8 of 27 | ‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
Theater en Coronavirus
  [ # 106 ] 08 April 2020 10:51 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik hoor en lees steeds meer berichten dat die 1,5meter regel nog wel 1 tot 2 jaar van kracht kan zijn. Tot er een vaccin is. Ik hoop het natuurlijk niet en ergens wil ik dat misschien ook niet geloven, maar het stemt me wel somber over hetgeen waar wij hier op dit forum allemaal zo van houden: theater.

Ik begin steeds meer te vrezen dat er nog meer producties geschrapt gaan worden die in het najaar van start zouden gaan. Wat denken jullie?

  [ # 107 ] 08 April 2020 10:57 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Als dat het geval is, dan zou dat betekenen dat veel kantoren ook 1 tot 2 jaar dicht moeten blijven. Middelbare en hogescholen net zo.

Ja, ik ga er vanuit dat we na 28 april en waarschijnlijk tot en met de zomer nog wel thuis zitten, maar ik ga er ook vanuit dat waar het RIVM en sanquin nu onderzoek naar doen ivm antistoffen etc ons binnen kort meer vertellen wat er gaat gebeuren.

Alles wat voorbij de komende vier weken is, is zinloos om over te speculeren.

  [ # 108 ] 09 April 2020 12:14 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Het lijkt me dat het huidige theaterseizoen afgelopen is. Als het nieuwe theaterseizoen in het najaar van start kan gaan (al dan niet icm aangepaste zaalcapaciteit of dergelijke maatregelen) denk ik wel dat er dat er een aantal producties zal ontbreken door gebrek aan inkomsten. De Graaf & Cornelissen heeft bijvoorbeeld 3 grote titels in de planning staan, ik zie het nog wel gebeuren dat er eentje afvalt.

  [ # 109 ] 09 April 2020 03:57 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Laush - 09 April 2020 12:14 AM

Het lijkt me dat het huidige theaterseizoen afgelopen is. Als het nieuwe theaterseizoen in het najaar van start kan gaan (al dan niet icm aangepaste zaalcapaciteit of dergelijke maatregelen) denk ik wel dat er dat er een aantal producties zal ontbreken door gebrek aan inkomsten. De Graaf & Cornelissen heeft bijvoorbeeld 3 grote titels in de planning staan, ik zie het nog wel gebeuren dat er eentje afvalt.

Vooral Titanic lijkt me een groot risico voor ze. Sinds het uitstellen van Waitress ga ik er eigenlijk al van uit dat Titanic hetzelfde lot wacht.

  [ # 110 ] 10 April 2020 12:26 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

ALW denkt dat de theatre dicht zullen blijven tot eind September. :(

The Stage

  [ # 111 ] 10 April 2020 04:12 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Op de website van het AD staat een artikel over de zorgelijke situatie die is ontstaan voor theaters en producenten. Bovenaan de pagina staat ook een video met een reactie van Rick Engelkes.

  [ # 112 ] 10 April 2020 11:08 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ook ‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’ van de Theateralliantie is uitgesteld.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 113 ] 10 April 2020 09:19 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

MarronSisters - 08 April 2020 10:51 PM

Ik hoor en lees steeds meer berichten dat die 1,5meter regel nog wel 1 tot 2 jaar van kracht kan zijn. Tot er een vaccin is. Ik hoop het natuurlijk niet en ergens wil ik dat misschien ook niet geloven, maar het stemt me wel somber over hetgeen waar wij hier op dit forum allemaal zo van houden: theater.

Ik begin steeds meer te vrezen dat er nog meer producties geschrapt gaan worden die in het najaar van start zouden gaan. Wat denken jullie?

Ik ga ook maar ervan uit dat het inderdaad nog wel 2 jaar gaat duren, dan kan het hopelijk alleen maar meevallen.

  [ # 114 ] 11 April 2020 05:33 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Op dit moment lijkt de hoofdvraag niet welke voorstellingen er zullen wegvallen, maar welke theaters.

Voor één op de drie Nederlandse theaters dreigt sluiting door coronacrisis

Sluiting tot 1 juni veroorzaakt al 50 miljoen euro schade

Uit een rondgang langs de podia, verenigd in de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies (VSCD) en het Vlakke Vloer Platform (VVP), blijkt dat 33% van hen in acute financiële nood verkeert. Tien jaar bezuinigingen heeft de sector financieel geraakt waardoor vele podia het benodigde vet op de botten missen om de huidige crisis het hoofd te bieden. De VSCD en VVP pleiten met spoed voor extra steun vanuit het Rijk en Gemeenten. In de vorm van opschorting van de huur, het loslaten van prestatieafspraken bij subsidies en vervroegde bevoorschotting van subsidies. Daarnaast is een noodfonds noodzakelijk om het omvallen van deze zalen te voorkomen. Uit het noodfonds kunnen podia hun gebrek aan liquiditeit aanvullen en de noodzakelijke 1,5 meter aanpassingen aan hun gebouwen financieren.

Directeur VSCD, Gabbi Mesters: “We moeten voorkomen dat er onherstelbare, enorme gaten gaan vallen in ons gemeentelijke culturele leven en per direct zorgen voor liquiditeit voor de podia in ons land.”

De brancheorganisaties voerden een peiling uit onder hun leden (127 theaters en concertgebouwen en 15 vlakke vloer theaters) naar hun financiële situatie en hoeveel weken ze deze sluiting nog kunnen dragen. 33% procent noemt de situatie alarmerend en kan het nog slechts 12 weken volhouden.

Generieke maatregelen onvoldoende!​
Op basis van een eerste inventarisatie komt de VSCD op een schade van 50 mln. op basis van sluiting tot 1 juni. De Corona crisis gaat echter effect hebben tot minimaal december van dit jaar, waardoor de schade naar verwachting zeker nog zal verdubbelen tot verdrievoudigen. De generieke steunmaatregelen die het kabinet eerder afkondigde zijn onvoldoende om hen hierbij te helpen. Daarom dringen de VSCD en VVP bij het Rijk aan op een snelle aanpassing van de NOW regeling. Allereerst moet bij de omzetberekening het subsidie niet meegenomen worden en moet de gederfde omzet niet vergeleken worden met een gemiddelde maandomzet in 2019, aangezien de maanden maart tot juni piekmaanden zijn.

”Tot nu toe zijn er nog geen concrete toezeggingen vanuit de VNG. Rijksgesubsidieerde instellingen ontvingen reeds verlichtende maatregelen van de Minister. Wij roepen het Rijk en VNG op om op korte termijn tot een bestuurlijk akkoord te komen en alsnog boter bij de vis te doen voor de podia. Anders zijn de gevolgen niet te overzien.”

De 1,5 meter samenleving regeling kan financieel niet uit
De financiële verliezen van ‘de 1,5 meter samenleving’ regeling zijn nog groter dan van de sluiting zelf. Het plaatst podia voor immense logistieke en financiële uitdagingen. Podia zijn niet alleen ruimten waar ontmoeting plaats vindt. Podia vormen met hun publieksfunctie een onmisbare rol binnen de culturele keten en leggen vanuit hun culturele inhoud ontelbare relaties met andere maatschappelijke organisaties in hun gemeente. Er werken 16.360 professionals, los van alle mensen die werkzaam zijn bij hun (toe)leveranciers. De verdiensten van de podia zijn berekend op de huidige zaalcapaciteit. Naar verwachting zal nog slechts 1/6 van de huidige zaalcapaciteit resteren voor kaartverkoop. Hierdoor missen de podia na heropening straks meer dan 80 procent aan inkomsten uit kaartverkoop, horeca en verhuur, mits het doek tegen die tijd al niet is gevallen. Dit maakt de roep om een noodfonds en aanvullende maatregelen alleen maar luider!

Bron: MusicalJournaal

  [ # 115 ] 15 April 2020 11:16 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Richard Groenendijk postte op Instagram een foto die de directeur van het theater in Wageningen heeft gemaakt waarop te zien is hoe weinig mensen er in de zaal kunnen zitten met de 1,5 meter regel. Heel treurig om te zien….

  [ # 116 ] 15 April 2020 01:23 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

MarronSisters - 15 April 2020 11:16 AM

Richard Groenendijk postte op Instagram een foto die de directeur van het theater in Wageningen heeft gemaakt waarop te zien is hoe weinig mensen er in de zaal kunnen zitten met de 1,5 meter regel. Heel treurig om te zien….

Maar de lege zaal is nog niet eens het grootste probleem. Hoe wil je een voorstelling spelen waarbij de mensen op en om het toneel ook niet bij elkaar in de buurt mogen komen? Je kan geen load-ins en load-outs doen. Je krijgt je decor, je licht- en je geluidsset niet opgebouwd.

  [ # 117 ] 15 April 2020 01:27 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Dat ook inderdaad! Bovendien is het sowieso niet rendabel een voorstelling te spelen met zo weinig publiek. Met zo weinig mensen komen producenten niet uit de kosten die gemaakt moeten worden. Ik vrees echt met grote vrezen voor de theaterwereld/culturele sector!

  [ # 118 ] 15 April 2020 01:44 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

MarronSisters - 15 April 2020 01:27 PM

Dat ook inderdaad! Bovendien is het sowieso niet rendabel een voorstelling te spelen met zo weinig publiek. Met zo weinig mensen komen producenten niet uit de kosten die gemaakt moeten worden. Ik vrees echt met grote vrezen voor de theaterwereld/culturele sector!

Mijn broer is Hoofd Techniek van het theater in Wageningen. Hij heeft gisteren dit uitgedacht, in een theater van 700 mensen kunnen 135 mensen met social distancing.

http://www.deltacue.nl/blog/

  [ # 119 ] 17 April 2020 11:53 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

MarronSisters - 08 April 2020 10:51 PM

Ik hoor en lees steeds meer berichten dat die 1,5meter regel nog wel 1 tot 2 jaar van kracht kan zijn. Tot er een vaccin is. Ik hoop het natuurlijk niet en ergens wil ik dat misschien ook niet geloven, maar het stemt me wel somber over hetgeen waar wij hier op dit forum allemaal zo van houden: theater.

Ik begin steeds meer te vrezen dat er nog meer producties geschrapt gaan worden die in het najaar van start zouden gaan. Wat denken jullie?

Ik heb nou zelfs een artikel gelezen over dat we misschien nog wel 5 jaar(2025 word in dat artikel genoemd) in deze situatie zouden kunnen zitten.
Het is niet te hopen????
Zie https://nos.nl/artikel/2330560-harvard-studie-zonder-vaccin-nog-jaren-afstand-houden.html

  [ # 120 ] 19 April 2020 11:09 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Albert Verlinde vertelde net bij WNL op Zondag dat hij hard aan het denken is over de 1,5 meter in het theater. Er wordt gewerkt aan aangepaste versies van Lazarus, Anastasia en Tina zodat op het podium ook de 1,5 meter gewaarborgd kan worden en hij had een plan waardoor toch de helft van de zaal gevuld kon zijn. Doel is dat ook andere theaters zijn plannen kunnen overnemen.

‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
8 of 27