Festen -  Judas Theaterproducties (BE)
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  10
Geregistreerd  2019-03-22

FESTEN — Judas Theaterproducties

In het voorjaar 2020 pakt Judas TheaterProducties uit met een musical gebaseerd op de bekende Deense film “Festen”.

Het verhaal
De schijnbaar volledig geslaagde Helge viert zijn zestigste verjaardag in het familiehotel. Zijn vrouw Else, zonen Christian en Michael, dochter Helene en tal van vrienden en intimi verzamelen zich in het etablissement voor groot, gezellig feest. De enige grote afwezige is dochter Linda, die kort daarvoor zelfmoord pleegde.
Tijdens het diner neemt Christian het woord voor een speech. Daarin verkondigt hij, ten overstaan van iedereen, dat zijn vader Linda en hem vroeg seksueel misbruikte. Het blijkt de eerste van een reeks gebeurtenissen waarin verschillende aanwezigen hun ware gezichten tonen.

Achtergrond
“Festen” is een Deense dramafilm uit 1998, geschreven en geregisseerd door Thomas Vinterberg. De film werd samen met “Idioterne” in Cannes gelanceerd als één van de twee eerste ‘Dogma 95’-films. De film won meer dan 27 prijzen.
De toneelversie van “Festen” ging in première in 2004 in het Almeida Theatre in Londen. Sindsdien is de toneelversie te zien geweest in New York, Australië, Griekenland, Nederland, Ierland, Mexico en Zuid-Afrika. De Londense productie werd maar liefst vijf keer genomineerd voor de Olivier Awards in 2005 en won daarbovenop de Evening Standard Award en Critics Circle Award.

Speelperiode:
van maandag 2 maart tot en met donderdag 2 april 2020.

Cast:
Warre Borgmans
Karin Jacobs
Goele De Raedt
Leendert De Vis
Brent Pannier
Oonagh Jacobs
Yemi Oduwale
Eline De Munck

Orkest:
5-koppig live orkest onder leiding van Pol Vanfleteren

Muzikale leiding en arrangementen:
Pol Vanfleteren

Decor- en kostuumontwerp:
Arno Bremers

Scenario & liedteksten:
Allard Blom

Muziek:
Sam Verhoeven

Regie:
Eddy Habbema

Bron: https://www.huubcolla.be/product/festen/

  [ # 1 ] 22 March 2019 12:35 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2011-10-02

Interessant, alleen vind ik de keuze om Warre weer voor een musical te casten typisch Vlaanderen.

Benieuwd of dit beter dan “Iedereen beroemd” gaat werken.

  [ # 2 ] 22 March 2019 03:00 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Oh, ik weet niet of ik dit een geslaagde film/toneelstuk vind voor een musical. Ja drama genoeg, maar hier zeiden stiltes juist zo veel. Ik weet niet of muziek meer kan toevoegen dan stiltes bij dit onderwerp.

  [ # 3 ] 22 November 2019 12:15 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  39
Geregistreerd  2016-04-17

Deze productie is omwille van het wegvallen van de projectsubsidies geannuleerd. Ganesha is de vervanging.