14 of 27 | ‹ First  < 12 13 14 15 16 >  Last ›
Theater en Coronavirus
  [ # 196 ] 15 May 2020 08:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Laush - 15 May 2020 07:05 PM

Ik ben dan ook benieuwd wat er met Aladdin en Hij Gelooft in Mij gaat gebeuren. Zeker aan die eerste hangt toch een flinke investering.

De kap van het Circustheater wordt er in ieder geval voor verbouwd (tenminste, het is mijn aanname dat die verbouwing primair samenhangt met de aanstaande komst van Aladdin en ongetwijfeld ook Frozen).

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 197 ] 15 May 2020 08:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het meest logische lijkt mij inderdaad dat theaterproducties die nu niet door kunnen gaan verplaatst worden naar het nieuwe seizoen waarin voorstellingen stonden die nu opgeschort of vooruit geschoven worden.
Net als in de bioscopen, waar films op de plank liggen die ten tijde van de uitbraak van corona net of nog net niet in première waren gegaan, maar nu alsnog de zalen kunnen vullen omdat nieuwe producties opgeschort en vertraagd zijn, aangezien de filmindustrie immers een paar maanden stil lag (of nog ligt).

Hrt Luxortheater Rotterdam alleen al heeft 180(!)voorstellingen geannuleerd en dus een enorme puzzel om dit allemaal rond te breien.
Diep respect voor al die mensen die deze puzzel moeten oplossen!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 198 ] 15 May 2020 08:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Er zijn wat nieuwe shows toegevoegd in de speciale voorstellingenreeks van het DeLaMar, o.a. met Renée van Wegberg (Renée doet de dames) en Lisse Knaapen (Emma Wil Leven).

Ik vraag me af of de voorstelling van Renée een verband heeft met de soloshow van Hadewych Minis, die exact dezelfde titel en hetzelfde concept heeft.

  [ # 199 ] 15 May 2020 11:35 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

DGC stelt The Rocky Horror Show en Titanic met een jaar uit vanwege het Coronavirus. Beide voorstelling zijn te zien in seizoen 2021/2022

  [ # 200 ] 15 May 2020 11:51 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

MarronSisters - 15 May 2020 11:35 PM

DGC stelt The Rocky Horror Show en Titanic met een jaar uit vanwege het Coronavirus. Beide voorstelling zijn te zien in seizoen 2021/2022

Ik denk dat het ook maar zo zou kunnen dat volgend jaar blijkt dat het weer een jaar moet worden uitgesteld.
Want 1 van de scenario’s is blijkbaar dat we misschien nog wel tot 2022 meerdere keren (7 of 8 keer) in deze situatie zouden zitten; zie https://www.parool.nl/ws-b2283aa9

  [ # 201 ] 16 May 2020 06:28 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Verstandig besluit van DG&C. Ten eerste natuurlijk vanuit bedrijfseconomisch opzicht. Maar ook vanuit de voorstelling bekeken.

Want wat blijft er van zo’n show over als je die helemaal moet verknippen en ombouwen om het anderhalve meter-proof te maken? Het kan niet anders dan dat dat een grote invloed zal hebben op de beleving van een voorstelling. Het zal zeker de emotionele impact van bepaalde scènes beïnvloeden (ik denk niet alleen aan liefdesscènes, maar bijvoorbeeld ook aan de agressie van Ike in Tina). Maar ook ensemblenummers zullen veel minder indrukwekkend overkomen.

Zo ben ik op de allerlaatste dag dat er nog theater was naar Hello, Dolly! geweest (de enige voorstelling die ze na de première hebben kunnen spelen). Ik vond het echt fantastisch (ik heb meteen weer geboekt). Maar dat zat hem niet zozeer in het verhaal (best voorspelbaar), maar in de waanzinnige uitvoering. Waarbij ook het ensemble veel indruk maakte. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen wat er nog van die show overeind blijft als je juist in de grootsheid ervan moet gaan ingrijpen. Als je bij dansnummers flink moet snijden in de bezetting. Dan wordt zo’n show een schim van wat het hoort te zijn.

En dat geldt eigenlijk voor de meeste shows. Ik hoop dan ook dat ook andere producenten zullen besluiten om hun shows op te schorten tot na de crisis. Waarom zou je nu een gemankeerde versie van een voorstelling willen laten spelen als je die (hopelijk) een seizoen later op een volwaardige manier kan brengen, met volle zalen én een vol podium.

En tot die tijd kunnen theaters zich dan beter richten op voorstellingen die wel geschikt zijn voor de huidige situatie. Voorstellingen die wel rendabel zijn met een beperkte bezetting, en bovendien geen problemen opleveren op én achter het podium. Bijvoorbeeld cabaret, muziek, onemanshows, theatercolleges en theaterinterviews.

[ Gewijzigd: 16 May 2020 06:31 AM by Magic ]
  [ # 202 ] 16 May 2020 10:17 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

June - 15 May 2020 08:02 PM
Laush - 15 May 2020 07:05 PM

Ik ben dan ook benieuwd wat er met Aladdin en Hij Gelooft in Mij gaat gebeuren. Zeker aan die eerste hangt toch een flinke investering.

De kap van het Circustheater wordt er in ieder geval voor verbouwd (tenminste, het is mijn aanname dat die verbouwing primair samenhangt met de aanstaande komst van Aladdin en ongetwijfeld ook Frozen).

Nee, die kap moest sowieso verbouwd worden.

  [ # 203 ] 16 May 2020 01:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Magic - 16 May 2020 06:28 AM

Waarom zou je nu een gemankeerde versie van een voorstelling willen laten spelen als je die (hopelijk) een seizoen later op een volwaardige manier kan brengen, met volle zalen én een vol podium.

Ik denk niet dat iedere producent die ruimte heeft. Als je er artistiek op moet inleveren om overeind te blijven is die keuze denk ik snel gemaakt.

  [ # 204 ] 16 May 2020 06:20 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Laush - 03 May 2020 04:37 PM

Er komt een benefietconcert voor het Polanentheater in Amsterdam, dat door de coronacrisis in moeilijkheden verkeert en 50.000 euro op probeert te halen. Ik kan niet vinden waar het gestreamd wordt, maar het concert is iig op 16 mei met medewerking van o.a. Willemijn Verkaik, René van Kooten en Anouk Maas. Frits Sissing presenteert.

bron: https://www.televizier.nl/amusement/sissing-presenteert-musicalbenefiet

Ik heb de hele middag gekeken naar een gevarieerd programma dat naast wat saaie momenten behoorlijk interessant was. Hoogtepunten waren voor mij “For Good” van Cystine Carreon en Lone v. Roosendaal uit Wicked, “Flink Zijn” van Paul Groot uit de musical over Robert Long (die ik gelukkig nog onlangs online kon bewonderen), de liedjes uit Bridges of Madison County van René v. Kooten en Lone (die voorstelling zou ik ook wel online willen zien!) en “The Life I Never Led” uit Sister Act door Vajèn v.d. Bosch. Wat is zij gegroeid!

Willemijn met een studio opname van Monster uit de musical Frozen was ook niet te missen. 61.000 euro opgehaald, chapeau!

Edit: En dan vergeet ik helemaal Naidjib te noemen met zijn prachtige solo uit Kinky Boots.

[ Gewijzigd: 16 May 2020 11:06 PM by Hanstmf ]
  [ # 205 ] 16 May 2020 09:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik kende het theater niet, maar ik denk dat het zich goed laten zien heeft als plek voor zowel amateurs als professionals. Gesprekken was een beetje veel van hetzelfde maar niet irritant, optredens waren allemaal superleuk, interessante groep artiesten. Jammer dat er vooral in de eerste helft veel technische struggles waren, wat tijd kostte en de vaart een beetje uit de show haalde (maar dat verbeterde dus wel, gelukkig). Fijn dat ze voor nu geholpen zijn.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 206 ] 17 May 2020 05:06 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

martijn-j - 16 May 2020 01:24 PM
Magic - 16 May 2020 06:28 AM

Waarom zou je nu een gemankeerde versie van een voorstelling willen laten spelen als je die (hopelijk) een seizoen later op een volwaardige manier kan brengen, met volle zalen én een vol podium.

Ik denk niet dat iedere producent die ruimte heeft. Als je er artistiek op moet inleveren om overeind te blijven is die keuze denk ik snel gemaakt.

Uiteraard heb ik volledig begrip voor die afweging. Ik vraag me wel af in hoeverre dat geldt voor producenten met reizende producties. Laat ik vooropstellen dat ik niet de ins en outs ken van het vak van producent. Er zullen genoeg mensen op dit forum zijn die daar meer inzicht in hebben dan ik. Ik baseer me dan ook vooral op de verwachte zaalbezetting, die gemiddeld op ongeveer 1/4 lijkt uit te komen. Dat lijkt mij toch te weinig om een musicalproductie rendabel mee te laten touren (maar als ik dat verkeerd inschat hoor ik het graag).

Ik zeg ook niet dat een producent dan maar met de armen over elkaar moet gaan zitten tot de crisis voorbij is. Maar het lijkt me dan logischer om met vervangende producties te komen die goedkoper zijn en die je artistiek gezien niet hoeft aan te tasten. Het moet toch mogelijk zijn om in de komende maanden een paar leuke, kleinschalige tournees met musicalacteurs in elkaar te knutselen. Zelf heb ik de afgelopen jaren erg genoten van alle koffieconcerten, soloconcerten (Willemijn Verkaik, René van Kooten), musicalconcerten (Best of Broadway, Cluster) en theaterconcerten (Renée van Wegberg, Tommie Christiaan). En René van Kooten en Paul Groot hebben twee seizoenen geleden allebei eenmalig De avond van… mogen samenstellen (in het Stadstheater in Zoetermeer). Hartstikke leuke voorstellingen, die het best verdienen om vaker te worden gespeeld.
Op dit moment lijken me dat betere alternatieven dan maar geforceerd musicalproducties in aangepaste (maar ook aangetaste) vorm door te laten gaan.

Het verhaal ligt natuurlijk wat anders voor shows die op een vaste locatie spelen. Daar heeft een producent niet alleen te maken met een voorstelling, maar ook met een theater dat niet leeg kan blijven staan. Ik kan goed begrijpen dat ze daar alles zullen proberen om toch door te kunnen spelen. Toch ben ik benieuwd of het publiek echt staat te springen om op dit moment naar zo’n show te gaan. M.b.t. tot het plan van het theater in Wageningen (eerder in dit topic geplaatst door Klaske) vergeleek iemand het al met een militaire oefening. En daar ging het om een bezetting van ongeveer 1/5.
In het Circustheater bestaat volgens mij nog steeds het plan om (met schermpjes) met een halve zaalbezetting te gaan werken, met om en om hele rijen bezet. Je wilt niet dat mensen in die rijen langs elkaar heen moeten gaan. Je zult die rijen dus systematisch vanuit het midden op moeten vullen. Dat wordt echt een complete inschepingsoperatie. En dan heb ik het nog niet eens over het weer verlaten van de zaal, de toiletten, de drankjes, de garderobes, de merchandise en de parkeerautomaten. Dan is 900 man echt veel hoor. (En mochten ze de voorstelling zonder pauze willen spelen, dan moeten ze ook nog aan alle vrouwen luiers gaan uitdelen) Dit levert alles bij elkaar toch niet een heel uitnodigend beeld op. Zeker niet als je weet dat je vervolgens ook nog een uitgeklede voorstelling te zien krijgt.

Ik wil hier echt niet de doemdenker of pessimist zijn. Maar ik geloof gewoon oprecht dat musical op dit moment niet het meest geschikte genre is om in theaters te laten spelen (bepaalde voorstellingen uitgezonderd). En dan doel ik ook zeker op de veiligheid van de mensen op én achter het podium (en die laatste groep wordt een beetje vergeten in dit hele verhaal).

  [ # 207 ] 17 May 2020 10:34 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Magic - 17 May 2020 05:06 AM

In het Circustheater bestaat volgens mij nog steeds het plan om (met schermpjes) met een halve zaalbezetting te gaan werken, met om en om hele rijen bezet. Je wilt niet dat mensen in die rijen langs elkaar heen moeten gaan. Je zult die rijen dus systematisch vanuit het midden op moeten vullen. Dat wordt echt een complete inschepingsoperatie.

Dat valt in de praktijk misschien nog wel mee: niet gebruikte stoelen kan je verwijderen. Dat geeft wellicht net genoeg ruimte om “vrij” langs elkaar heen te bewegen.

[ Gewijzigd: 18 May 2020 10:06 AM by S7rin ]
  [ # 208 ] 18 May 2020 03:48 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Een artikel over de situatie van het Luxor Theater.

  [ # 209 ] 18 May 2020 10:01 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Dank je wel voor dit artikel. Ik zit graag en vaak in het (Nieuwe) Luxor, hoewel ik zelf niet in Rotterdam woon.
Het is jammer dat dit ‘het nieuwe normaal’ wordt de komende tijd (ik wordt zelf nogal wars van deze term; laten we het alsjeblieft het ‘tijdelijke abnormaal’ noemen).
Het idee van een uitgebreid toneel tot in de zaal met overal losse tafeltjes en stoeltjes vind ik wel heel gezellig klinken!
Brings back memories aan de sfeer ten tijde van Cabaret in Carré 😊

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 210 ] 19 May 2020 05:43 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Theater de Kik in Elst GLD. gaat vanaf 4 juni weer open.
Voorlopig zullen daar dan alleen films te zien zijn, dus nog geen live shows; zie https://theaterdekik.nl/nieuws/corona-2/

[ Gewijzigd: 19 May 2020 05:46 PM by ErikB. ]
‹ First  < 12 13 14 15 16 >  Last ›
14 of 27