3 of 10 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Aida (2023)
  [ # 31 ] 02 November 2022 01:51 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Gaia was bij Tijd voor MAX, met optredens aan het begin en eind van de uitzending.

  [ # 32 ] 02 November 2022 11:18 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik ben ook erg blij met Gaia en April. Wat betreft Naidjim weet ik het nog niet.
Ik ben in ieder geval enorm blij dat Romy Monteiro niet in deze productie zit. Dat was me iets teveel een publiciteitsstunt geweest dan en ik heb echt niks met haar. De enige troostende gedachte ik had was dat als ze er wél in had gezeten, ze waarschijnlijk amper had gespeeld, net als in The Bosyguard haha

  [ # 33 ] 04 November 2022 09:03 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

June - 01 November 2022 08:01 PM

Van Gaia en April word ik heel enthousiast, van Nadjim iets minder.

Ik ben benieuwd naar de rest van de cast.

Let me guess, Stanley als Zoser!

  [ # 34 ] 04 November 2022 03:47 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

June - 20 September 2022 11:57 AM

“Wegens succes verlengd” nadat de einddatum is aangekondigd? Dat zou Stage heel onbetrouwbaar maken.

Ik zeg even niets…...  😏
(ging over Aladdin)

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 35 ] 04 November 2022 03:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik zag het voorbij komen op Facebook. Met ook wat verontwaardigde reacties. 🤭

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 36 ] 08 November 2022 07:34 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

het promotiepraatje

Vernieuwde musical AIDA beleeft wereldpremière in AFAS Circustheater Scheveningen
Hoofdrollen voor Gaia Aikman, April Darby en Naidjim Severina in Disney’s AIDA

De vernieuwde en geactualiseerde musical AIDA van Elton John en Tim Rice beleeft 23 april 2023 zijn wereldpremière in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Vandaag maken Stage Entertainment Nederland en Disney Theatrical Productions bekend dat Gaia Aikman (The Lion King, TINA ‒ De Tina Turner Musical), April Darby (Sister Act, The Bodyguard) en Naidjim Severina (The Lion King, Kinky Boots) de hoofdrollen spelen in de productie.

De vernieuwde versie van AIDA verschilt op een aantal vlakken van de versie die van 2001 tot en met 2003 in ons land te zien was en destijds 1,2 miljoen bezoekers trok. Gebleven zijn vanzelfsprekend de iconische muziek en liedteksten van Sir Elton John (The Lion King, Billy Elliot) en Tim Rice (Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Jesus Christ Superstar, Evita), maar het creatieve team onder leiding van regisseuse Schele Williams heeft de musical van een eigentijds karakter voorzien zonder de kwaliteit van de originele versie teniet te doen.
Het verhaal van AIDA blijft, ook in de hernieuwde versie, volledig overeind. Het is het meeslepende, noodlottige verhaal van twee geliefden uit vijandige volkeren die worden verscheurd tussen tegenstrijdige loyaliteit aan hun land én aan elkaar. Een liefdesgeschiedenis tegen het decor van een met nationalisme doordrenkte natie die een ander land binnenvalt om haar rijk uit te breiden. 

Scriptschrijver David Henry Hwang, ook verantwoordelijk voor de oorspronkelijke versie van AIDA: “Het klassieke verhaal van Aida heeft toeschouwers altijd weten te raken, in elke cultuur, in elke periode. Ik vind het fantastisch om de voorstelling die we twintig jaar geleden hebben gecreëerd aan te passen naar de huidige tijdgeest, zodat het epische liefdesverhaal het publiek van vandaag nog sterker kan aanspreken.”

Thomas Schumacher, President & Producer van Disney Theatrical Productions: “Schele Williams, David Henry Hwang en het team hebben de voorstelling op een geheel nieuwe manier opengelegd om het verhaal toegankelijk te maken voor de wereld van vandaag en tegelijk respect te tonen voor alles wat de fans al twintig jaar koesteren: de rijke personages, de schitterende decors en kostuums, en natuurlijk de prachtige muziek.”
Bijzonder is dat regisseuse Schele Williams onderdeel was van de oorspronkelijke Broadway-cast van AIDA en nu de kans heeft gekregen om deze vernieuwde versie te regisseren. Ze deed uitgebreid onderzoek naar de historische periode waarin AIDA zich afspeelt. Daarbij deed ze nieuwe ontdekkingen over de achtergrond van het verhaal die dienden als inspiratie voor het nieuwe werk. Hierdoor heeft zij de focus gelegd op nationalisme en de bijzondere positie van vrouwen in deze periode.

Schele Williams: “Het meest fascinerende uit de tijd waarin AIDA zich afspeelt, was dat genderongelijkheid niet aan de orde was. Er waren ook vrouwelijke farao’s, zowel bij de Egyptenaren als de Nubiërs. Vrouwen waren militaire bevelhebbers en de beste artsen in Egypte waren vrouwen. Vrouwen hadden eigen bezit en namen dat mee als ze trouwden. Ik realiseerde me toen dat wij in onze strijd voor gelijke rechten eigenlijk moeten heroveren wat wij toen al hadden. Als moeder vind ik het fantastisch dat ik mijn dochters en hun vrienden en vriendinnen dit kan vertellen. En dat we de positie die we altijd al hadden weer moeten opeisen.”

De muziek in AIDA behoort tot de meest iconische uit de musicalhistorie. De samenwerking tussen Elton John en Tim Rice, die zich lieten inspireren door de gelijknamige opera uit 1871 van de grote Italiaanse componist Giuseppe Verdi, leidde tot een reeks liedjes die ook in de Nederlandse vertaling prachtig klinken en hun grote zeggingskracht behouden: ‘Ergens in de sterren’, ‘Te ver gegaan’, ‘Gezegend Nubië’, ‘Vergeet hem’. AIDA werd destijds in twintig landen in veertien talen opgevoerd en staat op de bucketlist van een compleet nieuwe generatie musicalliefhebbers die in 2023 in het AFAS Circustheater hun hart kunnen ophalen. 

Bob Crowley tekent bij AIDA voor de weelderige en imposante decors en kostuums. Hij ontwierp de bekroonde decors en kostuums van onder meer de Broadway-musicals Tarzan, Mary Poppins en ALADDIN. Zijn ontwerpen voor die laatste succesvolle musical, die eerder dit jaar met acht Musical Awards werd onderscheiden, zijn nog steeds in het AFAS Circustheater Scheveningen te zien.

Gaia Aikman speelt de rol van Aida, April Darby wordt Amneris en Naidjim Severina kruipt in de huid van Radames. “Ik kan het nu eindelijk hardop zeggen: Ik ben Aida!”, zegt Gaia Aikman. “Het is niet in woorden te omschrijven hoe blij ik ben dat ik deze rol ga spelen! Als een vrouw van kleur heeft deze rol altijd hoog op mijn lijstje gestaan. Binnenkort mag ik dit ingrijpende verhaal gaan vertellen samen met April en Naidjim. Doordat ik eerder het podium met hen heb gedeeld (in o.a. The Bodyguard en The Lion King, red.) kijk ik nog meer uit naar dit avontuur. Dit gaat iets heel bijzonders worden!”

Stage Entertainment maakt in een later stadium bekend wie de rollen van Mereb (de Nubische bediende van Radames), Zoser (vader van Radames en hoogste Egyptische minister) en Kandake (de krijgskoningin van Nubië) invullen.

Walter Drenth, Managing Director van Stage Entertainment Nederland: ”We zijn heel trots dat we AIDA in deze vernieuwde versie voor de wereld van vandaag als eerste produceren en dat de wereldpremière in ons eigen AFAS Circustheater Scheveningen wordt gehouden. Het bevestigt ook het wederzijds vertrouwen en de succesvolle samenwerking tussen Stage Entertainment en Disney Theatrical Productions.” 

 

  [ # 37 ] 22 February 2023 10:26 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Het ensemble is toegevoegd op de site. Terra Luna Urbach gaat Nehebka spelen. Volgens mij moet dan alleen nog de farao bekend worden gemaakt. Aangezien de twee covers voor deze rol vrouwen zijn lijkt het me dat de eerste cast dat ook wordt.

Radames is de enige van de drie hoofdrollen die twee covers heeft. Ik vermoed dus dat Aida en Amneris allebei een alternate krijgen.

  [ # 38 ] 23 February 2023 01:10 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  130
Geregistreerd  2012-04-19

Inmiddels zijn via de sociale kanalen meer ensembleleden bekend gemaakt. Tjindjara Metschendorp wordt Farao. Op Instagram staat dat ze tevens ensemble & cover Aida, Amneris en Kandake is. Cover Amneris mist in de castlijst op de website.

Als ze inderdaad voor allebei cover is, hebben dus ook Aida en Amneris twee covers.

  [ # 39 ] 27 March 2023 07:12 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2010-11-01

Farao wordt niet langer gespeeld meer door Tjindjara maar door Jermaine Faber met ook twee covers ... alle castleden staan nu vermeld op de website van Stage Entertainment.

  [ # 40 ] 16 April 2023 11:47 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  177
Geregistreerd  2003-03-16

Zo, vanavond was het voor ons zover. De eerste keer Aida, de nieuwe versie. De vorige versie heb ik 11 shows van mogen kijken en ik ben een enorme fan van deze productie. Dus ik ben superkritisch omdat de vorige show zo in mijn hart zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een nieuwe, eigentijdse bewerking dan ook wel spannend vind. In dit geval pakt dat op sommige moment super brilliant en supe mooi uit ( ja zeker weer gehuild en geraakt geweest) en op andere momenten minder. Het was nog een try out voorstelling dus daar kan het ook nog aan liggen. Vechtscenes met speren en zwaarden zijn altijd lastig ik krijg er snel groep 8 musical, pief paf poef piraatje spelen gevoelens van.  Had ook gewoon alleen in dans gemogen van mij zonder attributen, maar dat is smaak. .Deze show heeft zeker al groot hart en een ziel maar het begin en het einde konden mij niet echt bekoren, na ongeveer 20 minuten pakte het mij pas, maar dan wel gelijk enorm goed. Meer wil ik er niet over zeggen om spoilers te voorkomen. Over de cast kan ik alleen maar zeggen dat het vocaal vuurwerk was en met name aida en amneris zijn spot on. Radames moet vocaal hard werken en lijkt daardoor nog wat minder ruimte te hebben voor het spel. De liefde tussen hem en aida is echter geloofwaardig en super mooi. Kwa regie en dramaturgie zitten er goede keuzes in de show waardoor het verhaal en de conflicten mooi en beter kunnen worden uitgespeeld en de nummers nog harder binnenkomen. Muzikaal zitten er hele toffe nieuwe arragementen in. De showstoppers blijven nog steeds de showstoppers. Pakkie An had wat mij betreft meer uitgepakt kunnen worden. Met het licht worden er hele mooie dingen gedaan. Super mooie toneelbeelden en plaatjes. De dans vind ik GEWELDIG. Al met al een heerlijke avond gehad. Ga ik deze show weer 11 keer zien, ik denk het niet. Te veel nostalgie naar de oude show en je moet en kan ze eigenlijk niet vergelijken.  Voor de spektakelmusicals die het circustheater normaal brengt (alladin, Beauty and the beast etc) hadden wij nu toch het idee naar een uitgeklede low budget versie te kijken kwa decor en dan betaal je wel flink terwijl ik voor datzelfde geld of minder dan ook naar les miserables kan gaan…… ik gun de hele cast en productie echter een succesvolle speelperiode want aan het talent op het podium ligt het zeker echt niet. Dat is fantastisch en geweldig en zou voor jou de reden moeten zijn om de show te zien en zelf je oordeel te vellen.

Zijn er nog meer mensen geweest en wat vonden jullie? Ook nog een vraag in de eind scène hebben we zeker een minuut naar een donker toneel gekeken terwijl er wel werd doorgezongen. Hoort dit zo of ging er iets fout? Ik hoor dat graag? Alvast dank!

   Handtekening   

Be never to busy to be beautifull

  [ # 41 ] 17 April 2023 01:24 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2018-01-27

Ik heb een vraagje en als dit niet het juiste topic ervoor is let me know maar ik kon niet zo snel het juiste topic vinden!

Ik ga zaterdagavond met mijn ouders naar Aida met de auto (Trein wordt niks vanwege de herstelwerkzaamheden van het treinongeluk). Ik weet uit ervaring dat de parkeergarage vlakbij het theater altijd ontzettend druk kan zijn! Hebben jullie toevallig andere (goedkopere) parkeeropties rondom het circustheater? Evt. een stukje nog met de tram moeten is geen probleem.

   Handtekening   

No good deed goes unpunished…

  [ # 42 ] 17 April 2023 03:03 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  294
Geregistreerd  2007-05-03

https://park-beach.nl/over-p-b/

  [ # 43 ] 17 April 2023 04:30 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  198
Geregistreerd  2008-07-19

jas_sie - 16 April 2023 11:47 PM

Zijn er nog meer mensen geweest en wat vonden jullie? Ook nog een vraag in de eind scène hebben we zeker een minuut naar een donker toneel gekeken terwijl er wel werd doorgezongen. Hoort dit zo of ging er iets fout? Ik hoor dat graag? Alvast dank!

Dezelfde ervaring als jij. Ik verliet de zaal met twee vraagtekens. Persoonlijk had ik het idee dat er aan het einde wat mis ging.

Voor mij was het gisteren de allereerste keer dat ik Aida volledig in het Nederlands zag. Ik heb de voorstelling destijds wel in Duitsland gezien. In 2019 ben ik twee maal naar het openluchtconcert in Rosmalen geweest en in 2021 naar het reünieconcert met de oude cast.

De makers hebben een zeer ‘doeltreffende’ manier gevonden om de toeschouwers die de oude versie kennen vanaf het eerste moment te laten weten dat dit inderdaad een andere versie is. Onderaan deze post als spoiler hoe men dit gedaan heeft.

Gaia Aikman en April Darby beide nu al ontzettend sterk!

Mijn plan is om een paar weken na de première nog een keer te gaan kijken naar het eindresultaat. Toen ik 4 jaar geleden in Boston de US Tour van de nieuwe versie van Les Misèrables zag, was ik ook niet direct overtuigd. Inmiddels vind ik de nieuwe versie ook adembenemend.

SPOILER Dit heeft men gedaan door ‘Het gaat altijd over liefde’ en de reprise geen plaats meer te geven in de voorstelling! Wie heeft dit bedacht? Dit was het andere grote vraagteken. Wat mij betreft is dit een signature song van de voorstelling. Ik was hier echt wel even van de leg van, waardoor ik in het begin lastig in de show kwam.

  [ # 44 ] 19 April 2023 08:23 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  247
Geregistreerd  2009-03-06

Ik ben vorige week donderdag naar de 2e try-out geweest en denk dat jullie inderdaad een storing oid hebben gehad.
Zagen jullie aan het begin van de 1e akte wel een standbeeld staan in het midden van twee personen die elkaar vasthielden? Aan het einde gaan Aida en Radames zo weer staan, komt die koker van led naar beneden en zie je hen op beeld ipv in het echt. Langzaamaan wordt het zand om hun heen steeds hoger tot ze helemaal onder zijn.

Ik had Aida nog nooit gezien, alleen de concertversie in 2019. Ik had me toen ook totaal niet ingelezen in het verhaal, dus kon alleen wat uit de nummers halen. Ik merkte wel direct dat Het gaat altijd over liefde en Moed wordt altijd beloond er niet meer in zaten en dat vond ik eigenlijk wel jammer… Verder vond ik het erg fijn dat Amneris sympathieker overkomt in de volledige musical, in de concertversie vond ik het maar een onsympathieke rol namelijk 🙈 Gaia en April waren top, aan Nadjim merkte je dat hij een stuk meer moeite had met de zang. Denk dat dit zeker beter zal worden, het was absoluut niet slecht en het was natuurlijk pas de tweede try-out. Daarnaast vond ik het leuk Robin eens als first cast te zien en vond zijn aparte stemgeluid goed passen.
Wat iemand hierboven ook al zei: het decor was wat karig voor een musical in het Circustheater. Het was functioneel en mooi, maar ik had bij een vaste musical op deze plek wat meer verwacht denk ik? Daar tegenover stond wel het vocale spektakel, dat maakte veel goed. Ben benieuwd hoe de musical over een tijd is als ze wat meer op elkaar ingespeeld zijn.

  [ # 45 ] 19 April 2023 01:23 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Ik was vorige week bij een try-out. Helaas was het teleurstellend. Wel geweldige zang, maar hele saaie vertelling… Heel zonde, maar ik zou de voorstelling niet aanraden. Ontzettend jammer, want ik keek er erg naar uit om AIDA een keer in het theater te zien. De vorige versie heb ik nooit gezien. Wel veel online filmpjes bekeken en ik ben fan van de muziek.

Let op, heel veel SPOILERS hieronder.


De grootste oorzaak van de saaiheid is denk ik de opening. Er is geen krachtig openingslied en je komt niet gelijk ‘in’ het verhaal. Het komt nooit echt op gang. Geen Het gaat altijd over liefde en geen Moed wordt altijd beloond. Na een korte museumscène wat zwaardvechten en heen-en-weer geren en geroep. Dan wat stukjes van Als schepen in de nacht en Vroeger is een verre ster (nu volgens mij Mijn jeugd is een herinnering). Niet echt boeiende nummers. Je verheugt je op spektakel tijdens Mijn pakkie an, maar dat valt tegen. Het nieuwe arrangement van de muziek is te mellow en je krijgt geen oogverblindende verkledingen te zien. Pas bij Dans van de mantel zie en hoor je eindelijk wat krachtigs; dat was supergoed.


Gaia als Aida is fantastisch. Ze speelt intens en haar stem is magnifiek. April als Amneris is qua zang ook top. Naidjim als Radames mist een beetje ballen. Zijn solo’s zijn weg of overgenomen door Aida. Hij mag nu wel Ik niet bijna helemaal alleen zingen. Robin als Zoser zingt ook goed, maar zijn acteerwerk haalt zijn performance wat naar beneden. Niet echt een imponerende man. Acteerwerk van iedereen sowieso matig. Misschien moeten ze hier nog in groeien, maar het was nu over het algemeen vrij lijzig en ‘opzeggerig’.


Ik ben niet weg van de nieuwe muzikale arrangementen. De nummers zijn al tamelijk melodramatisch (veel gezang met zelfmedelijden), dus die traagheid komt het niet echt ten goede. Bij Gezegend Nubië riep ik letterlijk zachtjes “kom op!”. De canon ontbreekt, dus het heeft wat minder body.


Te ver gegaan is verpest. Het was juist zo mooi qua opbouw, omdat ieder z’n eigen stukje nog een keer zong, maar dan in canon door elkaar. Het ongestructureerde door elkaar zingen is nu heel rommelig en ook jammer dat het einde is ingekort. (Na de pauze is er trouwens eerst nog een suffe spelscène en dan pas Te ver gegaan).


Opvallend dat nummers waar weinig aan gesleuteld is het allerbeste waren. Ik weet het nu en vooral Vergeet hem zijn indrukwekkend.


Tussen de scènes door mist hier en daar nog wat muziek. Het maakt de overgangen langzaam.


Het einde sloeg dood. Zonde, want je wil toch wat emotie voelen bij de tragische finale. Amneris doet de mededeling over het samen begraven (ze bracht het vrij apathisch, dus ik dacht: oké, prima) en vervolgens gaan Aida en Radames heel lang samen zingen. Ik denk dat er iets spectaculairs moet gebeuren bij de transformatie naar het museum, maar dat ging nu technisch mis volgens mij.
In het museum zijn Aida en Radames opeens de enigen. Het zou veel mooier zijn als ze elkaars blik vangen tussen alle andere bezoekers. En ik had het beter gevonden als er aan het eind nog iets van het thema naar voren kwam om het verhaal af/rond te maken. Dat was denk ik de kracht van de reprise van Het gaat altijd over liefde.


Het decor was prima, maar wel te magertjes voor zo’n grote show. Vooral heel veel doeken. Ik verwacht geen glitters en veren, maar ze hadden wat mij betreft creatiever kunnen zijn. Zeker als je voor een strakke benadering gaat kan je wat meer doen met licht, vormen of inventief gebruik van decorstukken.


Vertaling was goed. Wel wat veranderingen die juist minder lekker in het gehoor liggen, zoals: “Toch zegt een stem hier diep van binnen”.

[ Gewijzigd: 19 April 2023 05:56 PM by Sndr ]
 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 10