2 of 2 |  < 1 2
Eindvoorstellingen Fontys Conservatorium en Dansacademie (met oa “The Secret Garden”)
  [ # 16 ] 02 July 2011 10:15 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Eveliene - 02 July 2011 08:18 AM

Tot hoelaat duurt deze voorstelling eigenlijk? In Goirle begint ie om half 9 begreep ik.

Ruim 2,5 uur incl. pauze. Ja, om half 9 en er zijn ook middagvoorstellingen om half 3.

  [ # 17 ] 02 July 2011 05:16 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  20
Geregistreerd  2006-11-30

Afgelopen donderdag geweest in Hoofddorp en het viel me alles mee.
Wat een mooie musical is dit. Met veel nieuw talent en een mooi thema.
Ook de Nederlandse cultuur kent zijn invloeden vanuit het kolonialisme met goede Nederlandse schrijvers.
Misschien een idee ?

  [ # 18 ] 02 July 2011 08:00 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Vandaag in Goirle geweest. The Secret Garden is een van mjin favoriete musicals, die helaas weinig wordt opgevoerd. Reden genoeg om naar Goirle af te reizen.
Ik heb een topmiddagje gehad. Een aantal prachtige rollen en de muziek werd ook erg goed gespeeld. Wat een talent hebben toch tegenwoordig in Nederland en dit zijn nog maar tweede en derde jaars.
Een pracht voorstelling en dat voor nog geen 15 euro. Hij speelt morgen nog, dus ik zou zeggen mis het niet.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 19 ] 03 July 2011 03:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

De matinee is net afgelopen… Ik ben leeg, geen traan meer over. Dit is zo ongelofelijk mooi*. Als ik kon ging ik vanavond weer, als je vanavond kunt gaan en je gaat niet… Ben je gek.

* Zo mooi dat zelfs de idiote keuze om niet de complete Nederlandse vertaling te gebruiken te vergeven is (maar het had de voorstelling naar ee nog hoger plan kunnen brengen.)

  [ # 20 ] 03 July 2011 05:12 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  170
Geregistreerd  2007-10-22

Ik ben vanmiddag ook geweest. Was al vaker naar een voorstelling van Fontys geweest maar dit vond ik tot nu toe de mooiste, de beste. Ik kon geen zwakke schakel in de cast bespeuren en hoop ze in de nabije toekomst in meer producties te zien! Ik heb me eerlijk gezegd geen moment gestoord aan de switches tussen NL/EN.

Afgelopen vrijdag was ik trouwens nog naar de 3e jaars voorstelling van de studenten Circus and Performance art gegaan. Ondanks dat ik niet zo van circus en acrobatiek houd (ik ben altijd zo bang dat ze vallen) vond ik het echt prachtig om te zien. Subtiel, ingetogen, abstract, concentratie, pure kracht en lef en humor, alles in 1. Zeker ook een aanrader!

   Handtekening   

yayyyyyyyyyyyy!

  [ # 21 ] 03 July 2011 10:56 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2006-06-14

Weer thuis, en echt genoten! Deze musical hoort voor mij echt bij de mooiste ooit geschreven. Alleen daarom al kippenvel, en ook bij mij hier en daar natte ogen.

Ook genoten van deze uitvoering. Minimaal decor, maar meer is niet nodig. Mooi gebruik gemaakt van projecties. Goed orkest (live is toch altijd mooier dan band), goeie zang. Spel hier en daar niet helemaal overtuigend, vooral bij wisselingen in de emotie. Maar in dat geval even vergeten dat het hier nog studenten betreft, deze mensen zijn het nog aan het leren. Ik verheug me er nu al op als ze straks uitgeleerd zijn.

Klein kritiekje: het is niet duidelijk wie de personages in de normale wereld zijn, en wie als geest voorbijkomen. Ik denk dat een deel van het publiek niet snapt wie Albert en Rose zijn, en zeker niet dat ze in Mary’s “heden” niet voorkomen. Datzelfde geldt in mindere mate voor Lily, waarbij ik zeker de laatste bedscene iets te vond.

En ja, als groot voorstander van de Nederlandse taal, heb ik me wel gestoord aan de Engelse liedteksten. De vertaling van Sebastiaan Smits is alleszins acceptabel, en ik begrijp niet waarom deze niet gebruikt is. Ik denk dat door in het Engels te zingen een deel van de teksten, bijvoorbeeld de metaforen in “Race you to the top of the morning” verloren zijn gegaan. En dan is “hazel eyes” misschien een mooiere frase, maar wie weet ook weer precies wat dat betekent?

Volgens mij is deze voorstelling toe aan een groter publiek. Nationale tour voor Secret Garden, met “Op zoek naar Mary en Collin” bij Z@pp!

[ Gewijzigd: 04 July 2011 07:25 AM by Archie ]
   Handtekening   

http://www.leliesdemusical.nl

  [ # 22 ] 04 July 2011 06:50 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

The Secret Garden, zaterdagavond

Ik heb me dus ook wel gestoord aan de engelse liedteksten, wat zijn hoogtepunten qua idioterie vind in momenten dat ze in het engels zingen, en gesproken tussenteksten in het Nederlands doen. Zo haal je elke boodschap die in de liedjes zit uit het verhaal. Wat Archie aangeeft heb ik me ook afgevraagd. Kan iemand die het verhaal niet kent dit op deze manier volgen. Je haalt de geesten er onvoldoende uit, net als ik vermoed dat de opening voor de “onwetenden’ pas wordt begrepen als het in de volgende scene wordt uitgelegd. Als we dit beschouwen denk ik dat Greg & Baud destijds de voorstelling beter hebben neergezet.

Maar wat een geweldige solisten zaten er in deze Secret Garden. Nummers hebben me tot tranens toe beroerd. En toch knap dat je met deze onuitstaanbare (in het begin toch zeker) kinderen toch gaat meeleven, ook al omdat het niet meevalt als volwassene een kind te spelen. Danielle van den Griendt speelt het sterkst als Mary (met deze avond de extra uitdaging door te spelen terwijl je zender wordt vervangen), Jasper van Dijk vervalt qua stem een beetje in karikatuur (en krijgt af en toe een Muppet-ondertoon in de zang), maar is wel heel fraai in zijn beweging; een uitstekende body language. Bij Archibald Craven kan ik me niet voorstellen dat ik dezelfde jongen de Sprookjesboom heb zien doen. Hij speelt Archibald Craven mooi, vol leed en frustratie, en zingt prachtig. Pien van Gerven zingt de rol van Lilly fenomenaal.

De wat kleinere rollen hebben soms last van de regie om echt te kunnen stralen, met vaak een vol podium. Eerst moet dan gezocht worden wie er aan het zingen is (mrs Medlock bijvoorbeeld), en dan is de persoon toch al wel even bezig.

  [ # 23 ] 07 July 2011 07:26 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Complete verslagen van The Secret Garden en How to succeed in business without really trying kun je terugvinden op de homepage.

 < 1 2
2 of 2