21 of 22 | ‹ First  < 19 20 21 22 > 
Elisabeth op Paleis Het Loo
  [ # 301 ] 25 June 2018 09:57 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  62
Geregistreerd  2011-08-09

Wat mij vooral opviel was dat Tony als enige niet boven het orkest uitkwam qua zang! En dat hij ‘Kitsch’ uitsprak als ‘Kiss’. Geen valse noten gehoord bij hem gelukkig. Parkeren was echt schreeuwend duur en dat heb ik ook als commentaar gegeven in de enquete die ik per mail kreeg. De kaarten zijn al niet goedkoop en dat parkeren maakt het dan meteen helemaal peperduur. Liever volgend jaar een iets kleinere locatie waar de kostem makkelijker te dekken zijn en de parkeerkosten dus niet zo hoog hoeven te zijn. Of ergens waar je met OV kunt komen.

  [ # 302 ] 26 June 2018 09:04 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  348
Geregistreerd  2009-12-21

Elisabeth mag wat mij betreft wel terug komen, maar dan met een nieuwe frisse cast. Bijvoorbeeld Celinde Schoenmaker als Elisabeth en Tommie Christiaan als de Dood.
Ik merkte bij Elisabeth in Concert dat de castleden toch wel ouder beginnen te worden en dat gaat ten kosten van de zuiverheid van de zang. Ik hield soms mijn hart vast! Bij meerdere nummers hadden de toonsoorten beter wat lager gezet kunnen worden. Zo’n reünie-concert is natuurlijk leuk voor de fans van toen voor een avondje nostalgie, maar ik vind dat de musical beter verdient.
Ik lees berichten over een Les Mis 1991 reünie, daar wà­l ik niet eens heen omdat ik nu al weet dat het nooit zo kan klinken zoals toen. Dat kan alleen maar vreselijk tegenvallen. Ik pleit voor kwaliteit!

  [ # 303 ] 26 June 2018 11:17 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Tommie Christiaan als de dood?! Dat zie ik persoonlijk echt helemaal niet voor me.

  [ # 304 ] 27 June 2018 03:19 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  133
Geregistreerd  2011-02-20

martijn-j - 25 June 2018 08:10 AM

Addo was destijds understudy van Stanley en hij had wel een blonde pruik. Hij was daarvoor ook al first cast De Dood in Wenen geweest en staat ook op het castalbum uit 1996. Ik vermoed dat ze voor Stanley een andere “look” hebben gekozen omdat hij er gewoon raar uit zal zien met een blonde pruik.

De Nederlandse versie was totaal anders dan de oorspronkelijke Oostenrijkse versie. Die was veel abstracter qua decor. In Nederland waren de decors realistischer, waarschijnlijk omdat het verhaal hier minder bekend is en dan zou een abstract decor eerder afleiden dan ondersteunen. De Nederlandse versie is daarna naar Essen en Stuttgart gegaan, maar die waren ook weer anders op bepaalde punten. De voorstelling is in de loop der jaren gewoon heel erg veranderd. Liedjes erbij, liedjes eruit, liedjes veranderd, etc. De Japanse versies zijn ook weer totaal anders.

Betekent dat dat er met name een stylistisch (decor, kostuums/haarkleur) verschil is, en niet inhoudelijk (verhaal - wat ik gehoord had over economische omstandigheden etc)??

Denken jullie trouwens dat een volgend project - als niet Elisabeth - iets moet zijn op een locatie die met het stuk te maken heeft - vb Titanic op een scheepswerf - of gewoon ‘in concert’ op een ander dan gewoon theater locatie?

  [ # 305 ] 27 June 2018 04:04 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  412
Geregistreerd  2012-06-29

Er zijn ten opzichte van de oorspronkelijke Duitse versie wat liedteksten opzettelijk anders vertaald om de politieke kwesties enerzijds wat te verduidelijken en anderzijds wat minder op de voorgrond te plaatsen, omdat de hele politiek van Oostenrijk-Hongarije hier toch veel minder bekend is/was dan in Duitsland. Ook is er een nieuw nummer geschreven, De Samenzwering, wat meer inzicht gaf in de rol van Rudolf in het hele politieke gebeuren (samenzwering met Hongaren, de uiteindelijke tegenstanders van Frans-Joseph) en ook zijn motieven verhelderen; waarom hij zijn moeder op Korfu opzoekt bijvoorbeeld en waarom hij zelfmoord pleegt. Dit nummer is overigens niet in eropvolgende producties overgenomen, zat enkel in de Nederlandse versie. Een ander muzikaal verschil is dat er twee keer een nummer in zat met kleine Rudolf, in de oorspronkelijke Duitse versie slechts 1 keer. In de Nederlandse versie zat eenmaal Mama, Waar Ben Je in de eerste akte (direct vertaald vanuit de oorspronkelijke Duitse versie) en eenmaal een reprise van Mama, Waar Ben Je in de tweede akte (hiervoor was ook een ander, iets ouder jongetje. De tekst was ook anders tov de eerste Mama, Waar Ben Je). Dit betekent dus dat er een kleine Rudolf, middel Rudolf en volwassen Rudolf was.
Verder is Eljen eruit gehaald (en de boodschap enigszins verwerkt in het laatste couplet van Kitsch), zat Wenn Ich Tanzen Will er toentertijd nog niet in, en zijn er hier en daar subtiele (gezongen) zinnen toegevoegd om het verhaal iets te verduidelijken voor het Nederlands publiek (bijvoorbeeld net voor het nummer Niets Weegt Zwaar, en de stem van Sophie tijdens de Totenklage).
En tot slot natuurlijk de al benoemde verschillen in decor en kostuums.

[ Gewijzigd: 27 June 2018 09:00 PM by lmluiten ]
  [ # 306 ] 27 June 2018 05:34 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  299
Geregistreerd  2011-05-02

De samenzwering is echter wel nog te zien geweest in de productie in Essen. Persoonlijk vind ik het jammer dat het erna er weer uit is gehaald.

  [ # 307 ] 27 June 2018 06:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Was Nederland niet ook het eerste land met Zwarte Prins?

  [ # 308 ] 27 June 2018 08:54 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  412
Geregistreerd  2012-06-29

Volgensmij zat dat er altijd al in, en is het alleen tekstueel herschreven ...

Oh, en tot slot zijn nog enkele nummers/sequenties van plek gewisseld, met name in de tweede akte. Al is dat niet gek, dat gebeurt bij meer versies van Elisabeth, dat schuiven met nummers. Vooral met bijvoorbeeld de Irrenhausbalade/Niets, Niets, Echt Niets. Of de Strijd tussen Vader en Zoon.

[ Gewijzigd: 27 June 2018 09:04 PM by lmluiten ]
  [ # 309 ] 28 June 2018 03:09 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-03-10

Sjors.C - 27 June 2018 05:34 PM

De samenzwering is echter wel nog te zien geweest in de productie in Essen. Persoonlijk vind ik het jammer dat het erna er weer uit is gehaald.

Deze nummer bedoel je van De Samenzwering? *Beelden van Essen Elisabeth*
https://www.youtube.com/watch?v=eM1TowCyyvw

  [ # 310 ] 28 June 2018 03:25 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-06-28

ook in de Stuttgart versie van 2006 is de samenzwering nog te zien. https://www.youtube.com/watch?v=YPDqqY94Mxg

  [ # 311 ] 29 June 2018 07:39 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-03-10

Ik weet niet maar zat dit ook in Belgie versie? Of was die toen al uitgehaald?

  [ # 312 ] 29 June 2018 11:24 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  412
Geregistreerd  2012-06-29

Christine2017 - 29 June 2018 07:39 AM

Ik weet niet maar zat dit ook in Belgie versie? Of was die toen al uitgehaald?

Nee daar zat deze niet in.

  [ # 313 ] 22 August 2018 07:28 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1332
Geregistreerd  2009-04-24

Zou er a.s zondag een nieuwe concert aangekondigd worden?  Of is er al iets bekend voor een nieuwe?

  [ # 314 ] 22 August 2018 09:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  303
Geregistreerd  2010-05-21

sanjay - 22 August 2018 07:28 PM

Zou er a.s zondag een nieuwe concert aangekondigd worden?  Of is er al iets bekend voor een nieuwe?

Ik zat daar ook net aan te denken vandaag! Volgens mij heeft Stage alleen gezegd dat ze weer een concert op een bijzondere plek willen geven maar verder nog niet wat.

  [ # 315 ] 22 August 2018 11:11 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Het wordt wederom Apeldoorn. Dit keer de Apenheul waar ze Tarzan willen gaan doen. 😎😉🤣

‹ First  < 19 20 21 22 > 
21 of 22