3 of 3 |  < 1 2 3
West Side Story met Sierra Boggess
  [ # 31 ] 24 April 2018 10:08 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

baud - 24 April 2018 09:41 AM

Maar het komt nu neer op “Nu mogen anderen niet meer, wij zijn aan de beurt.” En dat voelt op de een of andere manier voor mij verkeerd. Ik vind het net zo discriminerend om te zeggen “Deze rol KAN alleen maar door een blanke vrouw gezongen worden” als “deze rol MAG alleen maar door een Latina gezongen worden”. Of zoals ik op het Broadwayforum las: “Alle rollen in HAMILTON moeten met zwarte zangers bezet worden, want het is geen witte muziek”.

Volgens mij zouden we dat stadium inmiddels achter ons moeten laten, beide kanten op.

Op zichzelf deel ik veel van wat je zegt Baud, maar ik realiseer me wel dat ik een blanke man in een hoog ontwikkeld westers land ben .... ik vermoed dat voor jou hetzelfde geldt (blanke man). Ik denk ook dat het niet aan mij - de blanke mannen in de wereld -is om te bepalen wanneer wij vinden dat het genoeg moet zijn en het doorslaat naar de andere kant . Gezien de enorme blunders die blanke westerse mannen tot in de vrij recente historie gemaakt hebben is het volgens mij stijlvoller en nu gepaster om het signaal van “het slaat door naar de andere kant” vanuit de gemeenschappen (latino/afro-american-asian etc) te laten komen waar het om gaat.  Anders gaan wij voor mijn gevoel weer de norm op leggen dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met dat “gezeur” en dat het doorslaat.

Nogmaals, in alle eerlijkheid, ik denk bij zo’n ophef over een concertante versie in eerste impuls ook “jeetje mina, zijn we daar nu nog niet voorbij dat dit niet zoveel uit moeten maken welke kleur Maria heeft, als het mens maar kan zingen in een concertante ” . Maar daarna denk ik: “ja, maar ik ben geen latina voor wie het misschien nu juist wél heel belangrijk is voor de erkenning van haar etniciteit dat de rol door een latina gezongen wordt .... ook in een concertante ” . Dus m.a.w. : ik geloof dat het aan die latina is om te zeggen “jongens dit slaat door, voor mij had het terugtrekken van Boggess niet gehoeven” niet aan mij. En ik kan me goed voorstellen dat daar tijd voor nodig is. Dingen moeten helen en dat kun je niet afdwingen, hoe rationeel kloppend het ook is. En als voor die heling nodig is dat het eerst een tijdje wellicht wat doorslaat naar de andere kant kan ik daar wel mee leven.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 32 ] 24 April 2018 10:12 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik vind het juist goed dat er druk op ligt want dan gebeurt er tenminste wat. Verandering bewerkstellig je niet door rustig af te wachten. Problemen moeten benoemd worden en er moet actie ondernomen worden om die problemen aan te pakken. Dat dit probleem meer bij producenten ligt dan bij acteurs ben ik het mee eens, maar ik vind dat acteurs zeker wel een verantwoordelijkheid hierin hebben. Uitsluiting zou niet bij mij opkomen. Voor witte vrouwen die de juiste stem voor Maria hebben zijn er nog tal van andere rollen die ze kunnen spelen.

De vergelijking met Hamilton heb ik veel gelezen de afgelopen dagen, maar hij gaat simpelweg niet op. Bij Hamilton is er een specifieke reden dat de meeste rollen door niet-witte acteurs worden gespeeld. Het is onderdeel van het concept. Er zijn geen musicals waarbij er een specifieke reden is om witte acteurs te casten voor een niet-witte rol. Daarom zal dat altijd fout zijn in mijn ogen.

  [ # 33 ] 24 April 2018 10:30 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Zeker mag die druk komen vanuit de gemeenschappen zelf. Ik begreep best de opgef over Jonathan Pryce als Engineer (hoewel die rol bewust dubbelzinnig geschreven is). Vraag me wel af, gezien het feit dat het hier om de Proms gaat, in hoeverre de kritiek daadwerkelijk uit de Latino-gemeenschap komt of meer van de politiek correcte Broadwayfans.

En ik vind nog steeds dat WSS juist de nadruk heeft op het feit dat we als mensen verschillen zien en maken die er niet zijn, met soms desastreuze gevolgen. De groepsdruk Jets vs Sharks drijft het verhaal, maar dat die groepen een etnische achtergrond hebben, is inmiddels een beetje een bijzaak. Ik vraag ne af hoeveel ophef er was geweest als voor Tony een donkere zanger was gecast..

  [ # 34 ] 26 April 2018 05:51 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Ik vind het een beetje overdreven.

Je spéélt toch iemand. Een regisseur of schrijver heeft vaak een bepaald plaatje in zijn/haar hoofd. Dat plaatje heeft met lengte, postuur, huidskleur, haarkleur en dergelijke te maken. Fijn als je iemand kan vinden die er dan zo uitziet (diegene moet natuurlijk ook goed kunnen spelen/zingen/dansen). Maar het komt maar zelden voor dat iemand precies aan alles voldoet. Soms ligt de keuze wat minder voor de hand en dan kan je altijd met pruiken, kostuums en make-up aan de slag gaan. Dat kan prima werken en dat kan ook minder goed uitpakken (Jim in On Your Feet!).

Ik vind dat je beide kanten op moet redeneren. Brigitte Heitzer kan prima een Argentijnse vrouw spelen en een latina kan prima Belle spelen. Dus Sierra kan ook prima een Puerto Ricaanse spelen.

En is het zo dat het ten koste gaat van latina’s, Aziaten, Afro-Amerikanen enz.? Volgens mij niet. Een Puerto Ricaanse vrouw kan toch prima aan de slag in Les Misérables? Ik ga in ieder geval niet zeuren dat dat per se door een Franse gespeeld moet worden…

 < 1 2 3
3 of 3