1 of 2 |  1 2 > 
MediaLane brengt musical 40-45 naar Nederland
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  187
Geregistreerd  2011-11-05

Zojuist aangekondigd bij Op1.

  [ # 1 ] 08 May 2021 12:16 AM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2021-01-06

Wauw! Medialane Theater blijft verassen! Ben benieuwd waar deze voorstelling gaat spelen en of hij net zo groots wordt als in België.

  [ # 2 ] 08 May 2021 05:56 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2020-04-27

De Vlaamse musical 40-45 komt naar Nederland, maakten theatermaker Joop van den Ende en Studio 100-baas Gert Verhulst vrijdagavond bekend in de talkshow Op1. Vanaf het najaar van 2022 is de musical ook in Nederland te zien.

Voor de voorstelling wordt een speciaal pop-uptheater gebouwd. De locatie daarvan is nog niet bekendgemaakt.

In het theater wordt gebruikgemaakt van rijdende tribunes, net als bij de Nederlandse musical Soldaat van Oranje. Ook wordt gebruikgemaakt van koptelefoons. In België werden ruim 750.000 kaarten voor 40-45 verkocht.

De musical gaat over twee broers die opgroeien in een warm en liefdevol gezin. Ze vinden allebei de liefde en niets lijkt de familieband te kunnen breken, totdat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. De oorlog dwingt de broers keuzes te maken die hun liefde voor elkaar overstijgen.


bron: NU.nl

  [ # 3 ] 08 May 2021 06:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Waarom nou weer een pop-uptheater? De theaters hebben het ontzettend moeilijk momenteel en zijn al maanden dicht. Ik hoop echt dat deze trend gaat stoppen.

  [ # 4 ] 08 May 2021 06:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

martijn-j - 08 May 2021 06:10 PM

Waarom nou weer een pop-uptheater? De theaters hebben het ontzettend moeilijk momenteel en zijn al maanden dicht. Ik hoop echt dat deze trend gaat stoppen.

Omdat je een rijdende tribune niet zomaar kwijt kan in een bestaand theater.

  [ # 5 ] 08 May 2021 06:54 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2021-01-06

martijn-j - 08 May 2021 06:10 PM

Waarom nou weer een pop-uptheater? De theaters hebben het ontzettend moeilijk momenteel en zijn al maanden dicht. Ik hoop echt dat deze trend gaat stoppen.

Dat valt opzich wel mee toch? Soldaat van Oranje in de Theaterhangaar en Zodiac in de koepelgevangenis zijn volgensmij op dit moment de enige musicals in een “tijdelijk” theater. Deze theaters worden altijd neergezet ten behoeve van het spektakel. Het zijn producties die simpelweg niet passen in een standaard theateropstelling. Maar goed, dat is mischien een heel ander topic.

Omdat je een rijdende tribune niet zomaar kwijt kan in een bestaand theater.

Welgeteld 8 van die dingen! Ik verwacht dat dit echt zo’n gespreksonderwerp wordt voor verjaardagsfeestjes “Die nieuwe oorlogsmusical, dat is net Symbolica in de Efteling, maar dan heel groot.”

[ Gewijzigd: 08 May 2021 06:57 PM by Demusicalman ]
  [ # 6 ] 08 May 2021 07:16 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Een rijdende tribune is natuurlijk een keuze. Een decor hoort dienend te zijn aan de inhoud. Als deze musical afhankelijk is van een rijdende tribune vraag ik me af op de voorstelling wel goed is. Het komt dan op mij over alsof er een tekortkoming elders gecompenseerd moet worden met spektakel.

Buiten Soldaat van Oranje en Zodiac krijgen we ook nog One, 14 de musical en De Tocht.

  [ # 7 ] 09 May 2021 04:33 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

En Willem van Oranje. En misschien ook nog De Opstand, al heb ik daar minder vertrouwen in.

Overigens gaat het bij One en 14 de musical niet om een pop-uptheater. Het theater in Studio’s Aalsmeer bestond al, het meest recent onder de naam Crown Theater Aalsmeer. En het AFAS Theater in Leusden is gewoon een nieuw, permanent theater waarvan 14 de musical toevallig de eerste bespeler is.

  [ # 8 ] 14 May 2021 07:35 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

martijn-j - 08 May 2021 07:16 PM

Een rijdende tribune is natuurlijk een keuze. Een decor hoort dienend te zijn aan de inhoud. Als deze musical afhankelijk is van een rijdende tribune vraag ik me af op de voorstelling wel goed is.

Ik kan je verzekeren dat die rijdende tribunes, in ieder geval op de eerste rijen, dienend zijn aan de voorstelling. Je kan zo op het ene moment overdonderd worden door grootse scenes, en deze laten opvolgen door enorm intieme.

  [ # 9 ] 14 May 2021 11:16 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Natuurlijk kan een rijdende tribune iets toevoegen aan de beleving, maar als de voorstelling er afhankelijk van is klopt er iets niet.

  [ # 10 ] 14 May 2021 12:44 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2021-05-09

martijn-j - 14 May 2021 11:16 AM

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Natuurlijk kan een rijdende tribune iets toevoegen aan de beleving, maar als de voorstelling er afhankelijk van is klopt er iets niet.

Ik houd sowieso niet van dit soort on traditionele theaters maar inderdaad na SVO ben ik helemaal bang dat dit soort producties dezelfde fout maken. Een hoop spektakel maar daar moeten ze het dan ook maar van hebben. Maar ach ik ben nauwelijks tot niet bekend met dit stuk. Dus wie weet geef ik het een kans. Ik zie het vooral als poging van ome Joop uit, om een tweede SVO te creeeren. Daar heb ik geen behoefte aan.

  [ # 11 ] 14 May 2021 06:47 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

martijn-j - 14 May 2021 11:16 AM

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Natuurlijk kan een rijdende tribune iets toevoegen aan de beleving, maar als de voorstelling er afhankelijk van is klopt er iets niet.

Wat is afhankelijk. 40-45 heeft een boeiend verhaal. Dat ligt wel in het verlengde van reeds bestaande, maar dat is gezien de hoeveelheid tweede wereldoorlog films en boeken niet zo gek. De technische mogelijkheden zorgen er m.i. voor dat je makkelijker in dit verhaal wordt gezogen. Bijvoorbeeld door een buitengewoon indrukwekkende partijbijeenkomst als groots opgezette scene, die ervoor zorgt dat je begrijpt dat een jongeman er in wordt meegezogen.

  [ # 12 ] 14 May 2021 06:54 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Robijntje - 14 May 2021 12:44 PM

Ik zie het vooral als poging van ome Joop uit, om een tweede SVO te creeeren.

Waar hij voorheen shopte bij Cameron Mackintosh of Disney doet hij dat nu bij Studio 100. Daar is toch weinig creëren aan in mijn ogen. Ik ben wel bereid om voor deze voorstelling naar Puurs te rijden, om nog een keer te zien, dus voor mij persoonlijk hoeft hij het niet te doen. Ik vind m ook vele malen beter dan SvO, op alle vlakken en hoop ook zeker dat deze zal aanslaan.

  [ # 13 ] 14 May 2021 07:00 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Fantastisch nieuws. Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden van Groningen naar Puurs gereisd voor deze show. Ongeveer 6 uur in de trein heen en 6 uur terug, voor een voorstelling van anderhalf uur. Maar wat was dit de moeite waard, de beste show die ik heb gezien! Fantastisch groots opgezet. Dat wordt alvast goed sparen voor de Nederlandse versie.

  [ # 14 ] 14 May 2021 07:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Jeroen - 14 May 2021 06:47 PM
martijn-j - 14 May 2021 11:16 AM

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Natuurlijk kan een rijdende tribune iets toevoegen aan de beleving, maar als de voorstelling er afhankelijk van is klopt er iets niet.

Wat is afhankelijk. 40-45 heeft een boeiend verhaal. Dat ligt wel in het verlengde van reeds bestaande, maar dat is gezien de hoeveelheid tweede wereldoorlog films en boeken niet zo gek. De technische mogelijkheden zorgen er m.i. voor dat je makkelijker in dit verhaal wordt gezogen. Bijvoorbeeld door een buitengewoon indrukwekkende partijbijeenkomst als groots opgezette scene, die ervoor zorgt dat je begrijpt dat een jongeman er in wordt meegezogen.

Er werd gesteld dat deze musical niet in een normaal theater opgevoerd kan worden omdat er een rijdende tribune nodig is.

  [ # 15 ] 14 May 2021 10:34 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2021-05-09

Jeroen - 14 May 2021 06:54 PM
Robijntje - 14 May 2021 12:44 PM

Ik zie het vooral als poging van ome Joop uit, om een tweede SVO te creeeren.

Waar hij voorheen shopte bij Cameron Mackintosh of Disney doet hij dat nu bij Studio 100. Daar is toch weinig creëren aan in mijn ogen. Ik ben wel bereid om voor deze voorstelling naar Puurs te rijden, om nog een keer te zien, dus voor mij persoonlijk hoeft hij het niet te doen. Ik vind m ook vele malen beter dan SvO, op alle vlakken en hoop ook zeker dat deze zal aanslaan.

Das in ieder geval fijn om te horen. Maar ik ben ook best bereid het een kans te geven. Het verhaal klinkt in ieder geval interessanter dan SVO

 1 2 > 
1 of 2