64 of 71 | ‹ First  < 62 63 64 65 66 >  Last ›
Mamma Mia
  [ # 946 ] 29 July 2019 09:32 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2015-07-19

Soms zie je een show meerdere malen, gisteren zag ik Sanne Mielo als Donna in Mamma Mia! Dit was van ongekend hoog niveau. Ze hing aan de deuren van het Griekse huisje tijdens The Winner, in één wereld geweldig. Geëmotioneerd liep ze na de laatste noot het podium af na een overweldigend applaus.

  [ # 947 ] 29 July 2019 10:07 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Zijn mensen hier bekend met de Backstage Tour na afloop van de voorstelling?

Kan nergens goed vinden wat je precies te zien krijgt

  [ # 948 ] 29 July 2019 11:00 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Ik heb twee week geleden de tour gedaan! Eerst krijg je in de zaal een praatje over ABBA en over het theater zelf, dan ga je backstage en kom je langs alle kostuums en de stoelen waar men zich omkleedt, ook kom je langs alle props. Overal wordt wel bij stilgestaan en uitgelegd wat het is en leuke anekdotes. Daarna ga je het podium op en is er tijd voor een foto moment, denk dat de tour een half uurtje duurt. Kwartier backstage en kwartier op het podium, zo was het in ieder geval bij ons. Groetjes!

  [ # 949 ] 03 August 2019 06:53 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2019-06-29

Ondanks dat ik Stage Entertainment sinds de meest recente Beauty and the Beast heb afgezworen, kon ik het toch niet laten om een kaartje te boeken voor Mamma Mia!. Mijn nieuwsgierigheid naar de cast, in het bijzonder een aantal mensen die naar mijn mening bijzonder goed gecast zijn, woog toch iets zwaarder dan mijn afkeer jegens het beleid van Stage Entertainment om goedkopere decors en kleinere orkesten in een vast theater van vijftienhonderd man te zetten. Dus op vrijdag twee augustus zat ik op de eerste rij van het Beatrix Theater.


Deze avond bestond de cast uit:
Antje Monteiro als Donna, Karolien Torensma als Tanja, Merel Zeeman als Roos, Jasper Kerkhof als Sam, Zjon Smaal als Harrie, Emiel de Jong als Bart, Jolijn Henneman als Sophie, Soy Kroon als Sky, Myrthe Boereback als Ellie, Sky Lemmer als Lisa, Kay Heijnen als Eddie en tot slot Maikel Nieuwenhuis als Pepper.

Antje Monteiro is weliswaar niet de meest geliefde vertolker van Donna, maar één ding moet je haar nageven: zingen kan ze wel. ‘De winnaar krijgt de macht’ was vocaal gezien het hoogtepunt van de avond, met een oorverdovend applaus als resultaat. Ze heeft overigens wel de nijging om af en toe wat vrijheid te nemen bij haar zang, terwijl ABBA-nummers juist een zeer scherpe timing vereisen.

Alhoewel ik nooit de first cast van Tanja en Roos heb mogen zien, geloof ik niet dat Karolien Torensma en Merel Zeeman daar veel voor onder doen. Al helemaal als je nagaat dat ze beiden zowel de cover voor Tanja als de cover voor Roos zijn. Ze waren beiden erg overtuigend in hun rol, des de bijzonder is het dat ze dus ook opgaan voor de andere uiterste wat betreft de vrouwenrollen.

Tegenover de drie vrouwen, staan de drie mannen. Maar Mamma Mia! is nu eenmaal niet de show van de mannelijke hoofd/grote bijrollen, en vocaal gezien doen Sam Kerkhof, Zjon Smaal en Emiel de Jong ook wel onder voor hun vrouwelijke tegenspelers. Desalniettemin zorgen deze drie heren voor vermakelijk spel, in het bijzonder Emiel de Jong (zijn non-verbale reacties op zijn tegenspelers behoorden tot de hoogtepunten van de avond).

Jolijn Henneman doet het met haar heldere stem en onschuldige, ietwat naïeve spel prima als Sophie. Ook Soy Kroon als Sky doet het prima. Myrthe Boereback en Sky Lemmer hebben als de twee beste vriendinnen van Sophie niet echt significante rollen, maar spelen en zingen prima. De twee mannelijke bijrollen, vertolkt door Kay Heijnen en Maikel Nieuwenhuis krijgen meer aandacht in het stuk. Voorl Pepper wordt door Maikel op heerlijke wijze vertolkt. Klein van stuk, energiek en brutaal: precies van je van een karakter als Pepper verwacht. En zijn chemie met Karolien tijdens ‘Weet je moeder dat?’ was heerlijk.

Maar wat mij betreft was het hoogtepunt van de avond het orkest (met Daniël Yves Dudok, een van de gitaristen in het bijzonder). Vanuit mijn stoel op de eerste rij had ik zicht opeen drietal van de bandleden, en wat een genot was dat! Het enthousiasme en het playbacken van de voorstelling die zich boven hen afspeelden lokte mijn ogen misschien wel de helft van de tijd naar hen in plaats van naar de daadwerkelijke voorstelling. Ik weet dat Mamma Mia! vooral begeleid wordt door elektrische muziek, maar het is alsnog bijzonder dat zeven man in totaal de akkoorden van ABBA zo tot leven kunnen wekken.


Dus: al met al een vermakelijke avond (voor de helft van het geld dankzij die heerlijke zomer-actie) met de aanrader aan iedereen om vooraan, met zicht op de orkestbak, te gaan zitten. Het orkest is namelijk minstens net zo bezienswaardig als de acteurs boven hen.

   Handtekening   

Onarchy how you say, how you say, anarchy?

  [ # 950 ] 03 August 2019 09:36 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Vanavond werd afscheid genomen van Lysanne, deze show de vervangster van Karolien.
In de kerk was er een warm welkom aan alle vrienden waarvan er zelfs 1 uit het verre Rusland was gekomen.
Bij de toegiften werd gezongen “jij bent bewust een andere weg opgegaan” en dook iedereen naar de grond wijzend naar Lysanne die als enige nog stond.
Na het laatste applaus vormde de volledige cast een cirkel om haar heen en stond er een spot op haar gericht.

  [ # 951 ] 04 August 2019 08:18 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Ik weet niet wat er met deze productie van Mamma Mia is gebeurd, maar nadat ik in december zelf getuige was van een show die te veel op de automatische piloot gespeeld werd (dialogen er doorheen rammen om maar weer z.s.m. de volgende hit eruit te knallen) en ik hier op het forum ook in de maanden daarna dat soort verhalen bleef lezen, dacht ik dat het niet meer goed zou komen en deze productie definitief een ‘net niet’  was. Tot ik vanmiddag dankzij het initiatief van een vriendin spontaan toch nog een keer afreisde naar Utrecht.

Een middag met veel understudy’s: in de rollen van Tanja, Roos, Sam, Eddie, Ellie én een alternate Donna. Maar…ik vond het super! Eindelijk weer het oude ‘Mamma Mia’  gevoel: een goede musical comedy, met heerlijke muziek, acteurs die lol hebben in wat ze doen en ook nog een verhaal weten over te brengen. 

De mensen van de eerste cast speelde met een energie alsof het hun eerste keer was. Emiel de Jong IS gewoon Bart van top tot teen; je gelooft hem ieder moment, heeft een eigen motoriek, mimiek en manier van spelen die hem uniek maakt en ook continu interessant maakt om naar te kijken. Buitengewoon grappig zijn zonder grappig te doen. Dat noemen ze een vakman.
Zjon Smaal is nog steeds grappig-houterig als Harrie, en is perfect ingespeeld op de anderen. Hij is geloofwaardiger en oprechter dan de laatste keer dat ik de show zag. Jolijn Henneman en Soy Kroon zijn het absolute koningskoppel; de chemie spat er van af. Jolijn is een van de mooist spelende Sophie’s die ik ooit zag; zo naïef, oprecht en lief.  Soy heeft zo waanzinnig veel plezier als hij daar staat als Sky, alsof hij in een droom leeft. Daarnaast was hij qua zang nog meer gegroeid en vond ik de rust in zijn spel mooi om naar te kijken.

Nurlaila Karim speelde een hele aardse,  wat meer vermoeide Donna die duidelijk genoeg heeft meegemaakt in het leven. Je voelt haar werkdrive en liefde voor haar dochter zo ontzettend goed. Vocaal natuurlijk dik in orde, maar wat me het meest wegblies waren haar acteerprestaties. Ik zag oprechte ontroering en tranen bij “‘t Glipt me door de vingers” en bij “De winnaar krijgt de macht” gaf ze een schoolvoorbeeld van hoe je dit nummer brengt. Niet als je grote diva-solo “eleven-o-clock” nummer, maar met elke vezel in je lijf acteren en de tekst die je te zingen hebt SPELEN. En zo hoort het. Deze vertolking mag van mij in het rijtje Simone Kleinsma & Lone van Roosendaal.

Sanne Mieloo als Tanja en Karolien Torensma als Roos: wat een duo! Wat een lol hadden ze, wat waren ze af en toe heerlijk aan het ‘kloten’, maar wat hield dat de ‘schwung’  erin. Zelfs Nurlaila had volgens mij regelmatig moeite met haar lachen houden, met als hoogtepunt de slaapkamerscène in het begin (Chiquitita/Dancing Queen). Naar Sanne Mieloo als Tanja blijf je kijken; wat een mimiek, wat een timing en wat een stem. Karolien completteerde het Dynamo’s trio als een droge, ietwat sullige Roos. Ze oogt wel wat jong, maar verder: heerlijk om naar te kijken!

Pieter van Nieuwenhuyze als Sam heeft nog niet veel speelbeurten gehad in de rol; Jasper Kerkhof stond gewoon in het ensemble, dus volgens mij vooral een cadeautje richting Pieter. Hij speelt de rol degelijk, naturel, maar je merkt het verschil met Emiel en Zjon, al kun je dat hem niet kwalijk nemen. Daarnaast is Sam ook met afstand de saaiste rol van drie mannen. Hij deed wat ‘ie moest doen en deed dat goed.. Hij speelde in ieder geval meer naturel als dat Dieter Troubelyn dat deed in december. Van de kleine rollen heb ik erg genoten van zowel Maikel Nieuwenhuis als Pepper (heerlijke energie!) en Kick Spijkerman als Eddie (voor het eerst is de rol van Eddie me bijgebleven, dat kwam door Kick’s spel en uitstraling) en bij de dames hadden Sky Lemmer als Lisa en Demy Janssen als Ellie er duidelijk ook veel zin in.

Kortom, voor mij een ware transformatie. Oké...De bruiloftsscène aan het einde wordt er nog steeds te snel doorheen gejaagd waardoor grappen niet aankomen, en ook de eerste scène tussen Donna en de drie vaders (“JIJ!”) heeft nog steeds niet het lachkick-effect dat het in andere producties wel had. Het hoge comedygehalte afgewisseld met de nodige rust in het spel, zoals in de tourversie uit 2009 zal nooit meer geëvenaard worden, maar dit kwam meer dan ooit in de buurt. Ik weet niet waar de vernieuwde energie en het spelplezier vandaan kwam…Ware het de vele understudy’s of heeft de resident director de boel recent opgefrist?  We zullen het nooit weten, maar ik heb genoten van de eerste tot de laatste minuut.  Eindelijk…het feestje dat Mamma Mia! heet is weer terug. Jammer dat de show sluit.

  [ # 952 ] 04 August 2019 09:19 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Leuk om te horen! Ik ga woensdag over een week nog eens kijken. Heel blij met Hilke en Anouk als Roos en Tanja. Voor mij de beste combi:-) Als het goed is speelt Antje Donna. Met nurlaila was ik blijer geweest. Maar ja kan niet alles hebben haha. En Kaj komt dan nog een keer terug als Sky. Hoewel ik vond dat hij dit prima deed zie ik wel liever Soy. Natuurlijker in zijn spel.

  [ # 953 ] 05 August 2019 10:13 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Klopt het dat Maikel Nieuwenhuizen stopt in mamma Mia? Las ik op de mamma Mia instagram… Weet iemand wie er dan Pepper gaat spelen?

  [ # 954 ] 06 August 2019 06:44 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2015-07-19

Heeft iemand voor mij een lijst zowel in het Engels alsmede in het Nederlands met de titels van de scenes uit de voorstelling ? Dus niet de liedjes, maar de titels van de scenes ?

  [ # 955 ] 08 August 2019 12:08 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2012-11-04

Een vraagje:

Ik had gelezen dat er laatst nog voor tot en met december nieuwe spelers werden gezocht voor o.a. Eddie en Ellie. Maar nu speelt de productie, naar mijn idee, écht de laatste in september. Of komt er nog een verlening?

  [ # 956 ] 08 August 2019 12:42 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Ja stopt december mijn inziens. Komt ook nog een hele leuke understudy voor de vaders!

  [ # 957 ] 08 August 2019 02:21 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Heeft iemand een aanvulling op het overzicht van wie er recentelijk gestopt zijn, wie er nog gaan stoppen en wie de vervangers zijn? Ik ben het spoor een beetje bijster.

Dit weet ik in ieder geval:

Gestopt:
- Patricia van Haastrecht (tijd geleden al gestopt; richt zich op muziekcarrière)
- Delano Willemsen, (tijd geleden gestopt om studie af te ronden)> Maikel Nieuwenhuis werd de nieuwe Pepper
- Annefleur van den Berg (naar GTST) > Myrthe Boerebach is de nieuwe vaste Ellie
- Diego González-Clark (naar Kinky Boots) > Kick Spijkerman is de nieuwe vaste Eddie
- Lysanne van der Sijs
- Sanne Mieloo


Gaat binnenkort stoppen:
- Demy Janssen
- Pieter van Nieuwenhuize (gaat naar Lazarus)
- Elindo Avastia (naar Kinky Boots)

  [ # 958 ] 08 August 2019 04:39 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Delano komt weer terug.. Bron is zijn instagram..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 959 ] 08 August 2019 04:47 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Lysanne van der Sijs inmiddels gestopt bij MM om naar Anastasia te gaan…

  [ # 960 ] 08 August 2019 04:59 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2018-01-27

Anme - 08 August 2019 04:47 PM

Lysanne van der Sijs inmiddels gestopt bij MM om naar Anastasia te gaan…

Klopt. Afgelopen Zaterdag had ze haar laatste show

   Handtekening   

No good deed goes unpunished…

‹ First  < 62 63 64 65 66 >  Last ›
64 of 71