Margaret Hughes (NJMT)
change_status
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  29
Geregistreerd  2004-02-24

Het Nationaal Jeugd Musical Theater speelt
Margaret Hughes, de eerste vrouw op het Londens toneel

Amsterdam —  Het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) speelt Margaret Hughes, de eerste vrouw op het Londens toneel, gebaseerd op Jeffrey Hatchers A Complete Female Stage Beauty (1999). Na het met 2 Amateur Musical Awards bekroonde Kenau is dit de tweede voorstelling van de TheaterCompany van het NJMT. De première vindt plaats op 8 juli 2017 in Schouwburg Amstelveen.

Margaret Hughes, de eerste vrouw op het Londens toneel
Margaret Hughes werkt als kleedster anno 1660 in een Londens theater waar ze avond aan avond droomt van een leven op de planken. Het is bij wet echter verboden voor vrouwen om te acteren. Haar grote voorbeeld is de ster van die tijd, Edward Kynaston, die met zijn vertolking van vrouwenrollen veel roem vergaart, met name zijn vertolking van Desdemona uit Shakespeares Othello verschaft hem veel aanzien.

Na een optreden van Margaret besluit de koning dat vrouwenrollen voortaan alleen nog door vrouwen mogen worden vertolkt. Margaret krijgt eindelijk de kans haar droom te realiseren, maar Kynaston verliest hierdoor zijn broodwinning en raakt aan lager wal. De dood van haar moeder en broer maken dat Margaret haar passie voor acteren verliest en zij haar droom opgeeft. Wanneer zij wordt gevraagd om nog éénmaal Desdemona te spelen voor de koning, wordt er een beroep op Kynaston gedaan om Margaret te helpen zich de rol eigen te maken. Kan Kynaston het verleden achter zich laten en de vrouw die hem alles afnam helpen om ‘zijn’ Desdemona te spelen? 

Margaret Hughes is een episch kostuumdrama met nieuwe muziek van Elise Berends die eerder verantwoordelijk was voor het met veel lof ontvangen en onderscheiden Kenau en vertelt het verhaal van een vrouw die tegen de tijdsgeest in haar droom najaagt.

Cast en creatives
Tekst en muziek: Elise Berends, naar Jeffrey Hatchers A Complete Female Stage Beauty (1999)
Regie: Elise Berends

Spel: Anisa Boulassel, Elise Berends, Eelke Dembinski, Nick van der Jagt, Mandy Wortel, David Schwarz, Esmee Baerts, Gerben Eilander, Kai Vasmel, Emma Broek, Annabel Burger, Ivana Gonà§alves da Costa, Tommie Kinneging, Marloes Berends, Timon Kornelis, Carlo van Munster, Thomas Moesker, Carmen Casperz, Kitty Dam, Aavinaash Kaur, Wera Misset, Richard Vlaar, Menno Dekker, Eden Druijf

Scenografie: Elise Berends, Tom Brinkkemper, Tommie Kinneging, Thomas Moesker, Mandy Wortel
Muzikale begeleiding: Gerbrand van Kolck
Kostuums: Carmen Barel, Elise Berends
Grafisch ontwerp: Marloes Berends
Productie: Elise Berends, Tommie Kinneging, Thomas Moesker, Carlo van Munster

Speellijst
Schouwburg Amstelveen:
Zaterdag 8 juli 20:00 uur (première)
Zondag 9 juli 19:00 uur

Prijs
€ 20,00 - Regulier
€ 15,00 - Student/CJP
Reserveren via: http://www.njmt.nl

NJMT
Het Nationaal Jeugd Musical Theater, de grootste musicalschool van Noord-Holland!

Het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) biedt lessen aan in show/musicalballet, peuterdans, tapdans, klassiek ballet, spitzen, drama/spellessen en zang/stemvorming voor jongeren van 4 - 21 jaar. Een team van vakdocenten in muziek, ballet en toneel verzorgt de afzonderlijke lessen en trainingen. Daarnaast organiseert en produceert het NJMT theaterklassen, bootcamps en (inter)nationale theaterproducties (o.a. Peter Pan: Het echte verhaal, Kruistocht in Spijkerbroek de Musical, Oorlogswinter de Musical).

De TheaterCompany

De TheaterCompany is een nieuw initiatief van het NJMT. De TheaterCompany maakt nieuw musicalrepertoire en met krachtige, diepgaande in-your-face kwaliteitsvoorstellingen toont de TheaterCompany de maatschappelijke relevantie aan van de epische verhalen uit jeugd- en theaterliteratuur.

De TheaterCompany is de plek waar leerlingen van het NJMT, samen met professionele acteurs en onder begeleiding van een professionele regisseur en scenograaf, zich verder kunnen ontwikkelen en dit tot uiting kunnen laten komen in een voorstelling.

De TheaterCompany wil af van het vaak platte en commerciële karakter van musical. De TheaterCompany gebruikt musical om de epische verhalen uit onze geschiedenis en jeugd- en theaterliteratuur te vertellen en om te laten zien dat musical wel degelijk diepgang kan hebben.