Ik lees hier veel reacties over waarom bepaalde shows niet online worden gezet, waarom andere wel, etc.
Je moet er niet van uitgaan dat er bij elke musical geïnvesteerd is in het opnemen van een TV-waardige registratie; sterker nog, bij de meeste shows niet. Het geld gaat naar de EPK/pr-opnames, die moeten van goede kwaliteit zijn; de rest is bedoeld als archief en niet meer dan dat. De meeste shows die ouder zijn dan 3 jaar zijn nog opgenomen door legaal gevraagde (goede!) hobbyfilmers, die voor cast/crew en het archief van Stage een exemplaar maken op DVD. Je ziet duidelijk dat, zowel bij De Graaf & Cornelissen als bij Stage, die DVD’s voor de huidige ‘streaming’ zijn geconverteerd van schijf naar PC (mp4-bestand) wat altijd kwaliteitsverlies oplevert. Dat maakt de redelijke registraties die er zijn er niet beter op qua beeldkwaliteit.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Hamelen of Ciske de Rat (nog niet gepubliceerd, maar die verwacht ik ook nog), maar die zijn ook opgenomen voor televisie-uitzending. En bij Hamelen heeft men zelfs niet de originele bestanden gebruikt; ook hier is het een geconverteerd bestand van DVD naar MP4.
Stage is daarmee niet te vergelijken met het imperium van Sir Andrew Lloyd Webber; zijn shows scoren, door de Engelse taal, een wereldwijd miljoenenpubliek. Maar zelfs die shows worden niet standaard in hoge kwaliteit (volledig) opgenomen. Ik vermoed dat ook zij zich bedienen met zo professioneel mogelijke hobbyfilmers, maar die registraties zal het grote publiek nooit te zien krijgen. Het is niet voor niks dat zijn huidige YouTube-platform alleen shows en concerten bevat die ooit voor DVD-release of televisieregistratie zijn opgenomen. De kwaliteitsnorm is zeer hoog, maar daardoor is de spoeling wel dun. Daarom moet hij ook minder succesvolle shows als By Jeeves plaatsen; anders ben je er snel doorheen. Maar van shows als ‘Evita’, ‘Sunset Boulevard’ of ‘Aspects of Love’ zullen we nooit volledige shows zien, deze zijn immers nooit als ‘grote’ registratie opgenomen.
Als Stage dergelijke tv-registraties met die kwaliteit zouden moeten laten maken, zou er geen euro op te verdienen zijn. Net als bij castalbums is het publiek dat er echt voor zou betalen te klein. Bovendien wordt bij registraties pijnlijk duidelijk dat er zaken zijn die in het theater wel werken en op beeld niet. Ramses vond ik in het theater magistraal en een van de beste voorstellingen die ik ooit gezien heb, op beeld vond ik het tegenvallen en een warrig script. Nou kan dat ook aan Tom Jansen gelegen hebben; vergelijken met de Hans Hoes vertolking van Ramses vond ik Tom’s versie erg saai en weinig ondeugend, maar da’s een ander verhaal.