Hmm.. Hmm.. Hmm..
Ik was er gisteravond en ik weet het niet. Misschien ben ik een beetje zuur en een mierenneuker. Misschien ben ik te zeer verknocht aan mijn cdtje en de eindeloze sessies Last Five Years die ik met mijn zangleraar deed. Maar ik weet het niet.
Ik deel hier even één en ander als een soort van gedachten kladblok. Reageer alsjeblieft vooral. Want ik ben een beetje vertwijfeld.
- Ik heb blijkbaar gewoon moeite met de hertaling van deze productie.
Stoppen met de UvA heeft echt wel wat minder voeten in de aarde dan Columbia University aan je laars lappen.
Hoeveel mensen die niet zich echt in het musicalvak verdiepen weten dat een cruise-schip tour echt min of meer het k*tbaantje uit de scene is? Het is toch gek.. Sanne die zingt over tropische vakanties en lekker zonnen.. Lieverd.. JE ZIT OP EEN CRUISESCHIP en je bent overdag vrij… Wat is je punt? Hoe moet Nathan je bezoeken als je de helft van de tijd op open zee zit? Waar is het venijn gebleven van de stripper en haar slang? De dwerg die op gaat als Tevje én als Porgy?
Leuk hoor, 5 maanden in Hamburg. In het kader van de carriere van Michelle is het heel erg leuk gevonden zelfs.. Maar is dat handig in het liedje waarin Nathan zijn probleem met Sanne uit legt?
Waarom zingt een joodse jongen een plaats in Oost Europa met een uitspraak als een Amerikaan? Klimovietsj..
In de vertaling eet Nathan kosher. Dat is voor een Nederlandse jood best wel orthodox. Waarom heeft ie dan een kerstboom in zijn huis staan? Ja, hij vertelt met Schmuel een ‘kerst’verhaal. Maar tis geen christelijk verhaal, en geen paganistisch verhaal.. Dus huh?
In het verlengde daarvan. Het zou grappig zijn dat Nathan op de PVV zou stemmen. Uhm? Waarom? PVV maakt zich best wel sterk voor de joodse lobby. Dus het mega grote contrast tussen Nathan en de PVV is minder groot dan het gespeeld wordt.
Nathan is een grotere zak dan Jamie. ‘If I didn’t believe in you’ is ingewikkeld. Uitspraken als ‘I won’t fail because you can’t win’ zijn niet aardig. Maar minder onaardig als een Nathan die zegt dat Sanne gewoon geen kansen heeft.
(verder word ik persoonlijk woedend van mensen die ‘Wat niet weet, wat niet deert’ zeggen.. Maar dat schrijf ik op mijn eigen conto)
- Ik snapte de regie-keuzes niet altijd.
Waarom heeft men Nathan zo GROOT laten neerzetten? Amerikaans joodse humor is meestal juist zo klein. Venijn, een opgetrokken wenkbrauw en WHOP… Juist dat kleine, vileine is tekenend voor dergelijke humor. Bij Schmuel had ik daar het meeste last van. Jamie is lief in dat liedje. Hij wil Cathy’s klok zijn. Hij geeft haar alle tijd die ze nodig heeft en helpt haar met zachte dwang naar een doel wat zij, zonder het te weten, wil bereiken. Als je Schmuel neerzet als een seniele gek en de klok een debiel accent heeft (en een sjaal?) dan is dat lang niet zo schattig. ‘Liefje, ik geef je de tijd om een seniele oude vent te worden.’ Das toch geen schöne boodschap?
- Vond ik dan alles slecht?
Nee hoor.. Sterker nog. Ik vond het niet slecht. Ik begreep gewoon heel veel niet.
William is een charmante Nathan. Michelle zingt prachtig en ik heb goede hoop dat we ooit weer een mooie Elizabeth gaan krijgen.
The Last Five Years blijft bestaan uit hetzelfde geweldige bronmateriaal en dat is gewoon fijn.