Goede scholen, slechte scholen
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  182
Geregistreerd  2009-05-04

Het is voor relatieve leken erg lastig om er achter te komen welke musical opleidingen goed zijn, en welke toch net eventjes minder. Sommige scholen, zoals bv het Fontys, is iedereen het wel over eens. Maar er zijn ook heel veel scholen waarover ik erg tengestrijdige informatie krijg - de ene waarschuwt er vooral niet naartoe te gaan terwijl een ander over die zelfde opleiding juist enthousiast is.

Ik snap dat ik hier geen definitieve antwoorden zal krijgen, hoogstens meer meningen. Maar hopelijk wel meningen van mensen met meer verstand van zaken dan ik, en hopelijk met goede argumenten.

Dus: Wat zijn voor iemand die de ambitie heeft om professioneel musical artiest te worden de beste scholen en (voor)opleidingen (a) in Nederland en (b) daarbuiten (bv Belgiƫ, Duitsland, Engeland)?
En: welke scholen en (voor)opleidingen kan je beter vermijden, en waarom?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Mvg,
Hugo

  [ # 1 ] 14 May 2017 06:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Fontys is (nog steeds, denk ik?) de grootste en ik denk dat hun alumni de grootste groep op de “markt” zijn, maar ik weet niet of dat meteen betekent dat ze ook de beste zijn. Waarschijnlijk zal voor elke opleiding de mening daarover verschillen. 😉 Uiteindelijk zal je toch een eigenheid moeten hebben om wat meer kans te hebben om “het te kunnen maken” in het wereldje.

Codarts is ook heel groot op hbo en op mbo-niveau is het vooral Frank Sanders volgens mij.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 15 May 2017 11:53 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Fontys is inderdaad een grote leverancier van musicalacteurs die het maken, al zit er nog wel verschil in de opleiding musicaltheater en muziektheater. Laatstgenoemde is wat mensen als Freek, Celinde, Christanne etc hebben gedaan, musicaltheater wordt vaker gekozen door dansers. Botweg en lichtelijk generaliserend gezegd is muziektheater meer gericht op allround performers en theatermakers, en musicaltheater meer op ensembledansers en -zangers.

Wat je in ieder geval moet vermijden is de mbo-opleiding"Artiest”. Deze wordt op het ROC gegeven, en ik heb gehoord van diverse werknemers daar dat het niveau van de lessen te laag is. Mensen uit die poule die toch in het vak belanden hebben 9 vd 10 keer nog een vervolgopleiding gedaan.

In Engeland heb je iig de Mountview Academy en Guildford School of Acting, deze hebben ook vaak losse (zomer)cursussen!