Bedankt!
martijn-j - 11 October 2017 06:12 PM
Ik vind het een gemist kans. De beste musicals worden vrijwel altijd geschreven door mensen die zelf liefhebber van het genre zijn. Ik zou het zo fijn vinden wanneer tekstschrijvers en componisten met een goed idee de kans krijgen van een producent om iets te maken. Waarom is het steeds de producent die mensen benadert?
Het beste advies dat je iemand kan geven die graag in een musical wil spelen of er eentje wil maken: zorg dat je bekend wordt met iets anders dan musical, dan wordt je vanzelf gevraagd.
Ik ben het helemaal met je eens. De meeste grote musicals uit de geschiedenis hebben hun oorsprong bij een creative, niet bij een producent. Het grootste probleem bij ‘producentenmusicals’ vind ik de voorspelbaarheid van de onderwerpkeuze. Het gaat vrijwel altijd om iets bekends en populairs (film, persoon, enz.) waar een musical van wordt gemaakt. Dat kan overigens best tot hele mooie musicals leiden. Maar de aparte, originele ideeën komen toch meestal bij een creative vandaan.
Je kan een hele lijst opsommen van shows die nooit zouden zijn gemaakt als het idee van een producent had moeten komen. Jesus Christ Superstar, Rent, Miss Saigon, Hamilton en ga zo maar door.