6 of 7 | ‹ First  < 4 5 6 7 > 
Company in 2020 naar Nederland!
  [ # 76 ] 07 November 2019 10:41 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2019-11-04

Ik denk dat het een juiste beslissing is. De voorgaande producties waren niet bepaald van hoog niveau, en Sondheim spreekt gewoon geen mensen aan. Veel te ingewikkeld, te weinig musical…

  [ # 77 ] 07 November 2019 10:46 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

suzpros - 07 November 2019 10:41 AM

en Sondheim spreekt gewoon geen mensen aan. Veel te ingewikkeld, te weinig musical…

En dat is echt een erfenis van de laatste pakweg 15 jaar. De grote producenten hebben het genre verpest door het publiek voor te houden dat musicals gezellig en vrolijk zijn met leuke liedjes die je toch al kende.

  [ # 78 ] 07 November 2019 11:20 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Into the Woods liep wel goed toch? Ik kan me ergens herinneren dat Lone van Roosendaal(?) in een interview zei dat dat onverwacht best een hit werd. Vond ik persoonlijk ook een geslaagde productie, zeker qua opzet met het orkest/decor.

Jammer dus dat Company nu niet doorgaat, al blijf ik de insteek van een 50-jarige Bobby niet aansprekend vinden. Ik vraag me af of het met de aanpak van de Londense revival (en wellicht wat meer klinkende namen) wel van de grond was gekomen. Sondheim zal inderdaad nooit zo populair worden als Disney, maar de manier waarop je een musical aan het publiek verkoopt kan ook veel doen. Een “midlifecrisis musical” over een man (kort door de bocht) lijkt me in dat opzicht een stuk minder bij de huidige tijdsgeest passen dan (opnieuw, kort door de bocht) een “millennial musical” over een vrouw.

  [ # 79 ] 07 November 2019 01:32 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

suzpros - 07 November 2019 10:41 AM

Ik denk dat het een juiste beslissing is. De voorgaande producties waren niet bepaald van hoog niveau, en Sondheim spreekt gewoon geen mensen aan. Veel te ingewikkeld, te weinig musical…

Ik kan hier als Sondheim-fan gewoon niet, niet op reageren. Sondheim is eerder teveel musical dan te weinig musical. Het is misschien een type musical die jij en met jou kennelijk velen niet direct aanspreekt. Dat is prima. Maar trust me: op Broadway, West End, plekken die musical ademen wordt Sondheim toch echt als één van de grootheden op musicalgebied gezien. Dat - zoals hier verderop ook gezegd wordt - wij in Nederland door de verarming/eenzijdigheid in het aanbod steeds meer de indruk krijgen dat een musical een gemakkelijk, vrolijk, niet al te ingewikkeld gebeuren moet zijn met liedjes die we al kennen anders wordt het wel een hele moeilijke avond, is vooral een teken van armoe. Het heeft niks te maken met dat musical staat voor lichtvoetig en niet ingewikkeld. Helaas is in de huidige tijd dat wel inderdaad hetgeen waar veel mensen (denken dat ze) behoefte aan hebben.

Kortom wat ik wil zeggen: prima dat je Sondheim niks vind, maar ik kom toch echt in verzet als we WWRY / On your Feet / SNF / Bodyguards etc etc ineens gaan labelen als hét toonbeeld van wat musical is/moet zijn en Sondheim gaan wegzetten als “te weinig” musical. Klopt gewoon niet.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 80 ] 07 November 2019 03:10 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die dwepen met Sondheim ook daadwerkelijk al kaarten hadden besteld voor Company. Want de kaartverkoop was echt DRAMATISCH slecht.

  [ # 81 ] 07 November 2019 06:01 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Harry - 07 November 2019 03:10 PM

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die dwepen met Sondheim ook daadwerkelijk al kaarten hadden besteld voor Company. Want de kaartverkoop was echt DRAMATISCH slecht.

Ik vind Company een geweldige productie. De productie van Ballet v Vlaanderen (jaren geleden) was een genot en ook de London productie met Patti LuPone was een verademing. Verder probeer ik zoveel mogelijk Sondheim te zien als het mogelijk is. Maar…deze productie heb ik in de kaartverkoop met heel veel plezier overgeslagen! Een Company die zo ontzettend bewerkt wordt richting een 50-jarige Bobby en een slecht acterende producente als Joanne? Nee dat sla ik graag over. Als het de originele of de laatste bewerking was met een goede cast, dan had ik zeker kaarten gekocht!

  [ # 82 ] 07 November 2019 09:41 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Sluit me helemaal aan bij zowel Mark als Palex. Had het niet beter kunnen verwoorden Mark! Maar ook ik had geen tickets gekocht voor deze versie en Palex beschreef precies de redenen waarom ik ook heb overgeslagen

  [ # 83 ] 09 November 2019 12:38 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2019-11-04

Mark - 07 November 2019 01:32 PM
suzpros - 07 November 2019 10:41 AM

Ik denk dat het een juiste beslissing is. De voorgaande producties waren niet bepaald van hoog niveau, en Sondheim spreekt gewoon geen mensen aan. Veel te ingewikkeld, te weinig musical…

Ik kan hier als Sondheim-fan gewoon niet, niet op reageren. Sondheim is eerder teveel musical dan te weinig musical. Het is misschien een type musical die jij en met jou kennelijk velen niet direct aanspreekt. Dat is prima. Maar trust me: op Broadway, West End, plekken die musical ademen wordt Sondheim toch echt als één van de grootheden op musicalgebied gezien. Dat - zoals hier verderop ook gezegd wordt - wij in Nederland door de verarming/eenzijdigheid in het aanbod steeds meer de indruk krijgen dat een musical een gemakkelijk, vrolijk, niet al te ingewikkeld gebeuren moet zijn met liedjes die we al kennen anders wordt het wel een hele moeilijke avond, is vooral een teken van armoe. Het heeft niks te maken met dat musical staat voor lichtvoetig en niet ingewikkeld. Helaas is in de huidige tijd dat wel inderdaad hetgeen waar veel mensen (denken dat ze) behoefte aan hebben.

Kortom wat ik wil zeggen: prima dat je Sondheim niks vind, maar ik kom toch echt in verzet als we WWRY / On your Feet / SNF / Bodyguards etc etc ineens gaan labelen als hét toonbeeld van wat musical is/moet zijn en Sondheim gaan wegzetten als “te weinig” musical. Klopt gewoon niet.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur, over smaak valt niet te twisten. Maar wat er hier door meerdere wordt gezegd; dat het publiek het ‘simpele’ theater leuker vinden, doordat de producenten vooral dat produceren, kan je natuurlijk ook anders zien.
De ingewikkeldere musicals kunnen ook gewoon een kleiner publiek hebben. Het grotere publiek prefereert deze musicals niet omdat het simpelweg het enige is dat er is, maar omdat we dit mooie en leuke voorstellingen vinden. Ik beweer niet dat WWRY, On Your Feet, Mamma Mia of andere jukebox-musicals de ‘échte’ musicals zijn, maar voor mij persoonlijk zijn veel Disney-musicals zoals The Lion King, Aladdin en Beauty and the Beast toch wel de allermooiste theater-ervaringen die ik heb gehad. Voorstellingen van makers als Jason Robert Brown, Sondheim en Pasek & Paul heb ik ook gezien, maar kunnen mij nooit zo goed bekoren als de voorstellingen die hier schijnbaar als ‘simpel’ worden gezien.
Maar nogmaals, over smaak valt niet te twisten.

  [ # 84 ] 09 November 2019 05:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik had wel een kaartje, omdat ik er benieuwd naar was hoe deze producent het dan feitelijk zou aanpakken maar waarschijnlijk ook voor een stuk uit sentiment vanwege de Londense versie. Ik denk dat het eerder aan de onbekendheid van de producent ligt en de (in mijn ogen) niet super aansprekende cast, dan aan het stuk zelf (hoewel ik het ook een enigszins twijfelachtige zet vond om Bobby zo veel ouder te maken). Met een cast van bekende musicalnamen die à³à³k garant staan voor kwaliteit, zie ik geen probleem.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 85 ] 09 November 2019 07:10 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

suzpros - 09 November 2019 12:38 PM

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur, over smaak valt niet te twisten. Maar wat er hier door meerdere wordt gezegd; dat het publiek het ‘simpele’ theater leuker vinden, doordat de producenten vooral dat produceren, kan je natuurlijk ook anders zien.
De ingewikkeldere musicals kunnen ook gewoon een kleiner publiek hebben. Het grotere publiek prefereert deze musicals niet omdat het simpelweg het enige is dat er is, maar omdat we dit mooie en leuke voorstellingen vinden. Ik beweer niet dat WWRY, On Your Feet, Mamma Mia of andere jukebox-musicals de ‘échte’ musicals zijn, maar voor mij persoonlijk zijn veel Disney-musicals zoals The Lion King, Aladdin en Beauty and the Beast toch wel de allermooiste theater-ervaringen die ik heb gehad. Voorstellingen van makers als Jason Robert Brown, Sondheim en Pasek & Paul heb ik ook gezien, maar kunnen mij nooit zo goed bekoren als de voorstellingen die hier schijnbaar als ‘simpel’ worden gezien.
Maar nogmaals, over smaak valt niet te twisten.

Dank voor je reactie en toelichting. Ik sluit me grotendeels bij je aan. Er zijn “ lichtvoetige” productes die tot mijn gedenkwaardigste musicalavonden horen. Ook daar zitten pareltjes tussen. In grote lijnen spreekt drama en kleinschaliger mij nu meestal eerder aan. Gaat mij er inderdaad alleen maar om dat voor mij allebei evenveel musical is. En als de meerderheid een bepaald genre liever ziet, is het logisch dat producenten daarop inspelen. En in de huidige trend vind ik dat jammer omdat mij dit genre vaak minder prikkelt.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 86 ] 10 November 2019 12:23 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Sinds dat muziektheater (eerst vooral opera, daarna ook operette en daarna musical) bestaat heb je de dramatische en komische verhalen. Die behoefte aan diversiteit is er altijd al geweest.
Het is echter wel zo dat gebeurtenissen in het echte leven weerslag hebben op onze keuzes.
Er zijn in de theatergeschiedenis zelfs tijden geweest waarin eindes van voorstellingen positiever gemaakt werden of er nog iets na een dramatische voorstelling werd gespeeld om het publiek toch vrolijk te doen vertrekken.

Vandaag de dag willen we als we €85,- per persoon uitgeven het vooral ‘leuk’ en ‘gezellig’ hebben. En zien we graag vooral in beeld terug waar ons geld heen gaat. Ofwel, grooste decors, mooie kostuums en een verhaal waardoor we op z’n minst vrolijk weer in de trein, bus of auto stappen.
Dat minder toegankelijke voorstellingen waar meer geïnvesteerd wordt in orkest en iets minder in decor minder kaarten verkopen is enorm jammer. Ik had kaarten gekocht en had er echt zin in. Ik vond Into The Woods namelijk ook geslaagd binnen het kader, namelijk dat het geen miljoenen productie is. Dat een liefhebber van Sondheim zelf produceert en haar nek uitsteekt en zelf werk creëert is alleen maar lovenswaardig. Of je van haar stemkleur houdt is een smaak kwestie.
Ik vind genoeg Broadway en West End sterren weer verschrikkelijk. Maar het uitsteken van je nek moet toegejuicht worden en niet op typisch Nederlandse wijzen worden neergesabeld.
Het is eeuwig zonde dat hiermee het landschap nauwer wordt.

  [ # 87 ] 10 November 2019 09:46 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik had ook geboekt voor deze ‘Company’ en erg jammer dat het uiteindelijk niet doorgaat. Ik ben overigens wel benieuwd wanneer de theaters geïnformeerd zijn. Op de site van het Chassé is nog gewoon te reserveren.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 88 ] 10 November 2019 11:18 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Bij Theater De Lawei Drachten kun je ook nog gewoon reserveren. Heb zelf maar even een berichtje gestuurd…

  [ # 89 ] 11 November 2019 03:59 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Vandaag bericht gehad van DNK dat de voorbereidingen van Company per direct zijn stopgezet vanwege “zwaar tegenvallende kaartverkoop”. Erg jammer dit. Hier keek ik echt naar uit zeker na de schitterende Little Night Music van afgelopen voorjaar.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 90 ] 11 November 2019 04:02 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

suzpros - 07 November 2019 10:41 AM

Ik denk dat het een juiste beslissing is. De voorgaande producties waren niet bepaald van hoog niveau, en Sondheim spreekt gewoon geen mensen aan. Veel te ingewikkeld, te weinig musical…

Wat een onzin. Als iets puur musical is dan is het Sondheim wel. Heb al veel lege zalen van Sondheim in Nederland meegemaakt. Daarom is Nederland ook geen musicalland. Oppervlakkige bezoekers die niet na willen denken, mee willen hossen maar van diepgang helaas niets willen weten. Gelukkig is de oversteek naar Londen snel gemaakt.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

‹ First  < 4 5 6 7 > 
6 of 7
‹‹ Hello Dolly      Het Ei van Oom Trotter ››