3 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
The Last 5 Years in M-Lab
  [ # 31 ] 08 October 2014 08:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Lance - 05 October 2014 09:44 PM

Waarom een voorstelling die ik in onze taal al zeker in vier professionele producties heb gezien [...].

Huh? Vier? Help me even.

1. Ara Halici & Birgit Schuurman
2. Birgit Schuurman & Jim de Groot
3. ?
4. ?

Lance - 05 October 2014 09:44 PM


Een goede regisseur, een goede vertaling en een goede cast kan veel doen, wie weet… Zijn de creatives al bekend?

Vertaling ben ik ook benieuwd naar. Vertaling is wederom, net als in beide versies met Birgit, van Allard Blom. Allard heeft de show bewerkt naar Nederland. Cathy wordt Sanne en in de vorige shows was Jamie verandert naar Jona. Nu lees ik dat William Spaaij Nathan speelt.. Is alleen deze naam veranderd of zouden er meer aanpassingen zijn gedaan?

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 32 ] 08 October 2014 09:32 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Pascale - 08 October 2014 08:43 PM

1. Ara Halici & Birgit Schuurman
2. Birgit Schuurman & Jim de Groot
3. ?
4. ?

De Nederlandse premiere was met Jennifer van Brenk en Rob Pelzer, met een vertaling van Florus van Rooijen. In die vertaling was ook alles naar Nederland gezet en speelde Eva een ‘zomer lang in Hamburg’ en zong zij ‘Wenn du nach hause kommst’ in plaats van ‘When you come home to me’. Ik begreep dat dat later toch moest worden teruggedraaid, want de Nederlandse vertaling van Florus die beschikbaar is gebruikt de Engelse namen en de oorspronkelijke setting. Toch heb ik een zwak voor deze versie.

In Belgie is de voorstelling sowieso ook twee maal professioneel gespeeld waarvan de eerste was net Ann van de Broeck en Jan Schepens.

  [ # 33 ] 09 October 2014 09:58 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ah! Ik vergat België idd…
De eerste die je noemt ken ik overigens niet.

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 34 ] 13 October 2014 12:19 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Een extra voorstelling op zondagavond 2 november.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 35 ] 30 October 2014 09:50 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Net terug van een heeeeeeeeeeeeeeeeerlijke uitvoering van The last five years. Voornaamste verschil met de versie die ik in mei in Londen zag: het acteren. Waar ik In Londen een bijna concertante uitvoering zag, wordt door beide acteurs in de M-lab uitvoering om de zang heen veel meer geacteerd hetgeen voor mij het plaatje net even completer maakt, de kers op de taart zeg maar.  Michelle van de Ven en William Spaaij verdienen beiden een dikke pluim voor hun optreden; zang en acteren zijn uitstekend.  Waarbij voor mij het hoogtepunt toch wel de vertolking door Spaay van the Schmuel Song is: werkelijk briljant.  Deze avond in M-lab deed mij terugdenken aan de prachtige musicals die er enkele jaren geleden te zien waren; ik hoop dat The last five years de start is van wederom een prachtige periode.

  [ # 36 ] 01 November 2014 07:59 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld.TV was aanwezig op de première van The Last 5 Years van M-Lab, sprak met acteurs William Spaaij en Michelle van de Ven en regisseur Benno Hoogveld.
Maar ook met Willemijn Verkaik over haar nieuwe Londense musicalavontuur.l

De video is te zien onder Artikelen
en op Musicalworld.TV’s eigen plek.

  [ # 37 ] 01 November 2014 10:24 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Mooie reportage Frans, een pluim voor Musicalworld!

  [ # 38 ] 01 November 2014 11:59 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik ben gisterenavond geweest. Het was voor mij eigenlijk de eerste echte ervaring met deze musical. Ik heb wel eens los wat nummers gehoord maar de show zelf zag ik nog niet eerder. Het was een positieve ervaring, hoewel ik moet zeggen dat William mij meer deed dan Michelle. Verder denk ik waarschijnlijk te veel na over het hoe en waarom. :lol: De set schepte goede orde in de chaos van de twee verhalen die door elkaar lopen en dat was prettig. Erg eenvoudig maar dat stoorde absoluut niet.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 39 ] 02 November 2014 05:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ik zag vanmiddag deze voorstelling en dat was niet voor het eerst dat ik TL5Y zag. Alhoewel Jason Robert Brown mij als schrijver/componist zeer kan boeien, kon deze musical dat tot nu toe maar een klein beetje in de diverse versies die ik de afgelopen jaren zag.

Tot vandaag. Wat regisseur, vertaler, muzikanten en de twee hoofdrolspelers ervan hebben gemaakt is een pareltje. Een “wow”-ervaring! En natuurlijk kan ik wat gaan mauwen over dat ik niet elk woordje verstond, maar alles bij elkaar, een prachtige professionele productie. Heel knap dat dit in zeer korte tijd in elkaar is gedraaid met zo’n voortreffelijk resultaat.

  [ # 40 ] 04 November 2014 07:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Hmm.. Hmm.. Hmm..
Ik was er gisteravond en ik weet het niet. Misschien ben ik een beetje zuur en een mierenneuker. Misschien ben ik te zeer verknocht aan mijn cdtje en de eindeloze sessies Last Five Years die ik met mijn zangleraar deed. Maar ik weet het niet.
Ik deel hier even één en ander als een soort van gedachten kladblok. Reageer alsjeblieft vooral. Want ik ben een beetje vertwijfeld.

- Ik heb blijkbaar gewoon moeite met de hertaling van deze productie.

Stoppen met de UvA heeft echt wel wat minder voeten in de aarde dan Columbia University aan je laars lappen.

Hoeveel mensen die niet zich echt in het musicalvak verdiepen weten dat een cruise-schip tour echt min of meer het k*tbaantje uit de scene is? Het is toch gek.. Sanne die zingt over tropische vakanties en lekker zonnen.. Lieverd.. JE ZIT OP EEN CRUISESCHIP en je bent overdag vrij… Wat is je punt? Hoe moet Nathan je bezoeken als je de helft van de tijd op open zee zit? Waar is het venijn gebleven van de stripper en haar slang? De dwerg die op gaat als Tevje én als Porgy?

Leuk hoor, 5 maanden in Hamburg. In het kader van de carriere van Michelle is het heel erg leuk gevonden zelfs.. Maar is dat handig in het liedje waarin Nathan zijn probleem met Sanne uit legt?

Waarom zingt een joodse jongen een plaats in Oost Europa met een uitspraak als een Amerikaan? Klimovietsj..

In de vertaling eet Nathan kosher. Dat is voor een Nederlandse jood best wel orthodox. Waarom heeft ie dan een kerstboom in zijn huis staan? Ja, hij vertelt met Schmuel een ‘kerst’verhaal. Maar tis geen christelijk verhaal, en geen paganistisch verhaal.. Dus huh?
In het verlengde daarvan. Het zou grappig zijn dat Nathan op de PVV zou stemmen. Uhm? Waarom? PVV maakt zich best wel sterk voor de joodse lobby. Dus het mega grote contrast tussen Nathan en de PVV is minder groot dan het gespeeld wordt.

Nathan is een grotere zak dan Jamie. ‘If I didn’t believe in you’ is ingewikkeld. Uitspraken als ‘I won’t fail because you can’t win’ zijn niet aardig. Maar minder onaardig als een Nathan die zegt dat Sanne gewoon geen kansen heeft.
(verder word ik persoonlijk woedend van mensen die ‘Wat niet weet, wat niet deert’ zeggen.. Maar dat schrijf ik op mijn eigen conto)

- Ik snapte de regie-keuzes niet altijd.

Waarom heeft men Nathan zo GROOT laten neerzetten? Amerikaans joodse humor is meestal juist zo klein. Venijn, een opgetrokken wenkbrauw en WHOP… Juist dat kleine, vileine is tekenend voor dergelijke humor. Bij Schmuel had ik daar het meeste last van. Jamie is lief in dat liedje. Hij wil Cathy’s klok zijn. Hij geeft haar alle tijd die ze nodig heeft en helpt haar met zachte dwang naar een doel wat zij, zonder het te weten, wil bereiken. Als je Schmuel neerzet als een seniele gek en de klok een debiel accent heeft (en een sjaal?) dan is dat lang niet zo schattig. ‘Liefje, ik geef je de tijd om een seniele oude vent te worden.’ Das toch geen schöne boodschap?

- Vond ik dan alles slecht?
Nee hoor.. Sterker nog. Ik vond het niet slecht. Ik begreep gewoon heel veel niet.
William is een charmante Nathan. Michelle zingt prachtig en ik heb goede hoop dat we ooit weer een mooie Elizabeth gaan krijgen.
The Last Five Years blijft bestaan uit hetzelfde geweldige bronmateriaal en dat is gewoon fijn.

[ Gewijzigd: 04 November 2014 07:59 PM by Pascale ]
   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 41 ] 04 November 2014 08:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Was dit een andere vertaling dan gebruikt is voor de versie met Birgit en Ara/Jim? Daar ging ze naar België en dat vond ik juist een leuke tegenhanger van Ohio qua musicalscene vergeleken met Nederland/New York. Maar daar zat de grap over Tevje en Porgy volgens mij ook niet in. Wat een briljante grap is overigens.

  [ # 42 ] 05 November 2014 09:19 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Vertaling was grotendeels hetzelfde… Behalve ‘Zomer bij de Belgen’ en hier en daar kleine dingetjes.

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 43 ] 05 November 2014 07:11 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

De voorstelling in M-lab heb ik niet gezien, maar ik keek zojuist het filmpje van Musicalworld.tv, waarin de regisseur het een experiment noemde om de twee spelers los van elkaar te laten repeteren en zo toch een vol karakter kunnen neerzetten. Zo is The Last 5 Years toch ook geschreven? In de oorspronkelijke regie speelden ze ook elk hun eigen afzonderlijke verhaallijn, zonder dat oeverloze geneuzel waarbij ze figureren in elkaars scenes (want ja, zo maak je het een onoverzichtelijk bende).

Het doet me denken aan een versie die ik zag met twee studenten van Tilburg in een regie van Bruun Kuijt, hij liet de twee spelers elkaar maar op 1 moment samen spelen, op het eindstuk van Tien Minuten.

  [ # 44 ] 05 November 2014 08:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ik snapte die opmerking inderdaad ook niet. Tot ik het zag. Sommige liedjes werden, bijvoorbeeld in de versies met Birgit, relatief solo gespeeld. Hier hadden beide acteurs een tegenspeler die er alleen in hun hoofd was. William zat bijvoorbeeld eindeloos met een opgeheven cadeautje voor een lege stoel. Hij ‘zag’ Sanne daar. Wij als publiek niet.

Deze regisseur heeft er wel voor gekozen om heel veel direct op elkaar te laten reageren.
‘’See I’m Smiling’ lijkt Cathy’s aandeel te zijn in Jamie’s ‘If I Didn’t Believe in You’.
De stapel boeken die Sanne in haar liedje omgooit, raapt Nathan in zijn liedje op. Dat soort dingen

[ Gewijzigd: 05 November 2014 09:02 PM by Pascale ]
   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 45 ] 07 November 2014 08:54 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  144
Geregistreerd  2012-01-04

De baas van M-lab zei vandaag, toen iemand de zaal niet inkon, dat ie zich geen zorgen moest maken. Er kwam een tour aan…

   Handtekening   

~

 < 1 2 3 4 > 
3 of 4