Kristina in helsinki
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Gisteren was de pers premiere van de finse productie van kristina. Het was een fantastische premiere. Vanavond is de tweede premiere wederom in aanwezigheid van bjorn en benny.
Later deze week een uitgebreid verslag.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 1 ] 04 March 2012 11:54 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Kristina in Helsinki — beter wordt het niet meer.

28 en 29 februari 2012 was het dan zo ver, terwijl vriend Svenn zich met vampieren bezig hield in Berlijn zat ik op de eerste rij bij de première van Kristina in Helsinki. Helsinki niet een stad waar je het eerst aan denkt als je het over musicals hebt. Voor zover ik weet is er ook geen grote musical traditie in Helsinki. Maar met de komst van Kristina is er alle reden om een trip te overwegen naar deze fascinerende stad. Want het nieuws is goed: Kristina is terug en in topvorm. Ik durf zelfs te stellen dat het niet meer beter wordt dan deze Finse productie.

Kristina fran Duvemala zoals de volledige titel luidt ging in 1995 in première in Malmo Zweden om vervolgens een zegetocht te beginnen in Zweden met stops in Gothenburg en Stockholm. 1 miljoen mensen zagen de show in Zweden. Als je je bedenkt dat er in Zweden ongeveer 8 miljoen mensen wonen dan zegt dat wel wat over de impact van de show. De muziek van de show, geschreven door Benny Andersson en Bjorn Ulvaues verscheen op een 3-cd en was binnen de kortste keren goud. Twee nummers uit de show haalde de hitlijst en maakten van de betreffende zangers sterren in Zweden. Helen Sjoholm is sinds Kristina een grote ster in Zweden en haar vertolking van de hit Du Maste Finnas is inmiddels erg beroemd. Peter Joback haalde een nummer een plaats in Zweden met Guldet Blev Till Sand en zijn single heeft het record in Zweden: het nummer bleef een jaar lang in de hitlijsten.

Een hit als Kristina leverde natuurlijk de nodige belangstelling op uit het buitenland, maar echt concreet werd die belangstelling nooit. Niet dat de producenten zoals bijvoorbeeld Cameron McIntosch het niet zagen zitten in de show, maar meer omdat het oordeel al snel was: te lang, te duur voor Londen/Broadway. Te lang is een wel een terecht minpuntje. De show in Zweden duurde bijna 4 uur en dat is voor Broadway begrippen ondoenlijk. Daarnaast stonden er in Zweden meer dan 30 man op het toneel en zaten er meer dan 30 man in de orkestbak.

In de afgelopen jaren is er hard aan gewerkt de show waar mogelijk in te korten en de voorstelling uitvoerbaar te maken. Inmiddels is er een Engelse vertaling en Benny is er in geslaagd om het orkest te verkleinen tot 24 man zonder al te veel concessies te doen aan het geluid. Al met al blijft het daarmee nog steeds een helse onderneming voor Broadway/West-end. Vandaar dat de heren hun focus hebben verlegd naar Oost-Europa waar dit soort ondernemingen nog wel te doen is. Bovendien spreekt het thema van de show (emigratie naar Amerika) de bevolkingen in die landen ook meer aan. En dus was Helsinki een logische stap, vooral ook omdat een klein gedeelte van de bevolking in Helsinki nog Zweeds praat. Daarnaast is het Zweedse Theater in Helsinki net helemaal gerenoveerd en wat is er dan mooier om dat theater te openen met de grootste en beste Zweedse musical ooit? Aldus geschiedde en wat een goed idee is dat, want geloof mij, beter dan in Helsinki wordt het nooit meer.

Kristina is gebaseerd op de boeken van Vilhelm Moberg die het verhaal vertelt van verschillende Zweedse families die rond 1850 Zweden verlaten op zoek naar een nieuw leven in Amerika. Voor de musical heeft men zich geconcentreerd op de belevenissen van een hoofdpersoon, Kristina uit Duvemala. Kristina is een oprechte, sobere, vrome vrouw die haar man en kinderen innig lief heeft en al de ontberingen van hongersnoden, een kind dat sterft, de overtocht naar Amerika, de ontwikkelingen in het nieuwe land etc over zich heen laat komen. Door de grote thema’s die op de achtergrond meespelen, zoals godsdienst vrijheid, feodale structuren in Zweden en daarmee de roep om vrijheid, is Kristina vooral een groot meeslepend epos. Dit alles wordt ondersteund door werkelijk fenomenale muziek van Benny Andersson. Andersson put uit vele muziek soorten, vooral folk invloeden (zowel Zweeds als Amerikaans), klassiek (koorpartijen geïnspireerd op Bach), maar ook moderne ritmes. En ondanks deze vloed aan verschillende stijlen komt de muziek over als een geheel. Sterker, het zelfs erg symfonisch van karakter. Benny heeft daarbij altijd een goed oor voor melodie en dus zitten er in Kristina meer ‘hits’ dan in menig Broadway musical. De teksten van Bjorn zijn geschreven in oud poëtisch Zweeds, iets wat in de Engelse vertaling enigszins verloren gaat.

Kristina speelt nu dus in het Svenska Teatern, een mooi oud theater met slecht 650 plaatsen. Belachelijk klein voor een productie die wat betreft productiewaarden niet onder doet voor de gemiddelde Broadway show.  Maar op de een of andere manier is het kleine theater een zegen. Als publiek wordt je nog meer dan anders het verhaal ingezogen.

Zoals gezegd het theater is klein, maar dit heeft nauwelijks consequenties voor de productie. Het fabelachtige decor van Robin Wagner is voor sommige scenes wel aangepast, maar het is en blijft prachtig. Wagner heeft gekozen voor een klassiek decor zonder gebruik te maken van al die afgrijselijke en goedkope projecties die tegenwoordig te pas en onpas worden gebruikt. Bij Kristina gebeurt alles met eenvoudige middelen. De combinatie van een fantastisch lichtplan (Linus Fellbom) en een vloeiende, bijna filmische regie zorgt voor fantastische toneelbeelden.

De Fins/Zweedse cast is geweldig. Onze nieuwe Kristina, Maria Ylipà¤à¤ is even wennen doordat ze een blonde pruik draagt en bovendien had ik natuurlijk Helen Sjoholm sterk in mijn geheugen zitten. Maar naarmate de show vordert groeit en groeit zij in haar rol en op het moment dat zij ziel en zaligheid stopt in haar grote nummer Du Maste Finnas, dan vliegt het dak van het theater af. Haar man wordt gespeeld door Robert Noack die pas in de tweede acte het toneel gaat domineren met een geweldige uitvoering van Vildgrass (wild grass). De ontdekking van deze show is echter jongeling Oskar Nilsson, die de jonge broer van Karl Oskar speelt. Met zijn vlammende ogen domineert hij het toneel en met zijn geweldige stem is zijn apotheose nummer, Guldet Blev Till Sand (gold can turn to sand) een absoluut hoogtepunt. Voor het eerst van mijn leven werd ik in een theater tot tranen geroerd bij dit prachtige emotionele nummer. Tot slot mag Birthe Wingren die Ulrika speelt niet onvermeld blijven. Zij speelt Ulrika, de hoer, en vanaf het eerste moment staat haar rol als een huis.

Zoals gezegd less is best. Dat geldt niet alleen voor het decor, maar nu ook voor het kleine theater waarin Kristina speelt. Kristina had al een ijzersterk verhaal en fenomenale muziek, maar door het kleine theater is bijna onmogelijk om onberoerd te blijven. Bij de sterfscene op het einde van de show hoorde ik naast en achter mij allemaal snotterende, huilende mensen. Het slotapplaus voor de acteurs en Benny Andersson, Bjorn Uvlaeus en Lars Rudolfsson was enorm.

Als je mocht twijfelen om er heen te gaan dan haalt dit je misschien over. In de lente/zomer is het fijn vertoeven in Helsinki en in het theater zijn gratis tekst tablets beschikbaar met de Engelse vertaling. Vrienden wisten mij te vertellen dat die uitstekend werkte. Zelf had ik ze niet nodig. Al spreek ik geen woord Zweeds, de muziek en het verhaal zijn zo krachtig daar wordt je vanzelf door meegesleept. Een trip naar Helsinki kan maar door een ding belemmert worden: de kaartverkoop schijnt er goed te gaan.

Kristina fran Duvemala in Helsinki. Geloof mij mensen beter wordt het niet!


Hieronder een amateur opname van youtube van Du Maste Finnas

http://www.youtube.com/watch?v=g3aLpdF8glA&feature=share

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 2 ] 04 March 2012 12:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Hi Chess, dank voor je verslag.

Kun je ook vertellen hoe het was ten opzichte van het concert in de RAH?
Ik had toen het idee dat het zonder decor niet de impact heeft dat het zou moeten hebben.
Vond het toen best aardig maar soms langdradig en een beetje saai.

Wil het graag nog een keer gaan zien en zeker na jouw verslag.
Eerste rij een goede keus in dit theater? Zelf hou ik er wel van om vooraan te zitten.
Nog hotel tip?

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 3 ] 04 March 2012 09:46 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Kristina is echt een show die je in het theater moet zien. Decor, licht en regie geven veel extra informatie, daarnaast zit er nog veel dialoog in.
Ondanks zijn lengte is de timing spot on, je krijgt niet de kans om je aandacht te verslappen.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 4 ] 04 March 2012 09:59 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Mooi verslag. Maar wat houdt Londense, Duitse, Nederlandse of Vlaamse producenten nou tegen om deze show op te voeren?

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 5 ] 05 March 2012 03:57 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Bedankt voor je enthousiaste verslag. Kristina heb ik altijd een pracht score gevonden, maar de afschuwelijke Engelse opname heeft de liefde bijna doen bekoelen. Ik ben heel benieuwd naar de voorstelling. De kans dat hij ooit naar Londen of Brtoadway komt lijkt vergeven… (@Svenn: te duur, te Zweeds…). Ik was al eens in Helsinki en dat beviel goed…dus wie weet!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 6 ] 05 March 2012 06:03 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Svenn - 04 March 2012 09:59 PM

Mooi verslag. Maar wat houdt Londense, Duitse, Nederlandse of Vlaamse producenten nou tegen om deze show op te voeren?

de show is nog steeds te lang. Hij begint in helsinki om half 7, maar ik zie niet in hoe het korter zou kunnen. Daarnaast zitten staan er veel mensen op het toneel en zit er nog steeds een groot orkest. Allemaal elementen die kristina bijna onbetaalbaar maken. Misschien is er ooit een leven voor kristina mogelijk in de operahuizen. Feitelijk hoort het daar ook meer thuis.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 7 ] 17 March 2012 07:39 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik zou ‘Kristina’ wel graag in het National Theatre in Londen willen zien. Jammer dat die nauwelijks meer musicals brengen en al zeker geen grootschalige musical producties. ‘Kristina’ zou prachtig staan in het Olivier Theatre daar denk ik 😊

Op deze site zijn een aantal fragmenten te downloaden van de nieuwe productie in Helsinki :
- Aldrig
- Du mà¥ste finnas
- Guldet blev till sand
- Vildgrà¤s
- Min lust till dig
- Vi öppnar alla grindar

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 8 ] 17 March 2012 10:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

The National Theatre is wel nog met een musical bezig, maar die is voor onbepaalde tijd uitgesteld.

  [ # 9 ] 18 March 2012 08:21 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ja dat was mij bekend en hebben we ook al eens op de homepage gemeld. Ook ‘London Road’ komt komende zomer nog terug.

Maar de tijd dat het NT grote musicals produceerde die ook nog wel eens de overstap naar West End of Broadway maakten is toch wel voorbij. ‘Oklahoma’, ‘Carousel’, ‘South Pacific’,’ My Fair Lady’, ‘Anything Goes’, ‘A Liitle Night Music’, ‘Sweeney Todd’,  ‘Sunday In The Park With George’, ‘Honk’, ‘Jerry Springer’.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 10 ] 31 March 2012 12:53 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

De trailer.

http://www.youtube.com/watch?v=p01UTnFeKmg&feature=youtube_gdata_player

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 11 ] 31 March 2012 02:34 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Mooie trailer!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica