Nieuw Amsterdam - de musical
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

SCHRIJVERSTEAM NIEUW AMSTERDAM — DE MUSICAL COMPLEET

Frans van Deursen en Martijn Spierenburg doen research in Noord-Amerika

Tekstdichter Frans van Deursen en componist/muziekproducer Martijn Spierenburg completeren het schrijversteam van Nieuw Amsterdam — De Musical. Samen met schrijver Edwin de Vries en schrijver/regisseur Theu Boermans werken zij aan het verhaal over het ontstaan van New York.

Het creatieve team heeft inmiddels een repetitie-klare versie van het script afgerond. Samen met dit team, tot wie ook weer decorontwerper Bernhard Hammer behoort, wordt gezocht naar de ideale plek om dit belangrijke verhaal uit de Nederlandse geschiedenis te vertellen. Op dit moment worden drie mogelijke locaties onderzocht. De opvolger van Soldaat van Oranje — De Musical gaat naar verwachting in 2020 in première.

De afgelopen week waren de tekstdichter en componist samen met producent Fred Boot van NEW Productions in het noorden van New York State. Hier bezochten zij in de stad Victor nazaten van de Seneca en Mohawk, Native Americans van de stam der Iroquois. In het drie jaar geleden opgerichte Seneca Art & Culture Center, onderdeel van de Ganondagan State Historic Site, namen zij samen met Native Americans, onder leiding van Michael Galban (ook curator van het museum) en Jamie Jacobs, hun traditionele muziek op.

Volgens Russell Shorto, schrijver van het boek New Amsterdam, Island at the Centre of the World, waarop de schrijvers hun nieuwe musical baseren, is het uniek dat de Native Americans Europeanen zo dicht bij hun cultuur en historie laten komen.

“Het was compleet uniek en bijna hypnotiserend mooi” volgens componist Martijn Spierenburg, onder meer bekend van zijn werk als componist en toetsenist bij één van de succesvolste Nederlandse rockbands Within Temptation. Volgens tekstdichter Frans van Deursen was de ontmoeting met Michael Galban en zijn collegae “ongelooflijk inspirerend en het heeft ons geholpen om ons verhaal authentiek te kunnen gaan vertellen”.

“We denken met het verhaal van de eerste kolonisten van nieuw Amsterdam, onder wie Peter Stuyvesant en Adriaen van der Donck, weer een belangrijk vaderlands historisch verhaal te vertellen” vult producent Fred Boot aan. “Juist in de huidige polariserende samenleving is dit deel van onze geschiedenis zo actueel. We hopen onze rol in het ontstaan van New York met onderwerpen als tolerantie, democratie en verlichting heel genuanceerd te duiden. Onze geschiedenis daar had zeker heel wrede kanten. Aan historische authenticiteit van de voorstelling besteden we dan ook veel zorg en wordt er bijvoorbeeld samengewerkt met Martine Gosselink, Hoofd Geschiedenis van het Rijksmuseum en wetenschapper Jaap Jacobs, biograaf van Stuyvesant.”

  [ # 1 ] 29 June 2018 06:50 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Hmm tot nu toe klinkt het voor mij nog niet echt alsof dit iets is dat ik zou bezoeken.

  [ # 2 ] 29 June 2018 07:46 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

MarronSisters - 29 June 2018 06:50 AM

Hmm tot nu toe klinkt het voor mij nog niet echt alsof dit iets is dat ik zou bezoeken.

Dat werd in het begin ook van Soldaat van Oranje gezegd… 😉

Dit gaat à³f de kant op van Sky de Musical (al zal het allicht wat langer draaien dan dat), à³f het wordt weer een succes (maar Soldaat van Oranje gaat het niet inhalen…)

Over de locaties: ik neem aan dat het leegstaande Theater Amsterdam één van de opties is.

  [ # 3 ] 29 June 2018 08:04 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  833
Geregistreerd  2008-06-06

Harry - 29 June 2018 07:46 AM
MarronSisters - 29 June 2018 06:50 AM

Hmm tot nu toe klinkt het voor mij nog niet echt alsof dit iets is dat ik zou bezoeken.

Dat werd in het begin ook van Soldaat van Oranje gezegd… 😉

Dit gaat à³f de kant op van Sky de Musical (al zal het allicht wat langer draaien dan dat), à³f het wordt weer een succes (maar Soldaat van Oranje gaat het niet inhalen…)

Over de locaties: ik neem aan dat het leegstaande Theater Amsterdam één van de opties is.

Laten we het hopen.. ze gebruiken het op het moment alleen voor losse voorstellingen zo af en toe

  [ # 4 ] 29 June 2018 08:52 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Harry - 29 June 2018 07:46 AM
MarronSisters - 29 June 2018 06:50 AM

Hmm tot nu toe klinkt het voor mij nog niet echt alsof dit iets is dat ik zou bezoeken.

Dat werd in het begin ook van Soldaat van Oranje gezegd… 😉

Dit gaat à³f de kant op van Sky de Musical (al zal het allicht wat langer draaien dan dat), à³f het wordt weer een succes (maar Soldaat van Oranje gaat het niet inhalen…)

Over de locaties: ik neem aan dat het leegstaande Theater Amsterdam één van de opties is.

Gelukkig voor de producenten is Soldaat ook daadwerkelijk een succes geworden😉Ik persoonlijk vind het namelijk niet zo geweldig haha. Prachtig decor hoor, maar na cast 1 vond ik de kwaliteit van de cast hard achteruit gaan. Het decor maakt het spectaculair, maar qua zang en spel vond ik het geregeld onder de maat.

  [ # 5 ] 29 June 2018 10:56 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Betekent het in première gaan van Nieuw Amsterdam ook gelijk het stoppen van Soldaat of kunnen deze twee producties tegelijkertijd lopen?

Edit: antwoord gevonden in het woord “opvolger”

[ Gewijzigd: 29 June 2018 11:04 AM by galinda met een ga ]
  [ # 6 ] 30 June 2018 12:43 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

berber15 - 29 June 2018 08:04 AM
Harry - 29 June 2018 07:46 AM
MarronSisters - 29 June 2018 06:50 AM

Hmm tot nu toe klinkt het voor mij nog niet echt alsof dit iets is dat ik zou bezoeken.

Dat werd in het begin ook van Soldaat van Oranje gezegd… 😉

Dit gaat à³f de kant op van Sky de Musical (al zal het allicht wat langer draaien dan dat), à³f het wordt weer een succes (maar Soldaat van Oranje gaat het niet inhalen…)

Over de locaties: ik neem aan dat het leegstaande Theater Amsterdam één van de opties is.

Laten we het hopen.. ze gebruiken het op het moment alleen voor losse voorstellingen zo af en toe

En voor de opnames van het tv-programma First Dates.