6 of 6 | ‹ First  < 4 5 6
Uitmarkt 2019
  [ # 76 ] 27 August 2019 11:09 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Luna24 - 27 August 2019 10:51 AM

Ik herken wat je zegt, maar zou niet willen beweren dat het per se aan René van Kooten ligt.

Zeker niet, ligt met name aan castingdirectors die al jarenlang hetzelfde type acteurs voor een bepaalde soort rollen cast. Ik mag René overigens graag zien in musicals hoor, maar toen ik hem zo zag bij het optreden van Anastasia bedacht ik me dat ik vrij veel van zijn rollen op één of andere manier op elkaar vind lijken.

  [ # 77 ] 27 August 2019 11:29 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik herken me ook wel in wat je zegt hoor Laush. Vooropgesteld: ik heb Rene best hoog zitten, alles wat ik van hem zag was prima of beter. Waarin het mij vooral opvalt dat ik denk “dat heb ik ‘m als eens eerder zien doen” , is als hij iets moet zingen wat eigenlijk net buiten zijn toonbereik ligt zoals bij Bring him home en gisteren in die Bijl-hommage zat ook weer zo’n stukje. Daar gaat ie omheen werken en dan ziet het er voor mij uit als iets wat ie al eerder gedaan heeft. In rollen die vocaal prima bij hem aansluiten heb ik dat minder, dan vind ik ‘m natureller. Do I make sense of zit ik onzin uit te kramen die volstrekt niet te volgen is ?

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 78 ] 28 August 2019 07:51 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Hmm René is wat betreft mannelijke musicalacteurs nu ook wel zo’n beetje de bekendste naam die Nederland heeft denk ik. Dus dat betekent dan inderdaad elk jaar een hoofdrol in een grote productie. Ik herken ook wel altijd René er in, maar afgelopen jaar zag ik hem eerst 2x in Evita en daarna nog eens 2x in Bridges, en dat waren toch twee heel andere rollen en ik geloofde hem in beide. Zijn stemgeluid blijft (logischerwijs) wel altijd hetzelfde natuurlijk, daarin herken ik deze uitspraak wel.

  [ # 79 ] 28 August 2019 10:12 AM
Administrator
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  129
Geregistreerd  2011-01-17

Ik vind René ook eigenlijk altijd goed. Volgens mij is het van belang om een onderscheid te maken tussen de techniek en manier van werken van een acteur en de rol die hij of zij speelt. In het geval van René heeft hij inderdaad een bepaalde manier van zingen die ik echt typisch voor hem vindt. Tegelijkertijd vind ik ‘m wel altijd divers in zijn rollen. Ik bedoel, Chad in Love Me Tender en Jean Valjean in Les Misérables zijn toch wel echt totaal verschillend, ook bij René. Ik denk dat het - nu ik er al typend zo over nadenk - ook te maken heeft met een bepaalde mate van allround zijn. René is dat, denk ik, wel en dat maakt dat ‘ie gemiddeld genomen wel dingen hetzelfde doet. Ofzo 😊

   Handtekening   

Geniet van elk moment, want er is zoveel te beleven!

  [ # 80 ] 28 August 2019 11:27 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  144
Geregistreerd  2012-01-04

Net pas het hele feestje teruggekeken. Ben van sommigen best onder de indruk, maar van sommigen ook helemaal niet.

Annie: Fijne hippe versie, en dan ‘wees monter’? Ik zie dat niet zo. Maar fijn dat ze proberen de stof van deze af te blazen. Willemijn kan ik weinig over zeggen, ze is de beste.

Verliefd op Ibiza: Ik maak hier geen woorden aan vuil.

Haal het doek maar op: En hier nog minder.

Soldaat van Oranje: Deed het kwa zang behoorlijk goed! Zeker na de uitglijer van (was het?) vorig jaar. Ben benieuwd naar Jelle en de Engelse versie.

Company: Was erg benieuwd naar deze productie, maar vond dit behoorlijk underwhelming. Denk dat ik hem toch oversla.

Kinky Boots: Lekker! Maar heb Naidjim een beetje gemist in het geheel. Jonathan deed het erg goed.

Back to Oz: Deze productie heb ik gemist, maar ze zong het goed!

Mamma Mia: Wat we verwachten van Mamma Mia. Muziek op band, tot aan de vingertoppen gechoreografeerd maar wel strak en indrukwekkend.

Everybody’s talking about Jamie: Fantastisch. De energie die ze het podium op brengen is onevenaarbaar. Het verschil in niveau tussen deze artiesten en sommigen Hollandse die voor ze op het podium stonden is enorm.

Anastasia: Dit kan zomaar een hele mooie productie worden. De stem van de jongen -even zijn naam kwijt- is niet mijn smaak, maar het zag er goed uit.

Toch altijd fijn, even zo van je afschrijven 😉

   Handtekening   

~

  [ # 81 ] 28 August 2019 10:56 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Ik vond de uitzending best oké. Zaten mooie optredens tussen, vond ik.

Annie: Leuk. Prima optreden. Annie zong leuk, vertaling is inderdaad hier en daar nog wat ongepast. Of ik het jammer vind dat Annie haar rode kapsel niet meer heeft weet ik niet. Ergens is het, voor mij, wel iets dat Annie typeert. Ik heb het idee dat dit een voorstelling is waar je pas iets over kan zeggen als hij in het theater staat. Willemijn is een briljante zangeres en een prachtige performer, maar ik miste het personage een beetje. Nu bleef het voor mij iets te veel Willemijn die prachtig een nummer weg weet te zingen, daarmee iedereen omver blaast, maar de emotie, het verhaal dat ze vertelt, blijven uit.

Verliefd op Ibiza: Ja. Gàªnant. Zijn al meer dan genoeg woorden aan vuil gemaakt.

Haal het doek maar op: Prima uitvoering, saai optreden, creatieve armoede.

Soldaat van Oranje: Saai. Leuke voorstelling, maar ieder jaar een bijzonder saai optreden.

Company: Prima, degelijk optreden, maar niet uitnodigend. Paul Groot lijkt mij niet helemaal het type voor deze rol. Verder wel een leuke cast, dus ik ben zelf ergens nog wel nieuwsgierig, maar dat komt niet door dit optreden. Nog even wachten tot ze in het theater staan. O en kunnen we alsjeblieft ophouden met social media in iedere vorm van kunst stoppen.

Kinky Boots: Lekker optreden, iets te veel ‘yeahyeah’ wat mij betreft. Wel nieuwsgierig geworden naar de voorstelling! De cast moet nog even ‘klikken’, maar het ziet er al leuk uit. Martine de Jager vind ik heerlijk om naar te kijken, Jonathan doet het erg goed. Naidjim moet even goed gaan kijken naar de acteur van Jamie en naar Beyoncé. Voor mij mist hij, voor deze rol, net dat stukje ‘star quality’ en persoonlijkheid. Als Simba is dit op zich geen probleem, dat kon hij leuk neerzetten. Maar hier wil je iemand die het middelpunt van de belangstelling is, iemand waar je naar moet blijven kijken en dat mist hij. Ik vraag me ook af of dat nog gaat komen. Jammer. Verstaanbaarheid vond ik ook niet al te best trouwens. Het is dat er ondertiteling was.

Back to Oz: Niet iets dat ik wil gaan zien, maar de vertolking van Somewhere over the Rainbow door Naomi van der Linden vond ik prachtig en ontroerend om te zien. Passie voor het vak, ze vertelt een verhaal en zingt prachtig. Heerlijke verschijning om naar te kijken ook!

Eerbetoon aan Martine Bijl: Mooi, respectvol gedaan. Prachtige stemmen, ‘Sluit alle deuren maar’ sluit prachtig aan bij de stem van René van Kooten(hij had zich alleen wel iets beter mogen voorbereiden, iets te veel tekstfoutjes hier en daar). En Willemijn Verkaik… ja… ach… wat kunnen we zeggen. Briljant.

Mamma Mia: Héél strak, overprikkelend optreden. Wat een chaos. Ik wist niet waar ik moest kijken. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin om te luisteren naar een bandje. Is de kunst van het zingen/dansen/spelen tegelijk niet juist de kunst van dit vak? Dat is toch waar musical zich in onderscheidt van andere kunstvormen? Waarom doen ze dit dan, in godsnaam, niet. Antje zingt alsof het een smartlap is. Vind ik niet passen. En de stemmen van de dames vind ik niet mooi bij elkaar kleuren. Iets te schel.

Jamie: Waanzinnig. Layton Williams is een echte leading man. Werkt samen met het ensemble, is gefocust op het publiek, vertelt zijn verhaal en geeft een ongelooflijke show weg. Waanzinnige persoonlijkheid en performer. Ik wist nog niet zeker of ik dit wilde zien; nu wel! Heerlijk optreden.

Anastasia: Prachtig optreden, mooie cast. Denk dat dit een hele mooie voorstelling gaat worden. Mijn gedachten over René van Kooten: iedere rol die hij speelt lijkt bij hem heel erg in de taal te zitten. Hij heeft een manier van woorden uitspreken en benadrukken die heel veel zeggen over een personage. Buiten dit benadrukken van woorden doet hij eigenlijk vrij weinig, emotioneel gezien. Daarbij neemt hij altijd dezelfde fysieke houding aan in ieder personage dat hij speelt. Dit maakt hem groot, sterk, maar het mist voor mij kwetsbaarheid. En er gebeurt te weinig achter zijn ogen. Als je dit bij iedere rol doet, gaan ze inderdaad op elkaar lijken. Briljante zanger is hij overigens wel. Milan van Waardenburg vind ik een mooie stem hebben en Tessa Sunniva van Tol vond ik prachtig als Anastasia, fantastische stem, mooie vertolking. Loïs van de Ven viel me positief op, ze zag er echt prachtig uit!

Al met al best een ok musical seizoen denk ik. Nieuwsgierig naar aardig wat producties.

O en… alsjeblieft: geen Romy en Frits meer volgend jaar.

[ Gewijzigd: 29 August 2019 01:00 PM by HOI. ]
  [ # 82 ] 29 August 2019 01:05 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Laush - 25 August 2019 09:32 PM

Kinky Boots: Jonathan was goed! Naidjim moet nog even bij Layton Williams op les, dat spetterde nog niet zo. Hij zag er ook een stuk trashier uit dan ik me Lola voorstel. Vajèn is me nauwelijks opgevallen eigenlijk. Had meer kunnen knallen dan het deed.

Ik vond Naidjim in The Lion King al vrij bleekjes. Beide keren dat ik hem zag werd hij compleet overschaduwd door Gaia Aikman. En dat lag wat mij betreft niet alleen aan de rol. Ik hoop dat hij voor zijn rol in Kinky Boots nog wat stappen in zijn ontwikkeling gaat maken.

Jonathan maakte gelukkig een hoop goed, ik vond hem echt fantastisch. Al is dat zo langzamerhand geen verrassing meer.

  [ # 83 ] 29 August 2019 09:15 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2014-12-15

Annie: Prima optreden al was Edwin Jonker ietwat overbodig. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Verliefd op Ibiza: Verschrikkelijk! Wat een armoe!

Haal het doek maar op: Voor Tony Neef ga ik altijd graag naar het theater, echter niet wanneer ik er dit soepzooitje bij krijg met dit repertoire.

Soldaat van Oranje: Prima optreden maar ik blijf het knap vinden dat ze keer op keer mensen weten te strikken die eigenlijk helemaal niet zo goed kunnen zingen.

Company: Ik denk dat dit nog wel eens de verrassing van het seizoen zou kunnen worden. Ze hebben in ieder geval kwalitatief gezien een goede groep mensen bij elkaar gezocht om deze klus te klaren. Het optreden was vrij chaotisch en druk en gaf niet een goed beeld van de voorstelling. 

Kinky Boots: Strak optreden! De musical sing a long is hoofdzakelijk bedoeld om je visitekaartje af te geven zodat er meer bezoekers gaan komen. Ik kan mij niet voorstelling dat men niet enthousiast is geworden door het zien van dit optreden.

Back to Oz: Dappere poging maar deze dame moet nog even oefenen. Daarbij vond ik dit ook niet een goede manier om deze onbekende voorstelling te promoten.

Eerbetoon aan Martine Bijl: Mooi en integer gedaan. Goede keuze qua nummers en prima gezongen.

Mamma Mia: Prima optreden, zoals je dat mag verwachten.

Jamie: Wat een verschrikkelijk optreden! Dit was geen zingen dit was over de top en onverstaanbaar schreeuwen. Als dit het beeld van de voorstelling is dan besteed ik mijn geld liever aan iets anders.

Anastasia: By far het beste optreden van de avond. Dit is de manier waarop je een preview geeft van zo’n voorstelling. Met zo’n voorproefje en zo’n cast kan ik niet wacht om dit zelf te gaan bekijken enkele dagen voor de première.

   Handtekening   

Musicalliefhebber/bezoeker, verzamelaar musicalbrochures, voormalig lid nominatiecommissie musical-awards, voormalig presentator theaterprogramma op de radio. Bijnaam: lopende musical encyclopedie

  [ # 84 ] 29 August 2019 08:56 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Annie: Zeer benieuwd naar deze nieuwe versie. Stralende ster, die Ida Verspaandonk. Willemijn heeft een fantastische uitstraling voor de rol (grappig dat ze geen eenduidige keuze maakte om in de rol te blijven à³f niet terwijl Ida zong). En over die stem hoeven we eigenlijk niks meer te zeggen.

Verliefd op Ibiza: Een rommelig optreden, maar dit kan misschien nog leuk worden voor de liefhebbers. Niet mijn ding, maar denk ik voor een groot publiek aansprekend.

Haal het doek maar op: De manier hoe Julia Berendse ‘Brandend zand’ zingt, vond ik fantastisch. En alsjeblieft, musicalminnende elite; dit zijn ook niet mijn favoriete shows, maar musical is en blijft een commercieel genre, en in een land als Nederland is voor dit shows publiek. Het hoeft niet je smaak te zijn, maar afbranden als ‘verschrikkelijk’ en ‘slecht’ is nergens voor nodig. Het grote publiek gaat hier graag naar toe. Dát publiek zal zelden naar de door menig hier zo geliefde traditionele musicals gaan, helaas.

Soldaat van Oranje: Ze moeten er zijn, maar zonder hun sterke acteerwerk (lees: de boog van een goed geschreven verhaal) valt het toch een beetje in het niet.

Company: Een voorbeeld van hoe in het origineel briljant gevonden teksten in het Nederlands minder sterk werken. Na de zoveelste ‘zij aan zij’ had ik het gehad. Sterke cast, twijfel of ik het ga zien.

Kinky Boots: Kan er ook een show komen die anti-musicalmensen het idee geeft dat niet elke musical over acceptatie een man in vrouwenkleren moet bevatten? Is het teveel gevraagd om een verhaal over een gewoon uitziende jongen die verliefd wordt op een andere jongen te zien, als je per sé thema’s als acceptatie en homoseksualiteit wil opvoeren? Iedere keer weer de meest extravagante vorm kiezen, why? Maar het is over de hele wereld een hit, dus het zal wel aan mij liggen. (Voor de duidelijkheid: ik weet dat Kinky Boots niet specifiek gaat over een liefdesrelatie tussen twee jongens.)

Back to Oz: Slim van het gesubsidieerde gezelschap Het Filliaal om hier te staan hiermee; ze bereiken hiermee een veel groter publiek. Ze dachten: we hebben Naomi van der Linden, die gaat de Uitmarkt op. En met een voorspelbaar, maar zeer geslaagd optreden.

Eerbetoon aan Martine Bijl: Prachtig, vooral het laatste stuk.

Mamma Mia: Waarom zingt Antje Donna met een accent? (“Ik hat ut eefe heejlemaal gehad…”) Ze maken er een feestje van, echt waar, maar in bepaalde andere bezettingen sprankelt dit stuk net een beetje meer. En die playback zou verboden moeten worden. Hebben ze ons in 2003 en 2009 daar ook mee besodemieterd en hebben we het nu gewoon sneller door, of is het echt alleen in deze versie? Zo lang deze mensen plezier hebben in wat ze doen, blijft het sterk. Automatische piloot ligt op de loer.

Jamie: Dat deze show nu zo boven de andere uitstak, ben ik het niet mee eens. Daarnaast ga ik een West End show niet vergelijken met de meeste Nederlandse stukken die, een paar uitzonderingen nagelaten, speciaal voor deze uitmarkt een stukje laten zien terwijl ze in repetitie (of nog niet eens in repetitie) zitten. Verder hoort deze manier van zingen ongetwijfeld bij het karakter, heeft deze show prachtige thema’s maar denk ik hier hetzelfde als bij Kinky Boots.

Anastasia: Deze mensen zongen geweldig, straalden en vonden het leuk daar te staan. Dat was te zien. Dit is musical zoals musical hoort te zijn. Kan niet wachten!

  [ # 85 ] 30 August 2019 07:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Leuk om te zien hoe meningen zo kunnen verschillen :-)
Ik lees de laatste post na de eerdere commentaren en merk dat ik het verschil verfrissend vind :-)
Zelf ben ik iig nu ook benieuwd geraakt naar Kinky Boots; Jamie trok me al, maar juist de review hierboven over ‘over the top’ maakt dat ik wil gaan kijken.
Ik heb het optreden niet gezien, dus daar kan ik niet over oordelen, maar over het algemeen houd ik van flamboyant en extravagant. Om over androgyn nog maar te zwijgen :-)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

‹ First  < 4 5 6
6 of 6