1 of 2 |  1 2 > 
Programmaboekjes: bewaren of weggooien?
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik zit momenteel nogal in een opruimfase (Marie Kondo) en ik kijk een beetje op tegen de dag dat ik mijn programmaboekjes moet gaan uitzoeken. Ik ben al jaren niet meer heel trouw in het kopen van boekjes bij iedere voorstelling die ik zie, maar de boekjes die ik wel heb hebben ergens toch ook wel nostalgische waarde. Aan de andere kant: ik kan er nooit naar. Ik woon bijna dertien jaar in dit huis en de boekjes die ik daarvoor al had zijn nooit de verhuisdoos uit geweest. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie alles nog of kwam er een moment dat je de boel hebt weggegooid? En met welke reden heb je ze gehouden of weggegooid?

En voor de boekjes die ik wel wil houden: hoe bewaar ik ze? Het lastige is dat ze vrijwel allemaal een ander formaat hebben waardoor het er nooit echt netjes uitziet om ze op een plank te zetten.

Tips zijn dus van harte welkom.

  [ # 1 ] 20 January 2019 06:14 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Hier hetzelfde probleem. Ik woon nog thuis maar ben hard op zoek naar eigen woonruimte en denk er ook weleens over na wat ik met die boekjes moet/ga doen. Ik merk nu als als ik m’n kasten weer eens opruim dat ze er liggen en soms heb ik de neiging ze weg te gooien, maar toch durf ik het dan weer niet, terwijl ik er nooit in kijk. Als ik een programmaboekje heb gekocht blader ik hem 1x door en vervolgens verdwijnt ie in de last. Ik bewaar ook nog de meeste flyers en heb ook geen idee wat ik daar mee moet doen eigenlijk. Bewaren en over een tijdje de muur van het toilet of de logeerkamer mee “behangen” of gewoon weggooien.

  [ # 2 ] 20 January 2019 09:22 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Probleem is vaak dat je een specifiek programmaboekje niet kunt vinden als je iets na wilt kijken omdat alles los in dozen zit en dan de volgende keer maar niet weer gaat zoeken.

Ik heb nu ca. 1500 + voorstellingen gezien en ik koop altijd het programmaboek. Soms zelfs later als ik bijvoorbeeld een programma in een try-out zag en er nog geen programma verkrijgbaar was.

Mijn systeem om het netjes op te ruimen en ook zo dat je het terug kunt vinden:

Ten eerste ben ik begonnen met een spreadsheet te maken met:
Naam voorstelling, datum wanneer, wie ging er mee, stad, naam theater, toegangsprijs en dan nog een vak voor programmaboek nummer.

Alle programmaboeken met een Dymo een nummer op geplakt en vervolgens de boeken op nummer in Tijdschriften boxen stoppen.
Dit is voor mij makkelijker dan alles op alphabet te zetten.
Nieuw boekje binnen, spreadsheet bijwerken en boekje met nummer in de goede box doen.

Als je nu iets wilt nakijken heb je supersnel het betreffende boekje gevonden.
Nadeel is dat je ik ook weet wat ik al die jaren heb uitgegeven 😊

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 3 ] 20 January 2019 09:37 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik koop eigenlijk zelden een programmaboek, eigenlijk alleen als het om een voorstelling gaat met bijvoorbeeld Willemijn Verkaik of Celinde Schoenmaker. Maar ik snap je punt, Martijn. Ik bewaar bijvoorbeeld ook al mijn kaartjes. Ik heb me voorgenomen om ze in te plakken in een album ofzo, maar het is nu al een behoorlijke klus (en die wordt steeds groter, gek genoeg :lol: ) dus daar zie ik eigenlijk ook behoorlijk tegenop…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 4 ] 20 January 2019 10:04 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Kaartjes zijn ook bewaard 😊

Hier wat afbeeldingen:

https://afbeelding.im/CNBd3gKc

https://afbeelding.im/1CMYI4W2

https://afbeelding.im/CNBd3gKc

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 5 ] 20 January 2019 10:13 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik koop van iedere voorstelling die ik zie wel een programmaboek om later dingen nog eens na te kunnen lezen. En als ze er zijn soms een souvenirbrochure, maar tegenwoordig ook niet meer altijd. En in een grijs verleden wel eens een mok als ze die bij een musical verkochten. De overige prullaria heb ik nooit gekocht. Verder ben ik in deze tijden van streamen en downloads nog wel een verzamelaar die CD’s koopt.

De CD’s staan aardig op volgorde maar ik heb ook absoluut geen systeem als het op archiveren van de programmaboeken aankomt. De meeste recente heb ik binnen handbereik, de oudere verdwijnen in dozen. Soms denk ik wel, wat moet ik er allemaal mee maar om ze de papiercontainer in te gooien gaat me veel te ver.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 20 January 2019 10:36 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ik ben niet zo’n verzamelaar, maar uit mijn collectie programmaboeken heb ik jaren geleden wel wat dingen verkocht. Het programmaboek van bv. Les Misérables 08-09 heb ik dan weer wel bewaard, omdat ik dat een hele bijzondere ervaring vond (eerste x Carré voor mij, allerlaatste voorstelling Les Mis etc). De boekjes van o.a. Zorro en Petticoat heb ik echter zonder moeite verkocht. Destijds best van genoten, maar ‘t zijn niet bepaald musicals waar ik iets speciaals bij voel. Misschien helpt die gedachtegang als je wil gaan selecteren?

Er liggen overigens nog wel wat cd’s en boekjes te verstoffen. Die ga ik denk ik wel weggooien, ik kijk er nooit naar om en tegenwoordig krijg je ze denk ik niet verkocht. Nu ben ik wel iemand die heel kriegelig word als er teveel spullen in mijn woonruimte staan, dus dat helpt wel mee qua opruimen 😊 Kaartjes bewaar ik overigens wel altijd, maar die liggen nu totaal verspreid in van die brievenbakken.  Daar moet ik misschien nog even een doel voor verzinnen, haha.

  [ # 7 ] 20 January 2019 10:37 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Als iemand er vanaf wil, kom ik ze graag ophalen
Ze krijgen hier een prima 2e leven 😊

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 8 ] 20 January 2019 11:44 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Ik bewaar ze, maar heb er niet gigantisch veel want ik koop meestal een sleutelhanger, pin, of magneet die ik op een (nu bijna te vol) board heb zitten. Maar als ze die niet hebben koop ik wel een programmaboekje. Ik heb ook een stel bekers van NYC die in de la liggen met wat andere grotere souvenirs.

  [ # 9 ] 20 January 2019 01:04 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  62
Geregistreerd  2011-08-09

Ik bewaar alleen de boekjes van shows met een speciale betekenis. De rest weggegeven

  [ # 10 ] 20 January 2019 02:00 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik zat vanochtend met hetzelfde probleem tijdens het voorbereiden op Marie Kondo week bij mij thuis… What does spark joy?

  [ # 11 ] 20 January 2019 04:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Bedankt voor de verhalen. Heel leuk om te lezen.

@jasper050: Wauw! Volgens mij ben jij een ontzettend georganiseerd persoon. Ik hou zelf wel een lijst bij van wat ik wanneer heb gezien. De meeste kaartjes heb ik nog wel ergens in een la. Ooit op jaar gesorteerd met verder dan dat ben ik nooit gekomen. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met e-tickets te bewaren. Die kan ik altijd nog opzoeken in mijn mailbox als ik zou willen.  Leuk dat jij echt een heel systeem hebt met nummers. Heb je misschien ook een foto van hoe je collectie eruitziet in die tijdschriftenboxen?

@June: Dat is denk ik ook hoe ik mijn boekjes ga uitzoeken. Alleen bewaren van voorstellingen die ik echt heel mooi vond of waar ik een speciale herinnering aan heb. Het kaartje van die voorstelling plak ik dan denk ik in het boekje.

@Klaske:  Leuk dat jij het ook gaat doen. Ik ben vandaag begonnen met mijn kleren en dat vond ik al best confronterend. Ik heb veel meer dan ik dacht.

Meer tips en verhalen blijven natuurlijk welkom.

  [ # 12 ] 20 January 2019 05:17 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

jasper050 - 20 January 2019 10:04 AM

Hier wat afbeeldingen: https://afbeelding.im/1CMYI4W2

Mooi gedaan.

Interessante discussie. Het is ook iets waar ik me al het hoofd heb over gebroken.

Ik koop altijd een programmaboek, niet alleen om op de avond zelf informatie uit te halen maar ook als herinnering. Theater is een vluchtig medium en door het zien van de foto’s kan je ook herinneringen ophalen. Dan kan de spark joy wel terugkomen…

Na het zien van She Loves Me door de Kernploeg heb ik bijvoorbeeld ook nog eens het programmaboekje van She Loves Me van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen er op nageslagen maar verder moet ik zeggen dat ik er ook niet meer zo vaak in kijk. Toch kan ik het (nog niet) over mijn hart krijgen om ze weg te doen…

Mocht ik het toch doen, zou ik ze niet zomaar bij het oud papier kunnen zetten. Ik zou ze dan ook naar een tweedehandswinkel brengen om misschien nog een fan een plezier mee te doen. Ik vond het vroeger altijd leuk als ik programmaboekjes bij DeSlegte tegenkwam. Mijn programmaboekjes te koop op een site zetten lijkt me dan wel weer teveel gedoe…

Moet wel zeggen dat ik ooit programmaboekjes op een tweedehandssite heb gekocht dus er is wel een markt voor…

Bij mij liggen de programmaboekjes trouwens in schuiven in een kast op zolder. Dan maakt het minder uit dat de formaten verschillen. Ik heb ze in het begin op producent gerangschikt want die progammaboekjes hebben meestal hetzelfde formaat (toch wat het Koninklijk Ballet van Vlaanderen betreft en vroeger Stage Entertaiment).

[ Gewijzigd: 20 January 2019 05:21 PM by charlie ]
  [ # 13 ] 20 January 2019 07:05 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

@Martijn-j: Heb dus per ongeluk 2x dezelfde foto online gezet hier is degenen die mist:

https://afbeelding.im/5d8OpEIg

En nee ik heb Marie Kondo niet nodig volgens mij.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 14 ] 20 January 2019 09:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

De tip van Klaske (of eigenlijk Marie Kondo) onderschrijf ik: vraag je bij elk item af ‘does it spark joy?’ word je er blij van?
Ik sta voor hetzelfde punt: wil heel graag ontspullen, maar gek genoeg lijkt verhuizen daarvoor de beste manier (een nieuwe plek zoeken voor iets wat in het vorige huis stond te verstoffen ontaardt meestal in het weg doen van het betreffende item).
Gek genoeg is het toepassen van Marie Kondo’s tip op de programmaboekjes niet gelukt. Zelfs als ik er niet blij van word, vind ik weggooien toch zonde.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 15 ] 20 January 2019 10:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

@jasper050: Bedankt. Dat geeft een goed beeld. Heb je die gewoon in het zicht staan of bijvoorbeeld in een kast?

@Luna24: Prima toch dat je niets weggegooid hebt? Je hebt ze in ieder geval weer even in je hand gehad en hebt de keuze gemaakt ze te houden. En wie weet besluit je op een later moment alsnog iets anders. In welke categorie heb jij ze gedaan? Ze vallen namelijk zowel in boeken en komono als in sentimental items voor mij.

Ik heb vandaag vier vuilniszakken kleding weggegooid.  Dat is een goed begin.

 1 2 > 
1 of 2