20 of 28 | ‹ First  < 18 19 20 21 22 >  Last ›
Anastasia Scheveningen
  [ # 286 ] 27 September 2019 03:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

myrte - 27 September 2019 03:02 PM

Ik Weet niks over de voorstelling. Ken het verhaal niet. Is het aan te raden dit zo te houden voordat ik er heen ga? En welke plaatsen raden jullie aan?

Je hebt geen voorkennis nodig, maar het wordt wel interessanter als je iets van Russische geschiedenis weet. Op Netflix staat momenteel de series The Last Czars, deels dramaserie, deels documentaire. Als je deze kijkt krijg je mee hoe Rusland er voor stond voor de voorstelling begint.

Als je kan kiezen uit alle plaatsen, zou ik gaan voor ong. rij 8-15 in het midden. Hoe verder naar achter hoe lastiger gezichtsuitdrukkingen te zien zijn, dichterbij raak je soms het overzicht kwijt.

  [ # 287 ] 27 September 2019 03:27 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Ik heb naar een topic gezocht, maar kon m niet vinden ☺️
Wie weet er een fijn verblijf na een voorstelling in her circustheater.
Het liefst in Den Haag, niet te moeilijk vinden en niet te duur ☺️☺️☺️☺️

  [ # 288 ] 27 September 2019 06:17 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

eline3 - 27 September 2019 03:27 PM

Ik heb naar een topic gezocht, maar kon m niet vinden ☺️
Wie weet er een fijn verblijf na een voorstelling in her circustheater.
Het liefst in Den Haag, niet te moeilijk vinden en niet te duur ☺️☺️☺️☺️

Ik heb een aantal keer tot volle tevredenheid overnacht bij Hotel Mimosa. Zit praktisch om de hoek van het theater en is niet duur. Fijne kamers en heerlijk ontbijt:).

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 289 ] 27 September 2019 11:34 PM
Administrator
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  129
Geregistreerd  2011-01-17

Op zoek naar antwoorden in secuur sprookje

Na twee herkauwingen in het Circustheater is het weer eens tijd voor een productie die niet eerder in Nederland was te zien. En of dat voor hernieuwd enthousiasme heeft gezorgd bij Stage Entertainment zullen we nooit weten, maar waar de trend de laatste jaren in haar producties toch echt kleiner en uitgekleder is, wordt in deze productie van Anastasia geweldig uitgepakt.
Het decor is overweldigend, inventief en sfeervol. Klein minpuntje: doordat het decor zo groots is, dreigen sommige scenes wat onder te sneeuwen. In de scenes waar veel acteurs op zijn, is die grootsheid niet zo’n probleem en gebeurt er genoeg om het toneel te vullen en is er voldoende synergie. Juist in de intiemere scenes, bijvoorbeeld de hernieuwde ontmoeting tussen Vlad en Lily in het park, zorgt de grootsheid van het decor voor iets afstandelijks en missen scenes toch wat sfeer. Het uitgebreide orkest kleurt daarentegen alle sferen, lagen en locaties fantastisch in. Het zorgt voor vaart en het levert overwegend parels van scenes op. Het maakt van Anastasia, kortom, toch vooral een secure productie.

Secuur is ook zeker wat er gezegd mag worden van de cast. Tessa Sunniva van Tol is om door een ringetje te halen als Anya. Met brutale verwondering weet ze het podium volledig te pakken. Tel daar haar spatzuivere zang bij op en de conclusie kan niet anders zijn dat dit MusicalAwards-materiaal is. Milan van Waardenburg als Dmitri is jongensachtig en charmant en zingt daarnaast onberispelijk. Ook zijn chemie met Ad Knippels in de rol van Vlad is erg fijn. Ad geeft dit opportunistische ‘het glas is halfvol’-personage een onvervalste jeu mee, waardoor je simpelweg vergeet dat het eigenlijk niet per se sympathiek is wat ‘ie allemaal doet. Zijn spelplezier in de rol is een genot om naar te kijken en hij is zeer - komt ie weer - secuur en subtiel in zijn timing. Van wie het spelplezier ook van het toneel spat, is Ellen Evers als Lily. Ze schmiert, daagt uit, is komisch, een tikje ordinair en dat maakt van haar een uitbundig en tegelijkertijd down-to-earth personage. René van Kooten als de boeiende Gleb wordt omgeven door een ondoorgrondelijke en sluimerende dreiging en in zijn blik zit iets duisters dat dit versterkt. Tegelijkertijd worstelt Gleb duidelijk met de erfenis van zijn vader en de daaruit voortvloeiende maatschappijvisie. René is in deze rol imposant, wat ook zeker gezegd mag worden van zijn zangprestatie. Gerrie van der Klei, ten slotte, als Keizerin-moeder is grandioos. Ze is onmachtig en gefrustreerd en dat maakt haar tragisch. Gerrie speelt het erg mooi en ontroerend. Zonder ensemble geen musical en dat geldt zeker ook voor Anastasia. Stuk voor stuk staat men daar te schitteren en worden er diverse individuele visitekaartjes afgegeven.

Is dan alles goed, of secuur zo je wilt, aan deze productie? Die vraag heeft me best even beziggehouden, want in eerste instantie vond ik het einde vrij abrupt. Diverse personages etaleren bepaalde gedachten en handelen daar dan ook naar (het zogenaamde handelingsverloop). Binnen één scène is echter de boel 180 graden gedraaid en dat verwart. Nou mag theater, ook musical, best vragen oproepen, dus voorgaand gegeven zet aan tot nadenken. Ik kom tot de conclusie dat de personages voor zichzelf de antwoorden hebben en daardoor Anya los kunnen laten. Dan boeit het dus ook niet zo heel veel meer dat de rest van de wereld het niet begrijpt of vraagtekens heeft. Had het script dit meer moeten uitwerken? In de wetten van klassiek theater misschien wel en misschien laten de makers zaken teveel impliciet, maar hoe mooi is het dat bij het verlaten van het theater er nog voldoende stof tot napraten en discussiëren is. En dat maakt Anastasia inderdaad een zeer secuur sprookje.

Gedachte met spoiler over de rol van Gleb:

Gleb ontmoet Anya als mens en niet als instituut dat hij kent uit de verhalen van zijn vader. Dat maakt de connectie, omdat Anya op dat moment nog een anoniem meisje is. Als het verhaal vordert, vindt Gleb dat ‘ie het aan zn vader verplicht om uit zoeken of Anya Anastasia is en diens opdracht af te maken. De twijfel die hij tegelijkertijd voelt, zit dan wel degelijk in ‘Toch’. Bij de laatste confrontatie en de ontdekking dat Anya inderdaad Anastasia is wordt ‘ie dan weer overvallen door die menselijke connectie en kan hij het niet meer. Om geen gezichtsverlies te leiden, volgt dan in de volgende scène die mededeling. Eerste ontmoeting tijdens ‘Roddel in St Petersburg’ heeft dus een cruciale functie in de show. Voor mij is het ook niet zo boeiend of hij meteen liefde voelt voor Anya. Hij ziet haar als mens, niet als onderdeel van een groep die dood moet. Ook dat kan al een sterke connectie zijn.

[ Gewijzigd: 11 December 2019 01:03 AM by KoenB ]
   Handtekening   

Geniet van elk moment, want er is zoveel te beleven!

  [ # 290 ] 27 September 2019 11:41 PM
Administrator
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  129
Geregistreerd  2011-01-17

En voor de mensen die graag willen weten welke covers er zijn.

Anya: Lois van de Ven & Willemijn Maandag
Dmitri: Martijn van Voskuijken & Calvin Kromheer
Gleb: Steven Roox & Yannick Plugers
Vlad: Armand Pol & Paul Walthaus
Lily: Melise de Winter & Saskia Schà¤fer
Keizerin-Moeder: Liz Snoijink (alternate) & Saskia Schà¤fer

   Handtekening   

Geniet van elk moment, want er is zoveel te beleven!

  [ # 291 ] 28 September 2019 04:40 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Elphie1984 - 27 September 2019 06:17 PM
eline3 - 27 September 2019 03:27 PM

Ik heb naar een topic gezocht, maar kon m niet vinden ☺️
Wie weet er een fijn verblijf na een voorstelling in her circustheater.
Het liefst in Den Haag, niet te moeilijk vinden en niet te duur ☺️☺️☺️☺️

Ik heb een aantal keer tot volle tevredenheid overnacht bij Hotel Mimosa. Zit praktisch om de hoek van het theater en is niet duur. Fijne kamers en heerlijk ontbijt:).


Super bedankt!

  [ # 292 ] 28 September 2019 10:20 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Ik heb gisteravond de voorstelling gezien en ik verliet zowel in de pauze als aan het eind van de avond de zaal met gemengde gevoelens.

De productie ziet er inderdaad prachtig uit. Decor, kostuum en projecties zijn van een hoog niveau. Al is het gevaar met projecties wel dat het vaak plat/vlak wordt qua decorbeeld.
Muziek en zang is prima op orde. Heerlijk om een meer klassiek musical gevoel te hebben. Met in mijn optiek af en toe wel kleine hints naar reeds bestaande shows. Vooral de zang is erg goed, maar ik had het ook fijn gevonden als er soms wat meer ingetogen gezongen werd. De nummers vragen nu wel erg veel belting en daar is het wel bij dat overdaad soms schaad. Ook zijn er in mijn optiek te veel solo’s en nummers die het verhaal niet vooruit helpen, maar juist de vaart uit de show halen.

Het grootse probleem voor mij ligt hem echter in het script. Ik mis echt de connectie met het personage Anastasia om met haar mee te kunnen leven. Het script focust zich daarvoor in het eerste deel te veel op Dimitri en Vlad en hun plan. En doordat je ook niet weet wie Anya is, blijft het allemaal op afstand. Er staat daardoor niet daadwerkelijk iets op het spel.
Daarbij zijn beide liefdes lijnen (Anya-Dimitri en Gleb die Anya ziet staan) geforceerd en mist er vooral tussen Dimitri en Anya chemie of ontwikkeling van de relatie om aan het einde het plotse besluit van Anya te rechtvaardigen. Ook de noodzaak en dreiging missen. Hiervoor zou het personage Gleb moeten zorgen, maar die wordt nooit echt eng of gevaarlijk.
Het grote probleem van dit alles is dat er te veel een familie voorstelling van dit verhaal is gemaakt. Terwijl het verhaal zich juist leent voor ‘Les mis’ of ‘Elisabeth’ sferen en grimmigheid, ontbreekt dit. Maar voor kinderen lijkt mij het verhaal juist weer iets te volwassen. Waardoor het vlees noch vis is. Dat is jammer, want de mensen op het podium zijn geweldig. Maar het raakt mij geen moment.

Waar ik mij verder zorgen over maak is de zaalbezetting. Voor een vrijdag na de première was de zaal bijzonder slecht gevuld. Wat - ondanks dat het niet helemaal mijn show is - enorm jammer is. Want we moeten dit soort producties wel als bezoekers stimuleren. Want als wij niet investeren kunnen de producenten dat straks ook niet meer.

  [ # 293 ] 28 September 2019 03:36 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  35
Geregistreerd  2019-06-23

Het zou mij niks verbazen als de woensdagmiddag shows snel geschrapt gaan worden. Zaalbezetting is echt bijna niks, wat logisch is omdat de meeste mensen op woensdagmiddag gewoon moeten werken of op school zitten. Ik vond het sowieso al een beetje een vreemde tijd en dag om een show te doen, aangezien het niet echt een musical voor kinderen is, die veel op woensdagmiddagen komen bij andere musicals.

  [ # 294 ] 28 September 2019 07:04 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2016-02-03

Afgelopen woensdag middag ben ik geweest. De zaal was voor ongeveer 90% vol. Veel ouders met kinderen, dus veel geraak met zakjes snoep en popcorn. Ik denk dat veel mensen denken dat Anastasia van Disney is en daarom met kinderen er naar toe gaan.

Mooi decor en prachtige kostuums. Tessa en Milan hebben een goede chemie en zingen goed. Na de pauze meer humor.

Na afloop wat mensen bij de bushalte gesproken. Ik hoorde dat het achter in de zaal slecht verstaanbaar was. Ook het verhaal was bij de meeste niet duidelijk. Ze dachten dat het verhaal op waarheid is gebaseerd. Ze snapten dan ook het einde niet.

Conclusie een dikke voldoende, met een leuke aanbieding zeker de moeite waard.

  [ # 295 ] 28 September 2019 07:20 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

LesMiz_Irene - 28 September 2019 07:04 PM

Na afloop wat mensen bij de bushalte gesproken. Ik hoorde dat het achter in de zaal slecht verstaanbaar was. Ook het verhaal was bij de meeste niet duidelijk. Ze dachten dat het verhaal op waarheid is gebaseerd. Ze snapten dan ook het einde niet.

Het verhaal is ook op waarheid gebaseerd, de tsaar en zijn familie werden uitgemoord en daarna waren er geruchten dat Anastasia het overleefd had en zijn er meerdere vrouwen geweest die zich hebben voor gedaan als. haar

Alleen is in 2007 de mythe ontkracht en is aangetoond dat alle kinderen van de tsaar zijn omgekomen.  De tekenfilm is uit 1997 en had het nog volledig waar kunnen zijn, dat de dowager empress Anya/Anastasia haar eigen leven laat leiden. En had je na afloop van de show kunnen filosoferen of Anya Anastasia was ja of nee.

Ik weet niet of ik het jammer vind dat met de nieuwe informatie niets gedaan is toen de musical bewerkt is. Sprookjes zijn er om in te geloven.  Maar zelfs dan nog had het einde van de musical duidelijker gekund, hoe ze het nu gedaan hebben is mij te abrupt.

  [ # 296 ] 29 September 2019 06:42 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2016-02-03

Het verhaal is inderdaad gebaseerd op een waargebeurde gebeurtenis. Alleen het verhaal van Anastasia is een mythe.
Ik had het anders moeten verwoorden. De mensen dachten dat het verhaal van de show echt waar is. Dus dat Anya, Dimitri en Gleb echt hebben bestaan.

  [ # 297 ] 29 September 2019 07:02 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Waarschijnlijk waren dat de mensen die eerst dit soort tweets de wereld in hebben gestuurd, en daarna dachten: Dat gebeurt me geen tweede keer!  😉

https://twistedsifter.com/2012/04/people-who-didnt-know-the-titanic-was-real/

  [ # 298 ] 29 September 2019 09:34 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Kan spoilers bevatten!!


Ik had gisteren na afloop van de voorstelling een discussie over de vader van Gleb.
Is hij gestorven door (zelfmoord) schaamte omdat hij meegedaan heeft aan de moordpartij op de Romanovs of heeft hij, net als zijn zoon later, niet geschoten en was hij een deserteur.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 299 ] 29 September 2019 10:34 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

jasper050 - 29 September 2019 09:34 AM

Kan spoilers bevatten!!


Ik had gisteren na afloop van de voorstelling een discussie over de vader van Gleb.
Is hij gestorven door (zelfmoord) schaamte omdat hij meegedaan heeft aan de moordpartij op de Romanovs of heeft hij, net als zijn zoon later, niet geschoten en was hij een deserteur.

Gleb zegt in de eerste scene met Anya dat zijn vader gehoorzaamd heeft toen het bevel kwam om de vuren.
En later ‘mijn vader weigerde te praten van die nacht, zijn schaamte dreef hem naar de dood, maar ik geloof dat hij iets nobels heeft volbracht’.

Of zijn vader ook daadwerkelijk gehoorzaamd heeft weten we niet. Het kan ook zijn dat Gleb dat wil geloven.

Ik zat gisteren meer na te denken over Gleb’s leeftijd en hoe oud hij was toen de keizerlijke familie uitgemoord werd. In “The Neva Flows” in zowel het Nederlands als het Engels geeft Gleb aan dat hij nog een kind was destijds. Als ik kijk naar Rene of naar Ramin, met zelfs de beste wil van de wereld, zien ze er op hun jongst uit als begin 30 (met heel veel goede wil). Dat zou betekenen,dat 10 jaar eerder, toen de gebeurtenissen plaatsvonden, Gleb begin twintig was.

En dat maakt wel een wezenlijk verschil hoe je de motivatie van Gleb bekijkt. Je beeld van je vader is totaal anders wanneer je acht of achttien bent. Nog iets wat we niet weten, hoeveel tijd zat er tussen het uitmoorden van de keizerlijke familie en de dood van Gleb’s vader? Het maakt ook verschil of het jaren geduurd heeft en Gleb zijn vader zag afglijden in schaamte en depressie (dat maak ik er van) of dat het een paar weken was. En dan ook maakt de leeftijd van Gleb uit.

Dus…. De rol van Gleb kan absoluut een interessante zijn,  maar het komt er op het toneel niet uit. Ik denk dat er meer uit te halen was als hij geen emoties had voor Anya. 

[ Gewijzigd: 29 September 2019 10:45 AM by Klaske ]
  [ # 300 ] 29 September 2019 10:55 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Inderdaad aan de rol van Gleb hangen nogal wat vragen. Denk ook dat het hele stuk meer diepte had gekregen als deze rol uitgebreider was geweest.

Aan de andere kant, ik heb foto’s van mijn opa met vrienden uit begin vorige eeuw toen hij begin 20 was waar van ik denk man jullie zien er uit als 40 😊 Wie weet is dit meegenomen in de casting dat mannen uit die tijd er veel ouder uitzagen 😊

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

‹ First  < 18 19 20 21 22 >  Last ›
20 of 28