1 of 3 |  1 2 3 > 
West Side Story met Sierra Boggess
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

In het kader van de jaarlijkse Proms in de Royal Albert Hall in Londen deze keer op 11 augustus een concertante uitvoering van West Side Story met Sierra Boggess als Maria. Haar casting leidt tot behoorlijk veel ophef en zelfs haar eigen fans vragen haar nu de rol terug te geven omdat zij als witte actrice geen Puerto Ricaanse rol hoort te spelen.

Kaarten hier te koop.

  [ # 1 ] 20 April 2018 12:19 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Kleine toevoeging, de ‘general sale’ begint pas op 12 mei.

  [ # 2 ] 20 April 2018 01:14 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Wat een absolute nonsens. Eerst gaat iedereen voor “colourblind casting” en nu mag het ineens niet meer?

  [ # 3 ] 20 April 2018 01:17 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

baud - 20 April 2018 01:14 PM

Wat een absolute nonsens. Eerst gaat iedereen voor “colourblind casting” en nu mag het ineens niet meer?

Mag blijkbaar alleen de andere kant op.

  [ # 4 ] 20 April 2018 01:30 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Colourblind-casting wordt idealiter gedaan bij rollen waar etniciteit niet uitmaakt hè. Ligt bij WSS wel anders.

  [ # 5 ] 20 April 2018 02:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

baud - 20 April 2018 01:14 PM

Wat een absolute nonsens. Eerst gaat iedereen voor “colourblind casting” en nu mag het ineens niet meer?

Colour blind casting is in het leven geroepen om niet-witte acteurs meer werkgelegenheid te verschaffen. Door niet-witte rollen door witte acteurs te laten spelen doe je dat weer volledig teniet.

  [ # 6 ] 20 April 2018 02:46 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

martijn-j - 20 April 2018 02:10 PM
baud - 20 April 2018 01:14 PM

Wat een absolute nonsens. Eerst gaat iedereen voor “colourblind casting” en nu mag het ineens niet meer?

Colour blind casting is in het leven geroepen om niet-witte acteurs meer werkgelegenheid te verschaffen. Door niet-witte rollen door witte acteurs te laten spelen doe je dat weer volledig teniet.

Als dat de reden zou zijn, gaat het argument voor colour blind casting niet echt meer op. Als er geen enkele reden is waarom Belle niet door een latino-actrice gespeeld kan worden (en die reden is er ook niet, wat mij betreft), dan is het andersom ook geen probleem om Maria te bezetten met een blanke actrice. Zeker niet in een concertversie.

  [ # 7 ] 20 April 2018 02:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Als je zo redeneert kun je Celie in The Color Purple ook door een witte actrice laten spelen.

  [ # 8 ] 21 April 2018 09:41 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

martijn-j - 20 April 2018 02:53 PM

Als je zo redeneert kun je Celie in The Color Purple ook door een witte actrice laten spelen.

In een concertuitvoering vind ik zeker dat het moet kunnen. Als ik de redenering namelijk andersom doortrek, dan mogen alleen misvormde acteurs nog Phantom spelen.

  [ # 9 ] 21 April 2018 10:02 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Wat maakt een concertante uitvoering een uitzondering? Het is nog steeds hetzelfde verhaal.

De vergelijking met de Phantom ontgaat me. Etniciteit is iets totaal anders dan een misvorming van het gezicht. Misschien kun je toelichten wat je bedoelt.

  [ # 10 ] 21 April 2018 10:59 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

En wat als ik die concertante ervoor gekozen was om de rollen door verschillende mensen te laten zingen, mensen met een verschillende etnische achtergrond of misschien zelfs gender reversed of een duet gezongen door twee mannen of twee vrouwen in plaats van door een man en een vrouw. Dan was het allemaal hartstikke leuk geweest, maar nu Sierra als niet-Latina die rol mag zingen is het een ding. Mijn idee van een concertante is dat de show wat losgelaten wordt, dat de focus ligt op zang en muziek. Als ze gecast was in de “echte” show, had ik het wél een ding gevonden.

[ Gewijzigd: 21 April 2018 11:21 AM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 11 ] 21 April 2018 11:08 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Nieuwsgierig vraagje.. Wat vonden jullie dan destijds van de casting van Maaike als Maria? Die is half Indo.. Ook alles behalve latina…

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 12 ] 21 April 2018 11:22 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Ik ben het helemaal eens met June, bij een concertante uitvoering ligt de nadruk op de muziek en de beleving van de muziek. Het “plaatje” is daar een stuk minder belangrijk dan bij een scenische uitvoering.

De vergelijking met Phantom komt door de nadruk op de eigenschappen van het karakter. Die kunnen voor een verhaal van doorslaggevend belang zijn. In The Color Purple is Celies huidskleur wellicht van belang, omdat dit een van de drijvende motivaties van de karakters is. Dat is waar het verhaal over gaat, ras/afkomst staan centraal. Maar de strijd van Celie is geen strijd die alleen herkend wordt door Amerikaanse kleurlingen, anders zouden boek, film en musical niet zo’n groot publiek hebben gevonden. Het is een universeel verhaal en dat maakt dat je er wat mij betreft (zeker als het minder om het plaatje gaat, zoals bij concertante uitvoeringen) een colour blind casting op los kunt laten.

Je kunt ook zeggen: als blanke vrouw kun je dat niet spelen/zingen, want je mist een ervaringslaag, die een donkere actrice wel heeft. Maar dan geldt dat ook voor een acteur, die niet misvormd is en Phantom moet spelen.

Bij West Side Story ligt wat mij betreft de nadruk op het liefdesverhaal tussen twee verschillende groepen. Dat de een Puertoricaans is, is meer een toevalligheid. In de eerste versie waren het nog een Joodse en een katholieke bende, die tegenover elkaar stonden.

Colour blind casting kan tot prima resultaten leiden. Norm Lewis was fantastisch als Javert (en als Triton met voornamelijk blanke zeemeerminnen als dochters), Lea Salonga een geweldige Eponine en ik heb de Estefans niet horen klagen over de casting van Vajèn van den Bosch en Jim Bakkum. En ik zag ooit een heel interessante versie van Hairspray van Jessica Fuchs, waarbij de blanken uit het verhaal zwart-wit waren (oude tijd) en de kleurlingen bontgekleurd (nieuwe tijd). Werkte prima.

En ja, Elphie, ik vond Maaike Widdershoven destijds een prima Maria.

  [ # 13 ] 21 April 2018 12:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

@June: Dan is is het een ander concept. In dit geval worden de rollen door één persoon gespeeld. Daar zit hem het verschil.

@Baud: Natuurlijk zitten er universele elementen in het verhaal, maar West Side Story is het verhaal van Maria, een Puerto Ricaanse vrouw. Dat ze Puerto Ricaans is is niet een bijkomend iets, maar een essentieel onderdeel van het verhaal. Zonder dat onderdeel is er geen reden waarom de liefde tussen Tony en Maria omstreden is.  Er zijn zo weinig rollen voor niet-witte mensen, dat de rollen die er wel zijn niet afgepakt moeten worden.

  [ # 14 ] 21 April 2018 12:32 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Sorry hoor maar wat een ophef. Idd Maaike in onze eigen West side story. Ik denk dat Sierra is gecast ophaar stem en naam. En ik denk dat ze alles loepzuiver zingt.
Ik vind de hele discussie echt onzin. Lion King, Dreamgirls, motown, 5 guys. Even wat opsommingen wat er nu in Londen draait waar je toch echt een donkerdere huidskleur moet hebben. En dat is prima. Maar dan word er toch ook niet de andere kant op geklaagd? Straks krijgen we nog een witte rafiki, een donkere anna frank en een witte effie. Stop met klagen. Kijk wat er het beste in het plaatje valt en wie er het beste de rol kan spelen.
O en onze Vajen is bijv toch ook niet getint en toch moet ik eerlijk zeggen dat ze het super doet, in tegenstelling tot Jim die grapjes over blanken moet maken (kan hij niks aan doen maar komt niet over)

  [ # 15 ] 21 April 2018 12:49 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Dat er minder rollen beschikbaar zijn voor bepaalde groepen vind ik echt geen reden om een concertversie etnisch te bezetten. Er zijn ook veel minder vrouwelijke hoofdrollen dan mannelijke hoofdrollen beschikbaar en zeker voor gezette vrouwen, dus dan voortaan graag alleen nog maar vrouwen casten als Edna Turnblad. En mag een Aziatische Maria dan wel?

De liefde tussen Tony en Maria in WSS is onmogelijk omdat hij bij de Jets hoort en zij bij de Sharks. De Montagues en Capulets haten elkaar ook niet om etnische redenen, maar meer uit traditie.

 1 2 3 > 
1 of 3