2 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
Funny Girl op West End
  [ # 16 ] 21 August 2015 08:31 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

LondonMark - 17 August 2015 05:49 PM

Handige zet! Wist niet dat het Menier al om middernacht met de opening van de general sale begon.

Volgens mij was dit pas de eerste keer, ik kan het me van voorgaande producties namelijk ook niet herinneren. Misschien hadden ze de stormloop op kaarten wel voorzien en was dit de manier om te voorkomen dat de site zou crashen. 

Donmar is een crime om te boeken inderdaad. Ik heb een kaartje kunnen scoren voor ‘Les Liaisons Dangereuses’ later dit jaar, maar dat was meer geluk dan wijsheid.

En weer over ‘Funny Girl’, ik ben benieuwd wanneer ze de rest van de cast bekend maken.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 17 ] 18 September 2015 07:52 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Volgens een bericht in de Daily Mail gaat Harvey Fierstein het script voor de revival van ‘Funny Girl’ bewerken.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 18 ] 10 October 2015 12:33 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik lees geruchten dat Darius Campbell (‘Gone With The Wind’, ‘From Here To Eternity’) gecast zou zijn als Nick Arnstein. Ik zie het hem zo doen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 19 ] 16 October 2015 06:58 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Naast Sheridan Smith als Fanny Brice zijn inmiddels de rollen bevestigd van Marilyn Cutts als Mrs Brice, Darius Campbell als Nick, Natasha Barnes als Emma/Mrs Meeker en Maurice Lane als Mr Keeney.

En verder Valda Aviks als Mrs O’Malley, Bruce Montague als Ziegfeld, Joel Montague als Eddie en Gay Soper als Mrs Strakosh.

Ensemble : Emma Caffrey, Matthew Croke, Joelle Dyson, Rebecca Fennelly, Luke Fetherston, Leah Harris, Kelly Homewood, Sammy Kelly and Stuart Ramsay.

Bron http://www.whatsonstage.com

[ Gewijzigd: 16 October 2015 01:53 PM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 20 ] 30 October 2015 09:40 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Goed nieuws voor iedereen die geen kaartje heeft kunnen bemachtigen voor de Menier Chocolate Factory, ze gaan verlengen in het Savoy Theatre

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-3296007/BAZ-BAMIGBOYE-Sheridan-uptown-girl-lead-Barbra-Streisand-star-West-End.html

  [ # 21 ] 29 November 2015 10:00 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Zaterdagavond 28-11 naar Funny Girl geweest in de Menier Chocolate Factory. Dit keer spelen de acteurs niet op de vloer met aan weerszijden publiek (zoals bij Assassins en Candide bijvoorbeeld nog het geval was) maar op een verhoogd podium (dat ten opzichte van het publiek toch nog erg laag is) met aan een kant publiek. Een traditionele opstelling zeg maar. De oude bankjes van Assassins zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor een tribune met nieuwe bekleding en een behoorlijk hoogteverschil tussen de rijen, zodat een ieder goed zicht heeft.
Het geluid, ook nooit echt helemaal top in de oude opstelling, is erg goed te noemen. Allemaal plussen derhalve, hoewel het authentieke karakter van de Chocolate Factory hiermee wel wat verloren gaat.

De musical Funny Girl (1964) vertelt het waargebeurde verhaal van Fanny Brice, dochter van Hongaarse immigranten en geboren in het jaar 1891. Haar echte naam is eigenlijk Fania Borach maar als tiener neemt ze de artiestennaam Brice aan, ‘geleend’ van Ierse familievrienden. Brice is vastbesloten een grote ster te worden, al gelooft haar omgeving daar niet zo in omdat ze de juiste ‘looks’ ontbeert.
Begin 20e eeuw wordt Brice ontdekt en sluit ze aan bij de fameuze Follies show. Brice is is vergeleken met de andere meisjes een beetje een buitenbeentje en moet het vooral hebben van haar buitengewone komische talent, waarmee ze uiteindelijk ver komt. Brice wordt in die tijd ook opgemerkt door de knappe Nick Arnstein. De twee worden stapelgek op elkaar en trouwen. Arnstein is een succesvol zakenman en tevens een bekende in de gokwereld., Brice heeft succes en verdient goed geld en alles lijkt derhalve mee te zitten. Maar zoals vaker is niet alles rozengeur en maneschijn…..

Funny Girl is qua verhaal zeker niet heel origineel te noemen. Een meisje dat beroemd wil worden en dat ook wordt, de invloed van haar omgeving, een relatie met pieken en dalen…..
Deze elementen komen natuurlijk in meer musicals aan de orde. Gypsy of Beautiful om zo maar twee musicals te noemen hebben een of meerdere van deze elementen ook in zich.
Maar krijg je als publiek daarmee meer van hetzelfde of teveel van het goede? Wat mij betreft niet. Funny Girl staat garant voor een heerlijke avond uit. Na een bijzondere lange ouverture (komt aardig in de buurt bij die van Gypsy) wordt je als publiek getrakteerd op een fijne voorstelling met een mooie score (wie kent “People” en “don’t rain on my parade” niet?), zeer overtuigend spel en een showelement, dat in een grote zaal (Savoy) straks waarschijnlijk nog beter tot zijn recht zal komen.

Sheridan Smith is de ster van deze voorstelling. Niet de meeste briljante zangeres in musicalland maar qua spel zo ontzettend goed dat een Funny Girl zonder Sheridan Smith voor mij eerlijk gezegd moeilijk voorstelbaar is. Vergelijk het met Gypsy zonder Imelde Staunton.
Waar dat aan ligt? Smith weet het publiek moeiteloos voor zich te winnen. Ze neemt je mee in het jonge leven van Fanny Brice, het niet zo knappe meisje dat het moeilijk heeft maar vastberaden is een grote ster te worden. Haar weg naar succes, haar transformatie van onzeker meisje naar succesvolle vrouw die stapelgek wordt op een zakenman,  het leven op een roze wolk waar ze later ook weer vanaf dondert:  Smith weet alle lagen, alle emoties van Brice feilloos neer te zetten. Waar in het eerste deel van de voorstelling vooral haar komisch talent en gevoel voor timing opvallen, net zoals dat bij Brice het geval was, weet ze naarmate de voorstelling vordert ook uitstekend invulling te geven aan de andere kanten van Brice, de momenten dat ze gevoelig, kwetsbaar en beschadigd is. Klein en groot spel worden moeiteloos afgewisseld.
Sheridan Smith was in Legally Blonde al groots, maar is vanavond zo mogelijk nog grootser. Een staande ovatie van de gehele zaal valt haar dan ook volledig terecht ten deel. Om vervolgens samen met het publiek het slot van ‘People’ te zingen. Een mooiere afsluiting kun je je niet wensen.

Niet alleen Smith, de hele cast is ijzersterk.
Darius Campbell speelt Nick Arnstein en doet dat geweldig. Hij speelt de sympathieke,knappe zakenman en doet dat zo overtuigend dat je direct gelooft dat Brice voor hem valt. Een droomvent die later toch wat mindere kantjes blijkt te hebben. Ook Campbell zet de verschillende emotionele kanten van zijn personage goed neer. En een prachtige stem, een genot voor de oren. Fijn om hem na ‘From here to eternity’ weer in een grote rol te zien.

Verder valt Joel Montague in de rol van Brice’s vriend/dansleraar Eddy Ryan. Een wat suffe uitstraling todat hij gaat dansen en zingen, is toch wel een moment dat je mond een beetje openvalt. 

Moeder Brice, mrs Strakosha, en mrs Meeker worden gespeeld door Marilyn Cutts, Gay Soper en Valda Aviks, 3 door de wol geverfde dames op leeftijd met een rijk theater CV. De dames zorgen voor de nodige komische noten en doen dat met verve: spel en zang dik in orde, wat een genot om zulke ervaren actrices nog zo passioneel te zien spelen.

Funny girl is een indrukwekkende voorstelling en het publiek verlaat opgewonden de Chocolate Factory. Wie nog geen kaartje heeft, kan maar beter snel boeken voor de run in het Savoy.

  [ # 22 ] 29 November 2015 10:15 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Heel erg fijn om te lezen. Is de voorstelling erg bewerkt ten opzichte van het origineel? Zijn er bijvoorbeeld liedjes uit?

  [ # 23 ] 30 November 2015 11:19 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Foto’s uit de productie

[ Gewijzigd: 03 December 2015 08:46 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 24 ] 30 November 2015 04:35 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

martijn-j - 29 November 2015 10:15 PM

Heel erg fijn om te lezen. Is de voorstelling erg bewerkt ten opzichte van het origineel? Zijn er bijvoorbeeld liedjes uit?


@Martijn-j, ik had de voorstelling niet eerder gezien. Afgaande op de songlist is wel sprake van een aantal wijzigingen, onderstaand de uitvoering in de Chocolate Factory:

Act 1
Overture
If a girl isn’t pretty
I’m the greatest star
Cornet Man
His love makes me beautiful
I want to be seen with you
Henry Street
People
You are woman, I am man
Don’t rain on my parade

Act 2
Entr’acte
Sadie, Sadie
Who taught her everything she knows?
Temporary Arrangement
Rat-tat-tat-tat
Who are you now?
What do happy people do?
The music that makes me dance
Funny girl/Finale

  [ # 25 ] 30 November 2015 04:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Bedankt. Paar kleine wijzigingen.

  [ # 26 ] 03 December 2015 01:56 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

De boekingsperiode voor het Savoy Theatre is inmiddels verlengd tot en met 10 september 2016.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 27 ] 03 December 2015 02:45 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Fijn verslag! ik ga begin januari en gok zomaar dat ik in ‘t savoy ook nog wel een keer zal gaan, erg benieuwd! 😊 Speaking of Savoy, iemand van plan om naar Guys and Dolls te gaan?

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 28 ] 03 December 2015 03:15 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Anniek - 03 December 2015 02:45 PM

Speaking of Savoy, iemand van plan om naar Guys and Dolls te gaan?

Ja ik ga binnenkort kijken 😊

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 29 ] 03 December 2015 03:39 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ah fijn! Ik heb ‘m zelf ook op mn to see lijstje staan, maar vind verslagen altijd fijn om te lezen.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 30 ] 15 January 2016 09:56 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Zag gisteravond een prachtige Funny Girl. Ik ben niet de beste in het schrijven van reviews, maar ik ga een poging wagen.

Samen met mij kwam ongeveer iedereen ietwat teleurgesteld binnen, want Sheridan Smith was ziek, en dat was toch wel degene waar de meeste mensen erg benieuwd naar waren, waaronder ikzelf. (en uiteraard was er een hysterische vrouw die bij voorbaat haar geld terug wilde en drama aan het schoppen was, want ze had geboekt voor Sheridan.. [bDIEPE ]ZUCHT!)
Maar, Natasha Barnes (en de rest van de cast) overtuigt en heeft mij een hele fijne avond in het theater gegeven. Het was voor mij de eerste keer dat ik Funny Girl zag, en ik kan het niet vergelijken met Sheridan, maar wat mij betreft is Natasha geslaagd.
Vanaf het moment dat ik het theater inliep hing er al een bepaalde buzz, en de intieme Menier Chocolate Factory droeg daar ook aan bij. Vanwege dat theater, de entree door het sfeervolle restaurant en het mini-museum (haha, ik weet even niet hoe ik het anders kan noemen) kwam ik in ieder geval al in een bepaalde mindset voor een voorstelling als Funny Girl.

Iedereen heeft goed zicht, (voordeel van deze opstelling en de kleine zaal) de bankjes zitten beter dan een gemiddelde theaterstoel, en als de ongeveer 180 mensen zitten kan de show beginnen.
Een aantal mensen zijn geen lange ouvertures meer gewend dus tijdens de opening nog een beetje geroezemoes, maar vanaf moment een hing de zaal toch wel aan haar lippen.

Wat een mimiek heeft die vrouw, en zo’n enorme komische timing, ik heb echt gelachen!
Ook vocaal was het prima in orde.
In de eerste acte vond ik haar ijzersterk vanwege de komische stukjes, in acte 2 soms nog wat zoekende in de transformatie naar volwassen vrouw die moet dealen met haar succes, huwelijk en haar eigen verlangens, maar tegen het einde is ze ontzettend sterk in haar spel en overtuigd ze met gemak. Tijdens het applaus was ze best emotioneel, en leek ze toch ook erg opgelucht dat er een (verdiende) staande ovatie volgde.
Ik kan me voorstellen dat er een enorme druk op haar ligt, want ze weet dat de meeste mensen toch ook wel speciaal voor Sheridan komen, en het was pas haar tweede keer als Fanny, respect!

Daarnaast een shout-out naar Mrs Brice, Strakosha en Meeker. FANTASTISCH om dit soort ‘oude rotten in het vak’ in zo’n voorstelling te zien.  Ze genoten zelf zichtbaar en het is kwalitatief gewoon hartstikke goed. Neem alleen al de scene dat er een feestje voor Fanny wordt georganiseerd en ze het podium over dansen, zweven en zingen. Genieten!
Darius Campbell als Nick is een hele prettige verschijning.  Imposant (zeker naast Natasha die ‘maar’ 1,63m meet (en dan te bedenken dat Sheridan nog iets kleiner is), charismatisch en hij heeft een hele fijne (zang)stem.
Het enige minpuntje is dat ik graag had gezien of het echt een slechterik was, of iemand die gewoon een dom pad bewandeld maar die wel oprecht is in zijn liefde voor Fanny, maar het na verloop van tijd niet meer kan opbrengen. (ik weet eigenlijk niet of dit ‘zo hoort’, of dat hier wat diepgang in zijn karakter miste?) De scene waarin hij zijn wens om te scheiden uitspreekt vond ik teveel aan de oppervlakte en afgeraffeld, hoewel Natasha daar echt weer een sterk staaltje acteren neerzette.
Zoals ook LondonMark al schreef;  Joel Montague als Eddie. Eerst een goedzak waarmee je wellicht een beetje medelijden hebt vanwege z’n silly appearance, totdat hij gaat tappen/dansen. Mijn mond viel open, wat een danser!
Overigens in de hele show zaten prachtige choreografieen, ik hou ervan! Elegante dansers die niet te druk, te veel of te overdreven bewegen, maar prima doseren waardoor je de dans goed volgt en het ook echt wat toevoegd. Het leidde bij mij een aantal keer tot een grote glimlach op mijn gezicht.

Ook de kostuums vond ik prachtig, maar wellicht ben ik ook wat bevoordeeld omdat ik dat Vaudeville-sfeertje gewoon heel erg kan waarderen.
Qua decor vond ik de spiegels in de coulisse erg mooi gedaan, en ook de lopende banden waar mooi gebruik van wordt gemaakt vond ik een slim staaltje staging.
Ik zie deze show volledig tot zijn recht komen in het Savoy, al had het kleine theater van de Menier Chocolate ook een bepaalde charme.
Ik ga in ieder geval zeker nog een keer, al is het alleen al omdat ik nu helemaal benieuwd ben hoe Sheridan Fanny neerzet en hoe deze show in het Savoy wordt neergezet.

Aanrader!

[ Gewijzigd: 15 January 2016 10:11 AM by Anniek ]
   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

 < 1 2 3 4 > 
2 of 4