De afgelopen jaren is de indentiteit van SE/JvdE veranderd. Was het vroeger een bedrijf dat met veel passie mooie shows maakte, nu is het een bedrijf geworden dat, tot vorige week, kosten wat het kost stoelen wil vullen. Tijd om terug te kijken voor SE?
Een aantal jaren geleden straalde het Circustheater in mijn ogen stijl en klasse uit en dat is wat je ook terugvond in de producties. Voor het lichtere werk was er het Beatrix Theater. Ik denk dat SE er goed aan doet om op deze manier weer te kiezen welke productie waar komt.
Wellicht is het ook verstandig om eens naar de zaalplattegronden te kijken. Gewoon weer 1e t/m 5e rang waarbij een 1e rangsplek voor je gevoel ook echt een 1e rangsplek is.
Het is een kwestie van minder shows op de planken zetten: 1 in het Circustheater, 1 in het Beatrixtheater en 1 nationale tour (het ene jaar een kleine en een het andere jaar een grote tour). Daarnaast minder shows per week en in de shows die gespeeld worden zoveel mogelijk de eerste cast op laten gaan of daar tenminste transparant in zijn.
Als dit alles zou betekenen dat ik wat minder naar het theater kan omdat er bijvoorbeeld minder acties zijn, en dat ik al het bovengenoemde ervoor terug krijg dan is dat wat mij betreft zeker het overwegen waard.
Zoals ik ergens anders al schreef vind ik het heel verstandig (maar ook moedig) dat SE met de huidge producties op de blaren gaat zitten ipv een nieuwe productie er in te knallen als Ghost. Voor ons is het natuurlijk fijn om weer een nieuwe productie te mogen begroeten maar het zal het tij zeker niet keren. En waarom dan niet Aspects of Love terugtrekken? Beide zijn als show misschien wel even onbekend maar in het programmaboekje van het theater kun je bij de laatste wel zetten: Andrew Lloyd Webbers Aspects of Love. Bij de huizenmarkt wordt er over een correctie gesproken, volgens mij kunnen we dat ook wel zeggen van de musicalmarkt.
Als toevoeging: wat te denken van de ticketing weer in eigen hand nemen? Of iets doen aan de buitensporige fees die berekend worden.