Spring Awakening revival Broadway
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Spring Awakening komt terug op Broadway en hier zijn vier filmpjes van tijdens de repetities. Zo ontzettend mooi. Ik had gewoon tranen in mijn ogen. Een prachtig voorbeeld waarom het belangrijk is dat er nieuwe versies gemaakt worden van bestaande stukken.

Edit: de vier filmpjes zijn verwijderd door de gebruiker (Broadway.com) en vervangen voor een compilatie.


https://www.youtube.com/watch?v=RtdKBRddNtM

[ Gewijzigd: 26 August 2015 08:04 PM by martijn-j ]
  [ # 1 ] 26 August 2015 07:52 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Jouw filmpjes zijn helaas verwijderd maar had een ander filmpje gezien van de repetities (Playbill) en was ook diep onder de indruk. Doet mij ook denken aan Paul Eenens’ Jesus Christ Superstar, daar was echter gebarentaal esthetisch, in deze productie juist wijze van communicatie. Mooi!

  [ # 2 ] 26 August 2015 07:52 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

https://www.youtube.com/watch?v=https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=jcRREvQyl54

Ken je dit filmpje? Dat laat mooi zien hoe de gebarentaal geïntegreerd wordt. Echt heel gaaf gedaan.

  [ # 3 ] 26 August 2015 08:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Jammer dat de filmpjes verwijderd zijn. Ik heb mijn eerste post aangepast met een compilatiefilmpje van de repetities.

Als je gewoon kunt horen sta je er niet zo snel bij stil dat een theatervoorstelling niet voor iedereen toegankelijk is en deze versie van Spring Awakening toont aan dat dat heel goed mogelijk is. Gebarentaal levert bovendien prachtige toneelbeelden op. Het zijn een soort choreografieën. Dat einde bij Purple Summer, dat er pas geklapt wordt als hij klaar is met zijn gebaren en de stilte die dat meebrengt. Zo mooi.

[ Gewijzigd: 26 August 2015 08:08 PM by martijn-j ]
  [ # 4 ] 27 August 2015 06:10 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Faatijn - 26 August 2015 07:52 PM

https://www.youtube.com/watch?v=https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=jcRREvQyl54

Ken je dit filmpje? Dat laat mooi zien hoe de gebarentaal geïntegreerd wordt. Echt heel gaaf gedaan.

Ja, toevallig vanmiddag gezien!  Ik had NYC wel een beetje gezien maar voor deze productie en Hamilton zou ik zsm willen gaan. 😉
EDIT: Net nog eens bekeken, zag nu pas hoe goed ze de dove Moritz en de zingende Moritz één personage laten zijn, bij The Bitch of Living geeft Daniel Durant de microfoon aan de zingende Moritz en op het einde zie je het pistool dat Daniel Durant pakt van de zingende Moritz. Zo slim allemaal gedaan, prachtig!

[ Gewijzigd: 27 August 2015 06:21 PM by Judaz ]
  [ # 5 ] 27 August 2015 07:25 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  600
Geregistreerd  2010-12-27

Het ziet er geweldig uit! Ik ben benieuwd naar meer beelden.

Heel jammer dat de andere filmpjes van youtube gehaald zijn. Heeft iemand toevallig de Song of Purple Summer gedownload? Ik zou m heel graag nog een keer willen zien namelijk.

   Handtekening   

never let tall buildings block the view of your dreams

- Ordinary Days

  [ # 6 ] 31 August 2015 08:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Any Mientus is de nieuwe vlogger voor Broadway.com vanaf 4 september!

Ik kan deze vlogs trouwens iedereen heel erg aanraden. Leuk kijkje achter de schermen op Broadway. Je kunt ze allemaal vinden op Youtube. Vooral die van Sierra Boggess zijn hilarisch.

  [ # 7 ] 08 September 2015 07:29 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2009-02-10

https://www.youtube.com/watch?v=ZJ5G-um7qt0
https://www.youtube.com/watch?v=fuCmoifHdNY
https://www.youtube.com/watch?v=oVOrCBwP4RU
https://www.youtube.com/watch?v=TZzkm0Y6Mfs

klein extraatje
https://www.youtube.com/watch?v=Mfvz32mKi_0

[ Gewijzigd: 08 September 2015 07:43 PM by bikkeltje ]
  [ # 8 ] 08 September 2015 08:24 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  600
Geregistreerd  2010-12-27

Dankjewel!! Zo mooi om te zien.

   Handtekening   

never let tall buildings block the view of your dreams

- Ordinary Days

  [ # 9 ] 09 September 2015 04:09 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Doe dat nou niehieeet…. Zit gewoon te janken! 😛

  [ # 10 ] 09 September 2015 10:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Zo apart dat mensen nu weglopen het de gebaren taal. Een aantal jaar geleden toen Paul Eenens in zijn Jesus Christ Superstar het ‘onze vader’ in gebarentaal gebruikte als de boodschap van Jezus viel het halve forum erover. Nu in Spring Awakening vinden we het prachtig? Het is visueel erg mooi hoor, maar ik snap na al die jaren nog steeds niet wat er interessant is aan Spring Awakening en deze versie komt op mij vooral vermoeiend over.

  [ # 11 ] 10 September 2015 03:33 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Lance - 09 September 2015 10:59 PM

Zo apart dat mensen nu weglopen het de gebaren taal. Een aantal jaar geleden toen Paul Eenens in zijn Jesus Christ Superstar het ‘onze vader’ in gebarentaal gebruikte als de boodschap van Jezus viel het halve forum erover. Nu in Spring Awakening vinden we het prachtig? Het is visueel erg mooi hoor, maar ik snap na al die jaren nog steeds niet wat er interessant is aan Spring Awakening en deze versie komt op mij vooral vermoeiend over.

Jouw mening over Spring Awakening an sich daargelaten vind ik de vergelijking met JCS en SA qua gebarentaal appels met peren vergelijken. In JCS was dit puur esthetisch, niet bedoeld om dove mensen uit te nodigen voor de productie maar als symbool (van een universele taal, correct me if i’m wrong). In SA is gebarentaal juist de wijze van communicatie, het is weliswaar opgeleukt met choreografieën maar het is juist een middel om het verhaal te vertellen aan dove mensen, niet om het te ondersteunen. Juist dat uitgangspunt is iets wat mij raakt en daarnaast vind ik het er ook mooi en sterk uitzien. 😊

  [ # 12 ] 10 September 2015 11:12 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Judaz - 10 September 2015 03:33 PM

Jouw mening over Spring Awakening an sich daargelaten vind ik de vergelijking met JCS en SA qua gebarentaal appels met peren vergelijken. In JCS was dit puur esthetisch, niet bedoeld om dove mensen uit te nodigen voor de productie maar als symbool (van een universele taal, correct me if i’m wrong). In SA is gebarentaal juist de wijze van communicatie, het is weliswaar opgeleukt met choreografieën maar het is juist een middel om het verhaal te vertellen aan dove mensen, niet om het te ondersteunen. Juist dat uitgangspunt is iets wat mij raakt en daarnaast vind ik het er ook mooi en sterk uitzien. 😊

Ik snap ook wel dat het anders is bedoelt en ik vind het prachtig dat je dove mensen probeert te bereiken om ze naar het theater toe te halen, maar breng dan gewoon het oorspronkelijke toneelstuk. Wat is de meerwaarde voor een dove om naar een musical te gaan? Acteur A speelt de rol en Acteur B spreekt en zingt de rol… Het is erg artistiek, maar word het dan interessanter?

En als ik nu naar deze beelden kijk denk ik nog steeds: Spring Awakening = Moeilijk Gedoe.

Appels en peren vergelijk kan overigens heel goed. Beiden zijn fruit, lijken qua vorm erg op elkaar, het mondgevoel is hetzelfde, de kleur komt aardig overeen, liggen vaak naast elkaar in de supermarkt en de prijs is ook aardig hetzelfde.

  [ # 13 ] 11 September 2015 06:05 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Lance - 10 September 2015 11:12 PM
Judaz - 10 September 2015 03:33 PM

Jouw mening over Spring Awakening an sich daargelaten vind ik de vergelijking met JCS en SA qua gebarentaal appels met peren vergelijken. In JCS was dit puur esthetisch, niet bedoeld om dove mensen uit te nodigen voor de productie maar als symbool (van een universele taal, correct me if i’m wrong). In SA is gebarentaal juist de wijze van communicatie, het is weliswaar opgeleukt met choreografieën maar het is juist een middel om het verhaal te vertellen aan dove mensen, niet om het te ondersteunen. Juist dat uitgangspunt is iets wat mij raakt en daarnaast vind ik het er ook mooi en sterk uitzien. 😊

Ik snap ook wel dat het anders is bedoelt en ik vind het prachtig dat je dove mensen probeert te bereiken om ze naar het theater toe te halen, maar breng dan gewoon het oorspronkelijke toneelstuk. Wat is de meerwaarde voor een dove om naar een musical te gaan? Acteur A speelt de rol en Acteur B spreekt en zingt de rol… Het is erg artistiek, maar word het dan interessanter?

En als ik nu naar deze beelden kijk denk ik nog steeds: Spring Awakening = Moeilijk Gedoe.

Appels en peren vergelijk kan overigens heel goed. Beiden zijn fruit, lijken qua vorm erg op elkaar, het mondgevoel is hetzelfde, de kleur komt aardig overeen, liggen vaak naast elkaar in de supermarkt en de prijs is ook aardig hetzelfde.

Dan gaat het lijkt mij vooral om jouw persoonlijke voorkeur: al deden ze het met paarse glitter rokjes aan, dan nog zou het jou niet boeien. Dat mag natuurlijk.

Wat voor mij de extra dimensie is met de ASL erbij is dat Spring Awakening gaat over de communicatie tussen kinderen en volwassenen, of juist het gebrek eraan. Die extra communicatielaag brengt dat thema nog duidelijker aan de oppervlakte.
Voor dove mensen is dit bijzonder herkenbaar en vaak ook emotioneel; hoe vaak zijn zij in hun leven (en wellicht nog eens extra in hun jeugd!) geconfronteerd met mensen die hen oversloegen, de communicatie uit de weg gingen?
Ik vind het persoonlijk echt prachtig om te zien.

[ Gewijzigd: 11 September 2015 06:10 AM by Faatijn ]
  [ # 14 ] 11 September 2015 08:18 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Door het toneelstuk in gebarentaal te doen trek je alleen mensen die gebarentaal spreken. Bovendien gaan jonge mensen denk ik er eerder naar een musical dan toneelstuk. Ik vind het idee dat zowel dove als horende mensen tegelijk van hetzelfde stuk kunnen genieten heel mooi. En ondanks dat ze de muziek niet horen genieten dove mensen denk ik net zo goed van de choreografie. Dat zou bij het toneelstuk ook wegvallen.

[ Gewijzigd: 11 September 2015 11:49 AM by martijn-j ]
  [ # 15 ] 26 September 2015 02:14 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2015-09-26

Ik zag deze voorstelling gisteren tijdens een van de laatste previews voor de première aanstaande zondag plaatsvindt. Het is een bijzondere revival geworden, met een erg energetische en krachtige cast. De grote ensemblenummers als Totally Fucked en The Dark I Know Well zijn maar enkele hoogtepunten van de avond dankzij de bijzonder sterke samenzang. Ook de erg inventieve regie zorgt meermaals voor prachtige toneelbeelden. Wat deze productie helemaal bijzonder maakt, is natuurlijk de gebarentaal, waarover eerder al menig discussie gevoerd werd. Naar mijn gevoel zorgt deze absoluut voor een extra dimensie, maar daar moet het tempo van de voorstelling dan regelmatig wat onder lijden. Spring Awakening zelf kampt daarnaast op vlak van scenario ook met enkele problemen (de trage eerste akte en het einde van de voorstelling waar zelfs de charismatische Melchior van dienst, Austin McKenzie, niet mee weg komt, etc.), maar de bravoure en inventiviteit van de regisseur, de heerlijke muziek en de energie van de jonge cast maken veel goed. Al bij al een heel fijne avond theater, die opvallend minder vrijblijvend is dan een groot deel van Broadway’s producties.

‹‹ Hamilton!      Frozen ››