Stage Entertainment of liever andere producenten?
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig of er meer mensen zijn hier die de producties van Stage Entertainment vaker links laten liggen tegenwoordig en liever naar (kleinere) shows gaan van andere producenten.

Zelf merk ik namelijk dat ik een jaar of 10 geleden het aanbod bij Stage veel groter vond dan nu. Ik zag toen bijna alles van hen, maar nu niet meer en wat ik dan wel zie is vaak niet helemaal geslaagd. Ze vallen ook continu in herhaling met dezelfde producties natuurlijk. Het kan ook liggen aan het feit dat ik ouder word en niet meer zwicht voor een populaire naam, maar echt voor kwaliteit ga en die vind ik tegenwoordig meer bij de kleinere/andere producenten.

Anyway, ik was benieuwd hoe dat bij jullie zit!

  [ # 1 ] 13 December 2018 05:25 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Amen!

Vroeger stage fan

Nu niets van hen gepland in mijn theaterschema
- allemaal herhalingen
- te duur voor simpele producties (mamma mia)
- bekende mensen in de hoofdrol in plaats van talent

Geef mij maar andere producties hoor

  [ # 2 ] 13 December 2018 07:09 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Duur? Dat valt nog wel mee. Ik heb snel gekeken wat de prijzen zijn voor een aantal grote producties, voor een voorstelling op donderdag 20 december:

Mamma Mia!: Premium €66, 1e rang €56
The Addams Family: Topseats: €79,50, 1e rang 64,50
Soof de Musical: Rang1+ €63, 1e rang €58
Evita: 1e rang €52,50

Alleen Evita is (iets) goedkoper. Overigens verkoopt die van deze vier musicals het beste, dus dat zegt wellicht ook wel iets. Volgens mij zijn trouwens de prijzen van Soof verlaagd, want die lagen dacht ik nog boven die van The Addams Family.

  [ # 3 ] 13 December 2018 08:59 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

MarronSisters - 13 December 2018 04:30 AM

Zelf merk ik namelijk dat ik een jaar of 10 geleden het aanbod bij Stage veel groter vond dan nu.

Ja klopt, volgens mij hadden ze destijds nog seizoenen waarin ze ong. 5 musicals uitbrachten. Al zal dat niet per se lucratief zijn geweest.

Het terughalen van producties is inderdaad niet zo inspirerend, maar ik heb meer bezwaar tegen de rare casting- en productiekeuzes die Stage heeft gemaakt. In 2012-2013 bleek Keet! opeens de nieuwe muze van het bedrijf, kregen we “tv-hunks” Tim Douwsma en Ferry Doedens voorgeschoteld omdat ze “tv-hunks” zijn en werden Jim Bakkum en Vajèn van den Bosch als latino’s gepresenteerd. Ook dat geschuif met Beauty and the Beast en het hele Bodyguard understudy-circus waren behoorlijk vreemd. Dat soort dingen geven mij het signaal dat ze hun publiek niet serieus nemen, dus waarom zou ik hen dan serieus nemen? Bij andere producenten gebeuren dit soort praktijken naar mijn idee een stuk minder.

Daarentegen kijk ik wel uit naar de Stage-producties voor volgend seizoen, Lazarus en Anastasia. Ik ben ook benieuwd naar het nieuwe openluchtconcert en hoop/verwacht dat ze doorgaan met het brengen van nieuwe, Nederlandse producties. Liefst ook producties die niet biografisch zijn 😊

Heikel punt voor mij is wel dat nu (voorlopig?) alles in de vaste Stage-theaters staat. Het zijn geen wereldreizen die ik hoef te maken, maar ze kosten evengoed tijd en geld en dan zit ik toch liever 10 min op de fiets om naar de plaatselijke schouwburg te gaan. Wat dat betreft zijn producties van andere producenten een betere optie.

  [ # 4 ] 13 December 2018 10:00 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ja en nee. Om eerst maar met de nee te beginnen. Stage heeft de afgelopen jaren ook prachtige eigen producties gemaakt. Niet van allen (Petticoat) was ik even grote fan, maar bijvoorbeeld Ciske en Annie M.G. vind ik wel pareltjes. Daarnaast heeft Stage ook wel de nek uitgestoken om producties als Billy Elliot en Wicked naar Nederland te krijgen. Zeker in het geval van Billy denk ik niet dat we anders ooit een professionele Nederlandse versie zouden hebben gezien. Dus ik waardeer ze hiervoor wel en ben dus blij dat ze er zijn omdat ik anders dit soort mooie voorstellingen zou moeten missen.

Anderzijds slaan ze ook de plank regelmatig mis en dat is denk ik het deel waar hier met name op gedoeld wordt. Dezelfde shows op te korte termijn, slechte keuze van shows, “name” casting i.p.v. kwaliteitscasting, downsizen van musicals met name in decor en orkest en misschien nog wel het (voor mij) meest kwalijke van allemaal: het casten van grote namen die vervolgens na de premiere nauwelijks nog voorstellingen spelen. Van dat laatste zijn ze zich zelf nu geloof ik wel ook meer bewust gezien bijvoorbeeld hoe doelgericht er met Annie gepromoot werd dat Simone alles speelt.

Dus prachtige producties gezien die ik anders niet gezien zou hebben én ze hebben domme keuzes gemaakt waar ze door het publiek terecht op af gerekend zijn. Vandaar de “ja en nee” voor mij.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 5 ] 13 December 2018 10:46 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Je merkt gewoon dat bij Stage Entertainment de bezuinigingen hoog zijn. De nieuwe eigenaar wilt minder verlies.
Maar dat betekend dus minder risico. En geen tournee’s meer..

En daar springen andere producenten handig in.
Vroeger maakte juist de andere producenten kleine pareltjes. Maar die gaan nu voor commercieel. Wat ik dan weer jammer vind..

  [ # 6 ] 13 December 2018 04:16 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Harry - 13 December 2018 07:09 AM

Duur? Dat valt nog wel mee. Ik heb snel gekeken wat de prijzen zijn voor een aantal grote producties, voor een voorstelling op donderdag 20 december:

Mamma Mia!: Premium €66, 1e rang €56
The Addams Family: Topseats: €79,50, 1e rang 64,50
Soof de Musical: Rang1+ €63, 1e rang €58
Evita: 1e rang €52,50

Alleen Evita is (iets) goedkoper. Overigens verkoopt die van deze vier musicals het beste, dus dat zegt wellicht ook wel iets. Volgens mij zijn trouwens de prijzen van Soof verlaagd, want die lagen dacht ik nog boven die van The Addams Family.

Alleen Mamma Mia is van Stage volgens mij en die valt relatief inderdaad op de donderdagavond nog wel mee.
Vergeet The Lion King niet. € 83,85 premium en € 68,85 1e rang op diezelfde 20e december.

En laten we de transactie- en verzendkosten van dik 5 euro niet vergeten die Stage rekent.

Wanneer er een kwalitatief goede productie wordt neergezet - en dat mag van mij ook best een productie zijn die al eerder is opgevoerd, het hoeft niet altijd iets nieuws - dan ben ik best bereid daarvoor te betalen. Dat doe ik ook voor shows in Londen of Berlijn (waar prijzen vaak hoger liggen dan hier).
De prijs-kwaliteit verhouding bij Stage is wat mij betreft een beetje zoek de afgelopen jaren. Als ik dan toch (gemiddeld?) 65-70 euro voor een kaartje moet aftikken, dan graag voor kwaliteit en dat is wat andere producenten meer bieden.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 7 ] 13 December 2018 06:22 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

dokter_P - 13 December 2018 10:46 AM

Je merkt gewoon dat bij Stage Entertainment de bezuinigingen hoog zijn. De nieuwe eigenaar wilt minder verlies.
Maar dat betekend dus minder risico. En geen tournee’s meer..

Stage is afgelopen jaar overgegaan naar een andere eigenaar, ik denk niet dat hun invloed in de planning van dit seizoen al merkbaar is. Dit heeft CVC besloten. Blijkbaar hebben ze de boel toch voor hun voordelig kunnen verkopen.

hannetje - 13 December 2018 04:16 PM

Wanneer er een kwalitatief goede productie wordt neergezet - en dat mag van mij ook best een productie zijn die al eerder is opgevoerd, het hoeft niet altijd iets nieuws - dan ben ik best bereid daarvoor te betalen.

Dit. De afgelopen jaren is de kwaliteit steeds meer uitgekleed en dan heb ik er weinig zin in. Factoren die voor mij spelen zijn hierboven al genoemd: naamsbekendheid boven kwaliteit, weinig spelen van “de naam” in de rol en downsizen van orkest, koorwerk en decor. Maar ook de stroom aan revivals en biografische musicals in plaats van bestaande producties naar Nederland te halen komen me de strot uit. Dit wijst er voor mij op creatieve armoede en dat is gewoon zonde. Maar het kan wel, want anderen springen in dat gat! En laat ze dat ook maar doen ook, laat Stage maar even een stapje terug doen. Misschien dat men dan het licht ziet…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”