1 of 2 |  1 2 > 
Online houding musicalfans
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  104
Geregistreerd  2017-02-19

Naar aanleiding van een gesprekje over opmerking van Willemijn-fans rondom de casting van Antje als Donna in MAMMA MIA! open ik een nieuw topic om de online houding van bepaalde musicalfans te bespreken. Ik ben ook erg benieuwd wat anderen daarvan vinden.

Over de fans. Ik zie zelf parallellen tussen de fan bases van de grote namen; Willemijn Verkaik, Simone Kleinsma etc. Deze mensen zijn niet voor niets groot, bekend en populair, met als gevolg dat ze een grote fan base hebben waarin bepaalde mensen (waarvan ik, wanneer ik hun reacties lees, de indruk krijg dat ze niet helemaal sporen) beledigende dingen op internet zetten over andere artiesten, omdat die niet de persoon zijn waardoor zij ziekelijk geobsedeerd zijn.

Lone van Roosendaal bijvoorbeeld is minder populair (overigens wel een geweldige artieste), en die heeft dus ook geen hele verzameling aan gestoorde fans. Wat je bijvoorbeeld nooit zult lezen:
“Nee!! Niet Mariska van Kolck, waardeloze artieste, heeft me nog nooit geraakt, in geen enkele rol, nu zij gecast is ga ik niet, ik wil Lone van Roosendaal!”

Het bovenstaande is in andere bewoording wel over Antje op Instagram en Twitter gezegd. Ook door mensen van dit forum.

Ik stip dit niet aan, omdat ik Antje nou zo zielig vind o.i.d., maar omdat ik van mening ben dat sommige fans zich vaak schaamteloos uiten onder een valse naam en de producties, de producenten en de artiesten bespreken en bekritiseren alsof die totaal niet deugen, slechte intenties hebben en het verdienen om tot in het diepste van hun ziel gekwetst te worden. Artiesten en producenten zijn gewoon mensen die anderen willen vermaken en dat alle goede bedoelingen doen. 

Dat dit alles binnen dit forum gebeurt is al vervelend, maar dat het op social media plaatsvindt is gewoon beschamend. Artiesten lezen die tweets en insta-reacties ook.

  [ # 1 ] 19 April 2018 11:37 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

It comes with the job. Mensen hebben altijd een mening en de een zet die subtieler neer dan de andere. Maar of de artiest zich daar überhaupt iets van aantrekt/er slechter van slaapt? Ik denk het niet.

  [ # 2 ] 20 April 2018 12:13 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Kan me gedeeltelijk vinden in ‘It comes with the job’ want dat is natuurlijk zo, maar desondanks blijven het ook gewoon mensen die gevoelens hebben die geraakt worden. Ik denk dat sommige artiesten soms wel degelijk geraakt zijn als er iets over ze wordt gezegd/geschreven, maar alles valt en staat met de manier waarop. Als jij denkt dat een bepaalde artiest niet in een rol past vind ik dat je dat gewoon moet kunnen zeggen, maar wel met respect en liefst ook een beetje normaal uitgelegd. Dus bijv.: “ik vind persoonlijk *naam artiest* wat minder goed in het plaatje passen van *naam rol/show* omdat…” ipv zeggen: “ieeuwwnik vind *naam artiest* echt vreselijk en zou nooit gaan als hij/zij meedoet”. Zolang je het met respect benoemd is er niets aan de hand en dan zal het een artiest ook niet kwetsen, want ook zij weten zelf dat nooit iedereen ze leuk zal gaan vinden. Een paar uitzonderingen daargelaten die enorm vol zijn van zichzelf 😉

  [ # 3 ] 20 April 2018 09:21 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  104
Geregistreerd  2017-02-19

Inderdaad, je moet je voorkeur altijd kunnen uitspreken.

Ik vind zelf it comes with the job nogal een dooddoener. Komt over als; het is zoals het is.
Dat het nu zo is wil niet zeggen dat je mensen er niet op moet aanspreken en ze geen spiegel voor hoeft te houden. Artiesten lezen het echt.

  [ # 4 ] 20 April 2018 01:11 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

A.musical - 20 April 2018 09:21 AM

Inderdaad, je moet je voorkeur altijd kunnen uitspreken.

Ik vind zelf it comes with the job nogal een dooddoener. Komt over als; het is zoals het is.
Dat het nu zo is wil niet zeggen dat je mensen er niet op moet aanspreken en ze geen spiegel voor hoeft te houden. Artiesten lezen het echt.

Ik denk niet dat je dat aan Milan uit hoefte te leggen…. 😉

Los daarvan heb je volgens mij fans in allerlei categorieën, waarvan sommigen zich wel weten te gedragen en anderen niet. Iedereen mag van mij een mening hebben over een bepaalde show, bepaalde artiest, bepaald nummer, etc. Het zou alleen mooi zijn als iedereen met zo’n uitgesproken mening ook de openheid zou hebben om zich te laten overtuigen door het tegendeel. Ik zag destijds nooit een Phantom in Henk Poort, een Eddy Lyons in Jim Bakkum of een Sweeney in René van Kooten. Maar gelukkig zat ik er volledig naast en gaven ze fantastische performances.

  [ # 5 ] 20 April 2018 04:34 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Soms kan iemand idd nog verrassen. Ik vond het destijds een belachelijk idee dat Chantal Janzen de rol van Rachel Hazes ging spelen, maar moet zeggen dat ik dat ook 100% vond meevallen

  [ # 6 ] 20 April 2018 04:51 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Bij mij gaat het ook niet om Antje haar kwaliteiten.. In Aïda heb ik haar 1 x gehad en baalde altijd als ze er niet was.. Ik vind haar gewoon misselijkmakend arrogant en daarom gun ik het haar gewoon niet😬.. Neemt niet weg dat ik kaartjes heb voor de 1e try out en ga genieten van de show✌🏼

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 7 ] 20 April 2018 04:53 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

MarronSisters - 20 April 2018 04:34 PM

Soms kan iemand idd nog verrassen. Ik vond het destijds een belachelijk idee dat Chantal Janzen de rol van Rachel Hazes ging spelen, maar moet zeggen dat ik dat ook 100% vond meevallen

Ik had dat juist met Wicked.. Chantal Glinda?! Haar acteren was ik niet ‘bang’ voor, wel haar zangkwaliteiten.. Ze heeft mij toen ook positief verrast!

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 8 ] 20 April 2018 05:13 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Elphie1984 - 20 April 2018 04:51 PM

Bij mij gaat het ook niet om Antje haar kwaliteiten.. In Aïda heb ik haar 1 x gehad en baalde altijd als ze er niet was.. Ik vind haar gewoon misselijkmakend arrogant en daarom gun ik het haar gewoon niet😬.. Neemt niet weg dat ik kaartjes heb voor de 1e try out en ga genieten van de show✌🏼

Mag ik vragen waarom je haar dan zo arrogant vindt?

  [ # 9 ] 20 April 2018 05:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

HOI. - 20 April 2018 05:13 PM
Elphie1984 - 20 April 2018 04:51 PM

Bij mij gaat het ook niet om Antje haar kwaliteiten.. In Aïda heb ik haar 1 x gehad en baalde altijd als ze er niet was.. Ik vind haar gewoon misselijkmakend arrogant en daarom gun ik het haar gewoon niet😬.. Neemt niet weg dat ik kaartjes heb voor de 1e try out en ga genieten van de show✌🏼

Mag ik vragen waarom je haar dan zo arrogant vindt?

Dat mag je zeker vragen..
Een aantal jaar geleden deed er iemand mee met The Voice (weet niet eens meer wie) die die avond vreselijk vals zong.. Zij twitterde dat diegeen het fantastisch deed, waarop ik naar haar twitterde dat het toch supervals was.. Toen kreeg ik een über arro reactie terug in de trant van dat zij zangeres is en het dus wel goed zou horen.. Terwijl er met mijn muzikaal gehoor écht niks mis is.. En gewoon haar hele houding als ze op tv is.. En zo overdreven bij de 1e Try Out van TBG.. Ik heb gewoon totaal niks met haar.. Neemt niet weg dat (wat ik hierboven zei) ze fantastisch zingt en ik denk dat ze een prima Donna gaat neerzetten..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 10 ] 20 April 2018 09:54 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

De houding van Antje staat mij ook niet zo aan. Ik vind haar ook nogal arrogant overkomen soms. Ze heeft in het verleden gewerkt met iemand waar ik goed bevriend mee ben en die beaamde hetzelfde. Alles draait om haarzelf (en Romy). Neemt niet weg dat ze, zoals hierboven ook al terecht werd gezegd, goed is in haar vak.

  [ # 11 ] 20 April 2018 11:46 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

A.musical - 20 April 2018 09:21 AM

Inderdaad, je moet je voorkeur altijd kunnen uitspreken.

Ik vind zelf it comes with the job nogal een dooddoener. Komt over als; het is zoals het is.
Dat het nu zo is wil niet zeggen dat je mensen er niet op moet aanspreken en ze geen spiegel voor hoeft te houden. Artiesten lezen het echt.

Maar het is zoals het is! En door internet kan iedereen lekker veilig typen wat ‘ie wilt. Je gaat die mensen niet kunnen veranderen door aan te geven ‘hey, dat kun/moet je anders zeggen’.
Gaat ècht niet lukken. Botte boeren zul je altijd hebben en die filter ik er zelf wel uit. Ik laat me echt niet raken door niet-onderbouwd gezeik. Die mensen vallen bij mij meestal een beetje in de catagorie ongeletterde PVV-stemmers.

En die opmerking over Antje’s arrogantie (Elphie1984)? Ik heb zèlf met haar gewerkt en ze is gewoon lief en niet arrogant.
Dat je dat oordeel uit één tweet haalt maakt je eigenlijk naar mijn idee niet beter dan waar we het hier over hebben.

[ Gewijzigd: 20 April 2018 11:49 PM by Milan ]
  [ # 12 ] 21 April 2018 08:05 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Prima als mij dat ‘niet beter’ maakt.. Lig ik écht niet wakker van.. Ik heb gewoon een mening en dat is dat ik haar vreselijk arrogant vind.. En dat basseer ik niet alleen op die ene tweet, als je mijn bericht goéd had gelezen, maar ook aan haar houding als ik haar op tv of ‘wild’ in het theater zie.. Heel fijn dat jij met haar gewerkt hebt en daardoor een andere mening hebt..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 13 ] 21 April 2018 09:36 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  98
Geregistreerd  2011-08-08

Milan als je hierboven goed gelezen had, dan zie je dat er meerdere mensen met Antje gewerkt hebben en haar arrogant vinden. Maar goed de meningen zullen altijd verdeeld blijven.

  [ # 14 ] 21 April 2018 09:40 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Elphie1984 - 21 April 2018 08:05 AM

Prima als mij dat ‘niet beter’ maakt.. Lig ik écht niet wakker van.. Ik heb gewoon een mening en dat is dat ik haar vreselijk arrogant vind.. En dat basseer ik niet alleen op die ene tweet, als je mijn bericht goéd had gelezen, maar ook aan haar houding als ik haar op tv of ‘wild’ in het theater zie.. Heel fijn dat jij met haar gewerkt hebt en daardoor een andere mening hebt..

En dat bedoelde ik met openheid. Jij heb een mening, gebaseerd op jouw interpretatie van de feiten. Dan krijg je van iemand anders te horen dat die persoon een totaal andere ervaring heeft, andere feiten en dus een andere interpretatie. Dat zou toch een reden kunnen zijn om je mening nog eens te herzien? Maar meestal gaan mensen dan direct in de verdediging met: “dat is mijn mening en ik heb recht op mijn mening”. En hoe harder iemand ergens in gelooft (en dus fan is), hoe sterker die onmogelijkheid om bij te draaien. Je ziet hetzelfde nu gebeuren bij de die-hard fans van Dotan.

  [ # 15 ] 21 April 2018 11:13 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Ik denk dat ‘t zonde is dat we ons laten beïnvloeden op basis van tweets, verhalen van anderen en gedrag in interviews. De vraag is een beetje: kunnen wij wel beoordelen of iemand arrogant is of niet? Aangezien we die persoon vaak alleen van tv of in het theater kennen. Daarbij komt iets via sociale media vaak anders over dan het bedoelt was, dus ook dat is weer lastig te pijlen.
En de andere vraag: doet het er toe of iemand daadwerkelijk arrogant is? Als hij/zij goed is in zijn/haar vak, zou dat dan uitmaken?

Ik herken het wel hoor, ik kan mij op de één of andere manier onwijs irriteren aan William Spaaij, probeer producties te ontwijken waar hij in speelt en spoel interviews met hem vaak door. Belachelijk, want ik ken hem helemaal niet en hij is wel gewoon goed in zijn vak. Maar toch kan ik me er slecht overheen zetten.

 1 2 > 
1 of 2