2 of 3 |  < 1 2 3 > 
West Side Story met Sierra Boggess
  [ # 16 ] 21 April 2018 01:00 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

musicalgoeroe - 21 April 2018 12:32 PM

Kijk wat er het beste in het plaatje valt

Maar daar zeg je het toch al? Een donkere actrice past niet het beste in het plaatje voor Anne Frank en een witte actrice voor Effie ook niet. En wat mij betreft Vajèn ook niet, los van haar zang-, spel- en danskwaliteiten.

Een concertante kan iets losser benaderd worden dan een volledige uitvoering, maar ik zou het met oog op vooruitgang ontzettend zonde vinden als er dan opeens helemaal geen rekening meer wordt gehouden met de expliciet aan bod komende etniciteit van een personage. Het zou wat mij betreft anders zijn als Sierra wat WSS-songs in een eigen concert zou zingen, dan zijn de liedjes volledig uit hun context gehaald.

  [ # 17 ] 21 April 2018 01:10 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Laush - 21 April 2018 01:00 PM
musicalgoeroe - 21 April 2018 12:32 PM

Kijk wat er het beste in het plaatje valt

Maar daar zeg je het toch al? Een donkere actrice past niet het beste in het plaatje voor Anne Frank en een witte actrice voor Effie ook niet. En wat mij betreft Vajèn ook niet, los van haar zang-, spel- en danskwaliteiten.

Een concertante kan iets losser benaderd worden dan een volledige uitvoering, maar ik zou het met oog op vooruitgang ontzettend zonde vinden als er dan opeens helemaal geen rekening meer wordt gehouden met de expliciet aan bod komende etniciteit van een personage. Het zou wat mij betreft anders zijn als Sierra wat WSS-songs in een eigen concert zou zingen, dan zijn de liedjes volledig uit hun context gehaald.

Blablablaaa

  [ # 18 ] 21 April 2018 01:12 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Joe, je kunt toch ook normaal een discussie voeren?

  [ # 19 ] 21 April 2018 01:15 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

baud - 21 April 2018 12:49 PM

Dat er minder rollen beschikbaar zijn voor bepaalde groepen vind ik echt geen reden om een concertversie etnisch te bezetten. Er zijn ook veel minder vrouwelijke hoofdrollen dan mannelijke hoofdrollen beschikbaar en zeker voor gezette vrouwen, dus dan voortaan graag alleen nog maar vrouwen casten als Edna Turnblad. En mag een Aziatische Maria dan wel?

De liefde tussen Tony en Maria in WSS is onmogelijk omdat hij bij de Jets hoort en zij bij de Sharks. De Montagues en Capulets haten elkaar ook niet om etnische redenen, maar meer uit traditie.

Het komt regelmatig voor de laatste jaren dat een mannenrol door een vrouw wordt gespeeld. Een vrouw als Hamlet is al meermaals gedaan en dit jaar staat Company in Londen met een vrouw in de hoofdrol. De vergelijking met Edna in Hairspray gaat niet op omdat de achterliggende gedachte anders is. Als Edna origineel wel door een vrouw gespeeld was is het een ander verhaal.

De Sharks in West Side Story zijn Puerto Ricaans, dus dat is een essentieel onderdeel van het verhaal.

  [ # 20 ] 21 April 2018 04:01 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

martijn-j - 21 April 2018 01:15 PM

Het komt regelmatig voor de laatste jaren dat een mannenrol door een vrouw wordt gespeeld. Een vrouw als Hamlet is al meermaals gedaan en dit jaar staat Company in Londen met een vrouw in de hoofdrol. De vergelijking met Edna in Hairspray gaat niet op omdat de achterliggende gedachte anders is. Als Edna origineel wel door een vrouw gespeeld was is het een ander verhaal.

De Sharks in West Side Story zijn Puerto Ricaans, dus dat is een essentieel onderdeel van het verhaal.

En Javert was Frans en die rol was dus ook door zowel Victor Hugo als Boublil & Schönberg bedoeld voor een blanke man. Mag Norm Lewis het daarom niet spelen? Er zijn talloze Maria’s geweest die niet Latijns-Amerikaans waren, waaronder de original cast. En hoe ver gaan we daar dan in? Mort ze echt uit Puerto Rico komen? Of mag ze ook Braziliaans zijn? En hoeveel generaties mag ze al in Amerika wonen? Voor mij raakt zo het einde een beetje zoek. Cast de beste acteur/actrice voor de rol. En als je als regisseur datbij voor het plaatje gaat: prima. Ga je voor de stem/interpretatie (zeker bij een concert): ook prima. Maar ontzeg niemand een rol op basis van afkomst, wat mij betreft.

  [ # 21 ] 21 April 2018 04:36 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

baud - 21 April 2018 04:01 PM

En Javert was Frans en die rol was dus ook door zowel Victor Hugo als Boublil & Schönberg bedoeld voor een blanke man. Mag Norm Lewis het daarom niet spelen?

Jawel. Norm Lewis als Javert is juist een prachtig voorbeeld van colour blind casting. Een rol die normaal door een witte acteur wordt gespeeld, gespeeld door een zwarte acteur. 

baud - 21 April 2018 04:01 PM

Er zijn talloze Maria’s geweest die niet Latijns-Amerikaans waren, waaronder de original cast.

De originele cast is ruim zestig jaar geleden. We zijn verder dan dat. Natalie Wood werd voor de film zelfs donkerder geschminkt. Dat is vandaag de dag ook ondenkbaar.

baud - 21 April 2018 04:01 PM

En hoe ver gaan we daar dan in? Mort ze echt uit Puerto Rico komen? Of mag ze ook Braziliaans zijn? En hoeveel generaties mag ze al in Amerika wonen? Voor mij raakt zo het einde een beetje zoek. Cast de beste acteur/actrice voor de rol. En als je als regisseur datbij voor het plaatje gaat: prima. Ga je voor de stem/interpretatie (zeker bij een concert): ook prima. Maar ontzeg niemand een rol op basis van afkomst, wat mij betreft.

Maar dat is wel wat er heel vaak gebeurd bij castings. Daarom is het just zo belangrijk dat dit soort rollen niet door witte mensen gespeeld moeten worden. Zeker in het geval van West Side Story dat gaat over afkomst.

  [ # 22 ] 21 April 2018 05:10 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Maar dan is het juist niet colour blind, maar gewoon positieve discriminatie. Norm Lewis mag wel Javert zijn, maat Hadley Fraser nooit Coalhouse in Ragtime? Mag Nicole Dcherzinger straks Christine spelen maar Sierra Boggess geen Maria? De logica is voor mij dan weg.

  [ # 23 ] 21 April 2018 05:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Non-traditional casting is inderdaad een betere term. In het leven geroepen om gelijke kansen te creëren en te voorkomen dat witte acteurs er met al het werk vandoor gaan. Soms moet je iets forceren omdat het blijkbaar niet vanzelf gebeurt, ook al zou je dat wel verwachten.

  [ # 24 ] 23 April 2018 10:34 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Ik ben nooit een voorstander van forceren, dat werkt denk ik grotendeels averechts. Wat dat betreft kan de musicalwereld een voorbeeld nemen aan de operawereld, waar non-traditional casting al jaren de norm is. En dan niet alleen qua etniciteit, maar vooral ook qua leeftijd en uiterlijk.

  [ # 25 ] 23 April 2018 06:28 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Sierra Boggess heeft zojuist bekend gemaakt zich terug te trekken uit het West Side Story concert in Londen.

https://www.facebook.com/SierraBoggessOfficial/posts/2040372936185825

Last week, it was announced that I will be singing in a concert of West Side Story at Royal Albert Hall for the BBC Proms in London. Because it was a concert presentation and not the show proper – I had signed on to lend my voice to honor Leonard Bernstein in his centennial this year, with an orchestra I have loved singing with for years, following in the long list of sopranos who have all sung the score before me.

After much reflection, I’ve realized that if I were to do this concert, it would once again deny Latinas the opportunity to sing this score, as well as deny the IMPORTANCE of seeing themselves represented onstage. And that would be a huge mistake. Since the announcement of this concert, I have had many conversations about why this is a crucial time, now more than ever, to not perpetuate the miscasting of this show. I apologize for not coming to this realization sooner and as an artist, I must ask myself how I can best serve the world, and in this case my choice is clearer than ever: to step aside and allow an opportunity to correct a wrong that has been done for years with this show in particular. I have therefore withdrawn myself from this concert and I look forward to continuing to be a voice for change in our community and our world!

[ Gewijzigd: 23 April 2018 06:31 PM by MarkZ ]
  [ # 26 ] 23 April 2018 06:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Fijn dat Sierra tot deze beslissing is gekomen. De enige juiste. Nu maar hopen dat de organisatie met haar vervanger wel de juiste vrouw voor de rol vraagt.

[ Gewijzigd: 23 April 2018 07:27 PM by martijn-j ]
  [ # 27 ] 23 April 2018 07:12 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Zo! Respect dat ze dit op deze manier naar buiten brengt. Beter en respectvoller had ze ‘t niet kunnen doen. Daar kunnen Vajén, Tommie, Jim en Stage Entertainment nog wat van leren.

  [ # 28 ] 23 April 2018 07:36 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

HOI. - 23 April 2018 07:12 PM

Zo! Respect dat ze dit op deze manier naar buiten brengt. Beter en respectvoller had ze ‘t niet kunnen doen. Daar kunnen Vajén, Tommie, Jim en Stage Entertainment nog wat van leren.

Met alle respect voor hoe ze het naar buiten heeft gebracht: ik denk niet dat ze veel keus had. De ophef was echt enorm.

  [ # 29 ] 24 April 2018 09:08 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Hele fraaie formulering van mevrouw Boggess. Impressive. Druk groot of niet, ik vind het wel van moed en inzicht getuigen.

Mijn toevoeging in deze discussie is niet dat ik vind dat ie niet gevoerd moet worden en dat ik dit soort ophef onnodig of stom vind - in tegendeel - maar wel dat het een beetje als een lukrake schietschijf voelt. Dat stoort me wel een beetje. Volgens mij glippen er nog steeds dagelijks 100-en van soortgelijke gevallen ongemerkt door de censuur en bekommert zich er niemand om. Heb je de pech dat je een echte grote naam bent en iemand er wel de aandacht op vestigt lig je onder een vergrootglas en kun je niks goeds meer doen: ga je door ben je een paria en zeg je het af dan doe je het te laat en alleen maar omdat de druk zo groot is. Kortom: het zou fijn zijn als de verantwoordelijk niet bij individuele artiesten komt te liggen, die (noem het naief maar ok) zich denk ik in veel gevallen in alle oprechtheid niet realiseren wat het probleem is als niemand ze er op wijst. De sector als geheel of beter nog alle sectoren samen moeten hierin hun verantwoordelijk nemen. Investeerders, producenten, regisseurs, casting bureaus noem het maar op ...vandaar uit moet de norm gezet worden. Fijn dat een individuele artiest het aandurft zo’n statement te maken, maar het zou naar mijn mening niet op haar bord terecht moeten zijn gekomen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 30 ] 24 April 2018 09:41 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Ik vind ook dat de discussie zeker gevoerd moet worden, maar vind het jammer dat er zo’n enorme druk op ligt. Natuurlijk begrijp ik ook dat we (nog) niet in een ideale wereld leven, maar ik vind ook dit een vorm van uitsluiting. Jarenlang hebben minderheden onterecht minder kansen gehad op rollen. Terecht dat zij zeggen: “Wij zijn net zo goed, misschien wel geschikter voor de rol.” Maar het komt nu neer op “Nu mogen anderen niet meer, wij zijn aan de beurt.” En dat voelt op de een of andere manier voor mij verkeerd. Ik vind het net zo discriminerend om te zeggen “Deze rol KAN alleen maar door een blanke vrouw gezongen worden” als “deze rol MAG alleen maar door een Latina gezongen worden”. Of zoals ik op het Broadwayforum las: “Alle rollen in HAMILTON moeten met zwarte zangers bezet worden, want het is geen witte muziek”.

Volgens mij zouden we dat stadium inmiddels achter ons moeten laten, beide kanten op. Zeker in dit geval, we hebben het over de PROMS, over een concert met werk van Bernstein, vind ik de ophef echt te overdreven. Als je het PROMS-programma bekijkt, zie je heel vele diversiteit bij de uitvoerende artiesten. Niemand die roept dat Francesca Chiejina geen Vaughan Williams kan zingen als zwarte vrouw of dat er blanke musici reggae spelen. Maar goed… we hebben nog een lange weg te gaan in dit debat.

 < 1 2 3 > 
2 of 3