Beautiful - the Carole King Musical
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Afgelopen zaterdag Beautiful - the Carole King Musical gezien in het Aldwych Theatre. 
Beautiful is een typische jukeboxmusical en vertelt het levensverhaal van Carole King, die als zestienjarige haar moeder vertelt in Manhattan haar droom te willen laten uitkomen middels het verkopen van haar muziek en daar uiteindelijk ook zeer succesvol in wordt. 
De voorstelling wordt uiteraard gedragen door Kings muziek. Apart om te constateren dat je nagenoeg alle muziek kent, maar tevoren niet wist dat het allemaal door haar geschreven is.
Het publiek wordt op snelle en eenvoudige wijze door het levensverhaal van King, dat niet alleen maar successen kent maar ook geluk en ongeluk in de liefde,  geleid. De voorstelling kent echter weinig diepgang en er wordt (te) weinig aandacht besteed aan karakterontwikkeling. Dat gaat ten koste van de geloofwaardigheid, of althans het meeleven met de personages.  Iemand net kennen, vlinders in de buik hebben en in de volgende scene al zwanger zijn is daar zomaar een voorbeeld van.  De ontwikkelingen worden doorgaans in eenvoudige scenes ‘verteld’ in plaats van dat je als publiek karakterontwikkelingen uit de context kunt opmaken. Persoonlijk vind ik dat altijd jammer maar je ziet het helaas vaker bij dit soort musicals. 
Toch heb ik een mooie, onderhoudende voorstelling gezien.  Het acteerwerk is aangenaam en de muziek om van te smullen. En gelukkig zit er veel, heel veel muziek in de voorstelling. De uitvoering van “On Broadway” door het mannelijk deel van het ensemble is indrukwekkend. Maar de echte hoogtepunten worden verzorgd door de ster van de voorstelling, de ‘girl next door’ Katie Brayben. Sympathieke uitstraling, gouden strot. De uitvoeringen van (You make me feel like) A natural woman en Beautiful zijn magistraal. Als Brayben zingt, begint in Londen overal de zon te schijnen…...

  [ # 1 ] 22 February 2015 12:01 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ben ondanks dat het weer de zoveelste juke-boxmusical is wel benieuwd naar deze voorstelling. Carole King heeft toch hele mooie dingen geschreven. Ik heb haar ooit gezien als Mrs Johnstone in de New Yorkse versie van Blood Brothers.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 2 ] 02 August 2015 12:53 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Vrijdag deze show gezien en ik was zeer onder de indruk.

Het verhaal is vrij luchtig met wat ruwe kantjes, maar de manier waarop het vertelt wordt was prima. De muziek was heerlijk (ik kende het omdat ik naar de CD geluisterd heb) en het decor was modern maar voelde door de grafische uitstraling toch heel erg 50-60s.

Katie als Carole was incredible! Heerlijke ‘ruwe’ stem! Wow!

Het is zeker een show die is nog een keer ga zien.
Wel grappig dat het publiek vrijwel boven de 60 was. Ik voelde me erg jong. Best jammer want ik weet zeker dat de meeste jonge musical lovers dit ook een geweldige show zullen vinden. 😊

  [ # 3 ] 04 September 2015 09:10 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Wie de geweldige Katie Brayben nog in de titelrol wil aanschouwen moet snel zijn want per 30-11 wordt zij vervangen door Cassidy Janson.

  [ # 4 ] 04 September 2015 10:38 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Toch snel nog maar een keer gaan! 😊 Heb alleen nog maar goede verhalen over Katie gehoord

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 5 ] 04 September 2015 10:39 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Staat op het lijstje voor het eerstvolgende bezoek aan Londen. Vorige keer was Katie Brayben met vakantie.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 14 September 2015 02:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Afgelopen vrijdag heb ik deze voorstelling gezien. En ik heb echt genoten! Het verhaal is inderdaad flinterdun, maar het is zo’n lekkere feelgood musical dat je wel met een goed gevoel het theater uit MOET lopen. Meteen thuis maar weer even Tapestry op mijn Ipod gezet….

  [ # 7 ] 18 September 2015 08:10 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Moet gelukkig nog een keer gaan, want Katie was gisteren nog op vakantie (oeps, niet goed gecheckt). Geen straf als je ‘t mij vraagt, wat een heerlijk showtje.
Verhaal flinterdun, de snelste van twee onbekenden- naar getrouwd zijn scene ooit, maar voornamelijk heel veel goede stemmen, fijne muziek en een leuk decor.
Ik zat aan de zijkant voor 15 pond en het was een supergoede plek, wat ik niet verwacht had voor die prijs, en het feit dat t theater zei dat het ‘extremely restricted’ zou zijn, maar het zat verre van vol (jammer voor de cast) dus ik mocht er ook voor kiezen op een andere goede plek zitten.
Dus qua prijs/plek/en voorstelling verrast gisterenavond! 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 8 ] 08 March 2016 03:02 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Gloeiende…. Carole King treedt tijdens het BST Festival op. Gaat naar verluidt heel tapestry spelen.  WAAR IS MIJN MILJONAIR?! Dit wil ik heel graag zien, maar de prijzen.. au. pijn. huilen in een hoekje.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 9 ] 23 May 2017 03:31 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

De Londense versie van ‘Beautiful’ speelt op 5 augustus 2017 de laatste voorstelling.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl