Ik heb Channah afgelopen zondag mogen aanschouwen in Hamburg, en ze was werkelijk fantastisch. Zeer hoge kwaliteit in zang, energie, dans en spel.
Zou het super vinden om haar in haar moedertaal te zien.
Echter maak ik me ook zorgen als ze het ook in Nederland wordt. Waarom? Omdat ze in Hamburg 4 verschillende Tina’s hebben die ieder gemiddeld 2 of 3 shows per week spelen, waardoor haar kwaliteit (en die van de anderen) gewaarborgd wordt. Als we in Nederland werken met het systeem van 1 eerste-cast en 1 alternate, kan dat funest worden bij deze veeleisende rol (5/6 shows per week voor de first cast, 2 voor de alternate).
Ik vind het overigens niet normaal dat ooit iemand deze rol zo bedacht heeft; ze staat de hele avond op het toneel en er is werkelijk geen scène zonder Tina. Nu snap ik dat er meer stukken zijn met dat soort veeleisende vrouwen/mannenrollen. Ik dacht dat rollen als Evita wel zo’n beetje de kroon spanden (90 procent van de avond op het toneel en een dijk van een stem), maar deze vrouw is - als ze niet om aan het kleden is - gewoon continu op het toneel aanwezig, en moet naast een dijk van een stem vrijwel continu op 100 procent energie spelen.
Laten we hopen dat we in Nederland dus ook een dergelijk systeem krijgen.