5 of 13 | ‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
Fiddler on the Roof / Anatevka tour 2017-18
  [ # 61 ] 05 May 2017 02:44 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

@Magic Is ook vreemd, zal met de creatieve teams en commercialiteit van de voorstellingen te maken hebben.

Overigens is zojuist bekend gemaakt dat Tjebbo Gerritsma de rol van Lazar Wolf gaat spelen.

  [ # 62 ] 05 May 2017 02:50 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Magic - 05 May 2017 02:42 PM

Wat ik vooral vreemd vind is dat een producent in de ene productie doet aan whitewashing, maar in een andere productie ineens een punt wil maken van color-blind casting.

Het is net zoiets als een gehandicapte in elkaar slaan, om vervolgens een bejaarde te helpen met oversteken.

Nee, die vergelijking vind ik niet op gaan.

Mensen van kleur worden al jaren (zo niet eeuwen) minder goed behandeld dan blanke mensen. Mensen van kleur komen minder snel aan een baan, zeker in de theaterwereld, waar blank al eeuwenlang de norm is. Color-blind casting biedt meer perspectief om ook mensen die niet blank zijn een kans te bieden op een (grote) rol, zonder dat het afbreuk doet aan het stuk. Ik kan me weinig stukken bedenken waar de hoofdrolspeler per se blank moet zijn, omdat het anders niet meer werkt. Andersom is dat dus NIET zo. Die stukken zijn namelijk vaak specifiek gecreeërd om een bepaalde culturele groep heen. En acteurs kunnen best spelen dat ze een ander geloof oid hebben, maar NIET dat ze een ander ras zijn. Daarom kan de hoofdrolspeelster uit Miss Saigon alleen maar Aziatisch zijn, maar zou het andersom niet storend zijn als de hoofdrol in - ik noem maar wat, Urinetown ofzo - een zwarte/aziatische man/vrouw is.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 63 ] 05 May 2017 03:12 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt (maar dat kan ook liggen aan mijn formulering). Ik ben het namelijk helemaal met je eens, hoor. Ik leverde ook geen kritiek op color-blind casting. Integendeel!

Ik krijg alleen het gevoel dat Stage nu goede sier wil maken met het onderwerp color-blind casting, terwijl het juist zo de mist in is gegaan met het onderwerp whitewashing. Dat stoort me.

  [ # 64 ] 05 May 2017 03:26 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Lotus18 - 05 May 2017 02:50 PM
Magic - 05 May 2017 02:42 PM

Wat ik vooral vreemd vind is dat een producent in de ene productie doet aan whitewashing, maar in een andere productie ineens een punt wil maken van color-blind casting.

Het is net zoiets als een gehandicapte in elkaar slaan, om vervolgens een bejaarde te helpen met oversteken.

Nee, die vergelijking vind ik niet op gaan.

Mensen van kleur worden al jaren (zo niet eeuwen) minder goed behandeld dan blanke mensen. Mensen van kleur komen minder snel aan een baan, zeker in de theaterwereld, waar blank al eeuwenlang de norm is. Color-blind casting biedt meer perspectief om ook mensen die niet blank zijn een kans te bieden op een (grote) rol, zonder dat het afbreuk doet aan het stuk. Ik kan me weinig stukken bedenken waar de hoofdrolspeler per se blank moet zijn, omdat het anders niet meer werkt. Andersom is dat dus NIET zo. Die stukken zijn namelijk vaak specifiek gecreeërd om een bepaalde culturele groep heen. En acteurs kunnen best spelen dat ze een ander geloof oid hebben, maar NIET dat ze een ander ras zijn. Daarom kan de hoofdrolspeelster uit Miss Saigon alleen maar Aziatisch zijn, maar zou het andersom niet storend zijn als de hoofdrol in - ik noem maar wat, Urinetown ofzo - een zwarte/aziatische man/vrouw is.

Je hebt zojuist de bullshit-of-the-day award gewonnen.

  [ # 65 ] 05 May 2017 03:35 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Magic - 05 May 2017 03:12 PM

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt (maar dat kan ook liggen aan mijn formulering). Ik ben het namelijk helemaal met je eens, hoor. Ik leverde ook geen kritiek op color-blind casting. Integendeel!

Ik krijg alleen het gevoel dat Stage nu goede sier wil maken met het onderwerp color-blind casting, terwijl het juist zo de mist in is gegaan met het onderwerp whitewashing. Dat stoort me.

Oh haha dat begreep ik dan verkeerd 😉

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 66 ] 05 May 2017 03:37 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Harry - 05 May 2017 03:26 PM

Je hebt zojuist de bullshit-of-the-day award gewonnen.

Thanks voor je intelligente, onderbouwde reactie! 👍

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 67 ] 10 May 2017 07:13 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Er zijn nu al redelijk wat namen “bekend”: Yardeen Roos, Jacob de Groot, Tomer Pawlicki, Tjebbo Gerritsma, Sarah Janneh, Eva van Gessel. Het is dat Hanna van Vliet en Doris Baaten er ook bij zitten, want anders ging je je afvragen wat ze nu weer hebben gerookt tijdens de casting.

  [ # 68 ] 10 May 2017 10:11 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik vind het juist fantastisch dat ik vrijwel niemand van de cast ken. Misschien word ik dan weer een keertje verrast door een productie van Stage.

  [ # 69 ] 10 May 2017 10:11 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  86
Geregistreerd  2016-05-27

Wat mij opvalt aan de casting is dat het meer mensen zijn met een toneel achtergrond en met weinig musical ervaring.

  [ # 70 ] 10 May 2017 11:06 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

musical-stitch - 10 May 2017 10:11 AM

Wat mij opvalt aan de casting is dat het meer mensen zijn met een toneel achtergrond en met weinig musical ervaring.

Het is dus mijn vrees dat we hierdoor een een oplaaiende strijd gaan krijgen tussen de toneelwereld en de musicalwereld. Maar van enige arrogantie kan er dan geen sprake zijn, want nu de werkgelegenheid in de toneelsector terugloopt door verdwijnende subsidies, is in een musical spelen ineens niet meer te min… Alleen vergeten ze dat het ook een vak is, waar je met spelkwaliteiten alleen niet ver genoeg komt.

  [ # 71 ] 10 May 2017 01:41 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Ik snap je punt niet helemaal, waarop baseer je precies dat deze mensen neerkijken op het musical vak? Dit is overigens niet de eerste productie die meer met acteurs met een toneelopleiding werkt dan een musical/muziektheater opleiding. Hij gelooft in mij, de tweeling deden dit eigenlijk ook.
Ik snap ook niet zo goed waarom het er toe doet of ze ‘bekend’ zijn of niet. Dit is toch juist iets waar we naartoe willen? Dat we niet meer Anouk Maas ieder seizoen in elke hoofdrol zien?
Ik denk ook dat je een beetje de plank misslaat als je zegt dat deze mensen vergeten zijn dat musical ook een vak is. Ze zijn niet voor niets gecast en zullen dus echt wel meer zijn dan alleen een acteur met goede spelkwaliteiten(toevallig weet ik dat Appelactrice Judith Linssen waanzinnig kan zingen, net als Sarah Janneh, die trouwens de vooropleiding bij Fontys heeft gedaan en Jacob de Groot stond ook al in de tweeling).
Ik denk eigenlijk dat dit er juist voor kan zorgen dat die twee werelden dichter bij elkaar komen en dat is positief, daar moeten we naartoe denk ik.

  [ # 72 ] 10 May 2017 01:58 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik denk (maar zeg me als dat niet klopt) dat Harry bang is dat bij de casting in mindere mate is gekeken naar of iemand de rol vocaal aankan. Want dat is waar toneel verschilt van musical en muziektheater: of liedjes gezongen door de spelers deel uitmaken van het geheel. Tuurlijk mag je kwaliteit bieden qua spel, maar als de kwaliteit die nodig is in de zang daardoor over het hoofd gezien wordt of slechts “acceptabel” of “middelmatig” is, dan is dat voor musical of muziektheater wel een probleem.

Ik ben hier in ieder geval wél bang voor, omdat ik vooral voor mij onbekende namen zie. Ik ben er nog niet ingedoken, maar mijn aanname was dat het van origine “toneelmensen” zijn. En sorry, bij HGIM en De Tweeling heb ik me daar ook aan gestoord.

[ Gewijzigd: 10 May 2017 03:56 PM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 73 ] 10 May 2017 02:07 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Ik zeg niet dat deze mensen neerkijken op het musicalvak, maar wel dat dit in zijn algemeenheid wordt gedaan door de toneelwereld. Daar zijn heus wel uitzonderingen op, maar je als je het wereldje een beetje bijhoudt, kan je dit niet zijn ontgaan. Inderdaad, bij De Tweeling en HGIM zijn ook veel niet-musicalacteurs gecast, maar dat was ook wel te zien en zeker te horen. Alleen het feit dat ze gecast zijn, overtuigt mij er niet van dat ze alle disciplines beheersen. Dat bepaalde namen steeds terugkomen in nieuwe producties heeft zeker met voorkeuren te maken, maar wellicht ook met het feit dat ze nu eenmaal professioneel musicalacteur zijn en dus geschikt voor die rollen. Dat zie ik dan liever dan goede acteurs aantrekken die niet beter zingen dan mijn buurvrouw/man. Om over dansen nog maar te zwijgen.

  [ # 74 ] 10 May 2017 03:49 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Aaa oké, dan snap ik het. Ik heb er zelf bij hij gelooft in mij en de tweeling niet zo’n last van gehad, maar bij bijvoorbeeld een Soldaat van Oranje wel. Al vind ik dat liedinterpretatie vaak een hoop goed kan maken, maar dat is smaak.
Het is mij niet ontgaan dat er wordt neergekeken op musical, dat is jammer en onterecht maar soms ook niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar castings zoals bij On Your Feet en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen(Ferry Doedens in WICKED, Tim Douwsma in Grease…) is dat niet heel gek.
Maar ik denk wel dat dat, mede door het nieuwe beleid van het DeLaMar Theater en de producties in het Zonnehuis van OpusOne steeds minder aan het worden is.
Ik snap deze angst dus wel hoor, ik vind het alleen snel oordelen, zeker aangezien er veel onbekend talent tussen zit.

  [ # 75 ] 10 May 2017 08:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Dan kom je toch weer uit bij de oude discussie wat belangrijker is: spel of zang. Persoonlijk geniet ik meer van mensen die een toneel- of kleinkunstopleiding hebben gedaan dan van mensen van het conservatorium. Iemand die knettervals zingt maar briljant acteert kan me nog steeds raken. Iemand die briljant zingt maar belabberd acteert zal dat nooit lukken.

‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
5 of 13