1 of 3 |  1 2 3 > 
Beste musicals / slechtste musicals
change_status
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2014-12-15

Ik ben benieuwd wat de beste en de slechtste musicals zijn die jij hebt gezien. En wat maakte dat jij die musical zo goed of zo slecht vond. Had dat te maken met de musicalacteurs, het decor, de muziek, de locatie en/of het verhaal? Uiteraard is het prima wanneer je meerdere musicals als beste en slechtste beschrijft. Bij mij is het als volgt:

Beste musicals:

Les Miserables (2008/2009) : Dit is zonder twijfel de beste musical die ik ooit heb gezien. Ik heb de voorstelling meermaals gezien en het is voor mij de ultieme combinatie van prachtige zang & muziek in combinatie met een pakkend verhaal en een schitterend decor. De musical wist mij keer op keer te ontroeren.

Rent (2000 & 2015/2016) : Het was een van de eerste musicals die ik 19 jaar geleden zag. De musical heeft een zeer prettige combinatie tussen up tempo nummers en gevoelige nummers. Het verhaal is triest maar biedt ook hoop. Het rommelige maar uiterste functionele decor met een band midden op het toneel was een bijzondere gewaarwording. 15 jaar later bracht het m-lab de voorstelling opnieuw en zat ik met tranen op mijn wangen in de zaal. De voorstelling had aan kracht niets verloren en de kleinere setting maakte het een nog intensere beleving.

Soldaat van Oranje (2011) : Deze musical is qua zang en muziek zeker niet de beste musical ooit. Daarentegen is deze musical onovertroffen als het gaat om de totaalbelevenis. Het decor, de projecties, het water (de zee), de motor en het vliegtuig maken dit tot een haast filmische musical.


Slechtste musicals:

Sky (2016) : Aan de songs lag het in principe niet en ook de acteer en zangprestaties van Lisse Knapen en Roben Mitchell waren prima. Het waren vooral het zeer slecht uitgevoerde 3d concept, de tenenkrommende slechte bijrollen van Eva van der Gucht en Joel de Tombe en het slechte verhaal wat dit tot een dramatisch slechte musical maakte.

Passion (2004) : Vera Mann, Stanley Burleson en Pia Douwes zijn toch niet de minste namen in musicalland. Zelfs deze artiesten konden er niets aan veranderen dat Passion een verschrikkelijke voorstelling was. Steven Sondheim schreef enkele waanzinnig mooie musicals maar maakte van Passion een onbegrijpelijke voorstelling met draken van nummers.

Jezus Christ Superstar (2005 Nederlandse versie) : Als er 1 voorstelling is waarbij men de plank volledig misgeslagen heeft dan is het Jezus Christ Superstar in de Nederlandstalige versie. Het decor, de moderne interpretatie maar bovenal Dieter Troubleyn als ongeloofwaardige Jezus en de dramatisch slechte vertaling zorgden ervoor dat dit een slechte musicalervaring voor mij was.

[ Gewijzigd: 20 March 2019 10:04 AM by tberends ]
   Handtekening   

Musicalliefhebber/bezoeker, verzamelaar musicalbrochures, voormalig lid nominatiecommissie musical-awards, voormalig presentator theaterprogramma op de radio. Bijnaam: lopende musical encyclopedie

  [ # 1 ] 20 March 2019 11:53 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  62
Geregistreerd  2011-08-09

Beste musical(s):
Passion: Het is natuurlijk een tragisch verhaal, maar ik was enorm geraakt door dit verhaal en met mame de muziek.

Doodgelukkig: een hele kleine productie van Hein Gerrits en Vannessa Timmermans zo’n 10 jaar geleden. Prachtige muziek, mooie liedteksten en volr mij op dat moment enorm herkenbaar.

[Slechtste musical(s):
Mamma Mia (2018/2019): Ik vind de cast niet goed, de band die zo nu en dan meeloopt enorm storend en matig spel van bepaalde castleden

  [ # 2 ] 21 March 2019 11:55 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  428
Geregistreerd  2008-08-05

Beste musical(s):
dat gaat een strijd tussen Tarzan en Cats (English London West End Production), straks weer even terug in Nederland

Slechtste musical(s):
met stip en eigenlijk wil ik mijn geld terug en eerder geld toe omdat ik het desondanks uitgezeten heb ....  ‘Expeditie Eiland. Ondanks een leuke Lone was er niet doorheen te komen.

   Handtekening   

De echte Beer

  [ # 3 ] 21 March 2019 06:47 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik ga toch maar reageren vanuit “voorstellingen die de meeste indruk op me gemaakt hebben / die ik het slechts vond”. Dit komt bij mij niet altijd helemaal overheen met dat dat ook de musicals zijn die in mijn top lijstje van favoriete musicals zouden staan.

Beste Musicals:

1) Rent (London/M-Lab): Rent staat zeker wel in mijn top 5 lijstje favo musicals. Uitvoeringen die ik zag in London (Adam Pascal) en in het M-Lab raakten me recht in mijn hart. De NL tour van 2000 vond ik een verschrikking
2) A little night music (London, National Theatre): ik denk niet dat ooit een meer muisstil en betoverd publiek heb meegemaakt dan tijdens Judi Dench haar Send in the Clowns. Voor altijd in mijn geheugen gegrieft. Fenomenaal.
3) Soldaat van Oranje: hiervoor mocht ik voor MW mijn laatste recensie schrijven en het was ook meteen de meest bijzondere premiere die ik ooit heb bijgewoond. Het was meteen duidelijk dat deze bijzondere voorstelling een ongekend succes zou worden.
4) Next to Normal (NY / NL): Alice Ripley was something else, Simone deed niet veel voor haar onder, maar bovenal grijpt het verhaal me gewoon iedere keer weer bij de strot.
5) Elisabeth (Wenen/Essen/NL): de nog onontdekte androgyne Uwe Kroeger in Wenen, Stanley in de rol van zijn leven in NL en Pia die onovertroffen is in deze rol. Elisabeth heeft een speciaal plekje in mijn hart.

Ik kan er nog velen toevoegen maar laat het bij 5.

Slechtste Musicals:

1) Daddy Cool (London): wat een goedkope poging om rondom de Boney M hits in de slipstream van Mamma Mia en WWRY ook even snel wat geld binnen te schrapen. Niet om aan te zien deze voorstelling.
2) Grace (NL): je kunt geen musical “bedenken” en uit de grond stampen als speeltje omdat je teveel geld overhebt en mee wil doen in musicalland. Ondanks de financiele middelen, topcast en prachttheater een flop.
3) Carlie (NL): what was I thinking om hier naar toe te gaan. Joke heeft een bedenkelijk talent om met zoveel kwaliteiten in 2 van de slechtste producties te hebben gestaan die ik ooit gezien heb.
4) Zorro (London): ik weet het niet eens meer waarom, maar ondanks de prachtige man die op het toneel stond heb ik me alleen maar geergerd en verdraag ik de Gypsy Kings tot op de dag van vandaag nog steeds niet meer.
5) Lion King (NL); de Lion King zelf is natuurlijk helemaal geen slechte musical, maar toen ik ‘m zag in NL met een understudyparade en sterk uitgedund ensemble bleef er werkelijk niets van over. Betere amateurnivo onwaardig.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 4 ] 22 March 2019 05:28 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Beste musicals:

Sweeney Todd (OpusOne): Sondheim is sowieso al een componist waar ik groot liefhebber van ben en deze voorstelling werd door een groot deel van de cast ook nog eens steengoed uitgevoerd. Vera Mann was een fantastische Mrs Lovett, René een goede Sweeney en Marjolein Teepen ook onwijs goed als bedelares.

Kiss of the Spider Woman (OpusOne): Met name de muziek deed het hem hier voor mij icm de humor. Qua decor natuurlijk niet de meest spectaculaire voorstelling, maar dat hoeft ook niet als de rest klopt en dat deed het in mijn ogen

Passion: Ik was destijds een jaar of 13 en werd helemaal het verhaal in gezogen weet ik nog. Ik ben nog dagen daarna ontroerd geweest. Kwam misschien ook door de leeftijd, want misschien kijk ik er nu, 15 jaar later, heel anders tegenaan als ik hem zou zien, maar de muziek hoor ik nog altijd graag.

Slechtste musicals

Crazy Shopping: Moet ik echt nog gaan uitleggen waarom? Nee he?! Deze voorstelling had echt een gebrek aan werkelijk alles! Wat een draak van een voorstelling!

Dirty Dancing: Ik snap nog steeds niet waarom dit musical werd genoemd. Er werd, op een liedje na geloof ik, niets gezongen door de cast. Slecht geacteerd etc.

  [ # 5 ] 22 March 2019 07:32 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  215
Geregistreerd  2009-05-01

Wat mij betreft helemaal terecht dat Crazy Shopping hier zo vaak genoemd wordt bij slechtste musicals, maar de allerslechtste musical van deze producent vond ik Yab Yum. Het al matige verhaal werd steeds onderbroken door circus- en dansacts. De vaak fantastische Annick Boer en Richard Groenendijk konden de voorstelling ook niet meer redden. Yab Yum staat samen met Supermodel de musical op nummer 1 bij mij als het gaat om slechtste musicals. Aan Supermodel rammelde werkelijk alles. Wel mooie locatie in Krasnapolsky en een leuke afsluiter met die modeshow, maar verder.. Ai ai ai

Daarentegen vond ik Rembrandt de musical (ook van Stardust) juist een van de mooiste voorstellingen die ik heb gezien. Prachtige muziek, fantastische ensemble, mooie beelden met die schilderijen en Paul Vaes mijn favoriete Rembrandt. Zou het zoveel jaar later graag nog eens terug zien.

Next to Normal, Les Miserables, Elisabeth, Spring Awakening, Avenue Q, Into the Woods, Turks Fruit, Legally Blonde en Rent staan ook in mijn top 10.

  [ # 6 ] 22 March 2019 08:28 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  17
Geregistreerd  2004-06-20

Beste Musicals

Next to Normal (NYC). Alles klopt aan deze show. En dan ook nog uitgevoerd door een zeer sterke cast.

Elisabeth (Wenen). Blijft een van mijn favoriete shows.

Nine (Op Naar het Bos) Ik heb net zoveel met Nine, maar vond deze voorstelling in de openlucht meer dan geweldig!

En verder zeer genoten van diverse voorstellingen van Rent en Company. 

Slechtste Musicals

Waar moet ik beginnen? Vindt de grote musicals van de afgelopen vaak echt onder niveau. Zit soms op het randje van mijn stoel of een hoofdrolspeler zijn noten wel of niet haalt. Dieptepunten zijn onder meer de Nederlandse versies van Lion King en Wicked.

  [ # 7 ] 22 March 2019 09:12 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Maan° - 22 March 2019 07:32 AM

Daarentegen vond ik Rembrandt de musical (ook van Stardust) juist een van de mooiste voorstellingen die ik heb gezien. Prachtige muziek, fantastische ensemble, mooie beelden met die schilderijen en Paul Vaes mijn favoriete Rembrandt. Zou het zoveel jaar later graag nog eens terug zien..

Ochhh Rembrandt ja, die was prachtig!!! Heb ik ook enorm van genoten. Prachtige muziek idd!

  [ # 8 ] 22 March 2019 09:20 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Mooiste: Mary Poppins! Qua muziek is The Last Five Years voor mij de mooiste.

Leukste (want ja, daar zit verschil in): Domino de musical en We Will Rock You. O, en de eerste Nederlandse versie van Saturday Night Fever!

Slechtste: elke productie is met liefde gemaakt neem ik aan, daarom spreek ik me liever niet uit over producties die ik gezien heb maar tegen zijn gevallen. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik shows als Hema de Musical, Vamos en Pumps & Penalties zeer bewust heb overgeslagen… 😅😉

[ Gewijzigd: 22 March 2019 09:31 AM by Gaby* ]
   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 9 ] 22 March 2019 09:37 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Gaby* - 22 March 2019 09:20 AM

Mooiste: Mary Poppins! Qua muziek is The Last Five Years voor mij de mooiste.

Leukste (want ja, daar zit verschil in): Domino de musical en We Will Rock You. O, en de eerste Nederlandse versie van Saturday Night Fever!

Slechtste: elke productie is met liefde gemaakt neem ik aan, daarom spreek ik me liever niet uit over producties die ik gezien heb maar tegen zijn gevallen. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik shows als Hema de Musical, Vamos en Pumps & Penalties zeer bewust heb overgeslagen… 😅😉

Wel zonde van Hema, die zou bij mij eventueel wel in leukste musicals terecht kunnen komen.

  [ # 10 ] 22 March 2019 09:49 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Klaske - 22 March 2019 09:37 AM
Gaby* - 22 March 2019 09:20 AM

Mooiste: Mary Poppins! Qua muziek is The Last Five Years voor mij de mooiste.

Leukste (want ja, daar zit verschil in): Domino de musical en We Will Rock You. O, en de eerste Nederlandse versie van Saturday Night Fever!

Slechtste: elke productie is met liefde gemaakt neem ik aan, daarom spreek ik me liever niet uit over producties die ik gezien heb maar tegen zijn gevallen. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik shows als Hema de Musical, Vamos en Pumps & Penalties zeer bewust heb overgeslagen… 😅😉

Wel zonde van Hema, die zou bij mij eventueel wel in leukste musicals terecht kunnen komen.

Echt? Ik haakte af bij het zien van de eerste scenefoto’s met lifesize rookworsten en tompoezen - zag me er te plat uit allemaal.

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 11 ] 22 March 2019 10:37 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  215
Geregistreerd  2009-05-01

Hema was leuk! Niet per sé goed maar wel leuk. In de cast zaten wel ook pareltjes, zoals Maaike Mertens en Thomas Cammaert

  [ # 12 ] 22 March 2019 11:21 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Gaby* - 22 March 2019 09:20 AM

Echt? Ik haakte af bij het zien van de eerste scenefoto’s met lifesize rookworsten en tompoezen - zag me er te plat uit allemaal.

Ja, voor categorie ‘leuk’ eindigt Hema echt wel hoog. Het ging vooral om herkenbaarheid, Nederlandse kneuterigheid, Oranje-gevoel en die Tompoezen/Rookworsten zaten volgens mij maar in 1 of 2 nummers als parodie. De hele voorstelling had iets parodie/klucht-achtigs, en het moest wel je gevoel voor humor zijn. Maar het was inderdaad vooral de cast en het plezier wat er van de cast afstraalde, die de voorstelling ontzettend leuk maakte.  En een terechte Award for Maaike Martens als Ramona/Maxima.

Je doet er nu niets meer aan, maar misschien leuk om terug te lezen, http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/13732/  Vooral de eerste pagina’s over hoe mensen over HEMA als musical dachten 😊 Toen kwamen de namen van de cast, en begonnen mensen te denken van ‘hey…. misschien is het wat’. en toen kwamen de beelden en de eerste reacties en was het toch wel een beetje de verrassing van het seizoen.  Het was love or hate it.

  [ # 13 ] 22 March 2019 12:21 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  114
Geregistreerd  2013-05-08

Beste

Ciske de Rat (2007)- Wat een powervoorstelling met een sublieme (eerste) cast , prachtige muziek, een en al nostalgie, echt een topproductie in mijn optiek. De Nederlandse musical op zijn best!
(Jammer van de latere 2016 versie overigens)

Droomvlucht (2011)- Je helemaal verliezen in een fantasiewereld met een schitterend verhaal, opnieuw prachtige muziek en decors en die choreographie van Daan Wijnands! Die kon ik zo drie keer achter elkaar zien.

The Bodyguard (2015)- Zoveel meer dan een jukebox musical. De muziek blijft natuurlijk sowieso overeind maar wat me het meeste opviel was het werkelijk zeer spannende verhaal (vaak puntje van je stoel) goede cast (we hadden April en later Anne Appelo, beiden top!) machtige projecties en swingende live band.
Ik (en ik denk met mij velen) ben-zijn overigens nog nooit zo geschrokken in een theater als DAT moment!

Slechtste:

Dik Trom (2013)- Dat van de makers van het terecht bejubelde Kruimeltje. Slap, onsamenhangend verhaal, matige muziek en productie. Niet veel aan (vind ik dan).

  [ # 14 ] 22 March 2019 01:04 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Mijn “slechtste” top-3 staat al een jaar of vijftien volgens mij. Dat zijn The Wiz, Romeo & Julia en Alice in Wonderland.

Er is wel een verschil tussen “beste” en meest “favoriete”. Bij die plaats ik Titanic en Tanz der Vampire, allebei zo vaak gezien. Daarnaast natuurlijk ook gewoon goed. En “beste”... Zijn er zoveel. De laatste versie van Miss Saigon in Londen heeft veel indruk op mij gemaakt. Maar ja, Merrily We Roll Along, Passion, Rebecca, Ghost, Anatevka etc.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 15 ] 23 March 2019 09:36 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  30
Geregistreerd  2019-02-14

Ongetwijfeld ook Les Miserables!!! Sowieso een prachtig en aangrijpend verhaal en als deze ook nog eens prachtig vertolkt wordt dan kan ik er helemaal bij wegdromen. Telkens weer kippevelmomenten de hele musical lang. Ik zag de voorstelling in Londen in 2017 en zal nooit vergeten welke emoties die bij mij teweeg heeft gebracht. Prachtige acteerprestaties trouwens van Katy Secombe. Ook aan de voorstelling van The Book of Mormon in 2017 bewaar ik goede herinneringen.

 1 2 3 > 
1 of 3