campagne Mooier dan ooit
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Unieke samenwerking met meer dan 750 instanties
Albert Verlinde geeft startsein voor campagne ‘Mooier dan ooit!’

Vandaag heeft Albert Verlinde het startsein gegeven voor de grootste cultuur- en entertainmentcampagne die Nederland ooit heeft gekend. Met het ongekende unieke project ‘Mooier dan ooit’ wil men met (theater)makers, de mensen voor en achter de schermen en het publiek op een bijzondere manier aftellen naar het moment dat alle theaters, poppodia, musea, festivals, opleidingen, etc weer open mogen.

Albert Verlinde, voorzitter van het campagneteam, is blij dat hij eindelijk de figuurlijke rode loper kan uitleggen voor dit unieke project. Onder zijn voorzitterschap is er de afgelopen maanden samengewerkt met brancheverenigingen in de culturele/entertainment sector. In samenwerking met diverse fondsen waaronder het Bernhard Cultuurfond en heel veel theaters en makers is deze campagne tot stand gekomen. De campagne, gefinancierd door de overheid, Nationaal Theaterfonds en de BankGiro Loterij, is breed gedragen. Meer dan 750 organisaties uit de hele cultuur-, en entertainmentsector werken mee. Het is nog nooit in Nederland vertoond dat zoveel organisaties gesubsidieerd en niet gesubsidieerd de handen ineen hebben geslagen.

‘De Covid-19 pandemie heeft niet alleen een spoor achtergelaten in onze mooie sector, maar in heel Nederland,’ laat Albert Verlinde weten. ‘Fysiek, mentaal, financieel, we zijn allemaal op verschillende gebieden geraakt. Als theater, als producent, als museum, als gezelschap, acteur, crew- of kassamedewerker. Maar ook de bezoeker. Na maanden binnen zitten, beperking van sociale contacten, heeft heel Nederland behoefte aan ademruimte, genieten, geluk beproeven, kortom leven. Op dit specifieke gevoel, deze wens en behoefte, willen wij inspelen. Met deze brede campagne, die gezamenlijk door iedereen in onze industrie met tomeloze positieve energie wordt gedragen, willen we heel Nederland laten weten dat we terug zijn. Dat het kan, dat het mag, dat het veilig is, en dat theaterbezoek onderdeel is van het leven. Een leven dat zich niet afspeelt achter schermen. Na een lange tijd waarin er weinig tot niets kon, gaat het licht weer aan. We mogen weer! En wat hebben we het gemist. Dat specifieke gevoel, die magische momenten. Die worden, na deze lange, vreemde tijd, ongetwijfeld… mooier dan ooit!’

De eerste fase, die vandaag van start gaat, staat in het teken van vooruitkijken en aftellen. Locaties wordt gevraagd om het publiek te betrekken bij hun plannen. Wat gaat er gebeuren, welke voorstellingen/tentoonstellingen komen er?  Daarnaast komen er unieke winacties. Men wint dan bijvoorbeeld niet alleen kaartjes voor een voorstelling, maar alles wat er te winnen is om die avond in de stemming te komen voor een eerste avond theater. Vervoer, diner, voorstelling, een meet & greet tot een geheel verzorgd weekendje op een vakantiepark. Alles wordt uit de kast getrokken om het eerste avondje uit onvergetelijk te maken.

De bedoeling van deze campagne is dat Nederland gezamenlijk aftelt tot het moment waarop de locaties echt hun deuren mogen openen. Ook de makers zullen in de komende periode in het zonnetje worden gezet. Na ruim een jaar niets kunnen doen, krijgen genres en makers in een speciaal voor hen bedoelde week alle aandacht op zicht. Zo zal er de week van het cabaret zijn, de week van het theater, de week van de dans, de week van de musical en de week van de klassieke muziek. Alles om ook de makers te laten weten dat men hen heeft gemist en dat het publiek niet kan wachten om hen te zien optreden. De campagne is nu gestart en gaat op zijn minst een jaar door.

‘Iedereen staat te trappelen om weer te beginnen,’ zegt Verlinde. ‘Die vreugde willen we met het publiek delen. Samen tellen we af naar dat ene moment, waarop we zullen zeggen: Theater/concerten/musea/festivals/muziek….Mooier dan ooit!

Aangesloten partijen:
Creatieve Coalitie
Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK)
Vlakke Vloer Platform (VVP)
Vereniging van Buitentheater Festivals Nederland (VBFN)
Vereniging van Nederlands Orkesten (VvNO)
Vereniging Nederlands Openluchttheaters (VNO)
Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Vereniging van Vrije Theaterproducenten (VVTP)
Museumvereniging (MV)

Voor meer informatie:  mooier-dan-ooit.nl

Ik zag er een paar leuke geschikte dingen tussen staan.

  [ # 1 ] 10 June 2021 10:25 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Cabaretière geeft grootschalige culturele campagne muzikaal vervolg
Claudia de Breij schrijft single Mooier dan ooit

Vandaag verschijnt de unieke videoclip van het nummer Mooier dan ooit, vernoemd naar de grootste culturele campagne die Nederland ooit heeft gekend. Claudia de Breij heeft zich door deze campagne laten inspireren en schreef het prachtige lied Mooier dan ooit. Tineke Schouten, Nyassa Alberta, contrabassist Dominic Seldis, zanger/multi-instrumentalist Diederick Ensink en muzikanten van de philharmonie zuidnederland vertolken het nummer.

‘Ik was direct geïnspireerd toen ik Albert Verlinde over de campagne ‘Mooier dan ooit’ hoorde vertellen,’ zegt Claudia de Breij. ‘Een soort nationaal aftelmoment naar de dag dat we weer met zijn allen naar het theater, naar concerten en musea mogen. Ik vind dat daar een lied bij hoort. Ik ben diezelfde dag nog gaan schrijven en zo is Mooier dan ooit ontstaan. Inmiddels heb ik de videoclip mogen zien en dat emotioneerde mij enorm. Prachtig. Om de vreugde te zien bij onder andere de kassamedewerkers die iedereen weer mogen verwelkomen.’

Claudia heeft niet zelf het nummer ingezongen. Voor de zang en de muzikale begeleiding is de organisatie daarop met muzikanten uit verschillende disciplines samen gaan werken. Albert Verlinde, voorzitter van het campagneteam, zegt: ‘We hebben Tineke Schouten gevraagd en Nyassa Alberta, de hoofdrolspeelster uit TINA - De Tina Turner musical. Samen met de geweldige muzikanten Dominic Seldis en Diederick Ensink met leden van de philharmonie zuidnederland, hebben zij deze geweldige single ingezongen en opgenomen in de prachtige zalen van museum Naturalis in Leiden.’ Tineke, Nyassa en Naturalis werkten graag mee. ‘We slaan de handen ineen voor zowel de mensen voor en achter de schermen. Wat dit nummer en videoclip bijzonder maakt is dat alle disciplines van cultureel Nederland zijn vertegenwoordigd. Theater. Het is echt mooier dan ooit.’

Zeven weken geleden is het startschot gegeven voor de grote culturele campagne ‘Mooier dan ooit’. Een initiatief van het Nationaal Theaterfonds, waar meer dan 750 instanties aan mee werken. In verschillende fases zal worden toegewerkt naar het Nationale Theaterweekend dat plaatsvindt in het weekend van 28 t/m 30 januari 2022.

Op dit moment kunnen de theaters en musea na lange tijd eindelijk weer hun deuren openen voor het publiek. In dat kader kan Albert Verlinde nu tevens bekend maken dat op 18 juni om 20.00 uur ’s avonds diverse grote namen uit de theaterwereld op een bijzondere manier van zich laten horen. Vanaf verschillende daken van poppodia, theaters, musea en muziekscholen zullen zij een uniek optreden geven. De namen van deze artiesten worden op een later moment bekendgemaakt.

De single Mooier dan ooit, geschreven door Claudia de Breij, is vanaf vandaag te downloaden en streamen via de bekende kanalen. Daarnaast is de volledige videoclip te zien op de website http://www.mooierdanooit.nl.