1 of 2 |  1 2 > 
Op Hoop Van Zegen 2018-2019
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Utrecht, 27 maart 2018

Musicalversie van Heijermans’ Op Hoop van Zegen met Bill van Dijk, Mariska van Kolck en Joke de Kruijf

Komend theaterseizoen keert de musical Op Hoop van Zegen, na een afwezigheid van bijna tien jaar, terug in de Nederlandse theaters. In dit onverwoestbaar Hollands drama zullen Bill van Dijk, Mariska van Kolck en Joke de Kruijf de hoofdrollen spelen. Theaterproducent De Graaf & Cornelissen Entertainment is enthousiast deze musical opnieuw in de theaters te brengen. ‘In 2008 hebben wij deze internationaal gelauwerde toneelklassieker voor het eerst in een musicalversie uitgebracht,’ zegt Hans Cornelissen. ‘Het was een groot succes en we zijn ervan overtuigd dat het vissersdrama ook nu nog niets aan zeggingskracht heeft verloren. In een nieuwe bewerking met vaart, gedeeltelijk nieuwe muziek en indringende spelscenes zal de musical Op Hoop van Zegen het publiek in het land weer weten te raken. Het is indrukwekkend, aangrijpend en eerlijk: theater van nu zoals Herman Heijermans het ooit heeft bedoeld.’

Op Hoop van Zegen
Op Hoop van Zegen is een oer-Hollandse musical gebaseerd op het onverwoestbare toneelstuk van Herman Heijermans. Sinds de première in 1900 is deze klassieker het meest gespeelde Nederlandse toneelstuk ter wereld en staat de toneelversie met regelmaat op het repertoire van de diverse Nederlandse en internationale toneelgezelschappen. In 1986 werd het verhaal verfilmd met Kitty Courbois, Huub stapel en Danny de Munk in hoofdrollen. Het wel en wee van de vissersweduwe Kniertje en de andere vrouwen die hun mannen en zonen aan de zee verloren, laat niemand onberoerd. Hun gevecht om te overleven, gebukt onder het harteloze beleid van reder Bos en de andere sociale misstanden, leidt tot één conclusie: de vis wordt duur betaald.

Cast en creatives
Bill van Dijk is te zien als Reder Ros, Mariska van Kolck als Kniertje, Joke de Kruijf als Bos’ echtgenote Mathilde en Rolf Koster als Kaps. Andere rollen zijn voor Gijs Stallinga, Linda Verstraten, Robin Smits, Bernice Havenaar en Melissa Groeneveld
Het script is van Allard Blom, Paul van Ewijk voert de regie en Tom Bakker componeerde de muziek.
Op Hoop van zegen zal van half januari tot juni 2019 in de theaters te zien zijn. De landelijke première is op 28 januari 2019 in het Zaantheater.

Voor meer informatie en kaartverkoop
http://www.degraafencornelissen.nl

Volledige rolverdeling volgens Omroep Max:

-Kniertje — Mariska van Kolck
-Reder Bos — Bill van Dijk
-Barend — Robin Smits
-Mathilda Bos — Joke de Kruijf
-Kaps — Rolf Koster
-Jo — Lind Verstrate
-Geert — Gijs Stallinga
-Boegbeeld — Melissa Groeneveld

  [ # 1 ] 27 March 2018 09:23 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-06-28

Mooie cast, en Mariska is een waardige opvolgster voor Ellen Pieters. Premiere is bij mijn vaste theater in de buurt dus ga denk ik wel heen

  [ # 2 ] 28 March 2018 11:55 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-03-10

Gisteren gaf Linda al een voorproefje, en moet zeggen dit klinkt mooi deze nummer.

https://www.facebook.com/tijdvoormax/videos/1580337645416063/?hc_ref=ARTTy8NsVyV8u8CYxuLV4ReI2Qw75aqFL8o7WCJpHIQndmsC1BoPgxYxJFzTNGHWzKQ

Dus tijd voor de CD te zoeken van vorige versie! 😉 Hihi

  [ # 3 ] 11 January 2019 08:25 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Bekijk Musicalworlds videoreportage voor beelden van de voorstelling van Op hoop van zegen 2019 en gesprekken met acteurs Mariska van Kolck, Bill van Dijk, Robin Smits, Gijs Stallinga en Stephan Mooijman.

De video is te zien onder Artikelen
en op Musicalworlds eigen plek.

  [ # 4 ] 13 January 2019 12:22 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2012-03-10

Gister bij de eerste try-out een voorstelling gezien die staat als een huis (vooral de tweede akte, die in de vorige versie het verhaal juist stagneerde). Zoals aangekondigd veel veranderingen in het script en de muziek, maar allemaal positief ten opzichte van het verhaal. Nieuwe arrangementen en nummers passen prachtig bij de modernere en symbolischere setting, waardoor ook de rol van De Hoop beter tot z’n recht komt dan in de vorige versie. Daarnaast is er veel gedaan aan de karakterontwikkeling van Reder Bos, waardoor de zaak veel minder zwart-wit is dan in 2009. De rol van Kniertje is in deze versie veel meer gemodelleerd naar het origineel van Heijermans. Mariska zet een prachtige Knier neer en in haar solo aan het eind van de avond breekt niet alleen zij, maar ook de volledige zaal. Volwassen mannen barstten tijdens haar laatste monoloog (ja, er is in deze versie ruimte voor monologen) met het befaamde ‘de visch wordt duur betaald’ in tranen uit. Dit ging door merg en been. Lang geleden dat ik bij een Nederlandse productie zulk goed acteerwerk heb mogen zien.Kortom, gaat dit zien!

  [ # 5 ] 18 January 2019 03:09 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

https://www.youtube.com/watch?v=w6c4pMbFnWc

De officiele eerste beelden.

  [ # 6 ] 19 January 2019 02:41 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  102
Geregistreerd  2009-01-17

Ik heb voor een aantal voorstellingen geboekt en heb er heel veel zin in. Ik zag de voorstelling 10 jaar geleden en vond het toen prachtig. Het was destijds de laatste voorstelling van de tour die ik toen zag en ik had daarom helaas geen gelegenheid om nog een keer te gaan.
Is bekend of er ook nu weer een cd zal verschijnen van deze nieuwe versie?

  [ # 7 ] 27 January 2019 02:06 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  40
Geregistreerd  2008-09-08

Gisteren een prachtige voorstelling gezien van ‘Op Hoop Van Zegen’. Waar het verhaal iets dun maar emotioneel blijft, maakt de sterke cast het helemaal goed. Vooral Mariska als Kniertje overtuigt volledig! Joke de Kruijf kan zoveel meer en dan is het zonde om te zien dat zij deze rol speelt. De muziek is sterk. De band loopt mee en Bill van Dijk, als Reder Bos, playbackte 2 liedjes uit de voorstelling. Ik denk dus dat we niet lang op de cd hoeven te wachten!

  [ # 8 ] 27 January 2019 02:28 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  102
Geregistreerd  2009-01-17

Playbackte? Dat is dan wel erg jammer. Dat zou niet zo moeten zijn lijkt me.

  [ # 9 ] 27 January 2019 02:30 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Playbacken?! Lijkt me sterk…

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 10 ] 27 January 2019 02:55 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  40
Geregistreerd  2008-09-08

Hij zong achter de horizon en wat kleine nummers gewoon live, maar zette 2x te laat in, waardoor het overduidelijk was. Meerdere met mij viel het op. Wellicht stem sparen voor de première, geen idee.

  [ # 11 ] 27 January 2019 03:01 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Wat raar! Dit zou echt niet moeten kunnen.. Ik zou een klacht sturen naar de producent…

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 12 ] 27 January 2019 03:27 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  40
Geregistreerd  2008-09-08

Ja.. vond ik ook! Ik ga de producent eens mailen, wordt vervolgd!

  [ # 13 ] 27 January 2019 06:31 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2019-01-27

Pauline89 - 27 January 2019 02:06 PM

Gisteren een prachtige voorstelling gezien van ‘Op Hoop Van Zegen’. Waar het verhaal iets dun maar emotioneel blijft, maakt de sterke cast het helemaal goed. Vooral Mariska als Kniertje overtuigt volledig! Joke de Kruijf kan zoveel meer en dan is het zonde om te zien dat zij deze rol speelt. De muziek is sterk. De band loopt mee en Bill van Dijk, als Reder Bos, playbackte 2 liedjes uit de voorstelling. Ik denk dus dat we niet lang op de cd hoeven te wachten!


Helemaal eens met bovenstaande! Ik ben vanmiddag geweest en had ook het idee dat Bill van Dijk in ieder geval 1 nummer playbackte…

  [ # 14 ] 28 January 2019 11:34 AM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  40
Geregistreerd  2008-09-08

annemarleen88 - 27 January 2019 06:31 PM
Pauline89 - 27 January 2019 02:06 PM

Gisteren een prachtige voorstelling gezien van ‘Op Hoop Van Zegen’. Waar het verhaal iets dun maar emotioneel blijft, maakt de sterke cast het helemaal goed. Vooral Mariska als Kniertje overtuigt volledig! Joke de Kruijf kan zoveel meer en dan is het zonde om te zien dat zij deze rol speelt. De muziek is sterk. De band loopt mee en Bill van Dijk, als Reder Bos, playbackte 2 liedjes uit de voorstelling. Ik denk dus dat we niet lang op de cd hoeven te wachten!


Helemaal eens met bovenstaande! Ik ben vanmiddag geweest en had ook het idee dat Bill van Dijk in ieder geval 1 nummer playbackte…

Hierbij de reactie van de producent:

‘Wat betreft Bill van Dijk heeft u het correct. Hij was deze avond door griep zo slecht bij stem waardoor hij het nummer niet goed ten gehore kon brengen. Bij uitzondering werd dan ook last minute beslist om een nummer te playbacken, wat niet ongewoon is in zulke gevallen.
Het was dat, of de voorstelling annuleren. Wij zijn erg trots op Bill dat hij zich zo goed door de voorstelling heen heeft geslagen en dat de avond gewoon door is kunnen gaan.’

  [ # 15 ] 29 January 2019 02:39 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Onze recensie staat inmiddels ook online:

http://www.musicalworld.nl/artikel/op_hoop_van_zegen_2019_premiere/

[ Gewijzigd: 30 January 2019 08:57 PM by Frans ]
 1 2 > 
1 of 2
‹‹ Expeditie Eiland (REP)      Stork! - Hengelo ››