Delft Fringe Festival
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Over vier weken start de zevende editie van het Delft Fringe Festival: het belangrijkste en grootste theaterfestival voor jonge makers in Zuid-Holland. Tijdens het festival zijn zo’n 400 voorstellingen in de disciplines cabaret, dans, kleinkunst, muziek, poëzie en toneel te zien, opgevoerd door 50 verschillende artiesten die zich aan de rand van de professionele kunstwereld bevinden. Onbekend, maar wel bemind. De spannende combinatie van onverwachte locaties en ambitieus talent maakt het festival een must-see voor deze zomer.

‘Missing link’ tussen opleiding en werkveld
Het Delft Fringe Festival vormt voor makers een onmisbare ‘missing link’ tussen opleiding en werkveld. Voor makers is het na hun afstuderen moeilijk hun weg in de podiumkunstensector te vinden. Er zijn weinig speelplekken waar jonge talenten zich kunnen laten zien en de concurrentie is moordend. Het Delft Fringe Festival biedt makers de mogelijkheid hun talenten uit te proberen op publiek en daarvan te leren. En met succes! Zo sleepte Eva van den Bosch (schrijfster van humoristische en ontroerende liedjes en verhalen), mede als gevolg van de aandacht die zij in 2014 op het Delft Fringe Festival kreeg, een subsidie voor jonge makers bij het Fonds Podiumkunsten in de wacht. Het Delft Fringe Festival is trots om deze belangrijke brug te slaan.

Verbinding met publiek en stad
Eén van de krachten van het Delft Fringe Festival is dat de bezoekers optredens en voorstellingen kunnen zien op onverwachte en bijzondere plekken. Naast het meer traditionele Rietveld Theater, vinden voorstellingen plaats in woonkamers, woonboten, kerken, een molen, een stadsboerderij en in de oudste horecagelegenheid in Delft. Deze locaties roepen een prettige en intieme sfeer op. Jasper Smit, ook al deelnemer aan Delft Fringe Festival 2016, stond in 2015 in de finale van Cameretten, waarbij hij tijdens de finalistentournee het hele land doorkruiste. Desondanks miste er voor hem iets essentieels en het Delft Fringe Festival maakte hem duidelijk wat dat was: “Ik kon het publiek in de ogen kijken, er gebeurde altijd wel iets onverwachts, en elk optreden was uniek. Ik zag mijn geschaafde en geschuurde liedjes aankomen bij de mensen vlak voor me.”

Kennismaking jong talent
Tijdens het Delft Fringe Festival maken bezoekers gedurende 11 dagen op een bijzondere manier kennis met prikkelende kunst van talentvolle artiesten met lef. Eigenheid, zeggingskracht en prikkelende concepten vormden daarbij de drijfveer voor het totstandkomen van de programmering. Dit jaar staat het publiek weer meerdere culturele parels te wachten.

Het Delft Fringe Festival biedt van donderdag 1 tot en met zondag 11 juni ruim baan voor talent met de historische binnenstad van Delft als decor. Ga voor meer informatie over het programma naar http://www.delftfringefestival.nl.