martijn-j - 16 May 2020 01:24 PM
Magic - 16 May 2020 06:28 AM
Waarom zou je nu een gemankeerde versie van een voorstelling willen laten spelen als je die (hopelijk) een seizoen later op een volwaardige manier kan brengen, met volle zalen én een vol podium.
Ik denk niet dat iedere producent die ruimte heeft. Als je er artistiek op moet inleveren om overeind te blijven is die keuze denk ik snel gemaakt.
Uiteraard heb ik volledig begrip voor die afweging. Ik vraag me wel af in hoeverre dat geldt voor producenten met reizende producties. Laat ik vooropstellen dat ik niet de ins en outs ken van het vak van producent. Er zullen genoeg mensen op dit forum zijn die daar meer inzicht in hebben dan ik. Ik baseer me dan ook vooral op de verwachte zaalbezetting, die gemiddeld op ongeveer 1/4 lijkt uit te komen. Dat lijkt mij toch te weinig om een musicalproductie rendabel mee te laten touren (maar als ik dat verkeerd inschat hoor ik het graag).
Ik zeg ook niet dat een producent dan maar met de armen over elkaar moet gaan zitten tot de crisis voorbij is. Maar het lijkt me dan logischer om met vervangende producties te komen die goedkoper zijn en die je artistiek gezien niet hoeft aan te tasten. Het moet toch mogelijk zijn om in de komende maanden een paar leuke, kleinschalige tournees met musicalacteurs in elkaar te knutselen. Zelf heb ik de afgelopen jaren erg genoten van alle koffieconcerten, soloconcerten (Willemijn Verkaik, René van Kooten), musicalconcerten (Best of Broadway, Cluster) en theaterconcerten (Renée van Wegberg, Tommie Christiaan). En René van Kooten en Paul Groot hebben twee seizoenen geleden allebei eenmalig De avond van… mogen samenstellen (in het Stadstheater in Zoetermeer). Hartstikke leuke voorstellingen, die het best verdienen om vaker te worden gespeeld.
Op dit moment lijken me dat betere alternatieven dan maar geforceerd musicalproducties in aangepaste (maar ook aangetaste) vorm door te laten gaan.
Het verhaal ligt natuurlijk wat anders voor shows die op een vaste locatie spelen. Daar heeft een producent niet alleen te maken met een voorstelling, maar ook met een theater dat niet leeg kan blijven staan. Ik kan goed begrijpen dat ze daar alles zullen proberen om toch door te kunnen spelen. Toch ben ik benieuwd of het publiek echt staat te springen om op dit moment naar zo’n show te gaan. M.b.t. tot het plan van het theater in Wageningen (eerder in dit topic geplaatst door Klaske) vergeleek iemand het al met een militaire oefening. En daar ging het om een bezetting van ongeveer 1/5.
In het Circustheater bestaat volgens mij nog steeds het plan om (met schermpjes) met een halve zaalbezetting te gaan werken, met om en om hele rijen bezet. Je wilt niet dat mensen in die rijen langs elkaar heen moeten gaan. Je zult die rijen dus systematisch vanuit het midden op moeten vullen. Dat wordt echt een complete inschepingsoperatie. En dan heb ik het nog niet eens over het weer verlaten van de zaal, de toiletten, de drankjes, de garderobes, de merchandise en de parkeerautomaten. Dan is 900 man echt veel hoor. (En mochten ze de voorstelling zonder pauze willen spelen, dan moeten ze ook nog aan alle vrouwen luiers gaan uitdelen) Dit levert alles bij elkaar toch niet een heel uitnodigend beeld op. Zeker niet als je weet dat je vervolgens ook nog een uitgeklede voorstelling te zien krijgt.
Ik wil hier echt niet de doemdenker of pessimist zijn. Maar ik geloof gewoon oprecht dat musical op dit moment niet het meest geschikte genre is om in theaters te laten spelen (bepaalde voorstellingen uitgezonderd). En dan doel ik ook zeker op de veiligheid van de mensen op én achter het podium (en die laatste groep wordt een beetje vergeten in dit hele verhaal).