11 of 12 | ‹ First  < 9 10 11 12 > 
Evita 2018/2019
  [ # 151 ] 29 November 2018 08:35 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Bij toeval kwam ik dit tegen: Esmee Dekker die optreedt in het programma “Business Class” met het nummer ‘Een volle koffer in een kale gang’.

https://www.business-class.nl/nl/uitzendingen/video/q/onderwerp/evita/id/2842

En voor diegenen die het nog niet gezien hebben; Brigitte Heitzer in “Tijd voor Max” met ‘Huil niet om mij Argentina’.

https://www.youtube.com/watch?v=fm5kty3TP4s

En Brigitte Heitzer in “RTL Late Night” met het nummer “Jij blijft bij mij”

https://www.youtube.com/watch?v=i7GaYTAytGA

[ Gewijzigd: 29 November 2018 08:39 PM by jemar ]
  [ # 152 ] 04 December 2018 08:41 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Zes weken na première al meer dan 75000 kaarten verkocht.
Weer extra voorstellingen voor musical EVITA.
Het succes van de musical EVITA duurt voort. Producent De Graaf & Cornelissen Entertainment is verheugd bekend te maken dat er zes weken na de première in Koninklijk Theater CARRE al meer dan vijfenzeventigduizend mensen een kaartje voor de musical hebben gekocht. Deze hoge bezoekersaantallen en de sterrenregen die de musical bij de recensies kreeg leidt er nu toe dat er weer extra voorstellingen bij komen in onder anderen de steden Maastricht, Nijmegen, Assen, Heerlen, Enschede, Alkmaar, Hoorn en Zwolle.

Alle kranten en andere media hebben EVITA vier en zelfs vijf sterren gegeven. Een spektakel van koninklijk niveau - Heitzer heerst opnieuw - René van Kooten formidabel -  Een strakgespannen powerproductie - Kippenvel - Tot in de puntjes verzorgd zijn slechts enkele kreten uit de recensies, die allen lovend waren.

Het verhaal
De tomeloze ambitie van de jonge Eva Duarte brengt haar van tweederangs actrice tot first lady en machtigste vrouw van Argentinië. Geliefd bij haar volk, gehaat door de elite en omstreden tot op de dag van vandaag. Een vrouw die tot het uiterste ging en door het noodlot jong stierf. Een heilige en een hoer. Maar nog altijd een mythe…

De musical EVITA, met hoofdrollen voor onder andere Brigitte Heitzer, René van Kooten, Esmée Dekker en Paul Donkers is nog tot eind april 2019 door heel Nederland te zien.

Voor meer informatie en kaartverkoop
evitademusical.nl

  [ # 153 ] 21 December 2018 09:52 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Ik zag deze voorstelling gisteren voor het eerst. Hoewel ik het erg goed vond wat ik zag is het toch niet mijn voorstelling denk ik. Dit kwam vooral doordat ik er vanaf de zijlijn naar keek ipv dat ik in het verhaal zat. Waarschijnlijk doordat het veel losse stukken zijn. En ik vond Evita als persoon interessant maar ik leefde niet echt met haar mee. Het kan ook zijn dat het allemaal erg veel was en dat ik het anders beleef als ik een tweede keer ga.. Van de tweede akte heb ik overigens meer genoten.

  [ # 154 ] 23 December 2018 12:27 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Gisteravond heb ik voor het eerst Evita gezien. Ik zag en hoorde onder meer een formidabele Brigitte Heitzer, een knallend live-orkest, sterk ensemblewerk (vooral de dames!) en een prachtig stemmige vormgeving. Toch bleef de emotionele impact grotendeels uit.

Aan de cast lag dat op zich niet. Brigitte was voor mij heer en meester van het toneel. Haar Evita is krachtig, gehaaid en verleidelijk, maar tegelijkertijd zo kwetsbaar en oprecht. Haar zangpartijen zijn bijna hysterisch, maar ze zingt ze vlekkeloos weg en is goed te verstaan. René van Kooten als Ché vond ik iets wisselvalliger. Qua zang valt er niks te klagen (en veel te bejubelen!), maar zijn spel vond ik bij tijd en wijle nog iets te grof. Ik zie wel dat hij gedetailleerd kan spelen, maar het komt op mij nog niet altijd even soepel over.

Paul Donkers is een adequate Perà³n, maar de rol an sich is (gezien de relatie met Evita) verrassend genoeg niet zo indrukwekkend. Schitterende zang was er van understudy David van den Tempel als Magaldi, al kan hij qua comedy nog meer uit de rol halen. Ik weet niet hoe vaak hij al is opgeweest, maar mijn totaal ongevraagde advies zou zijn om in het vervolg met meer bravoure te spelen. Esmée Dekker haalde daarentegen alles uit haar beperkte stage time (in een rol), maar waarom heeft de maà®tresse in hemelsnaam een lied? Mis ik de symboliek hierachter?

Het ensemble is top. Krachtige samenzang en de (overigens erg mooie) choreografieën werden wervelend uitgevoerd. Wat me bij Buenos Aires wel opviel is dat de heren qua uitstraling —afgezet tegen een groep vurige dames— een beetje soepig overkomen (sorry guys 😊). In de soldaten-scènes vond ik ze wel erg krachtig. Het tangopaar vond ik één keer indrukwekkend, maar voor de rest een beetje overbodig. Het leek meer om het mooie plaatje te gaan dan dat het inhoudelijk iets toevoegde. Dansers Mireille Bollier en Michael Konings waren wel erg goed.

Het hoge niveau van alle uitvoerende en creatieve prestaties verdoezelt echter niet dat Evita (voor mij persoonlijk) hart mist. Ik las hier al eerder dat de voorstelling afstandelijk aandoet en daar sluit ik mij bij aan. Voor mij komt dit met name doordat Ché als verteller/commentator opgevoerd wordt. Een buitenstaander die binnen een historisch verhaal het publiek vertelt wat er gebeurt en hoe slecht/goed dat is geeft enigszins het effect van een geschiedenisdocumentaire met audiocommentaar. Dit wordt ondersteund door de (zo goed als) lineaire verhaalstructuur. Het feit dat de voorstelling doorgecomponeerd is werkt ook niet mee. De score is fantastisch, maar de muziekwisselingen zijn vaak duizelingwekkend en het zingen van losstaande, gesproken tekst werkte voor mij vervreemdend. Een aantal spelscènes had de musical veel goeds gedaan, denk ik.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat de prestatie van Brigitte Heitzer (en in mindere mate René van Kooten & het ensemble) het de moeite waard maakt om te gaan kijken. Ondanks dat de musical als geheel me niet zo raakte, deed zij dat wel. Met name in de scènes met een aftakelende Evita bewijst Brigitte zich als groots actrice, één die wat mij betreft een award verdient.

  [ # 155 ] 23 December 2018 03:27 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

Wat een ontzettend mooie en heldere recensie! Ik mag gelukkig komende donderdag en zondag weer genieten. Ik ben benieuwd hoe de show er nu voor staat.

  [ # 156 ] 28 December 2018 12:04 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

Gisteravond was ik aanwezig bij de Limburgse première van Evita en ik heb hier een blog over geschreven. Ik heb geprobeerd de spoilers zoveel mogelijk te beperken.
http://mixblog.nl/evita-komt-thuis/

  [ # 157 ] 29 December 2018 02:36 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

munckin - 28 December 2018 12:04 PM

Gisteravond was ik aanwezig bij de Limburgse première van Evita en ik heb hier een blog over geschreven. Ik heb geprobeerd de spoilers zoveel mogelijk te beperken.
http://mixblog.nl/evita-komt-thuis/

Wat een mooi, helder verslag. Nu krijg ik nog meer zin om de voorstelling (in januari) te gaan zien!

  [ # 158 ] 12 January 2019 02:14 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Sterke acteurs maken deze ‘Evita’ tot beste Nederlandse productie

Let op: kan spoilers bevatten!

Evita is een musical die me altijd gefascineerd heeft. Ik was verliefd op de muziek. De grote — althans ogenschijnlijke — afwisseling erin, waarvan je later ontdekt dat melodieën zeer bewust opnieuw gebruikt zijn in een ander arrangement en/of tempo. Daarnaast fascineerde me de vertelvorm; in hoog tempo kijk je naar het verhaal van een ambitieuze dame die zich omhoog werkt, maar steeds door een cynische bril bekeken door een ontzettend aanwezige verteller. Nergens krijg je écht 100 procent het antwoord waarom deze vrouw zo handelde, al geeft de tekst aanwijzingen. De doorgecomponeerde muziek liet in eerdere producties zelden toe dat er ruimte was voor nuance, iets meer begrip of misschien een subtiel ander oogpunt. Tot nu.

Evita is een merkwaardige musical, die in veel producties vooral hoge ogen gooide door de fantastische muziek en het hoge beltgehalte van de hoofdrolspeelster. Zelf ben ik er van overtuigd dat dit ook de grote succesfactor was 40 jaar geleden bij de première op Broadway. Een dergelijk type stuk zien de Amerikanen graag: een op cynische toon verteld verhaal over een arm, achtergesteld meisje dat zich omhoog werkt en vervolgens een diva met behoorlijk bitchy kanten wordt. Dát dan gespeeld door een zich door de rol heen beltende actrice als Patti LuPone, waarbij je zodanig onder de indruk bent van haar vocale kwaliteiten dat je door je bewondering daarvoor meeleeft als de diva— aan het einde van de avond sterft. Zà³ werd voorkomen dat het stuk op afstand bleef; het publiek leefde intens mee, misschien in mindere mate met Eva Perà²n, maar vooral de actrice in de hoofdrol. Dat is altijd mijn gedachte geweest. Menig Nederlandse productie had krachtige actrices in de titelrol, maar geen productie had er een van het formaat Patti LuPone, waardoor de ‘Amerikaanse truc’ niet kon worden uitgehaald. Wat overbleef is nog steeds een verhaal dat fascineerde, maar voor veel toeschouwers op afstand bleef. Volgens menig recensie is dat ook het geval bij de nieuwe Nederlandse productie met Brigitte Heitzer in de hoofdrol. Voor mij niet.

Op 11 januari zag ik in Maastricht een voor mij magistrale productie van Evita. Die beleving kan met veel factoren te maken hebben: het feit dat de voorstelling na 2,5 maand tournee goed ingespeeld is en ook het feit dat ik op rij 1 zat en geen belemmering had van het publiek. Maar het kwam vooral door de fantastische cast. Ze zingen de score zoals hij bedoeld is, maar brengen zoveel meer kleur en nuance in hun spel dan dat ik zag in eerdere producties. Aan het keurslijf van een cynische vertelling valt door de vertelstijl niet te ontsnappen, maar regisseur Paul van Ewijk heeft er subtiele scheurtjes in aangebracht die ook een andere kant opgaan. Door deze regie, deze acteurs en hun interpretatie krijgen teksten niet alleen meer nadruk, maar wordt er ook juist met subtekst gespeeld; dingen die zich in ogen en fysieke houdingen afspelen, die soms de gezongen tekst juist zà³ tegenspreken, waardoor de vertelling veel minder eenzijdig wordt.

Tot in de kleinste rol klopt deze productie. Het megakrachtige ensemble, dat op punten écht met vochtige ogen staat, spatzuiver zingt en lijkt te genieten van hun aandeel in deze productie. Yoran de Bont is de meest geloofwaardige en fijn zingende Magaldi die ik ooit zag, en ik krijg medelijden met hem, zonder dat het de ultieme loser wordt. Esmee Dekker raakt me in haar solo nummer als Maà®tresse, maar ook in haar korte tegenspel in haar ontmoeting met Eva. De vaak zo saaie rol van Perà²n krijgt dankzij Paul Donkers in het laatste deel van de voorstelling echt een emotionele kant, waardoor ik er van overtuigd ben dat er echt liefde was tussen Eva en Perà²n, maar dat ze door hun honger naar macht er nooit echt aan zijn toe gekomen om die voldoende te uiten.

René van Kooten doet denken aan Bill van Dijk’s interpretatie van Ché in de Nederlandse productie uit 1995. Vocaal fantastisch, maar hij gaat nog subtieler à³f juist grover met zijn tekstinterpretatie om, waardoor hij je veel meer bij de les houdt. Een prachtvondst is dat de regie (en/of René) ervoor gekozen heeft om Ché soms aan zijn eigen cynische blik te laten twijfelen, met als hoogtepunt de wals tussen Eva en Ché en zijn reactie als Evita in een tuigje haar laatste toespraak geeft. Er zijn meer fantastische regievondsten, zoals de fotoflits momenten tussen Eva en haar publiek op momenten dat ze hen steunt en de “Postcodeloterij Miljoenenjacht” opstelling van de geldkoffertjes in ‘Bakken geld’. Dan komt keihard binnen hoe relevant Evita nu nog steeds is.

Maar dé prestatie van de avond is van Brigitte Heitzer. Zelden zag ik een musical — laat staan een doorgecomponeerde musical - een actrice met zoveel kleuren en lagen een rol neerzetten. Ze doet zoveel meer als alleen de score zingen en dat is een genot om naar te kijken. Vocaal raakt ze de noten keer op keer, maar maakt ook zéér bewuste keuzes om niet elke zin eruit te knallen alsof een concertarena gevuld moet worden. Ze durft om haar stem steeds vermoeider te laten klinken tegen het eind, en ze krijgt het voor elkaar om ‘Jij blijft bij mij’  bijna als een kleinkunstnummer aan te pakken. Zoiets heet ‘niet op safe’ spelen. In het begin laat ze je keihard geloven dat ze een hoer is die over lijken gaat, langzaam betovert ze je tà³ch - ondanks dat je nog steeds weinig sympathie voelt, en uiteindelijk…verdomd, komt er iets van begrip voor die vrouw in. Dat maakt haar tot een van de beste actrices van deze generatie.

Aan het eind, tijdens de Klaagzang, begrijp ik voor het eerst in een Evita-productie een beetje meer waarom deze vrouw haar leven zo geleid heeft. De tekst geeft dat niet honderd procent prijs, maar wat er zich achter Brigitte Heitzer’s ogen afspeelt wél. Evita Perà³n blijft een mysterie, maar wel een verdomd fascinerend mysterie. Waar, als je het toelaat om je mee te laten slepen door de juiste actrice, zelf de meest cynische Ché aan gaat twijfelen.

[ Gewijzigd: 12 January 2019 02:21 PM by Quin ]
  [ # 159 ] 12 January 2019 07:24 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Wellicht even een aanvulling op de tweede alinea van bovenstaande post.

Dit geeft de indruk dat het succes van Evita begon bij de Broadway premiere in 1979.

Het succes van Evita is begonnen in 1976 met het uitbrengen van een concept dubbel LP met Julie Covington als Evita en Colm Wilkinson ( Later de eerste Jean Valjean)  als Che, Barbara Dickson als Mistress. De Lp en de singles die er van kwamen waren wereldwijd een succes.

Door dit succes heeft Harold Prince er mee ingestemd om een toneelversie te regisseren die in 1978 in Londen in premiere ging met Elaine Paige in de hoofdrol.
Ruim een jaar later ging de voorstelling op Broadway in premiere.

Saillant detail over het aantal voorstellingen:
Londen ruim 3000
Broadway iets meer dan 1500

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 160 ] 24 January 2019 08:03 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2010-10-25

Ik zit nu bij Evita en vroeg me iets af. Bij de laatste scène voor de pauze, in ‘Een nieuw Argentina’, wordt Peron dan gearresteerd? Hij wordt meegenomen door twee soldaten, en staat dan bovenop tussen een soort gouden tralies. En als dit zo is, moet dat dan iets toevoegen of is dat puur een historische gebeurtenis? Ik zie de voorstelling nu voor de vierde keer, maar snap ‘de bedoeling’ ervan nog steeds niet.

  [ # 161 ] 25 January 2019 09:32 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

krijgt evita nog een verlenging of stopt het echt in zwolle ?

  [ # 162 ] 25 January 2019 11:07 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2014-11-09

sky14 - 25 January 2019 09:32 AM

krijgt evita nog een verlenging of stopt het echt in zwolle ?

Ik heb geen idee, maar ik zou persoonlijk een woensdagavond wel een rare dag vinden voor een laatste voorstelling.

  [ # 163 ] 25 January 2019 12:24 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  125
Geregistreerd  2009-10-28

René start op 23 april al weer met Bridges of Madison County.

  [ # 164 ] 26 January 2019 10:31 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Kimzingt - 24 January 2019 08:03 PM

Ik zit nu bij Evita en vroeg me iets af. Bij de laatste scène voor de pauze, in ‘Een nieuw Argentina’, wordt Peron dan gearresteerd? Hij wordt meegenomen door twee soldaten, en staat dan bovenop tussen een soort gouden tralies. En als dit zo is, moet dat dan iets toevoegen of is dat puur een historische gebeurtenis? Ik zie de voorstelling nu voor de vierde keer, maar snap ‘de bedoeling’ ervan nog steeds niet.

Ja, hij zit dan in de gevangenis en het volk komt dan - aangemoedigd door Eva - zijn vrijlating eisen. Daarna trouwt hij Eva en besluit hij voor het presidentschap te gaan. Tenminste, zo staat het op de Engelse Wikipedia over Eva Peron 😉. Daar is wel veel terug te vinden om het verhaal van de musical te verduidelijken.

  [ # 165 ] 26 January 2019 06:18 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2010-10-25

IngeG - 26 January 2019 10:31 AM
Kimzingt - 24 January 2019 08:03 PM

Ik zit nu bij Evita en vroeg me iets af. Bij de laatste scène voor de pauze, in ‘Een nieuw Argentina’, wordt Peron dan gearresteerd? Hij wordt meegenomen door twee soldaten, en staat dan bovenop tussen een soort gouden tralies. En als dit zo is, moet dat dan iets toevoegen of is dat puur een historische gebeurtenis? Ik zie de voorstelling nu voor de vierde keer, maar snap ‘de bedoeling’ ervan nog steeds niet.

Ja, hij zit dan in de gevangenis en het volk komt dan - aangemoedigd door Eva - zijn vrijlating eisen. Daarna trouwt hij Eva en besluit hij voor het presidentschap te gaan. Tenminste, zo staat het op de Engelse Wikipedia over Eva Peron 😉. Daar is wel veel terug te vinden om het verhaal van de musical te verduidelijken.

Aaah, thanks! Had wat mij betreft net iets duidelijker in beeld gebracht mogen worden in de voorstelling. Ga de Wikipediapagina eens lezen!

‹ First  < 9 10 11 12 > 
11 of 12