2 of 5 |  < 1 2 3 4 >  Last ›
Anne
  [ # 16 ] 19 May 2014 12:52 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Jeroen - 18 May 2014 02:22 PM

Meen je dat nou. Dan hoop ik dat je het laten bezinken toch wilt beschrijven. Want als er een voorstelling is waar vorm en inhoud echt tegenstrijdig lijken te zijn is het deze voorstelling. De NRC recensie heeft me in die overtuiging bevestigd en zelfs de vier sterren AD recensie doet datzelfde. Hoor graag een ander verhaal

Nee Jeroen, ik lul maar wat 😊 .

Ok, het heeft even kunnen zinken, al ben ik er nog steeds mee bezig met de voorstelling. Ga een poging doen er wat meer over te zeggen.

In het achterhuis waren 2 gezinnen en 1 man op een paar vierkante meter ruim 2 jaar tot elkaar veroordeeld om deportatie te vermijden. Wat levert dat op: spanning, benauwdheid, angst, verdriet, onbegrip. Ik hoef hier als toeschouwer “slechst” 3 uur naar te kijken en wat gebeurt er met mij: ik word gespannen, geirriteerd, angstig, soms wat nerveus lacherig, maar bovenal heel stil van binnen omdat ik de afloop wel ken.

Wat mij betreft heb je dan als makers exact de goede snaar weten te raken, als je mij aan het nadenken krijgt waarom deze zit van 3 uur al deze emoties in me oproept. Dát was voor mij de spanning: het bijna soms in kunnen voelen hoe benauwend het is op zo’n kleine ruimte met elkaar te leven, de saaiheid soms bijna zelf lijfelijk te voelen.

De voorstelling heeft mij 3 uur lang geboeid, ik vond de onderhuidse spanningen, maar ook de lotsverbondenheid en de worsteling tussen “beschaafd met elkaar om willen gaan ” en “willen ontploffen van frustratie en irritatie” heel goed voelbaar. Nou ja en dat het slot verpletterend is, daar waren zelfs de critici het geloof ik over eens dus daar hoef ik niet zoveel over te zeggen.

Mij heeft het dus wel enorm geraakt en tot nadenken gestemd over mijn eigen dagelijkse besognes ; dat het wellicht soms toch wel wat handiger is dingen te relativeren zolang ik kan leven in de vrijheid waarin ik leef. Ja en of “men"dan vindt dat vorm en inhoud niet congruent zijn of dat het te langdradig zou zijn of de grootheids van het decor niet passend is bij zo’n stuk. Het zal allemaal wel, ik heb er allemaal geen last van gehad. Integendeel: voor mij is de voorstelling zoals die moet zijn en ik hoop oprecht dat ze het publiek krijgen dat ze verdienen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 17 ] 19 May 2014 01:53 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Je maakt me benieuwd Mark!
Fijn, want ik had de voorstelling al bijna terzijde gelegd….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 18 ] 19 May 2014 03:57 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  274
Geregistreerd  2009-02-02

Wat goed om te lezen dat jij het stuk wel met al zijn bedoelingen hebt ervaren en er zo van onder de indruk bent.
Had je een beetje goede plekken?

Ik zat wat meer aan de zijkant en onderaan. Ik moest vrijwel de hele tijd naar rechts en boven kijken. Wat me een zere nek bezorgde.

Mocht je dit stuk gaan zien, kies dan wel voor plekken in het midden vanaf een rij of 10..

  [ # 19 ] 19 May 2014 04:08 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Rhino - 19 May 2014 03:57 PM

Mocht je dit stuk gaan zien, kies dan wel voor plekken in het midden vanaf een rij of 10..

Ja daar sluit ik me bij aan. Ik had ook al bedacht als ik mensen zou aanraden naar deze voorstelling te gaan er bij te zeggen “pak vanaf rij 10 midden” en bij twijfel eerder wat meer naar achter dan naar voren. Ik zat rij 6 midden: prima voor de beleving van het spel, maar effecten van decor gingen deels aan me voorbij.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 20 ] 21 May 2014 11:00 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik zag gisteren de nieuwe reclamespot van deze voorstelling en het viel me op dat er betreft de speelperiode “t/m augustus” werd vermeld… Was dat al bekend? Lijkt me best een korte speelperiode voor een voorstelling waar ze speciaal een theater voor hebben gebouwd…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 21 ] 21 May 2014 07:21 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Voorstelling verkoopt (nog) moeilijk ; mijn vermoeden is dat ze op die manier de twijfelaars over willen halen om te boeken en nu te gaan. Daarna komt hopelijk mond op mond op gang en als het dan gaat lopen wordt het echt wel langer dan augustus.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 22 ] 21 May 2014 09:56 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  379
Geregistreerd  2006-02-28

Vraag me af wat het verschil is met de Soldaat van Oranje.
Dit verhaal is toch net zo bekend als de Soldaat van Oranje, zo niet bekender.

Vraag me af waarom het (nog) niet loopt. Prijzen van de SVO zijn ook duur.
Minder spectaculair, minder reclame?

  [ # 23 ] 22 May 2014 11:43 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik zat daar gisteren ook over na te denken. Blijft natuurlijk altijd koffiedik kijken maar hier zijn enkele gedachtes die ik heb:

* Anne is toneel : voor veel mensen is de drempel om naar toneel te gaan denk ik hoger dan om naar een musical te gaan (in NL tenminste)
* Anne is “zwaar” ; SvO gaat ook over de oorlog etc. maar krijg je toch denk ik een minder zwaar gevoel bij dan bij Anne
* Dingen gaan in golven is me opgevallen de afgelopen jaren; je had een golf dat het wat zwaardere dramatische klassieke producties moesten zijn (Phantom, Les Mis) toen kreeg je tijdje dat we allemaal op een megamix dansend het theater uitmoesten ( Mamma Mia, SNF) en nu lijken we een beetje in de “serieuze oorlogsstukken golf” te zitten (SvO, 14-18, War Horse) en misschien is die golf een beetje over haar hoogtepunt heen of vinden mensen het te veel van hetzelfde om iedere keer naar iets over een oorlog te gaan.
* veel aandacht geweest over de negatieve kritiek van m.n het NRC na de premiere, dat blijft tijdje hangen

Zijn zo wat zaken die ik kan bedenken. Maar hopelijk doet de mond op mond uiteindelijk gewoon wat ie moet doen en krijgt het stuk de volle zalen die ze verdienen

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 24 ] 23 May 2014 09:37 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  551
Geregistreerd  2011-11-01

Misschien helpt de making of die morgen op TV komt ook wel. Wel jammer als het niet goed gaat lopen, Anne Frank is toch best wel een bekend iets. Ik vind de prijzen dan wat te duur en woon te ver van Amsterdam af om te gaan. Vind dat best wel jammer, had graag gewild, maar volgend jaar komt er een musical die ik heel graag nog een keer wil zien, dus heb daar al mijn zinnen op gezet. Helaas, kan maar voor een ding kiezen aangezien mijn portemonnee dat toe laat 😛 Hopelijk gaat dit toneelstuk beter lopen en komt hij op dvd, dan kan ik hem alsnog zien.

   Handtekening   

Sluit je ogen niet durf te dromen! Roze haalt groen enorm op!

  [ # 25 ] 24 May 2014 05:38 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  133
Geregistreerd  2011-02-20

WickedGreenFan - 23 May 2014 09:37 PM

Misschien helpt de making of die morgen op TV komt ook wel. .

Lees dit nu net. Heb ik dat al gemist?

  [ # 26 ] 24 May 2014 05:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  551
Geregistreerd  2011-11-01

Jep, je kan hem terug kijken op rtl 4 😉 Ben ik nu ook aan het doen. Hij kwam vanmiddag om 15.00.

   Handtekening   

Sluit je ogen niet durf te dromen! Roze haalt groen enorm op!

  [ # 27 ] 27 May 2014 05:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Kaartverkoop schijnt sinds première verdubbeld te zijn en Anne is inmiddels verlengd tot november…

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 28 ] 28 May 2014 08:39 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik zie dat ze niet meer op dinsdag en woensdag gaan spelen (met uitzondering van wat extra vakantie matinees).
Maar de online kaart verkoop loopt wel maar tot augustus..

  [ # 29 ] 28 May 2014 10:28 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Dat weet ik verder ook niet. RTL Boulevard meldde dat ze iig tot november door gaan.

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 30 ] 06 June 2014 08:22 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Kinderen staan stil bij 85ste geboortedag
Anne Frank
Jeugdvriendin van Anne, Hanneli Pick-Goslar, aanwezig
bij theatervoorstelling ANNE op 12 juni

Op donderdag 12 juni aanstaande is het 85 jaar geleden dat Anne Frank werd geboren. Hanneli Pick-Goslar (jeugdvriendin van Anne) en Nanette Konig-Blitz (oud-klasgenoot van Anne) wonen die avond de theatervoorstelling ANNE bij. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar staan op deze dag samen met Hanneli Pick-Goslar, scriptschrijver Jessica Durlacher en producent Robin de Levita stil bij haar geboortedag.

Kinderen krijgen dagboek cadeau
Voorafgaand aan de voorstelling leest Jessica Durlacher een passage voor uit Anne’s dagboek. Daarna volgt een korte ‘kinderpersconferentie’ waarbij kinderen hun vooraf ingezonden vraag kunnen stellen aan Hanneli Pick-Goslar en Robin de Levita.
Hanneli kan vertellen over haar vriendschap met Anne. Robin kan vragen beantwoorden over de productie. Kinderen tot en met zestien jaar en in het bezit van een toegangsbewijs voor 12 juni, kunnen hun vraag insturen naar .(JavaScript must be enabled to view this email address) o.v.v. ‘geboortedag Anne’ en maken kans om hun persoonlijke vraag zelf te stellen tijdens de persconferentie. Insturen van de vraag kan tot uiterlijk dinsdag 10 juni. Alle kinderen tot en met zestien jaar krijgen na afloop van de theatervoorstelling een remake van het geruite dagboek cadeau. Anne kreeg op haar dertiende verjaardag haar dagboek.

Voor deze voorstelling zijn nog enkele tickets te koop, meer informatie over de kaartverkoop staat op http://www.theateramsterdam.nl.

Programma 12 juni
19.00 uur     zaal open
19.30 uur     welkomstwoord theaterdirecteur Peter Voortman
19.35 uur     passage Jessica Durlacher
19.40 uur     start Vraag & Antwoord met Hanneli Pick-Goslar en Robin de Levita
20.00 uur     aanvang theatervoorstelling ANNE
23.10 uur     einde theatervoorstelling ANNE

Scholenproject in samenwerking met het Joods Historisch Museum (JHM)
Vanaf het nieuwe schooljaar is er lesmateriaal beschikbaar voor de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De producenten van ANNE en het JHM hopen daarmee de scholieren zo goed mogelijk voor te bereiden op de theatervoorstelling ANNE en het verhaal van Anne Frank in een breder joods/historisch perspectief te plaatsen. Naast digitale lespakketten, komt er een speciaal programma dat in het theater en in het JHM gevolgd kan worden. Het lesmateriaal is vanaf 1 augustus aan te vragen via de website http://www.theateramsterdam.nl/scholen.

Theatervoorstelling ANNE
ANNE is de eerste theatervoorstelling over Anne Frank die is gebaseerd op alle versies van haar dagboeken, zowel de ongecensureerde als de door Anne zelf bewerkte versie en de archieven van de familie Frank.
ANNE is geschreven door Jessica Durlacher en Leon de Winter op initiatief van het Anne Frank Fonds Basel, dat door Otto Frank werd opgericht. Het project wordt gerealiseerd door Imagine Nation, het internationale mediabedrijf van Kees Abrahams en Robin de Levita. De theatervoorstelling wordt geproduceerd in samenwerking met het Nationale Toneel. Theu Boermans heeft het artistiek leiderschap vanuit zijn functie als creatief directeur van het Nationale Toneel. ANNE is tot en met november 2014 te zien in Theater Amsterdam.

Samenwerking UNICEF
Theater Amsterdam, het Anne Frank Fonds Basel en UNICEF Nederland werken samen om aandacht te vragen voor het belang van geboorteregistratie. Een geboortebewijs is van fundamenteel belang voor gelijke kansen van een kind en daarmee de sleutel voor ontwikkeling. Bij aankoop van een ticket voor de theatervoorstelling ANNE kunnen bezoekers een extra bijdrage geven. Elke euro die wordt gedoneerd, gaat naar UNICEF en helpt een kind aan een geboortebewijs.

Adres Theater Amsterdam
Danzigerkade 5, 1013 AP Amsterdam

Websites
http://www.theateramsterdam.nl
http://www.theateramsterdam.nl/scholen
http://www.annefrank.ch
http://www.imaginenation.nl
http://www.nationaletoneel.nl
http://www.unicef.nl/ANNE
http://www.jhm.nl/ANNE

 < 1 2 3 4 >  Last ›
2 of 5