18 of 28 | ‹ First  < 16 17 18 19 20 >  Last ›
Anastasia Scheveningen
  [ # 256 ] 12 September 2019 05:34 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1714
Geregistreerd  2009-07-23

Maar dat ie slechts 1 dag gerepeteerd heeft is wel bijzonder toch?

  [ # 257 ] 12 September 2019 07:20 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Ik doelde ook inderdaad op het korte repetitie proces, aangezien een paar reacties terug werd gezegd dat de understudys nog niet begonnen waren met repeteren.

  [ # 258 ] 13 September 2019 07:22 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Voor de zekerheid, spoiler alert.

Huishoudelijke mededeling, eerste akte duurt 70 minuten, tweede akte ongeveer een uur (excl. applaus). Bij een voorstelling die om 20:00 begon, stonden we om 22:45 weer buiten, zonder gebruik van de garderobe.

Ik was afgelopen woensdag dus bij Anastasia. Goede uitvoering van een minder goede bewerking.
Aan de cast ligt het niet, dat ging prima, uitstekend gezongen en geacteerd. Ik hou wel van dit soort decors, kostuums en kap allemaal prima. Behalve de pruik van Ellen, al kreeg ik hierdoor wel het idee dat Ellen een fantastische Miss Hannigan in Annie zou zijn.

Het verhaal is me alleen niet goed genoeg uitgewerkt. Ik ben fan van het verhaal an sich, van de tekenfilm en de film uit 1957 met Yul Brynner en Ingrid Bergman. Ik heb geen bezwaar tegen het schrappen van Rasputin & Bartok, en ik heb ook geen bezwaar tegen een meer volwassen benadering met meer de nadruk op de gevolgen van de Russische revolutie voor het Russische volk. Maar ik heb wel bezwaar tegen het schrappen van een aantal scenes bij deze bewerking van de tekenfilm.

Ik was verbaasd hoeveel ze off-stage laten gebeuren, dat er iemand oploopt en gaat vertellen wat er ergens anders gebeurd is. Ik wil sommige dingen graag zien. Zoals de eerste confrontatie tussen Anya en de douairière, en dat Dimitri de beloning afwijst. Dat zijn goede scenes vol emoties, zo zonde dat ze daar alleen over vertellen.

Daarentegen duurden sommige scenes, zoals het openingsbal, me veel te lang. Ik had veel liever in de eerste akte nog een scene met de douairière gezien dan die loze scene waarbij Anya en Dimitri een aantal dronkenlappen in elkaar slaan. En hoewel ik ‘Stay, I pray you’ een prachtig nummer vind, vind ik het voor de 3 hoofdrolspelers overbodig, ze roepen alle drie de hele tijd dat ze weg willen uit Rusland, zowel voor als na dit nummer, en dan opeens een moment van ‘oh, ik kom nooit meer terug’, waar ze daarna nooit meer op terug komen. Ik snap de bedoeling wel, perspectief van de Russische adel/intellectuelen etc., maar ik had liever wat anders gezien.

Ik denk dat je bij dit verhaal zo snel mogelijk in Parijs moet zijn. Net als bij Charlie en de Chocolate Factory wordt het verhaal pas interessant als je in de fabriek komt (kon ik ook niet bij uitstaan hoe lang die eerste akte was). Jekyll & Hyde begint pas echt bij de eerste transformatie. Het zijn punten waar je zo snel mogelijk naar toe moet. Het duurt maar en het duurt maar bij Anastasia.

Ik heb ook bezwaar tegen zinloze wijzigingen. In de tekenfilm herkent Anya de geur van pepermuntolie in de handcreme van de douariere. In de musical is het oranjebloesem in het parfum. Niet nodig om te veranderen. Daarbij is pepermunt een sterkere geur, waarvan ik het eerder geloof dat het een herinnering oproept.  En dan zijn er nog dingen die niet kloppen, zoals Anya zegt aan het eind dat ze niets wist van de beloning, terwijl dat haar in de eerste akte door Dimitri verteld wordt.

Maar de zwakste schakel in het verhaal is de rol van Gleb (wat je niet moet uitspreken als ‘Klep’ wat sommige mensen deden). Rene doet wat ie kan, maar het is een slecht geschreven rol. Dit is gewoon van alles net niks.
Andere soort gelijke rollen: Che in Evita, wordt interessant door het commentaar en het sarcasme. Valentin in Kiss of the Spiderwoman heeft zijn passie. Dan heb je nog de rollen voor mannen die overtuigd zijn van hun eigen gelijk zoals Javert in Les Miserables die tenminste nog standvastig. Frollo in Notre Dame net zo.

Vanaf het moment dat Gleb Anya voor het eerst ziet, weet je ‘deze man is zwak’, nergens wordt ie echt dreigend en aan het eind is ie nog steeds zwak. Hij duikt overal handig op, als een soort Gandalf, om overal net op het juiste moment informatie af te luisteren.
Zijn finale was een flater, er kwam uit de zaal zelfs een korte lach op het moment Gleb het pistool op Anya richt en dan zegt ‘oh nee, ik doe het toch niet’. Het kwam zo plotseling, ‘ik geloof je nu wel’, en toen liep die het toneel af. Als ie nog a la Javert daarna zelfmoord had gepleegd had het personage nog iets van die standvastigheid gekregen.
Dat was nog iets geweest wat je off-stage had kunnen doen zonder verder 1 woord te zeggen. Hadden we nadat Gleb afliep een pistoolschot gehoord, dan was het goed geweest. Ik snap dat dat niet kan, want we hebben al een pistoolschot-zelfmoord gehad in de eerste akte (van een personage dat we twee seconden daarvoor pas hebben leren kennen).

Een tweede zwakke schakel vind ik ook de vertaling. Terwijl ik Daniel Cohen als vertaler heel hoog heb zitten, is dit niet zijn beste werk. De vertaling van de tekenfilmnummers vind ik geforceerd, de nieuwe nummers gaan beter, maar het klinkt vaak vertaald. Ik heb een paar rare zinnen gehoord, meer lettergrepen dan er noten zijn etc.

Ik had een tweede gratis kaartje voor zondag, maar ondanks de goede prestaties van de cast is de voorstelling niet genoeg om op korte termijn een tweede keer te gaan. Misschien over een jaar.

  [ # 259 ] 13 September 2019 10:51 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1127
Geregistreerd  2010-08-16

Neem aan dat je je gratis kaartje wel weggeeft dan…... 😊

  [ # 260 ] 13 September 2019 11:26 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

poohfan - 13 September 2019 10:51 AM

Neem aan dat je je gratis kaartje wel weggeeft dan…... 😊

Ja, 😊 maar heb een paar lijntjes uit staan. Mocht ik niemand vinden, plaats ik het hier.

  [ # 261 ] 13 September 2019 11:55 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1127
Geregistreerd  2010-08-16

Super 👍🏻😃

  [ # 262 ] 13 September 2019 12:10 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Heldere, goed gemotiveerde review, Klaske. 😊 Ik ga eind van de maand kijken, ben benieuwd hoeveel ik eruit herken en hoe ik dat dan ervaar…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 263 ] 13 September 2019 03:33 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Klep :lol: Thanks voor het uitgebreide verslag, ben erg benieuwd naar de voorstelling!

  [ # 264 ] 13 September 2019 05:10 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

poohfan - 13 September 2019 11:55 AM

Super 👍🏻😃

Hoi hoi, het kaartje is weg, ik heb iemand gevonden die ik er blij mee kon maken in mijn eigen vriendenkring.

  [ # 265 ] 14 September 2019 09:53 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1127
Geregistreerd  2010-08-16

Helemaal fijn. Wel jammer, dat je dan Milan niet ziet als Dmitri. Is toch wel de moeite in de toekomst. 😃

  [ # 266 ] 16 September 2019 11:27 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Is er eigenlijk al bekend wie nu cover is voor welke rol? Op de site staat het ensemble er inmiddels bij, maar understudy posities benoemen ze niet.

  [ # 267 ] 16 September 2019 06:55 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Er is een trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nhw1Nd0Sqvs

Zitten echt vreemde shots tussen (al die wiebelige close-ups?), maar de stukjes voorstelling zien er wel goed uit.

  [ # 268 ] 17 September 2019 04:55 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  350
Geregistreerd  2004-11-24

ben afgelopen week geweest en ga niks breet uit gemeten neerzetten.
want dit waren nog try outs.
maar ik vond hem geweldig en ja ken de film van voor naar achter en links naar rechts
maar vond de show geweldig heel mooi gemaakt en stoor me nergens aan eigenlijk.
vind juist dat ze hier rekening gehouden hebben met kinderen door hem niet zo eng te maken met extra schoten enzo..

dus mijn kind heeft er van genoten en kijk nu al uit naar de komende 2x

  [ # 269 ] 20 September 2019 07:24 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Liz Snoijink wordt vanaf November de alternate van Gerrie van der Klei. https://www.musicaljournaal.nl/ook-hoofdrol-voor-liz-snoijink-in-musical-anastasia/?fbclid=IwAR0AaYBu7ED2gePivTbzsvxhsY5oCWapcjwbINuL_b7d7xu6udqpQP-cde8

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 270 ] 20 September 2019 10:53 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het persbericht:

Ook hoofdrol voor Liz Snoijink in musical ANASTASIA

Alternate van Gerrie van der Klei in de rol van Keizerin-moeder

Liz Snoijink wordt vanaf november de alternate van Gerrie van der Klei in de nieuwe Broadway musical ANASTASIA. Albert Verlinde, producent en algemeen directeur Stage Entertainment Nederland: “We zijn ontzettend trots dat we vandaag kunnen bekendmaken dat Liz Snoijink ook de rol van Keizerin-moeder Maria Fjodorovna gaat spelen. Haar brede ervaring op het gebied van tv, film en theater, gecombineerd met haar koninklijke uitstraling maakt Liz uitermate geschikt voor de rol van Keizerin-moeder. De talentvolle cast van ANASTASIA is nu compleet. We zijn klaar voor de première van Anastasia komende zondag in het AFAS Circustheater!”

Liz Snoijink
Liz Snoijink studeerde in 1979 af van de Toneelacademie Maastricht. Zij speelde in vele toneelstukken bij Toneelgroep Theater van Shakespeare tot Pinter en enkele seizoenen bij Katrijn Producties in diverse komedies. Ze was onder meer te zien in de theatervoorstellingen Welkom in het Bos, Kopenhagen, Oranje Boven, Liefde Levenslang, On Golden Pond, De Man van je Leven en Kunst en Kitsch en in de musical La Cage aux Folles in de rol van Marie Dindon. Ook speelde ze in veel televisieproducties, waaronder Willem van Oranje, Dossier Verhulst, Vrouwenvleugel, Iris, Meiden van De Wit, Jansen, Jansen, Julia’s Tango, Freddy, Dokter Deen, Medisch Centrum West, Baantjer, Onderweg naar Morgen, Gooische Vrouwen en ‘t Schaep met de 5 pooten. Daarnaast heeft ze in diverse films van Pim de la Parra gespeeld en in De Rode Zwaan en Phileine zegt sorry.

ANASTASIA
Weeskind Anya herinnert zich niets van vroeger en heeft geen idee wie ze is. Met een muziekdoosje als enige bagage gaat ze op zoek naar haar verleden. Een avontuur dat voert langs vorstelijke paleizen en door het romantische Parijs van 1920. Hoe kan het dat Anya sprekend lijkt op Anastasia Romanov? Is ze écht de dochter van de vermoorde tsaar Nicolaas? Langzaam ontrafelt Anya haar geschiedenis, om te ontdekken wie ze werkelijk is.

ANASTASIA wereldwijd
ANASTASIA ging in 2017 in première op Broadway. De voorstelling werd gemaakt door een award-winnend creatief team van Broadway grootheden, waaronder Tony Award winnaars Terrence McNally (script), Stephen Flaherty (muziek) en Lynn Ahrens (liedteksten). Flaherty en Ahrens schreven in 1997 ook de muziek voor de geliefde tekenfilm ANASTASIA. In de musical zijn naast geheel nieuwe songs ook de grootste hits uit die tekenfilm opnieuw te horen, waaronder het voor een Oscar genomineerde ‘Journey to the Past’ en ‘Once upon a December’. Na twee succesvolle jaren met meer dan 800 voorstellingen wordt eind maart 2019 de laatste voorstelling van ANASTASIA op Broadway gespeeld. De musical blijft te zien in de Verenigde Staten in een grote tourversie langs meer dan 40 steden in de Verenigde Staten en Canada. De zeer succesvolle Spaanse productie van ANASTASIA ging in oktober 2018 in première in Madrid. De Duitse productie van ANASTASIA is sinds november 2018 te zien in Stuttgart en werd onlangs genomineerd als ‘Beste show van het jaar’ voor de Duitse Live Entertainment Awards. De Nederlandse productie gaat komende zondag in première in het AFAS Circustheater en er zijn concrete plannen voor producties van ANASTASIA in onder andere Korea, Japan, Mexico, Australië en Brazilië
Meer informatie: http://www.anastasia.nl.

______________________________________________

‹ First  < 16 17 18 19 20 >  Last ›
18 of 28