Naar aanleiding van de discussie die is ontstaan in de Kinky Boots-topic heb ik deze nieuwe topic geopend omdat ik dit altijd een interessant onderwerp vind. Vooral omdat er altijd een zekere tegenstrijdigheid inzit. Van de ene musical verwachten “wij” blijkbaar de originele versie te zien, maar bij een andere musical speelt dat helemaal niet. Waar heeft dat mee te maken?
Ik kan me nog goed herinneren dat er een grote teleurstelling door Nederland ging (ik overdrijf een beetje hoor) toen Stage bekendmaakte een eigen versie van Beauty and the Beast te brengen en niet de Broadway-versie waar Nederland al heel lang op zat te wachten. Maar toen Stage een paar jaar eerder een eigen versie van The Sound of Music aankondigde werd daar juist reikhalzend naar uit gekeken en hoorde je niemand over de originele versie.
Deels zal dit natuurlijk komen door hoe oud een musical is. The Sound of Music is een klassieker van enkele decennia oud en dan staan we blijkbaar meer open voor een nieuwe versie dan wanneer een musical nog niet zo lang geleden is gemaakt. Zeker bij echt recente voorstellingen kunnen we vaak het complete productieproces volgen via internet. Dat zou ook kunnen verklaren waarom er wel ophef is over een eigen versie van Kinky Boots, maar je niemand hoort over de versie van Evita die dezelfde producent zal brengen.
Maar is een eigen versie van een (relatief) nieuwe musical dan altijd een probleem en een discussie waard? Dat blijkbaar ook niet. De Nederlandse versie van Elisabeth was totaal anders dan het origineel van slechts zeven jaar eerder. Niemand die de originele versie verwachtte van The Bridges of Madison County.
Bij dat laatste voorbeeld wel eens het antwoord kan liggen. Bij producenten als Stage en De Gaaf & Cornelissen weten we dat ze kwalitatief hoogwaardige producties af kunnen leven, maar we hebben ook producties voorbij zien komen waar de kwaliteit ver te zoeken was. Bij OpusOne hebben we tot nu toe (en dan reken ik even vanaf Kiss of the Spider Woman) hebben we altijd kwalitatief hoge producties gezien. Blijkbaar vertrouwen we de ene producent dus meer dan de ander.
Het zit hem er dus blijkbaar in of een producent met een klein budget een grote of een kleine productie wil maken. Een grote productie met weinig geld doet al snel goedkoop aan dat zorgt voor teleurstelling. Een kleine productie met weinig geld zorgt vaak juist voor veel creatieve vondsten en kwaliteit. Een kortere looptijd of een minder centrale locatie nemen we dan graag voor lief. Zou bijvoorbeeld The Phantom weer naar Nederland komen en Stage is de producent, dan wil ik de originele versie zien. Wordt OpusOne de producent dan kan ik niet wachten hoe ze bepaalde zaken op zullen lossen zoals bijvoorbeeld de val van de kroonluchter.
Dit zijn in ieder geval mijn gedachten. Ik ben heel benieuwd hoe andere mensen erover denken.