 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Zag vorige week dinsdag Matilda op West End.
Voor mij de eerste keer dat ik een voorstelling op West End was, eigenlijk ook de eerste keer dat ik überhaupt in Londen was, dus dat maakt de ervaring toch al wat specialer.
Wat een prachtige voorstelling! Wat zit het allemaal waanzinnig in elkaar. Script, decor, kostuum, de prachtige score. En het staat allemaal als een huis.
Kinder ensemble onwijs indrukwekkend, evenals de volwassenen trouwens. Wie Matilda speelde weet ik niet, maar ze was erg mooi! Waanzinnige rust in haar spel die Matilda erg goed kan gebruiken. Absurd.
Craige Els was op als Miss. Trunchbull en doet dat behoorlijk indrukwekkend, zeker in fysiek spel was hij echt waanzinnig. Zijn zang was niet altijd even goed, maar hij maakt dit met zijn spel dubbel en dwars goed waardoor het nergens stoort. Vooral het moment dat hij verlangt naar een wereld zonder kinderen… prachtig gespeeld, onwijs komisch maar ook zo ontroerend.
Miria Parvin was op als Miss. Honey. In de eerste akte vond haar hier en daar wat jong en springerig waardoor ik moeilijk met haar mee kon. Ik had het idee dat ze net iets te veel op één niveau zat met de kinderen. In principe niet erg, het kan een keuze zijn, maar ik vond het ergens wat vreemd dat ze minder volwassen was dan Matilda. Dat klopte niet, voor mijn gevoel.
Maar in de tweede akte was ze een hele, lieve, warme, fijne vrouw die oprecht het beste wilde voor haar leerlingen. “My house” was een cadeautje zo mooi. Prachtig gespeeld. En ze heeft ook nog een heerlijk fijne, warme, rauwe stem wat goed werkt voor Miss. Honey. Daardoor is ze wat minder ‘heilig’. Ik kan me namelijk voorstellen dat het een personage is dat snel heilig is.
Rebecca Thornhill is fijn als Mrs. Wormwood. Zang niet heel sterk, maar ook zij maakt dit met spel dubbel en dwars goed. Heel fijn geschreven personage sowieso. Zit heel veel in! Vooral “loud” is een heerlijk indrukwekkende showstopper.
Michael Begley is alles wat je verwacht van Mr. Wormwood. Ik kan me niet voorstellen dat iemand anders dit doet. Te gekke acteur.

Al met al echt een te gekke voorstelling. Laten we hopen dat ze dit niveau ooit naar Nederland halen! Al denk ik dat we met Was getekend, Annie M. G. Schmidt en Fiddler on the Roof al een aardig eind komen als ik de cast zo zie(alleen dan weer jammer van On Your Feet).
En we hebben altijd nog het Zonnehuis gelukkig.

  [ # 69 ] 03 May 2017 06:39 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  693
Geregistreerd  2012-07-04

Ik ben vorige week ook naar Matilda geweest. Echter een dag later dan jij. Ik kan me helemaal vinden in jouw reactie. Wel vond ik de voorstelling lastig te volgen af en toe. Ik kende gelukkig wel al een aantal liedjes. Het decor is erg mooi en ik was ook erg onder de indruk van ‘school song’ met de schoolpoort. ‘Quiet’ vond ik ook erg mooi gedaan. De Matilda die ik had werd gespeeld door Abbie Vena. Ik vond haar erg goed. Het was een lieve Matilda, maar ook wel stoer en stout. De andere kinderen waren ook erg goed. Ongelooflijk met wat voor emotie die kinderen spelen. Het kwam heel natuurlijk over. Ook de ‘trucjes’ vond ik erg leuk om te zien.

Verder had ik dezelfde cast als die jij noemt. Miss Honey vond ik heel erg lief overkomen. Naast de kindercast vielen Miss Trunchbull en Mr. Wormwood me erg op. In positieve zin.

Bij ‘Revolting Children’ werd het geluid trouwens megahard gezet. Dat vond ik niet zo prettig. Ik moest in het begin ook een beetje wennen aan de voorstelling (tot Matilda opkwam eigenlijk). Ik weet niet zo goed waar het door komt. Wel vind ik vind de show beter nu ik erop terug kijk (gek genoeg). Wellicht komt het doordat ik het wel een lastige voorstelling vind om te volgen. Het is in elk geval weer een voorstelling waar ik met plezier op terug kijken en waar ik ook thuis de muziek van opzet. Dat is wel al even geleden.

   Handtekening   

Show yourself
Step into the power
Grow yourself
into something new

  [ # 70 ] 03 May 2017 08:14 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Ik vond sowieso het geluid vaak wat vreemd trouwens: soms heel hard en dan weer ineens heel zacht… begreep niet zo goed waarom dit was.

  [ # 71 ] 03 May 2017 08:22 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  693
Geregistreerd  2012-07-04

Misschien heb je er minder last van op bepaalde plekken? Ik zat op de derde rij en had er enorm veel last van dat het zo hard stond. Verder wisselde het wel een beetje, maar niet zo erg als bij ‘Revolting Children’. Ik was trouwens blij dat ik zo dichtbij zat (aan het gangpad), want die zaal loopt echt amper op. Een paar rijen verderop zou ik niks gezien hebben, maar ik ben ook enorm klein.

   Handtekening   

Show yourself
Step into the power
Grow yourself
into something new

  [ # 72 ] 03 May 2017 08:37 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Zou best kunnen, ja. Ik heb me namelijk eerder gestoord aan dat het af en toe te zacht was dan dat het te hard was. Maar goed, ik vind het zelf altijd wel lekker als muziek hard staat.
Je hebt overigens echt geen last van het feit dat de zaal weinig oploopt. Ik zat helemaal achter aan het gangpad en kon het perfect zien. De stoelen zijn op een bepaalde manier gedraaid waardoor je overal makkelijk overheen kijkt, ook als je wat kleiner bent. 😊

  [ # 73 ] 17 July 2017 09:58 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2010-10-25

Ik las het volgende over Matilda:

Voor deze productie kan je op de dag zelf tickets kopen voor slechts £5! Zo zijn er slechts 16 per voorstelling en enkel als je tussen 16 en 25 jaar oud bent. Gewoon een kwestie om aan de Box Office te staan voor deze opent en daar te zorgen dat je bij de eerste 16 bent.

Het bericht is echter uit 2014. Klopt dit nog steeds? En zo ja, hoe vroeg moet je er in de zomer (augustus) staan om enigszins kans te maken?

  [ # 74 ] 17 July 2017 10:16 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

De actie bestaat nog, maar hij is helaas niet geldig tussen 24 juli en 28 augustus: http://uk.matildathemusical.com/tickets/special-rates-discounts/  Als je de laatste dagen van augustus gaat kun je op theatremonkey.com ervaringen met de dayseat queue lezen, kun je een beetje inschatten hoe laat je er moet staan.

  [ # 75 ] 07 August 2017 07:15 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Wat een fijne nieuwe volwassenen cast voor Matilda! David Shannon als Miss Trunchbull, Gina Beck als Miss Honey, marianne Benedict als Mrs Wormwood en last but not least Tom Edden - een van de beste Thenardiers die ik ooit zag -  als Mr. Wormwood. Heerlijk vooruitzicht!

‹ First  < 3 4 5 6 > 
5 of 6