Barokopera Siroe, re di Persia (Hasse)
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

P E R S B E R I C H T
Enschede, 25 januari 2018

Nederlandse Reisopera maakt eerste coproductie met het Oldenburgisches Staatstheater in Duitsland.
Barokopera Siroe, re di Persia (Hasse) voor het eerst geënsceneerd in Nederland te zien!

                           
Het is een primeur voor Nederland: vanaf 26 januari is de barokopera Siroe, re di Persia van Johann Adolf Hasse voor de allereerste keer in een geënsceneerde versie te zien in Nederland. De Nederlandse Reisopera brengt deze onbekende maar wonderschone barokopera naar 8 theaters.

Deze opera is een oriëntaals baroksprookje waarin — uiteraard - het goede het kwade overwint: een ingewikkelde familiegeschiedenis over troonsopvolging met een eerlijke koningszoon, een achterbakse broer, een wraakzuchtige geliefde, een diep ongelukkige prinses en een goedgelovige koning. Regisseur Jakob Peters-Messer creëert in zijn concept een ‘dubbele enscenering’: hij schotelt het publiek zowel een sprookjeswereld als een slagveld voor. Wat hij vooral laat zien is hoe dicht ze bij elkaar liggen. “De oorlog is nooit ver weg, maar wij blijven met onszelf bezig.”

Barokmuziek wint de laatste decennia aan populariteit, ook bij operaliefhebbers en dat is begrijpelijk. Deze ‘opera seria’ combineert prachtige muziek met virtuoze bravoure-aria’s en lang uitgesponnen zanglijnen met een kleurrijke enscenering en is een lust voor oor én oog. De muzikale leiding is in handen van de Griekse dirigent George Petrou, de productie wordt begeleid door het Orkest van het Oosten.
Siroe, re di Persia is een coproductie met het Oldenburgisches Staatstheater in Oldenburg, Duitsland.

Siroe, re di Persia is te zien in Enschede (26 jan, première in het Wilminktheater), Amsterdam (Theater Carré, 29 jan), Leeuwarden (De Harmonie, 1 feb), Utrecht (Stadsschouwburg, 4 feb), Zwolle (De Spiegel, 8 feb), Amstelveen (Schouwburg, 17 februari), Den Haag (Zuiderstrandtheater, 21 feb) en Maastricht (Theater aan het Vrijthof, 24 feb).  Meer info op http://www.reisopera.nl.

HET VERHAAL IN HET KORT
Cosroe, koning van Perzië, wil zijn troon schenken aan de zoon die zich volledig aan hem wil onderwerpen. Zijn kwaadaardige jongste zoon Medarse zweert trouw, maar de goede Siroe is verontwaardigd en weigert de eed af te leggen. Cosroe wijst hierop Medarse als opvolger aan. Prinses Emira is verontwaardigd dat haar verloofde Siroe als eerstgeborene en dus rechtmatige opvolger geen actie onderneemt en beraamt, als man verkleed, een moordaanslag op Cosroe. De jaloerse streken van prinses Laodice, die ook verliefd is op Siroe en de snode plannen van zijn jongere broer Medarse leiden bijna tot de dood van Siroe. Traditioneel gaat het in de opera seria over de triomf van het goede over het kwaad en aan het einde van deze opera worden de personages dan ook met elkaar verzoend en zal Siroe uiteindelijk de troon van Perzië bestijgen.

In dramatisch opzicht biedt dit tekstboek alles wat een serieuze barokopera nodig heeft. De handeling, waarin macht, seks en misdaad centraal staan, is spannend en de vele intriges zijn zeer geraffineerd met elkaar verweven. In het centrum van het verhaal staat een personage dat meer diepgang heeft meegekregen dan in veel andere opera seria het geval is.


DE MUZIEK VAN JOHANN ADOLF HASSE
Op muzikaal vlak wist componist Johann Adolf Hasse, net als tijdgenoot Georg Friedrich Hà¤ndel, zijn zangers precies die noten te geven die hun vocale kwaliteiten het best naar voren brachten. De duizelingwekkend virtuoze bravoure-aria’s zijn daarvan een mooi voorbeeld, maar het zijn — en daarvoor is Siroe al evenzeer een belangrijk voorbeeld — de heerlijke, lang uitgesponnen zanglijnen van de zogenaamde sostenuto-aria’s die Siroe, re di Persia zo aantrekkelijk maken.

REGISSEUR JAKOB PETERS-MESSER COMBINEERT BAROK MET MODERN
Hij schotelt ons zowel een sprookjeswereld als een slagveld voor. Wat regisseur Jakob Peters-Messer in Siroe, re di Persia vooral laat zien is hoe dicht ze bij elkaar liggen. “De oorlog is nooit ver weg, maar wij blijven met onszelf bezig.”
Dan nog zou je het libretto van Pietro Metastasio kunnen lezen als een ordinaire familievete, een broedertwist met name. Maar dat is de oppervlakkige beschouwing van de strijd tussen de onschuldige Siroe en zijn doortrapte jongere broer Medarse om de troonsopvolging van de koning van Perzië en de intriges die daaruit voortvloeien.
“De exotische wereld van het oude Perzië is vandaag de dag als het Midden-Oosten het toneel van oorlog, terreur en vernietiging. Die contrasten wil ik laten zien.” Hij neemt het publiek daarvoor mee naar beide

werelden. Door barok te mengen met actualiteit, uitbundigheid met oorlog, speelsheid met harde realiteit. Een gewaagde keuze, maar Peters-Messer kon niet anders, zegt hij: “Dit à­s niet alleen een sprookje. Het heeft ook een scherpe en cynische kant.”


TEAM EN CAST
Dirigent       George Petrou
Regisseur       Jakob Peters-Messer
Decor- en
kostuumontwerp   Markus Meyer
Lichtontwerp       Guido Petzold
Choreografie       Pim Veulings  

CAST
Cosroe, koning van Perzië        Juan Sancho
Siroe, zijn oudste zoon           Nicholas Tamagna
Medarse, zijn jongere zoon         Rachel Kelly
Emira, prinses van Cambay,
verkleed als man en bekend als Idaspe       Hagar Sharvit
Loadice, Cosroe’s geliefde         Myrsini Margariti
Arasse, haar broer           Christian Damsgaard

Dansers
Nicole van den Berg, Stephan Bikker, Nele Deckx, Michael Sastrowitomo

Basso continuo
William Shaw, klavecimbel
Iason Ioannou, violoncello
Theodoros Kitsos, theorbe

Met medewerking van het Orkest van het Oosten

GEORGE PETROU - MUZIKALE LEIDING
De Griekse dirigent George Petrou studeerde in Athene en in Londen. Hij begon zijn carrière als pianist maar richtte zich vervolgens op het dirigeren. Daarbij heeft vooral de muziek van de achttiende eeuw zijn interesse. Hij heeft een grote reputatie opgebouwd als dirigent van opera’s met gebruikmaking van de historische uitvoeringspraktijk uit de barok en de periodes daarna. Hij werkte samen met vele gerenommeerde regisseurs en zangers aan opera’s in theaters en concertzalen in heel Europa. Met zijn ensemble Armonia Atenea maakte hij vele tournees en nam hij cd’s op voor labels als Decca en DG. Deze opnames werden enthousiast ontvangen en een aantal daarvan kreeg prestigieuze prijzen toegewezen.

JAKOB PETERS-MESSER - REGIE
De Duitse regisseur Jakob Peters-Messer hield hij zich aanvankelijk voornamelijk bezig met nieuwe muziek en opera’s uit de barok voordat hij zich ook richtte op het repertoire uit de 19de en 20ste eeuw. Het ensceneren van nieuwe of onbekende opera’s heeft zijn bijzondere aandacht. Veel lof kreeg hij bijvoorbeeld voor de wereldpremière van Vasco da Gama van Meyerbeer in Chemnitz in 2013. Recentelijk regisseerde hij voor het festival van Versailles Catone in Utica van Vinci en voor het Domtrappen Festival in Erfurt Tosca van Puccini. Jakob Peters-Messer is een graag geziene gast in vele theaters in Europa en in Azië. Voor zijn productie van Tristan und Isolde voor de Nederlandse Reisopera ontving hij de publieksprijs 2013 van het magazine Place de l’Opéra.

VERDER BIJ DE REISOPERA IN SEIZOEN 17/18
In seizoen 17/18 brengen wij ook nog vanaf 24 april Richard Wagners Der fliegende Hollà¤nder, in een regie van Paul Carr en onder de muzikale leiding van Benjamin Levy.