7 of 8 | ‹ First  < 5 6 7 8 > 
M-lab dicht!!! En in 2019 een mogelijke doorstart
  [ # 91 ] 11 January 2019 06:42 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  393
Geregistreerd  2004-12-13

Ik hoop zo dat ze een doorstart gaan maken. Ik heb zoveel mooie producties gezien daar. En beginnend talent hun eerste stappen in de musicalwereld zien zetten.

  [ # 92 ] 12 January 2019 10:53 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Feit is natuurlijk wel dat het oude M-lab gebouw volledig opgebouwd is en nu FC Hyena heet (https://fchyena.nl)
Dus ben benieuwd of er een nieuwe locatie komt of dat ze M-Lab als producenten naam gaan gebruiken.

  [ # 93 ] 13 January 2019 03:06 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De locatie is volgens mij niet wat er erg wordt gemist. Probleem is natuurlijk wel dat als het wederom om een vaste locatie gaat, het vast niet om een goed bereikbare en dus dure plek gaat zijn. Ik kan me voorstellen dat het Zonnehuis een plek is waar de producent M-lab producties gaat neerzetten, met mogelijk andere locaties als dart beter bij de productie past.
Maar goed, het is vooralsnog hopen op basis van het plaatsen van wat nostalgische foto’s., Mogelijk is het alleen maar iemand die nog eens wat herinneringen wilde ophalen.

  [ # 94 ] 13 January 2019 08:36 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  105
Geregistreerd  2010-07-31

Dan koop je geen domein aan waar voorheen niets op stond en heb je niet ineens een pagina met logo en een mailadres (Koen van Dijk) voor vragen: http://m-lab.nl

  [ # 95 ] 13 January 2019 09:16 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik ben benieuwd wat de locatie gaat worden als er een eventuele doorstart wordt gemaakt. Het Zonnehuis zou ik te gek vinden, maar ik snap dat er mensen zijn die hopen op een locatie wat centraler in Nederland. Dat zou ik ook hebben gehad als ik niet in de Randstad zou wonen

  [ # 96 ] 13 January 2019 10:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Maar is het helemaal klaar dan met OpusOne en het Zonnehuis? Ik las laatst wel ergens dat een subsidieaanvraag is afgewezen, maar weet niet of dit de enige subsidieaanvraag is die ze gedaan hebben. Gaat de tour van Bridges dan nog wel door?

  [ # 97 ] 13 January 2019 10:45 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Qua subsidies weet ik het niet, maar ik weet wel dat Maarten Voogel vorig jaar in een artikel heeft gezegd dat er verlies is gedraaid toen er in het Zonnehuis zelf werd gespeeld. Blijkbaar zijn de kosten voor het gebruik van de zaal erg hoog. Dit was het betreffende artikel, maar ik zie dat het nu een Plus-feature is geworden. Wel is nog te lezen dat het theater waar The Color Purple in heeft gespeeld permanent is en dat er een klein M-Lab-achtig theatertje komt. Of dat nog steeds geldt weet ik niet.

Het emailadres is inmiddels weer weggehaald zie ik. Misschien kreeg Koen teveel vragen over wat er nu gaat gebeuren met M-Lab 😊

  [ # 98 ] 14 January 2019 09:15 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

De ruimte waar The Color Purple heeft gespeeld op het NDSM terrein is inmiddels weer afgebroken.
Ik was er laatst en het is weer gewoon een grote lege hal. Er is natuurlijk wel de mogelijkheid om dit weer op te bouwen en vaker te gebruiken.

Ik weet wel dat de huur van het Zonnehuis enorm verhoogd is afgelopen jaar, waardoor er voor The Color Purple uitgeweken moest worden.
(Plus dat het grootser aangepakt ging worden met decor en cast)

  [ # 99 ] 15 January 2019 08:21 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Als we het over subsidies hebben is dit artikel van nu.nl wel interessant (en misschien zelfs gerelateerd aan de eventuele terugkomst van M-Lab?):

Raad voor Cultuur: ‘Maak geld vrij voor artistieke groei musicals’

De overheid moet geld vrijmaken om de musical in Nederland artistiek vooruit te helpen. Dat is een van de aanbevelingen van de Raad voor Cultuur in een rapport dat dinsdag is verschenen.

Volgens de raad zijn Nederlanders weliswaar massaal in musical geïnteresseerd, maar kunnen ongesubsidieerde musicalproducenten zich nauwelijks risico’s veroorloven, waardoor zij ‘op safe’ spelen.

De raad constateert wat betreft Nederlandse musicals dat “een experimenteerklimaat ontbreekt. Anders dan in het theater bestaat er naast het commerciële aanbod geen gesubsidieerd circuit om artistieke ontwikkelingen aan te jagen en nieuwe vormen uit te proberen. De musical in Nederland is daardoor bijna geheel overgeleverd aan de vrije markt”.

Het Rijk, gemeenten en provincies moeten “over de hele linie versterking” bieden, zo luidt het advies. Datzelfde is nodig voor operagezelschappen zoals De Nederlandse reisopera en Opera Zuid, aldus de raad.

Hier staat een iets uitgebreidere versie, waarin ook een link naar het daadwerkelijke advies staat.

  [ # 100 ] 16 January 2019 12:47 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  144
Geregistreerd  2012-01-04

Raad voor Cultuur: ‘Maak geld vrij voor artistieke groei musicals’

De overheid moet geld vrijmaken om de musical in Nederland artistiek vooruit te helpen. Dat is een van de aanbevelingen van de Raad voor Cultuur in een rapport dat dinsdag is verschenen.

Volgens de raad zijn Nederlanders weliswaar massaal in musical geïnteresseerd, maar kunnen ongesubsidieerde musicalproducenten zich nauwelijks risico’s veroorloven, waardoor zij ‘op safe’ spelen.

De raad constateert wat betreft Nederlandse musicals dat “een experimenteerklimaat ontbreekt. Anders dan in het theater bestaat er naast het commerciële aanbod geen gesubsidieerd circuit om artistieke ontwikkelingen aan te jagen en nieuwe vormen uit te proberen. De musical in Nederland is daardoor bijna geheel overgeleverd aan de vrije markt”.

Het Rijk, gemeenten en provincies moeten “over de hele linie versterking” bieden, zo luidt het advies. Datzelfde is nodig voor operagezelschappen zoals De Nederlandse reisopera en Opera Zuid, aldus de raad.

Dat klinkt goed! Laten we hopen op een klein productiehuis, dat off-broadway producties en nieuwe kleinschalige musicals kan maken, gesteund door OCW en FPK.

   Handtekening   

~

  [ # 101 ] 21 January 2019 10:54 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

En inderdaad, vandaag verschijnt er een persbericht:

Doorstart M-Lab wordt onderzocht
Aanleiding is het advies voor muziektheater dat de Raad voor Cultuur vorige week publiceerde, waarin werd opgeroepen tot een heroprichting van M-Lab. Die oproep kreeg bijval van diverse acteurs en theatermakers.

“De afgelopen week zijn we overspoeld door hartverwarmende reacties, waaruit blijkt dat de leegte die M-Lab heeft achtergelaten om invulling vraagt”, staat in een verklaring van de oorspronkelijke oprichters Koen van Dijk, Marianne Huibers en Carmen Nicolaï. “Wij zijn nu de mogelijkheden aan het onderzoeken voor een doorstart van M-Lab.”

In de loop van het jaar hopen ze hun plannen voor een nieuwe toekomst te presenteren.

Ik zou er heeeel blij mee zijn!

  [ # 102 ] 21 January 2019 11:27 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  98
Geregistreerd  2011-08-08

‘Dat zou fantastisch zijn !

  [ # 103 ] 27 January 2019 06:48 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het volledige persbericht

Een nieuwe toekomst voor M-Lab
Oorspronkelijke oprichters geven gehoor aan verzoek tot heroprichten M-Lab

Naar aanleiding van het advies voor muziektheater dat de Raad voor Cultuur vorige week publiceerde, is op diverse manieren het gemis van M-Lab als productiehuis voor musical onderstreept. In Het Parool vatte Patrick van den Hanenberg het als volgt samen: “De raad stelt dat experimentele productiehuizen zoals het Amsterdamse M-Lab, dat ten onder is gegaan door gebrek aan subsidie, door de overheid weer tot leven moeten worden gewekt”. Op Social Media bevestigen diverse acteurs, makers, maar ook het musicalpubliek zelf het grote gat dat M-Lab met haar opheffing heeft achtergelaten. Zij roepen op tot het heroprichten van M-Lab.

Nieuw leven voor M-Lab
De oorspronkelijke oprichters Koen van Dijk, Marianne Huibers en Carmen Nicolaï voelen zich hierdoor uitgenodigd de stichting M-Lab nieuw leven in te blazen. “De afgelopen week zijn we overspoeld door hartverwarmende reacties, waaruit blijkt dat de leegte die M-Lab heeft achtergelaten om invulling vraagt. Wij zijn nu de mogelijkheden aan het onderzoeken voor een doorstart van M-Lab.” In de loop van dit jaar hopen zij hun plannen voor een nieuwe toekomst voor M-Lab voor te leggen aan het Fonds Podiumkunsten, om aanspraak te maken op een structurele subsidie in de Basis Infrastructuur.

Ontstaan van M-Lab
M-Lab opende in 2007 haar deuren als productiehuis en theater. M-Lab, naar een idee van Joop en Janine van den Ende, werd in eerste instantie financieel gesteund door de VandenEnde Foundation en de gemeente Amsterdam en later ook door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De artistieke leiding was tot 1 juni 2011 in handen van Koen van Dijk, die van vele producties de regisseur en/of vertaler was. M-Lab moest in 2015 haar deuren sluiten als gevolg van de kaalslag in cultuursubsidie ten tijde van de financiële crisis.

Het succes van M-Lab
In de negen jaar van het bestaan van M-Lab zijn er bijna 40 producties gemaakt, waarvan de meest succesvolle producties met Musical Award onderscheidingen (Into the Woods, The Wild Party, Urinetown en RENT) ook op landelijke tournee gingen. Nieuwe Nederlandse musicals kregen hun eerste podium bij M-Lab; naast De Gebroeders Leeuwenhart en Wintersprookje ook Stationstraat 169 huis en De Boot en het Meisje. Daarnaast kwamen er producties voort uit workshops voor schrijvers, componisten en vertalers. Voor het Sondheimfestival, ter gelegenheid van de 80e verjaardag van Stephen Sondheim, en met name voor de voorstelling Sunday in the Park with George kreeg M-Lab de Prijs van de Nederlandse Theaterkritiek 2010.

  [ # 104 ] 20 October 2019 02:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Een herstart voor M-Lab: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/16/m-lab-gaat-musicalexperiment-weer-aan-a3976951

Het is nog niet helemaal duidelijk vanaf wanneer we producties kunnen verwachten, maar ik ben erg blij met het feit dat voorstellingen niet alleen in Amsterdam (Theater De Meervaart) geproduceerd gaan worden maar ook in Tilburg (Factorium)!

  [ # 105 ] 20 October 2019 11:32 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Het M-Lab geeft ook regelmatig updates via de nieuwsbrief.

‹ First  < 5 6 7 8 > 
7 of 8